Geestelijk 'gesloten' paard, kun je daar iets mee bereiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:13

Misschien moet je met hem 'enge' dingen gaan ondernemen. Ga eens op een wedstrijd, maak een buitenrit. Als hij snapt dat hij ook in die situaties op jou kan vertrouwen, wordt het vast beter. Sinds ik met mijn merrie wedstrijden rijd is de band tussen ons alleen maar sterker geworden. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat jij het wel in de hand hebt, dus geen gevaarlijke of te enge situaties aangaan.

Wat betreft 'z2 of iets anders bereiken'. Ik denk dat dit zeker wel kan. Ik denk alleen dat je er veel tijd voor uit moet trekken. En zeg nou eerlijk: Wat is er nou mooier dan om met zo'n paard iets te bereiken?????? Ik zou het juist als een uitdaging zien! Succes.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 21:46

Wow Cer!, je slaat de spijker op z'n kop. Dát bedoel ik nou te zeggen. Ik lees het hier met open mond van verbazing.

Bij mij zegt ook iedereen dat we een superband hebben, maar ik vind van niet...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:18

Hm, maar of je daar nou blij mee moet zijn? Haha nee hoor valt wel mee denk ik. Ik zeg ook altijd dat ik NOOIT meer zo'n paard wil. Vooral omdat mijn merrie, zoals ik al vertelde, voor een aantal dingen nog steeds bang is. Zo wil ik bijvoorbeeld nooit meer een paard wat niet te laden is. Ik weet niet wat jou paardje allemaal wel en niet voor je doet hoor daar niet van. Maar aan de andere kant is ze het meest geweldige paard wat ik ooit gekend heb, omdat je van zo'n paard heel goed leert (voor zover als ze dat toestaan) hoe..hm, hoe moet ik dat zeggen... je leert meer begrijpen van hoe paarden in elkaar steken, geestelijk. Omdat ze een heel specifieke aanpak vereisen, en niet snel vergeten/vergeven, wordt je bij een verkeerde benadering direct terechtgewezen, en je leert dus je altijd correct te gedragen. En, heel belangrijk (vind ik zelf) je leert dat niet altijd alles vanzelf gaat. Maar ik heb regelmatig naar anderen mensen en paarden gekeken, en gedacht 'ik wou dat de mijne zo gemakkelijk was', en als die mensen dan op hun paarden vitten, dacht ik 'waar praat je over?'... dus ja, wat ik wil zeggen, de enige die kan beslissen wat je met dit diertje gaat doen, ben je zelf. Ik denk dat zo'n paard heel waardevol kan zijn, niet alleen dmv wedstrijden, maar ook dmv het leerproces, voor alle andere paarden die je ooit nog gaat rijden...

Zo kan ik nog uuuuren doorgaan, maar laat ik niet overdrijven Lachen
Veel succes iig !!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:25

Cer schreef:
Maar aan de andere kant is ze het meest geweldige paard wat ik ooit gekend heb, omdat je van zo'n paard heel goed leert (voor zover als ze dat toestaan) hoe..hm, hoe moet ik dat zeggen... je leert meer begrijpen van hoe paarden in elkaar steken, geestelijk. Omdat ze een heel specifieke aanpak vereisen, en niet snel vergeten/vergeven, wordt je bij een verkeerde benadering direct terechtgewezen, en je leert dus je altijd correct te gedragen.

hier ben ik het dus helemaal mee eens!
plus dat je je als mens aan gaat passen!
je leert hele kleine gebaren van je paard te interpreteren en te waarderen.
ZO kan ik helemaal smelten als Woody bv een beetje lelijk naar iemand anders staat te kijken en ik kom eraan en de oortjes gaan er ineens op!
een kleinigheidje misschien (en meer genegenheid zal hij ook never nooit niet gaan tonen), maar dat raakt me tot in het diepste van mijn hart! Lovers

