Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Re: Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:46

Als ze iets al heel vaak heeft herhaald, en je het nog niet doet, dan vind ik dat dat best kan. Dan schrik je wel even, maar dan let je er wel beter op.

Maar in een keer uit het niets beginnen te schreeuwen als je iets fout doet waar je nog geen opmerking over gehad hebt, vind ik niet kunnen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:48

Ik vind dat het wel kan, gewoon een keer schreeuwen als je al tig keer hetzelfde fout doet. Doet mijn instructrice ook wel eens. Die zegt ook wel eens dat ze het wel fijn vindt dat ze tegen mij tenminste gewoon kan schreeuwen als het nodig is.
Als je maar af en toe een complimentje krijgt als je het wel goed doet.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:01

Nou je hebt schreeuwen en schreeuwen hè? Schreeuwen omdat je anders niet te horen bent, vind ik prima. Maar als een instructeur schreeuwt omdat je iets niet goed doet, word ik helemaal para van... En de zogenaamde Militaire aanpak vind ik helemaal onzin Frusty

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:07

Ik heb ook zo'n schreeuwlelijk gehad als instructeur.
I.p.v. iets uit te leggen kon hij alleen schreeuwen en afbreken.
Bah ! zeker als je net begonnen bent met rijden. Ik kan daar dus echt niet tegen, temeer omdat ik toch al vrij onzeker ben qua paardrijden.
Schreeuwen en dan nog harder schreeuwen helpt dan echt niet.
Hij kon ook geen ponyles geven, zo erg was het. Zelfs tegen die kleintjes kon hij alleen schreeuwen.
Hij was de eigenaar van de manege en "in het echt" al net zo'n schreeuwlelijk, echt een nare man.
Het zal voor niemand een verrassing zijn, dat ik daar niet meer sta met mijn paard Haha!

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:33

het ligt aan de manier en waarom.

ik heb zo'n beetje 1,5 jaar les gehad van iemand die je dus echt uit stond te schelden als je paard een slechte dag had (wat ook wel eens gebeurd beetje uit haar hum geen zin om te lopen en werken al helemaal niet) dan begon zei van waarom sta ik hier en je doet niets en blablabla stond ook echt te schelden. er kon dan ook absoluut geen complimentje vanaf als het wel goed ging.

heb nu les van iemand die geeft echt super les.
je krijgt een schreeuw van doe eens iets als het moet maar als het goed gaat is het ook van goed zo zo is het mooi en zo doorrijden.

hier tussen heb ik ongeveer 1 jaar les gehad van een vrouwtje die echt VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL te lief was.
je kon gewoon in het midden gaan staan praten en dan nog niets doen.
een beetje aan modderen en een beetje nietsen.
alleen in plaats van dat je dan op een bank zit zit je op een paard.
mijn rijden is er toen ook sterk op achteruit gegaan omdat ik echt zwaar onder mijn niveau reed.
haar manier van lesgeven vond ik ook niet goed (beginners travers schouderbinnenwaards en galopwissels leren maken Verward ) sorry maar dat klopt niet echt voor wat ikheb gezien een normale schoudervoor kenden ze namelijk niet en normaal wijken ook niet.
en een bestravende tik op je paards kont of borst geven was mishandeling.
naja je kan dan wel nagaan hoe de lessen gingen.

van deze 3 manieren bevald de middelste (dus waar ik nu zit) mij het besten.
zit dus super op mijn plek.

dus super schreeuwen vind ik walgelijk maar af en toen van kom op vind ik prima dat softe kan ik echt niet tegen

sorry voor het langen verhaal

Unicorn1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:41

Er is nog al een verschil tussen "schreeuwen" en "schreeuwen"

Je kan harder praten als instructrice, omdat het harder waaid, en er is vaak een aantal meter afstand tussen ruiter en instructie etc.
De normale gespreks afstand is 150 m.
Dus vaak moet je hard praten als instructie.

Maar je hebt ook schreeuwers, die echt overdreven zijn, die zegt dat je er op zit als een zak aardappelen enz, en gewoon geen geduld heeft tot dat de ruiter is een keer doet wat de instructie wil zien.
In dit geval moet je niet gaan schreeuwen, je moet het tactiesch aanpakken, niet schreeuwen van: "heej, je zit als een zak aard...!!"
of "let nou n's op"!
Als insructie altijd rustig en vriendelijk blijven, aanmoedigen en verbeteren wat fout gaat, maar niet wat fout gaat meteen afkraken en gaan schreeuwen, zo maak je ruiters onzeker.
Van fouten moet je leren.

