VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:11

Clitia schreef:
Je woont in Noord-Brabant, is het misschien een optie om hem naar Moerbeke te brengen? Ik weet niet waar het ligt, maar als je daarmee sneller en goedkoper geholpen wordt...

Ik zelf woon inderdaad in Noord-Brabant maar mijn paard staat in Akersloot bij Fresco (Léonie).
Nou weet ik niet of dat dichterbij is in vergelijking met Utrecht, maar Utrecht leek ons de beste optie.

Zoals ik al zei het geld intereseerd me écht helemaal niet!
Ik heb gelukkig een hele lieve schoonvader die mij gezegt hebt dat ik moet laten doen wat ik denk dat het beste is en dat het met het geld ook wel goed komt.
Hij staat er zeg maar "borg" voor.
Mocht ik het niet redden betaald hij het. Nee, met mijn schoonvader heb ik het echt getroffen.

Met de behandelende artsen van Juke vind ik, hebben we het erg getroffen. Ze leggen alles rustig uit en herhalen het indien nodig nog 3 keer.
De telefooniste die ik nu elke ochtend aan de telefoon krijg is ook erg aardig. Ze neemt alle tijd voor me.

Straks als we Juke op gaan halen stel ik alle vragen die ik heb opgeschreven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:43

Citaat:
Equine motor neuron disease is a relatively new disease that affects the nervous system of horses, specifically nerves controlling skeletal muscles. First described in 1990, it resembles human amyotropic lateral sclerosis (Lou Gehrig's disease). Horses with this disease show a rapid onset of trembling, excessive recumbency, low head carriage, a constant shifting of weight on the rear legs, and muscle atrophy.

http://www.platinumperformance.com/anim ... ory_id=104

EMND is een relatief nieuwe ziekte die het zenuwstelsel van paarden aantast, meer specifiek de zenuwen die de skeletspieren aansturen. Deze ziekte is voor het eerst beschreven in 1990 en lijkt op de menselijke ziekte amyotrope laterale sclerosis (ook bekend als Lou Gehrig's disease). Paarden met deze ziekte tonen een acute aanval van rillingen, bovenmatig veel rusten, het hoofd wordt laag gedragen, het gewocht wordt constant naar de achterbenen verplaatst en er vindt spieratrofie plaats.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:14

ElanII schreef:
Het lijkt op de ziekte ALS bij mensen: spieren breken snel af doordat afstervende "motor neurons" geen signalen meer doorgeven aan de spieren.

Aangezien die boeken vooral op mens en plant gericht zijn, zoek ik op ALS. Ik vertaal wat ik vind voor de duidelijkheid meteen naar Nederlands (zo goed en zo kwaad als 't kan).

Bron:
Neuroscience

, hoofdstuk 3 paragraaf 16

Citaat:
ALS staat voor Amyotrophic lateral sclerosis. Het wordt gekarakteriseerd door de langzame maar zekere afbraak van alpha-moter-neuronen (de neuronen die je bewegings-wensen doorgeven zeg maar; dus als je denkt ik wil m'n arm optillen, dan wordt dat doorgegeven aan je moterneuronen, die dat dan weer doorgeven aan de spieren) in een bepaald deel (ventral hoorn, een vertaling moet ik schuldig blijven) van de ruggenmerg en hersenstam (stuk tussen hersenen en ruggenwervels), en uiteindelijk van de neuronen in spieren zelf (motor cortex, de buitenste laag van waar je mee beweegt, denk ik, maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur).

Makkelijk gezegd: een aandoening waarbij de zenuwen die naar je spieren toelopen afbreken.

De patienten tonen een toenemende zwakheid en afbraak van skeletspieren en sterven meestal binnen vijf jaar nadat het ziektebeeld is begonnen (paarden hebben een kortere levenscyclus, maar ik weet niet of dat de ziekte "versnelt" tov mensen). Zielig genoeg (voor mensen) blijft de intellect intact, dus je hebt als 't ware door dat je aan 't sterven bent. Er is (ook voor mensen) geen effectieve behandelingsmethode.

Bij mensen kan het erfelijk zijn (bij paarden dus waarschijnlijk ook), en de fout is dan een mutatie in de lange arm van chromosome 21 (bij paarden kan 't een ander chromosoom zijn natuurlijk). Op deze chromosoom-regio zit ook het gen dat codeerd voor "cytosolic antioxidant enzyme copper/zinc superoxide dusmutase" (SOD). (Ik heb geen idee wat dat enzym normaal hoort te doen, maar) Bewijs dat superoxide radicalen (foute versies van 't enzym die niet "nutteloos" zijn, maar een anders-dan-normaal functie/uitwerking hebben) zenuwcellen kunnen vernietigen suggesteerd dat er een mutatie in het SOD1-gen zit, en daardoor FALS (Familial ALS --> de erfelijke versie) veroorzaakt.