Citaat:
Maar ik heb regelmatig naar anderen mensen en paarden gekeken, en gedacht 'ik wou dat de mijne zo gemakkelijk was'

zo is mijn 2e paardje dus geworden (vanaf 5 maandne oud bij mij geweest!) maar om nu te zeggen dat ik met hem zoveel gelukkiger ben: nou nee....
met hem mis ik beslist die band die ik inmiddels met mijn ouwe bokkie wel heb!
ik zeg niet dat dit altijd zo is hoor, maar bij ons toevallig wel.
Maar idd, zo'n paardje dat alles zomaar zonder morren doet is wel makkelijk!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:19

ik heb een paard dat in jouw ogen gemakkelijk zou zijn, dat is iones. Maar iones is niet altijd gemakkelijk geweest. Ik heb op allerlei fronten met hem af moeten zien en ben doorgaan op momenten dat anderen het op zouden geven. Hij was niet verpest of zo, maar wel een echte deugniet. Mijn eerste oefenwedstrijd (alles opgekalefaterd, jasje aan enz.) liet hij me alle hoeken van de bak zien en wilde hij iedereen om zich heen afmaken. En zo was het de eerste keren dat ik met hem wegging voor een wedstrijdje. Nu zit ik tijdens het rijden wel eens op hem te vitten, maar dat wil niet zeggen dat ik hem niet waardeer. De meeste mensen vinden hem niet het beste paard dat ik heb. HIj springt goed, maar mijn ene merrie springt beter. Hij loopt best aardig, maar niet bijzonder, mijn andere merrie is qua type ook mooier. Maar ik kan met hem alleen buitenrijden, dressuren en springen met mijn beetje ruiterlijke capaciteiten die ik heb. En wat anderen zich daardoor niet realiseren: hij is daarom toch mijn beste paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:20

bij ons op stal staat ook zo'n pony. ze heeft toen ze jong was bij een voetbalveld gestaan en daar is ze altijd gepest en mishandeld en daarom heeft ze waarschijnlijk ook een hekel aan kinderen. daarna heeft er iemand op gereden die der altijd tegen der hoofd aansloeg met de zweep tijdens het rijden als ze niet wilde lopen ofzo. nou rijd er iemand anders op. eigenlijk is ze psychisch niet meer helemaal goed. ze is al heel wat vooruit gegaan maar met rijden is ze nog steeds heel moeilijk. ze is moeilijk vooruit te krijgen maar nu rijd ze al een tijdje af en toe in een binnenbak die we wel eens afhuren en daar doet ze het wel heel goed dus misschien ligt het er ook wel aan dat ze daar een goede bodem hebben want ze platvoeten en daar dus snel last van. maar de smid probeert die ernou uit te krijgen. ze staat nou te koop omdat de eigenaar ermee stopt en we zijn bang dat ze straks van paardemarkt naar paardenmarkt gaat en uiteindelijk bij de slacht komt. dus als jullie iemand weten die het geduld hebben en zo'n pony een kans willen en kunnen geven.....
Koe

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 15:48

Tja, Ed is ook niet zo heel moeilijk. Tuurlijk het is een arabier en heeft dus heel wat bloed, maar daar heb ik zelf voor gekozen. Deze week zijn we er ook achter gekomen dat ie waarschijnlijk een klophengst is, en dat verklaart ook heel veel (gelukkig is m'n merrie onvruchtbaar!).

Maar ik vind Ed niet echt moeilijk. Bij mij is ie ook erg makkelijk en voor mij doet ie alles. Maar als iemand anders erop gaat of met hem bezig is... Extreme duivel

Het grootste probleem is het alleen in de trailer staan. Erin en eruit gaat prima, maar als de klep dicht gaat en hij blijft daar alleen... (verlatingsangst) Dan breekt ie de hele tent af! En tja, dat zal die toch moeten leren... Vooral nu we op wedstrijd gaan.

Maar ik geef de moed niet op en blijf optimistisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:53

Desiree schreef:
Misschien vertaal je zijn gedrag verkeerd. Voor jouw tijd heeft hij zich een gedrag aangemeten dat veroorzaakt werd door verkeerde mensen. Daardoor is er een hekel ontstaan aan bijvoorbeeld het zadel. Dit zal nooit meer veranderen en dat moet je niet meer verwachten.