Maar goed, schreewende en beledigende intsructie vind ik vreselijk, wil niemand aanvallen, maar het kan ook anders.
Tussen ruiter en paard moet er ook geen krachtspanning zijn, maar dat geld ook voor instructie en ruiter.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:44

Unicorn1984 schreef:
Maar goed, schreewende en beledigende intsructie vind ik vreselijk, wil niemand aanvallen, maar het kan ook anders.
Tussen ruiter en paard moet er ook geen krachtspanning zijn, maar dat geld ook voor instructie en ruiter.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Kijk tegen mij móéten ze wel schreeuwen als ik linksom rijd, mijn linkeroor is doof Clown

Maar inderdaad zoals je zegt, het moet niet beledigend bedoeld zijn want daar kan ik ook niet tegen. Als ik het 100 keer fout doe mag je heus wel een keertje schreeuwen, prima zelfs. Maar je moet niet opzettelijk iemand willen kwetsen, daar bereik je alleen het tegenovergestelde mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 03:03

Werkt bij mij alleen averechts. Het is bij mij nooit nodig om iets als onwil te doorbreken.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:13

Mijn instructeur schreeuwt niet, zolang je doet wat hij zegt. Als je op je eigen houtje wat gaat rukken en plukken of niet luistert en doet wat hij zegt, dan heb je kans dat hij op je gaat schreeuwen. Hij is heel aardig, zolang je maar doet wat hij zegt. Ik heb er geen moeite mee!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:42

Mijn eerste instructrice had er nogal een handje van weg, daarom dat ik ook geen les meer neem bij haar Clown Er waren natuurlijk nog andere redenen maar het stoorde mij gewoon verschrikkelijk! Bij mij heeft het nl een omgekeerde werking: ik ging dan helemáál niet meer opletten! Bovendien sprong Memuska telkens een gat in de lucht als ze vanuit het niets begon te gillen Haha!
Mijn huidige instructrice is heel rustig en duidelijk. Als ik iets niet goed begrijp mag ik even gaan stappen terwijl ze het uitlegt, zo hoeft ze zelf ook niet te brullen naar de overkant van de bak.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:36

Citaat:
Als bijv. de instructeur duizend keer heeft gezegd dat je rechtop moet gaan zitten bijv. mag hij best wel een keer wat strenger zijn. Dan ga je toch sneller proberen rechtop te gaan zitten.

Als jij na 1000x niet rechter bent gaan zitten mag hij wel eens uitleggen HOE je dan kan zorgen dat je rechter zit. Ipv het doel blijven herhalen. Na 1000x wéét je ook wel dat je recht moet zitten, toch? Tong uitsteken

Als iets op een bepaalde manier niet bij de ruiter overkomt moet je als intructeur een andere manier zoeken om aansluiting te vinden.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:01

Mijn vorige instructrice verloor heel snel dr geduld bij kleine kinderen echt zielig sommige kinderen durfen gewoon niet meer daar te komen omdat ze ze gewoon echt bang maakt Boos! ik vind dat echt schandalig maja nu staat de manege op rand van failliet en nu begint ze te snappen dat het toch niet zo verstandig was.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:35

Het ligt er aan wat je onder schreeuwen bedoeld...

Soms ben ik zo geconcentreerd bezig en aan de ander kant van de bak, dat mijn instructrice wel eens moet schreeuwen voor dat ik door heb dat ze een aanwijzing geeft Clown Haha!

Zo lang het niet denegrerend of afzeikend over komt heb ik er ook helemaal geen problemen mee.
Ben juist wel blij dat ze geen zachte piep stem heeft en dat ik iedere keer moet vragen 'wat zei je'...

Persoonlijke voorkeur denk ik...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:52

Mensen hoeven niet tegen mij lopen schreeuwen, dus instructrices ook niet.
Ik schreeuw toch ook niet tegen hun? Ik blijf ook beleefd tegen hun. Dus..
Schreeuwen werkt averechts bij mij. Dan luister ik juist niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:04

Ik heb een redelijk militaristische aanpak gehad van mijn tweede instructeur, en dat is een manier van lesgeven die ik wel weet te waarderen. De eerst sprak zo zachtjes dat alleen degene die er vlak bij reed hem kon verstaan. Hij schreeuwde ook niet, maar was dus gewoon niet te verstaan. Heb je zo veel aan je lessen? Niet dus.

Mijn tweede instructeur wist aanwijzingen en complimenten goed te doseren, maar kon ook weleens uit zijn slof schieten. Ik ben er niet minder op geworden. Een ding dat ik van hem heb geleerd is dat je niet in discussie moest gaan als je rijdt. Geen "ja, maar " (of je moest echt iets niet begrijpen. Kop houden en rijden. En ja, om aan de andere kant van een 30m x 60m gehoord te kunnen worden moest hij zijn stem verheffen. Bovendien gaf hij aanwijzingen waar we allemaal wat aan hadden, en dan vind ik dat wel fijn als dat bij iedereen aankomt...

Zelf heb ik ook nog de (on)hebbelijkheid soms dingen niet te horen als ik erg geconcentreerd bezig ben. Dan ben ik blij als het wat harder wordt herhaald.

