Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cer schreef:Maar aan de andere kant is ze het meest geweldige paard wat ik ooit gekend heb, omdat je van zo'n paard heel goed leert (voor zover als ze dat toestaan) hoe..hm, hoe moet ik dat zeggen... je leert meer begrijpen van hoe paarden in elkaar steken, geestelijk. Omdat ze een heel specifieke aanpak vereisen, en niet snel vergeten/vergeven, wordt je bij een verkeerde benadering direct terechtgewezen, en je leert dus je altijd correct te gedragen.
Citaat:Maar ik heb regelmatig naar anderen mensen en paarden gekeken, en gedacht 'ik wou dat de mijne zo gemakkelijk was'
Desiree schreef:Misschien vertaal je zijn gedrag verkeerd. Voor jouw tijd heeft hij zich een gedrag aangemeten dat veroorzaakt werd door verkeerde mensen. Daardoor is er een hekel ontstaan aan bijvoorbeeld het zadel. Dit zal nooit meer veranderen en dat moet je niet meer verwachten.
Citaat:Het kost dus wat tijd/moeite maar je hoeft voortaan geen 45 minuten meer te doen over het opzadelen/laden, je hoeft minder pleisters te kopen en je kunt je paard beter verkopen. Wat wil je nog meer?![]()
Desiree schreef:Als je een paard dat een hekel heeft aan het zadel er ook nog eens om gaat straffen, zal hij het zadel gaan haten. De meeste paarden kijken alleen chago en unhappy maar verder laten ze het over zich heen gaan, en ik heb begrepen dat het paard van Carola ook zo is. Je kunt een paard niet dwingen vriendelijk te kijken als hij iets niet leuk vindt. Ik snap dat straf verhaal dus niet zo goed in dit verband.
xyzutu2 schreef:Je kunt een paard inderdaad niet dwingen om vriendelijk te kijken. Onvriendelijk kijken heeft echter een negatieve uitwerking op de toestand van mens & dier.
Onze Blacky kijkt steevast zuur als je naar hem toe loopt. Op een gegeven moment werd ik dat een beetje beu want dat verhoogt je plezier niet echt. Vroeger had Black een reden om zo naar mensen te kijken maar die directe oorzaak was al lang verdwenen. Het gedrag is echter blijven hangen, een sleur geworden. Dus ben ik op een gegeven moment het 'vrolijk met de oortjes naar voren staan als Miriam eraan komt' gaan trainen. Ik stond op 5 meter afstand van Black en liep op hem af. Meteen als zijn oren naar achteren draaiden bleef ik staan en liep pas verder als hij ze weer naar voren had. Toen ik eenmaal bij hem was kreeg hij een beloning. En dat heb ik enkele minuten getraind, door een steeds langere afstand te kiezen, langzaam te lopen of lang voor hem te staan terwijl hij vrolijk *moest* blijven kijken.
Blacky had er op zich geen problemen mee dat ik bij hem kwam maar hij verviel steeds onbewust in een bepaald gedrag dat vroeger een oorzaak had. Die oorzaak ik weg (want hij wil me best bij hem hebben) maar het gedrag is blijven hangen omdat er geen reden was om dat te veranderen.
Desiree schreef:Misschien vertaal je zijn gedrag verkeerd. Voor jouw tijd heeft hij zich een gedrag aangemeten dat veroorzaakt werd door verkeerde mensen. Daardoor is er een hekel ontstaan aan bijvoorbeeld het zadel. Dit zal nooit meer veranderen en dat moet je niet meer verwachten. Dit heeft met vertrouwen naar jou toe niets meer te maken, maar meer met gedrag dat gewoonte is geworden. Als een paard bijvoorbeeld een stalondeugd krijgt, kun je dit in het begin verhelpen d.m.v. weidegang. MAar het te lang duurt voordat de eigenaar voor verbetering zorgt en dus voor weidegang, wordt het een gewoonte en zal hij het ook doen als hij weidegang krijgt. Vat dit gedrag dus niet persoonlijk op.
carola schreef:Tja, ik zit weer ff in een dipje hoor...
Maar ik krijg gewoon geen band met hem. Hij is door z'n verleden te bang om zich aan iemand te hechten. Hij herkent me, hij vertrouwd me, maar hij blijft 'achterdochtig'. Hij blijft na 1,5 jaar nog steeds angstig voor het zadel of aanraking van z'n hoofd.
Jessica"]
[quote="carola schreef:Tja, ik zit weer ff in een dipje hoor...
Maar ik krijg gewoon geen band met hem. Hij is door z'n verleden te bang om zich aan iemand te hechten. Hij herkent me, hij vertrouwd me, maar hij blijft 'achterdochtig'. Hij blijft na 1,5 jaar nog steeds angstig voor het zadel of aanraking van z'n hoofd.