Daar ben ik het niet mee eens. Angst voor iets is een gedrag dat aangeleerd is (of het moet instinctief zijn en dan is het makkelijker af te leren) en dat dus ook afgeleerd kan worden. Natuurlijk heeft je paard een periode meegemaakt die hij altijd met zich mee zal dragen maar je kunt hem leren om daar overheen te kijken door langzaam met beloningen naar bijvoorbeeld het zadelen toe te werken. Een hekel aan het zadel hebben is namelijk aangeleerd gedrag, hoe vreemd het ook mag klinken. Paarden leren door straffen (iets negatiefs toevoegen (zweeppets) / iets positiefs weghalen (een paard dat rustig bij je staat opjagen door de bak als hij bijt)) en belonen (iets positiefs toevoegen (kriebel/voedsel) / iets negatiefs weghalen (kuitdruk verminderen als hij de vereiste overgang naar draf maakt)). Het paard koppelt de straf/beloning pas aan het gedrag dat hij uitvoert als er minder dan 2 seconden tussen gedrag-jouw reactie zit. Als jij aansingelt, paard bijt, jij maakt eerst even de riem vast en geeft hem dan op z'n donder, dan koppelt het paard de straf aan het vastmaken van de singel. Hij stond dus in zijn volle recht om te bijten, want als hij aangesingeld wordt krijgt hij klappen! Dat klinkt erg kort door de bocht, maar jij kunt niet tegen het paard zeggen 'Jongen, voor die beet krijg je je straf zometeen en die zul je voelen!' Haha!

En dan is er nog het verschil tussen straf en straf; Je kunt educatief verantwoord straffen Haha! door de straf precies op het 'stoute' moment te geven. Dus meteen een tik als hij zijn spieren spant om te weigeren voor een hindernis, NIET als hij al weggesprongen is en geschrokken van zijn eigen actie ronddribbelt. In het eerste geval straf je voor het weigeren ("doe dat niet weer, paard") en heb je kans dat hij zich bedenkt en alsnog (met 4 strafpunten Knipoog) over de hindernis vliegt, in het tweede geval straf je voor het ronddribbelen, het proberen zijn evenwicht te bewaren terwijl de ruiter weer rechtop probeert te komen, het niet/wel reageren op de druk die hij daarbij per ongeluk op de teugel neemt.

Het niet educatief straffen gebeurt dus op het verkeerde moment (waardoor je het paard iets verkeerds aanleert dat weer bestraft *moet* worden), of zelfs helemaal zonder reden. De ruiter die zijn paard na deze een desastreuze wedstrijd in de stal nog even 'een lesje leert' leert zijn paard NIETS (alleen dat het nooit een stal in moet gaan en dat het nooit deze mens in zijn stal moet toelaten en voor allebij zal hij in de toekomst weer gestraft worden) en is daarom aan het mishandelen; het paard weet niet waarvoor het gestraft wordt en kan dus gewoon niet 'zijn leven beteren'. Bovendien komt het er vaak op neer dat de ruiter dan ongecontroleerd zijn woede gaat koelen en dus gewoon minstens 10 schoppen uit wil delen en daarbij niet op de signalen let die het paard uitzendt. Alsof je een kind voor je zet en hem een vragenlijst voor de neus duwt met de boodschap "als je een fout maakt krijg je een tik". Het kind doet dus zo goed mogelijk zijn best maar tot zijn stomme verbazing mep je al direct na het 1e antwoord, terwijl dat goed was! 2 was ook goed, maar geen tik, 3 was fout, tik en 4 was fout maar hij kreeg geen tik. Het kind raakt over de zeik want hij heeft nu gewoon niet de kans om zijn situatie te verbeteren en de straf te ontlopen. Doe dat een jaar lang en je helpt iemand geestelijk in de vernieling.

Na een weekje 'leren' op die manier is de lieve juf weer op school (was een tijdje ziek geweest en de vervanger zal het wel goed hebben geregeld), die zet het kind in het lokaal en legt hem dezelfde vragenlijst voor om te kijken of hij ze al kent... Het kind raakt direct in paniek, barst in tranen uit en ziet uberhaupt niet meer wat op het blaadje staat. Toevallig Haha! heeft juf een zakje autodrop Kwijl Haha! uit de automaat gehaald en zegt tegen het jongentje dat hij eerst moet kalmeren. Als hij stopt met huilen krijgt het een snoepje. Na 5 minuten uitsnikken komt de drop inderdaad, maar hij durft geen antwoorden te geven op de vragenlijst (wie weet wat deze juf dan allemaal uitspookt!), daarom stelt de juf voor dat hij eerst de eerste opdracht alleen maar voorleest, zonder antwoord te geven. Het kind begint wantrouwend/bang te lezen, maar de juf is heel tevreden en geeft hem weer een dropje. Dan vraagt ze of hij 2 vragen voor wil lezen -> weer een dropje totdat hij in een keer de hele lijst kan lezen zonder in paniek te raken. En dan begint het moeilijke; de juf wil toch wel graag dat hij ook eens antwoorden geeft. Daarom pakt ze een vragenlijst uit de onderbouw en geeft het jongentje een snoepje als hij het helemaal voor wil lezen. De vragen zijn zo makkelijk dat hij de antwoorden niet fout KAN hebben, dus vraagt ze om de oplossing van som 4 -> beloning enz. enz. enz.