Hoe de mutant-SOD1 motorneuronen beschadigt is niet bekend. Mogelijkheden zijn:
- De productie van schadelijke vrije radicalen en dood door "oxidative stress",
- Vermeerderd vrijkomen van koper van het mutantenzym en neuron-sterfte door kopervergiftiging (koper is spoorelement: je hebt er een beetje van nodig om gezond te blijven, maar te veel is schadelijk),
- Abnormale vouwing van de SOD1-mutant (een enzym is een rij aan elkaar geplakte aminozuren, die een functie krijgt doordat hij op 'n bepaalde manier wordt gedraaid/gevouwen. De ruimtelijke structuur van het enzym bepaald de werking ervan) en neuronsterfte als een gevolg van afwijkende eiwit-eiwit interacties.
Ook is het onduidelijk waarom precies de motorneuronen worden aangetast (en andere neuronen intact blijven).

Toevoeging:

Genes and Disease

, the Nervous System

Citaat:
Defecten in de werking van dit enzym (SOD dus) betekenen dat de superoxide (dat is trouwens dat er te veel zuurstofatomen aan het enzym gebonden zijn, denk ik) radicalen de cellen van binnenuit aanvallen, en zo hun dood veroorzaken. Meerdere verschillende mutaties in dit enzym resulteren allemaal in ALS, en maken zo de exacte moleculaire oorzaak van de ziekte moeilijk te vinden.

Ik begrijp nu wel wat er van binnen gebeurd, maar ik vrees dat ik het niet echt duidelijk heb weergegeven. Als er nog vragen zijn Clown ...

Nu eens kijken of er nog meer gezegd wordt over de paardenversie, want
Lielle schreef:
Paarden met deze ziekte tonen een acute aanval van rillingen, bovenmatig veel rusten, het hoofd wordt laag gedragen, het gewicht wordt constant naar de achterbenen verplaatst en er vindt spieratrofie plaats.

Hij valt toch alleen maar af, terwijl hij wel heel veel eet?

Bron

Citaat:
Onderzoekers denken dat EMND door een vitaminetekort komt, er is een ernstig tekort aan vitamine E gevonden bij recente EMND-gevallen. Vitamine E "werkt tegen" de vrije radicalen (die volgens deze site in elk gezond persoon voorkomen). Naast een paar van de door Lielle genoemde symptomen wordt hier ook gewichtsverlies genoemd. De ziekte uit zich bij paarden tussen 10 en 15 jaar (ze hebben daar 65 zieke paarden voor onderzoek).

Jeeeeeeeeeeeeeeej Vriendjes zijn? De hoop:
Citaat:
Maar sommige paarden overleven en komen weer op gewicht wanneer de ziekte-voortgang mysterieus stop wordt gezet. Downside: ze kunnen nooit volledig compenseren voor het onherstelbare verlies van motorneuronen. (En dat kan gevaar opleveren voor onwetende kopers, en de paarden kunnen, indien weer bereden, struikelen en zo hun ruiters verwonden.

Veel EMND paarden hadden geen toegang tot vers gras, maar werden gevoerd met commerciele voeding en hooi. In commerciele paardenvoeding zitten weinig vitaminen, inclusief vitamine E, en in sommige delen van "het land" (de VS in dit geval) geldt dat ook voor hooi.

Nou wordt de tekst weer moeilijk:
Tekenen van algehele zwakheid, "mucle fasciculations" (not know), spierafbraak door tekort aan bloed (atrofie) en gewichtsverlies gedurende 1 of meerdere maanden in jonge en oude paarden van verschillende rassen. Pathologische studiges toonden dat degeneratie en verlies van motor neuronen in de ruggengraad en hersenstam resulteerd in axonale (een zenuwcel bestaat uit drie delen: de dendriet (uitschieter waarover de info/impuls binnenkomt) de cel "zelf", en de axon (uitschieter waarover de impuls verder geleid wordt naar in dit geval de spieren)). Veel neuronen in het ruggenmerg waren opgezwollen, chromatolytisch (iets met granules, niet goed iig) en bevatten neurofilameten-vermeerderingen (filamenten zijn 'n soort van het skelet van de cel). Andere cellichamen waren gekrompen en ondergingen neuronophagia (de neuronen worden opgegeten), en anderen waren verloren/kwijtgeraakt en vervangen door glia (ondersteundend weefsel).