Een ding waar ik zelf niet tegen kan is dat mensen zich bewust afsluiten omdat de instructie te hard praat/schreeuwt. Dat is ronduit onbeleefd. Op een moment dat ik dat merk krijg je ook geen aanwijzingen en geen aandacht meer. Heb je dan wat aan je lessen? Dacht het niet. Je komt om wat te leren, toch?

liesjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:57

jantina schreef:
Ik ga er van uit dat je met schreeuwen, schelden bedoelt?

Een instructrice mag best streng zijn en mag best even "verdorie Jantina, nu doe je het wéér fout" zeggen. Maar dan op een nette manier en niet al schreeuwend en foeterend.
Dan zocht ik toch even verder naar een andere instuctrice.

Ik leer toch ook beter met complimentjes, hoe klein dan ook Lachen Dat motiveert en als ze daarvoor of erna iets zei wat strenger was, pak ik dat ook fanatieker aan.

Daar ben ik het nou volledig mee eens Haha!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:30

ik vind het niet fijn. vooral niet als ze zeggen dat je iets niet kan, geen discipline. ik vind juist dat je een steun in je rug moet krijgen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:12

vind ik ook prima hoor.
mijn rij-instructeur schreeuwt ook altijd maar dat vind ik niet erg.
dan kan ik het namelijk beter onthouden(heel raar maarja)
het gaat wel steeds beter.

ik kom daar om te leren rijden en als dat zo moet accepteer ik dat dus het boeit me helemaal niet of hij schreeuwt ofniet

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:26

Aan iemand die de hele les staat te krijsen heb ik een hekel. Dan kan ik niet fijn rijden en heb ik alleen maar het gevoel dat ik alles fout doe. Als ik écht iets helemaal fout doe mag ze best wat feller reageren maar continue gaan staan krijsen vind ik maar niks.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:12

Op zich heb ik er niets op tegen als een instructeur eens flink zijn mond tegen me opentrekt. Ik heb een tijdje les gehad op de Manegerie in Zoetermeer, waaronder een aantal lessen van Harry (was niet mijn vaste instructeur). Nou, wie Harry kent weet wel waar ik het over heb, die kon flink uit z'n dakpan gaan af en toe. Maar hij legde altijd wel uit waarom en als het goed ging was hij ook niet te beroerd om dat te melden. En ik heb gewoon best veel geleerd daar. Je moet er tegen kunnen, dat is een feit, maar persoonlijk heb ik liever een instructeur of instructrice die me af en toe flink aanpakt, dan iemand die me aan laat rommelen. Want als ik eerlijk ben kan ik best een flinke schop onder mijn kont gebruiken af en toe.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:35

Mijn instructrice wil ook weleens schreeuwen, maar dat komt omdat ze in haar enthousiasme om ons iets te leren of te verbeteren steeds harder gaat praten Haha! , dat is in mijn ogen alleen maar een goed teken. Je hebt ook van die types die half onderuit gezakt tegen de bakrand hangen om zo nu en dan eens iets te mompelen.
Overigens gooit mijn instructrice wanneer ze flink op dreef is er ook nog weleens een geintje of een compliment uit, dus dan weet je meteen dat het niet menens is.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:24

Ik vind schreeuwen niet erg, zolang ze niet alleen maar schreeuwen, maar ook complimentjes geven.... ik heb nogal de neiging om te veel been te geven en dan zegt zegt ze ook wel HAAL NOU DIE SPOREN EENS UIT DIE PONY!! of dat soort dingen... maar alleen maar geschreeuw werkt bij mij niet nee

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:43

parouscha schreef:
Nee vind het niet kunnen.
Ik zou er persoonlijk niet over kunnen, raak volledig uit men concentratie, en voel me dan gelijk niet op men gemak meer.
Of ik ga er tegen in Scheve mond , heeft dus geen nut.
Ik vind dat je het ook met gedult kunt oplossen, dan mag je nog wel streng zijn maar niet gaan schreeuwen

heb ik ook, als mense beginne te schreeuwe sla k helemaal dicht en kan me nie meer concentrere... je kan het ook gewoon rustig uitleggen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:56

Als het heel hard regent en waait, en ze anders niet te verstaan is misschien Clown

Maar nee, ik kan er echt niet tegen als er tegen me geschreeuwd wordt. Ik raak dan helemaal over de zeik, en het werkt juist averechts. Met rustig blijven bereik je veel meer bij mij.
Gelukkig blijft mijn instructrice altijd rustig, en zit ze vol geduld Lachen óók als ik standaard dezelfde fout maak Schijnheilig Mijn binnenteugel vasthouden Bloos

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:42

Ik mag niet boos worden op mijn pony, dat heeft geen nut volgens mijn instructrice.
Dus mag ze ook niet boos worden op mij als ik iets niet snap of niet goed doe, tenzij ik expres weer eens stront eigenwijs ben, maar dat ben ik gelukkig niet zo vaak Schijnheilig

Dus schreeuwen om zich verstaanbaar te maken best, maar echt pislink op me gaan schreeuwen heeft weinig nut..ik stap af en stop er dan mee *had er vroeger 1 die het wel deed namelijk.