Misschien lijkt dit erg off-topic, maar ik wil alleen maar aangeven dat mensen op dezelfde manier leren als paarden; vervang 'vragenlijst' door 'trailer'/zadel, kind = groen paard en autodrop kun je eventueel vervangen door een wortel Haha! . Als je maar met hele kleine stapjes werkt zodat je en omdat het dier bij die vorige ruiter al genoeg straf heeft gehad voor de komende 5 eigenaren, straf je niet als hij de verkeerde reactie geeft (wegspringen, dood neervallen bij het aanblik van het zadel Haha! ) maar kijk je daar doorheen en beloon je de goede reactie (1 oor richting trailer/tanden uit het zadel halen) zodat je het paard langzaam maar zeker naar de goede, door jou gewilde reactie begeleidt.

Het is niet zo dat je het gedrag van het paard terugdraait, maar je leert hem een nieuw gedrag aan (Bijvoorbeeld; Als ik met het zadel aankom blijf jij met je oren naar voren op de plaats stilstaan en verroer je je pas als is daar om vraag, dan ben ik tevreden en wie weet krijg je dan iets voor de moeite??). Het kan en het hoeft niet erg veel tijd te kosten (een maand? een week? ligt aan het paard), zolang je maar precies op het juiste moment tegen je paard kunt zeggen wanneer hij het goed doet (of wanneer hij het fout doet hoewel straf stress veroorzaakt). Het kost dus wat tijd/moeite maar je hoeft voortaan geen 45 minuten meer te doen over het opzadelen/laden, je hoeft minder pleisters te kopen en je kunt je paard beter verkopen. Wat wil je nog meer? Pling Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:00

Citaat:
Het kost dus wat tijd/moeite maar je hoeft voortaan geen 45 minuten meer te doen over het opzadelen/laden, je hoeft minder pleisters te kopen en je kunt je paard beter verkopen. Wat wil je nog meer? Pling Haha!

Ik heb je verhaal gelezen, en het klinkt allemaal geweldig. Ik ben het er ook helemaal mee eens! Vooral over het correct 'straffen' en belonen, helemaal to the point.

En je zou haast denken dat het bij alle paarden wel een beetje zo werkt..dat denk ik wel tenminste... Behalve dan net die ene waarbij het niet werkt. Zo eentje als die van mij dus... Trailer laden doen we nu toch al zo'n 12 jaar, maar of ze erin gaat, blijft tot het laatste moment een verassing. Honderden keren heeft ze erin gestaan, en honderden keren heeft ze een beloning gekregen, op alle mogelijke manieren die er maar zijn. Honderden keren ook was het geen enkel probleem, maar net al die keren dat ze niet wou maakt het zo lastig. Ergens in haar 'leerjaren' (tussen nul en vier) heeft ze geleerd dat de aanhouder wint, en dat zij dat ook kan zijn, als ze maar niet opgeeft... Dus ze weet hoe sterk ze is. Die basis raak je nooit meer kwijt. Haar ultime truuk is dat ze zich op dr rug laat vallen, en het risico dat ze dan wat breekt is natuurlijk niet aanvaardbaar. Nu al vraag ik me af hoe ik haar zometeen met veulen naar het weiland ga brengen, misschien gaat het goed, maar misschien ook niet. En dat is heel vervelend. Alle boeken heb ik er op na gelezen, maarre... helaas...