Dan nog een ingewikkeld stukje dat ik (thank god) makkelijk kan samenvatten: indirect hebben de chronische gevallen een abnormale verhoging van de staart, veroorzaakt door de staartspier. (Voor volledige redenen: zie bron.)
Ook wordt een grote hoeveelheid ijzer in levers van overleden dieren en hoge koperconcentraties in de ruggengraat genoemd.

Pffffffffffffffft... Nou moet ik toch echt op zoek naar 'n stageplaats hoor... Knipoog

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:12

Cassidy schreef:
Volgens mij was dat Jerailover (tegenwoordig Patries)
In zulke gevallen is het wel heel vervelend dat de zoekfunctie het niet doet Boos!

Idd volgens mij ook...
Rot missende zoek functie.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:16

Heel veel sterkte!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:44

Zo we zijn net terug uit Utrecht....
We hebben Juke gelukkig weer thuis (Akersloot) zodat hij heerlijk verwend kan worden.
Hij zal in het walhalla komen en wordt eindeloos geknuffeld, gepoetst en vet gemest.
Juke heeft zulke slechte vooruit zichten, dat het enigste is wat wij voor hem kunnen doen, is hem vreselijk verwennen.

En chantal, niks geen dank hoor, ik probeer je gewoon zo goed mogelijk te helpen!
Meer kan ik niet doen, ik vindt het al erg genoeg.... Verdrietig

En ik vindt het super dat alle bokkers zo meeleven! toppie!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:22

Moerbeke ligt over de grens bij Zeeuws Vlaanderen. Dus ik weet niet waar precies in noord brabant je woont maar misschien idd verder. Maar het onderzoek wordt gedaan in Gent ( universiteit dus dat is een stukje verder) maar het scheelt best veel. Maar als daar alle onderzoeken ook al gebeurt zijn verder is het logischer en handiger denk ik dat je daar blijft tot er zekerheid is.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:25

oh ik had niet alles verder gelezen.
succes verder en verwen hem lekker.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 23:27

Morgenochtend 10.30, ben ik de eerste die aan de telefoon hangt!
Ik ben heel benieuwd wat ze zeggen en wat de uitslag van de test was.
Ik ben blij dat mijn ventje lekker weer op zijn eigen stal staat, samen met zijn vriendjes.

Lé, vertroetel hem maar lekker hoor!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:27

Wat rot voor jullie!!
Sterkte.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 01:08

Bedankt Mel!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:49

Ik heb vanochtend college gehad van een dierenarts (ook uit Utrecht, toevallig Lachen ), en aan hem gevraagd wat hij dacht. Hij had vrijwel meteen door dat ik er via Bokt "mee te maken" had Haha! *lol*. Hij had er een artikel over, welke hij mij zou mailen, en vroeg me het topic naar hem te mailen. Misschien dat ie zelfs wel even mee komt babbelen Pling.

Nou goed, ik ga 'm meteen even mailen, ik wil dat artikel wel lezen namelijk. Ja

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:05

Ik ook!

Ik heb net Utrecht aan de bel gehad.
De glucose opname test van gisteren is voldoende. Hij neemt genoeg op. Daar ligt het probleem dus niet.
Ze denken nu nóg meer aan EMND.
We moeten hem 23 februari weer brengen. Dan krijgt hij 24 februari die EMG test.
Nu is het gewoon afwachten.
Mocht hij in de periode tot 23 februari erg verzwakken moeten we bellen. Dan gaan ze overleggen.
Lé begint vanavond met het geven van die vitamine E en...(?)
Verder mag hij geen belastende beweging krijgen. Waren ze toch niet van plan. Ze gaan hem alleen maar vertroetelen.
Nu begint het wachten, wachten en nog eens wachten!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:06

Clitia, mag ik jou even onwijs(!) bedanken voor alle moeite die je neemt met het opzoeken enzo!
Ik vind het echt té gek van je.
Bedankt! OK dan!

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:24

Hallo Ylana,

Het stukje dat op pag. 1 aangehaald wordt gaat over mijn paard. Het is zijn verhaal. Ik hoop van harte dat jouw paard geen EMND heeft!
Ik ken wel een paard dat nu (na EMND) weer recreatief gebruikt kan worden. Die heeft ook in Utrecht gestaan. dat is wel de bsete plek bij EMND (tja, ook duur!)Helaas kon er voor Mistral niets meer gedaan worden het ging veel te snel.