Klinkt wel sneu als je het zo ziet, dat valt ook wel weer mee Haha!
maar het is ernstig onhandig op zn tijd hoor. En er is altijd iemand die zegt: mij lukt het wel! Ik lach dan maar een beetje en dan zeg ik dat ik er ook geen verstand van heb... Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:07

Als je een paard dat een hekel heeft aan het zadel er ook nog eens om gaat straffen, zal hij het zadel gaan haten. De meeste paarden kijken alleen chago en unhappy maar verder laten ze het over zich heen gaan, en ik heb begrepen dat het paard van Carola ook zo is. Je kunt een paard niet dwingen vriendelijk te kijken als hij iets niet leuk vindt. Ik snap dat straf verhaal dus niet zo goed in dit verband. het wordt uiteraard anders als het paard gaat bijten of dreigen met slaan naar de ruiter. Dit mag je uiteraard nooit toestaan en dan geloof ik in lik-op-stuk beleid. Als je dat namelijk accepteert valt het van kwaad tot erger. Maar volgens mij doet het paard van Carola dat niet, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:33

Desiree schreef:
Als je een paard dat een hekel heeft aan het zadel er ook nog eens om gaat straffen, zal hij het zadel gaan haten. De meeste paarden kijken alleen chago en unhappy maar verder laten ze het over zich heen gaan, en ik heb begrepen dat het paard van Carola ook zo is. Je kunt een paard niet dwingen vriendelijk te kijken als hij iets niet leuk vindt. Ik snap dat straf verhaal dus niet zo goed in dit verband.

Je kunt een paard inderdaad niet dwingen om vriendelijk te kijken. Onvriendelijk kijken heeft echter een negatieve uitwerking op de toestand van mens & dier. Vaak blijven mensen die een migraineaanval gehad hebben een paar dagen 'moeilijk' kijken omdat ze dat onbewust hebben gedaan tijdens die periode. Door dat moeilijk kijken worden er in je hersenen echter stoffen aangemaakt die voor het bijpassende humeur zorgen. De directe oorzaak voor het moeilijk kijken (de hoofdpijn) is verdwenen maar het bijpassende gedrag is blijven hangen en een soort sleur geworden. Als je je down of niet lekker voelt is het veel gezonder om met vette Amerikaanse smile :D rond te lopen, ookal past dat helemaal niet bij jouw situatie. De hersenen maken opnieuw stoffen aan om voor het bijpassende gevoel te zorgen waardoor je je happy gaat voelen.

Bij paarden werkt het precies zo. Onze [***] kijkt steevast zuur als je naar hem toe loopt. Op een gegeven moment werd ik dat een beetje beu want dat verhoogt je plezier niet echt. Vroeger had Black een reden om zo naar mensen te kijken maar die directe oorzaak was al lang verdwenen. Het gedrag is echter blijven hangen, een sleur geworden. Dus ben ik op een gegeven moment het 'vrolijk met de oortjes naar voren staan als ik eraan komt' gaan trainen. Niet door zijn oren in de gewenste positie vast te binden of een ander dwangmiddel maar door het gebruiken van een straf; het wegnemen van het positieve. Ik stond op 5 meter afstand van Black en liep op hem af. Meteen als zijn oren naar achteren draaiden bleef ik staan en liep pas verder als hij ze weer naar voren had. Toen ik eenmaal bij hem was kreeg hij een beloning. En dat heb ik enkele minuten getraind, door een steeds langere afstand te kiezen, langzaam te lopen of lang voor hem te staan terwijl hij vrolijk *moest* blijven kijken.

Waarschijnlijk komt dit 'kunstje' veel mensen erg schijnheilig over maar het bewijst wel een erg belangrijk ding; [***] had er op zich geen problemen mee dat ik bij hem kwam maar hij verviel steeds onbewust in een bepaald gedrag dat vroeger een oorzaak had. Die oorzaak ik weg (want hij wil me best bij hem hebben) maar het gedrag is blijven hangen omdat er geen reden was om dat te veranderen.

Hoe weet ik of Black het inderdaad geen probleem vond om mij bij zich te hebben? Als hij mij niet bij zich zou willen had hij het volgende geleerd: 'Als ik mijn oren naar achteren houdt komt die snotneus niet dichter bij me in de buurt. Prima! Eindelijk heeft ze het door!'
[***]'s reactie was echter dat hij bereid was om die oren naar voren te doen als hij mij daarmee naar zich toe kon halen. Complimentje aan het baasje.. 8-) ;)

Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen met die lap tekst, dat als de directe oorzaak voor een bepaald gedrag verdwenen is je dat gedrag dat een sleur, een soort lege huls is geworden ook kunt weghalen. Toen de lieve juf kwam had het jongentje helemaal geen reden meer om te huilen of bang te zijn maar dat gedrag zat er goed in en zou zich blijven uiten als het niet 'weggetraind' zou worden. Dat kan actief gedaan worden of het gedrag kan langzaam slijten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

stokpeerd

gesloten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:58

probeer hem eens te laten testen (kinesiologisch) in combinatie met bachbloesems.

Ons nwe paardje heeft er ook wat last van, van dat gesloten zijn. niet alleen naar ons, maar ook naar andere paarden.
Staat nu een week of twee op bach druppels en er is duidelijk resulaat.

laat het wel door iemand doen die hiervoor opgeleid is, er zijn nl ook veel kwakzalvers die menen er verstand van te hebben.

Ik weet niet waar je woont, maar stuur me anders maar een pb voor het adres van de mijne.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:13

Topic van januari Verward

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:38

xyzutu2 schreef:
Je kunt een paard inderdaad niet dwingen om vriendelijk te kijken. Onvriendelijk kijken heeft echter een negatieve uitwerking op de toestand van mens & dier.
Onze Blacky kijkt steevast zuur als je naar hem toe loopt. Op een gegeven moment werd ik dat een beetje beu want dat verhoogt je plezier niet echt. Vroeger had Black een reden om zo naar mensen te kijken maar die directe oorzaak was al lang verdwenen. Het gedrag is echter blijven hangen, een sleur geworden. Dus ben ik op een gegeven moment het 'vrolijk met de oortjes naar voren staan als Miriam eraan komt' gaan trainen. Ik stond op 5 meter afstand van Black en liep op hem af. Meteen als zijn oren naar achteren draaiden bleef ik staan en liep pas verder als hij ze weer naar voren had. Toen ik eenmaal bij hem was kreeg hij een beloning. En dat heb ik enkele minuten getraind, door een steeds langere afstand te kiezen, langzaam te lopen of lang voor hem te staan terwijl hij vrolijk *moest* blijven kijken.
Blacky had er op zich geen problemen mee dat ik bij hem kwam maar hij verviel steeds onbewust in een bepaald gedrag dat vroeger een oorzaak had. Die oorzaak ik weg (want hij wil me best bij hem hebben) maar het gedrag is blijven hangen omdat er geen reden was om dat te veranderen.

Heel herkenbaar, Pliva doet het namelijk ook. Omdat zij het als manegepaard helemaal niet naar haar zin heeft gehad waarschijnlijk, heeft ze zich aangeleerd de oren naar achter te doen als je te dicht bij haar stal komt.
Terwijl zij degene is ons altijd begroet met een "mhuhuhhuh" en de oortjes naar voren. Ze komt met haar koppie uit de stal, oortjes erop zo van 'kom dan' en als je dan naar haar toeloopt gaan de oren naar achter, maar ze laat zich soms wel aaien of ze duikt de stal weer in. Doe je een stap achteruit komt ze weer uit de stal, oortjes erop en uitnodigen van 'kom dan'. Lachen Heel frustrerend soms, maar het is gewoon wel een paard dat eigenlijk schreeuwt om aandacht. Ze is heel erg gericht op ons en wil altijd aangehaald worden, komt altijd bij je staan als je aan het kletsen bent met iemand, houdt je altijd in de gaten met haar kraaloogjes maar doet net of ze je liever kwijt dan rijk is als je naar haar oren kijkt.
Raar paard.
Door het te negeren wordt het ook al steeds beter en verder gaat ze maar lekker d'r gang met chaggie kijken, het wordt al steeds minder namelijk. Ze weet nu na 1,5 jaar beter wat haar plek is. Ze heeft een vast baasje gekregen en er zit regelmaat in haar leventje. Opzadelen en uitmesten doen we buiten de stal (dat is een stomme zin, met uitmesten zetten we HAAR natuurlijk buiten de stal, gaan niet buiten de stal uitmesten *LOL* ) omdat dat de twee dingen zijn waar ze uit de manegetijd zo'n gruwelijke hekel aan heeft gekregen. Ze geeft heel duidelijk aan privacy te willen in haar stal en die krijgt ze nu ook. Ook wordt de band tussen Pliva en ons steeds beter.