Ik zal eens vragen of ik het mail adres mag doorgeven van de ex-verzorgster van dat paard dat er weer enigzins bovenop is gekomen.
Zij is op dit moment iemand anders aan het mailen die ook via mij aan haar gekoppeld is. Kan ze het meteen naar twee mensen doorsturen.

Ik kan je één ding meegeven: Als het inderdaad EMND blijkt te zijn, wens ik je veel sterkte. Heel veel sterkte! Het is een heel nare slopende ziekte...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:21

Zo: hier even verslag over juke:
Hij kwam gisteren aan als een zielig vogeltje, maar rende vanmorgen zijn stal uit!
Hij vondt het heerlijk om weer buiten te staan tussen zijn vrienden.
Ook kijkt hij weer vrolijker uit zijn ogen en is hij erg attent.

Hij wordt hier vreselijk verwend en heeft net een bak slobber achter zijn kiezen, wat hem goed smaakte Vingers aflikken
vanmiddag gaan we een klein stukje met hem wandelen, in het zonnetje, het is zo mooi weer!

We hopen dat ie niet te snel aftakeld...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:26

Heel veel sterkte!!! Ach gut Ik leef echt met je mee.. Waarom bestaan er nou van die stomme ziektes op aarde Verdrietig Waarom kan niet alles gewoon goed verlopen en dat er helemaal geen ziektes bestonden Verdrietig

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:40

http://balancedmajesty.tripod.com/balan ... y/id1.html

http://www.horse-previews.com/597articl ... euron.html

http://www.neosoft.com/~iaep/pages/nutr ... /emnd.html

http://www.jupiterhorsemens.org/motor_n ... isease.htm

http://digidagboek.blogspot.com/2002_09 ... chive.html

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic ... kalike.htm

http://www.horsetalk.co.nz/health/motoneur.shtml

Deze sites kreeg ik van diegene waar ik het eerder over had. Misschien had je ze al ,of zijn ze al eerder genoemd, sorry dan,maar ik heb niet het hele topic doorgelezen...
Dat hij zijn stal 'uitrent' is een goed teken. Ik moest Mistral echt overal waar ik hem heen wilde brengen heen 'smeken'. Hij wilde echt niet meer... Hoe dat na al die jaren toch nog rauw kan voelen he Verdrietig

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 23:44

Saskia bedankt!
Het zal voor jou ook écht niet makkelijk zijn.
Ik ga morgen al je links rustig lezen en bekijken.

Voor ons is het nu wachten op 23 februari, dan moeten we hem weer brengen. De dagen gaan voor mijn gevoel onwijs langzaam!

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:48

Ylana schreef:
Voor ons is het nu wachten op 23 februari, dan moeten we hem weer brengen. De dagen gaan voor mijn gevoel onwijs langzaam!

Houdt hem maar heel goed in de gaten! Het kan zo onwijs snel gaan! (hier met alle beginnende/eerste tekenen van ziekte 3 weken maximaal!)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 23:58

Fresco houdt hem HÉÉL goed in de gaten!
Utrecht zij ook dat als hij ineens hard achteruit gaat we gelijk moesten bellen.
Weet jij nog iets waar we speciaal op moeten/kunnen letten?

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:10

Tja, ETEN,ETEN, ETEN, maar toch afvallen (je ziet het snel aan het hoofd). Achterbenen die naar binnen staan (dus onder de buik), stijf lopen. Meer liggen dan anders (met of zonder kreunen)... Het kan allemaal. Alles wat afwijkt van wat je nu gewend bent zou ik zeggen.

Succes ermee joh!
Houdt je ons op de hoogte?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 00:14

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Alleen.... alles wat jij op noemt doet hij al.
Hij eet veel, wordt steeds magerder, ligt meer dan normaal, de stand van zijn bennen en Lé zei dat ze hem af en toe zag trillen(?).
Maar verder is hij nog gewoon opgewekt. Dat vinden we zo raar.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:36

Dan weet ik het ook niet, ik kan verder even niets anders (be-)denken.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:43

tot nu toe gaat het erg goed met hem.
Hij is vrij actief en staat vrolijk voor zich uit te kijken, we beseffen
wel dat het elke dag slechter met hem kan gaan.
Vandaar we hem zo goed mogelijk verzorgen en alle aandacht van de wereld geven.
Daar houdt ie namelijk van Ach gut

Meer kunnen we op dit moment niet doen....

Maar bij de jouwe (saskia) ging het erg snel, begrijp ik?