Ik denk Carola, dat het inderdaad zo is dat jij een betere band met Ed hebt dan je zelf in de gaten hebt, maar ik kan wel een beetje begrijpen wat je bedoelt. Met Aldira 'mis' ik ook iets. Het is ontzettend moeilijk uit te leggen, maar je hebt niet dat gevoel van 'ja'. Ze is lief, op mij gericht, wil ook wel werken, soms ook niet, maar er zit weinig 'bij' dat paard.
Ze vertrouwt me wel, maar je hebt niet het gevoel dat je dingen SAMEN doet. Ik denk dat dat het is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:44

Desiree schreef:
Misschien vertaal je zijn gedrag verkeerd. Voor jouw tijd heeft hij zich een gedrag aangemeten dat veroorzaakt werd door verkeerde mensen. Daardoor is er een hekel ontstaan aan bijvoorbeeld het zadel. Dit zal nooit meer veranderen en dat moet je niet meer verwachten. Dit heeft met vertrouwen naar jou toe niets meer te maken, maar meer met gedrag dat gewoonte is geworden. Als een paard bijvoorbeeld een stalondeugd krijgt, kun je dit in het begin verhelpen d.m.v. weidegang. MAar het te lang duurt voordat de eigenaar voor verbetering zorgt en dus voor weidegang, wordt het een gewoonte en zal hij het ook doen als hij weidegang krijgt. Vat dit gedrag dus niet persoonlijk op.

Toch zeg ik hier ongeveer hetzelfde, gedrag dat gewoonte geworden is. Maar lijkt me ontzettend moeilijk om hier verandering in te brengen. Ik denk dat deze paarden zich niet zo goed meer op een andere manier kunnen uiten. Bij mensen is het al moeilijk om ze te leren omschakelen. Tja, het is natuurlijk wel jammer voor de ruiter.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 23:52

Ik ben afgelopen weekend op cursus geweest bij Terra Natura in Zwolle. Daar heb ik een super gesloten paardje in 2 dagen tijd zich heel langzaam zien openstellen. Het ging absoluut niet van een leien dakje en z'n baasje zal waarschijnlijk ook nog wel vele ups en downs kennen, maar het begin was er en het was een ontzettend mooi gezicht. Lovers Het sleutelwoord in die cursus is dus "samen", en dat was ook wat ik met mijn paard miste. Hij liep ook keurig achter me aan thuis over allerlei enge dingen, maar ik had niet echt het idee dat hij er lol in had. Op de cursus heb ik een boel geleerd en we zijn er nog lang niet, daar is het allemaal te moeilijk voor, maar daarom gaan we zelf trainingsdagen organiseren. Wil je meer weten over deze methode p.b. me dan maar even. Echt waar, voor (bijna) elk paard is er wel hoop op een goede relatie met z'n "baasje" Lachen .

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 08:17

Jongens, dit is wel een heeeeeeel oud topic hoor!

Maar even een update over het paard in kwestie: het gaat super met hem. Nog wel wat gesloten, maar al minder. Hij begint echt te lopen en m'n zusje brengt hem nu uit in de dressuur. Ik rijdt endurance met hem, en dat heeft ie echt fantastisch opgepakt. Heel kalm, geen gestress, en een gigantisch doorzettingsvermogen. Een toppertje! Cool

Het gaat dus heel goed, en dus heb ik geen adviezen meer nodig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:29

Ik kan wel wat adviezen gebruiken! Mijn paard is niet gesloten maar ik denk dat het zinvol voor ons zou zijn om ook een dergelijke cursus te doen. Maar moet ik daar nu echt helemaal voor naar het noorden des lands? Is er niets iets in de buurt van Brabant? En wat zijn de kosten? Ik zou namelijk graag wat NH willen leren met Paddy, maar ik denk wel dat je daar begeleiding bij nodig hebt en het niet zomaar effetjes uit boeken kunt overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:43

Volhouden, consequent blijven behandelen, duidelijk blijven wat wel en niet mag, en dan zal hij je uiteindelijk echt gaan vertrouwen.

Denk er wel aan dat je voor zo'n paard niet te snel te lief blijft, consequent blijven met hem, en dan komt het vanzelf.

Daarbij moet je ook rekening houden dat een paard niet denkt als een mens, wat voor jou heel erg is, kan het paard allang vergeten zijn. Een paard kent geen houden van.......zoals een mens dat doet, misschien geven paarden dat gevoel wel eens, maar dat is herkenning.

JessicaG

Re: Geestelijk 'gesloten' paard, kun je daar iets mee bereik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:16

carola schreef:
Tja, ik zit weer ff in een dipje hoor...

Maar ik krijg gewoon geen band met hem. Hij is door z'n verleden te bang om zich aan iemand te hechten. Hij herkent me, hij vertrouwd me, maar hij blijft 'achterdochtig'. Hij blijft na 1,5 jaar nog steeds angstig voor het zadel of aanraking van z'n hoofd.

In deze zin spreek je jezelf eigenlijk al tegen...Je zegt dat hij je vertrouwt maar dat ie wel achterdochtig is... Ik neem dan aan dat hij zijn omgeving niet vertrouwd of andere paarden als die in de buurt staan. Misschien voelt hij zich niet fijn in die stal. Of vertoont hij in de bak als je ernaast staat precies hetzelfde gedrag als op stal met aanraking de plek waar het zadel ligt en hoofd.
Misschien werkt free-style training in dit geval wel, ik weet niet in hoeverre dit werkt maar misschien herkennen zij het probleem wel, het hele free-stylen draait om het gedrag van het paard...ook als hij de trailer niet in wil.

Als hij vroeger mishandeld is dan denk ik dat je het probleem voor een groot gedeelte wel kan verminderen maar in sommige vreemde situaties (zoals op concours) denk ik dat zijn verleden wel sneller kan opspelen.
Misschien is hij rustig maar misschien ook niet...Dat zul je van tevoren moeten uitproberen...ik weet niet of je nog een ander paard hebt waarmee je op wedstrijd gaat. want misschien kun je ze allebei wel meenemen om hem eraan te laten wennen. Ik denk als ze alleen op wedstrijd moet en in de trailer moet staan dat ze dan alleen maar banger wordt, het blijven kuddedieren.

Ik kan zo ook geen oplossing aandragen maar ik hoop dat je wat hebt aan alle reacties...laat steeds even horen hoe het eraan toe gaat.
Groetjesss van Jessica!

carola

Re: Geestelijk 'gesloten' paard, kun je daar iets mee bereik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 16:44

Jessica"]
[quote="carola schreef:
Tja, ik zit weer ff in een dipje hoor...

Maar ik krijg gewoon geen band met hem. Hij is door z'n verleden te bang om zich aan iemand te hechten. Hij herkent me, hij vertrouwd me, maar hij blijft 'achterdochtig'. Hij blijft na 1,5 jaar nog steeds angstig voor het zadel of aanraking van z'n hoofd.

In deze zin spreek je jezelf eigenlijk al tegen...Je zegt dat hij je vertrouwt maar dat ie wel achterdochtig is... Ik neem dan aan dat hij zijn omgeving niet vertrouwd of andere paarden als die in de buurt staan. Misschien voelt hij zich niet fijn in die stal. Of vertoont hij in de bak als je ernaast staat precies hetzelfde gedrag als op stal met aanraking de plek waar het zadel ligt en hoofd.
Misschien werkt free-style training in dit geval wel, ik weet niet in hoeverre dit werkt maar misschien herkennen zij het probleem wel, het hele free-stylen draait om het gedrag van het paard...ook als hij de trailer niet in wil.

Als hij vroeger mishandeld is dan denk ik dat je het probleem voor een groot gedeelte wel kan verminderen maar in sommige vreemde situaties (zoals op concours) denk ik dat zijn verleden wel sneller kan opspelen.
Misschien is hij rustig maar misschien ook niet...Dat zul je van tevoren moeten uitproberen...ik weet niet of je nog een ander paard hebt waarmee je op wedstrijd gaat. want misschien kun je ze allebei wel meenemen om hem eraan te laten wennen. Ik denk als ze alleen op wedstrijd moet en in de trailer moet staan dat ze dan alleen maar banger wordt, het blijven kuddedieren.

Ik kan zo ook geen oplossing aandragen maar ik hoop dat je wat hebt aan alle reacties...laat steeds even horen hoe het eraan toe gaat.
Groetjesss van Jessica!
[/quote]

HALLO!!! Dit is een topic van máánden terug hoor! Het gaat nu al lang weer erg goed.

Kan hier een slotje op ofzo?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:56

Oud topic daarom een slotje