Paarden zonder papieren kunnen ook leuk zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texeenmaikey

Re: Paarden zonder papieren kunnen ook leuk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:00

ik heb een shetlander ruin zonder papier en ik heb nog een shetmerrie met halfpapier zijn net zo lief als mijn andere shet die wel een heel goed papier heeft. om nou te fokken met een pony zonder papier (maar dat is wat ik er van vind) Maar voor de rest zijn ze voor mij net zo veel waard als 1 met papier

NADIA_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:05

ik heb ook 7 paardn zonder papieren.. en ik weet eigelijk geen verschi te vinden
ik rijdt ook een volbloed arabier met papieren.. maareh er is geen verscgil een paard is een paard.. Vingers aflikken

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:39

cijsalover schreef:
uuh.. ik WIL er nog mee fokke. en dus eerst gewoon een merrietje erbij zoeken.. voor MEZELF!!

Rustig maar ik bijt niet Haha!
Dan kan je zelf beslissen....alhoewel het nooit vast staat of je het veulen en de hengst en de merrie kan houden, tenzij je geluk hebt of veel euri's.
Vandaar de vraag.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:48

Wij hebben er 8 zonder papieren en 1 met papieren staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:59

Mijn paarden hebben papier, ik vind niet dat paarden zonder papier minder zijn.

Daarintegen ben ik onwijs fel tegen het fokken zonder papier, oftewel: fokken voor de slager.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:02

Trouwens,
wat betreft de gezondheids aspecten;
wie van de 'fokkers' met paarden zonder papieren heeft foto's bij zijn paard?
Van mijn merrie zijn er 20 foto's gemaakt welke door een commissie zijn beoordeeld, hierop heeft ze een certificaat en predikaat gekregen. Het stamboek waarbij ik fok(te) stelt ook aan de dekhengsten deze hoge eisen en doet nu zelfs onderzoek naar de erfelijkheid van OCD door van bepaalde hengsten nakomelingen op de foto te zetten.
Dit, samen met alle informatie die je kan terug vinden d.m.v. de afstammingsgegevens maakt dat je helemaal niet meer zo snel voor verassingen komt te staan.
Ik heb nu 2 veulens uit mijn merrie gefokt en beide voldeden aan mijn verwachtingen.

Nu stel ik hoge verwachtingen aan mijn paarden en mijn fokproducten, maar dat doet de markt ook. En een ieder die zegt dat er ook markt is voor papierloze paarden, shetjes, fjorden, hafjes etc. Die moet maar eens een paardenmarkt gaan bezoeken en zien welke er op het laatst van de dag in een grote vrachtwagen worden gepropt.
Dat zijn toch echt niet de dieren welke met een gezonde visie gefokt zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:08

Sjuimpje schreef:
Trouwens,
Van mijn merrie zijn er 20 foto's gemaakt welke door een commissie zijn beoordeeld, hierop heeft ze een certificaat en predikaat gekregen. Het stamboek waarbij ik fok(te) stelt ook aan de dekhengsten deze hoge eisen en doet nu zelfs onderzoek naar de erfelijkheid van OCD door van bepaalde hengsten nakomelingen op de foto te zetten.
Dit, samen met alle informatie die je kan terug vinden d.m.v. de afstammingsgegevens maakt dat je helemaal niet meer zo snel voor verassingen komt te staan.
Ik heb nu 2 veulens uit mijn merrie gefokt en beide voldeden aan mijn verwachtingen.

Nu stel ik hoge verwachtingen aan mijn paarden en mijn fokproducten, maar dat doet de markt ook. En een ieder die zegt dat er ook markt is voor papierloze paarden, shetjes, fjorden, hafjes etc. Die moet maar eens een paardenmarkt gaan bezoeken en zien welke er op het laatst van de dag in een grote vrachtwagen worden gepropt.

OK dan!

Ik heb dan misschien wel een Haflinger, maar wel met goed papier. Ik wil weten waar ik aan toe ben en ik wil er ook zeker van zijn dat m'n paard evt. goed te verkopen valt mocht dat nodig zijn. En ja, een paard met papier heeft gewoon meer kansen.

[Edit]

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:49

Sjuimpje schreef:
Trouwens,

Je kunt je ook gaan afvragen waarom je 20 foto's moet laten maken....

Als je kunt garanderen dat jouw fokprodukten uit ouders met goede foto's goed zijn pas dan kun je zo'n verhaal afsteken.
Net zo min als ik kan garanderen dat mijn fokprodukten 100 op de foto zijn kun jij dat ook niet.

Vwb de markt.... niet alles wat er op de markt blijft staan of staat is rommel, helaas krijgen veel paardjes niet de kans om iets te bewijzen.

Ik kn paardjes die NL kampieoen zijn geworden en op de markt zijn gekocht... toeval?? ja toevallig had hun fokker niet de tijd/mogelijkheid of anderzinds om de fokprodukten aan de man te brengen.... toeval??? neej
en zo zijn er meer en nog meer varianten. (denkt aan de moeder van De Sjiem....
de verhalen van zgn fokkers in de IDS enz...... zgn fokkers waarvan ik weet dat ze paarden opkochten en dat de veulens dan hun naam meekregen alszijnde fokker terwijl het stom toeval was... enz...enz...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 01:41

Foto's zijn een momentopnamen. Een merrie laten PROKKEN op driejarige leeftijd betekend niet dat ze op latere leeftijd eventueel wel door die PROK keuring heen zou komen Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:13

Maar geen foto's dan weet je nog minder.

Als ik zou fokken zou het ook zijn met een merrie met goed papier en goede foto's

Je steekt je kop in het zand om te zeggen er is markt voor.
Dat is het simpelweg niet.
En dan maar weer zielig vinden dat er zoveel paarden naar de slacht gaan?
Daar werk je dan zelf aan mee. Ook als je met een slechte merrie met papier fokt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:17

Ik heb helemaal niet gezegd dat je dingen kan uitsluiten of kan garanderen Alane, je moet mij geen woorden in de mond leggen.
Er staat duidelijk dat je minder snel voor verassingen komt te staan.

Daarbij, ik zeg niet dat het allemaal brandhout is wat op de markt blijft staan, maar jij laat nu overkomen alsof er veel potentiele toppers rondlopen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, niets meer en niet minder. Is dat dan een goede reden om toch met een merrie of hengst te fokken waarvan je bijna niets weet?

Overigens zijn er van mijn merrie al nakomelingen op de foto geweest en die waren allemaal goed.
Mijn merrie zelf is als 13 jarige gePROKt, dus ik vind jouw smilie een beetje misplaatst in deze discussie Cassidy Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:58

@ Sjuimpje: Je zou eens klompen aan moeten trekken.... en je niet alles persoonlijk aantrekken. En jij hoeft mij niet te vertellen wat ik te doen heb of te laten ...

Jij schrijft, ik lees en lees het zoals ik het lees, als jij het anders bedoelt zul je wat duidelijker moeten zijn vwb je woord keuze en zinnen die je schrijft.

en nogmaals:
Je kunt ook een geheel andere conclussie trekken uit het feit dat je een paard eerst op de foto moet zetten. Want in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Niet met papier en niet zonder papier.

Dat precies uitgedokterde bloedlijnen voor de gemiddelde ruiter niet voldoen aan de eisen die zij stellen aan een paard moge inmiddels ook duidelijk zijn.
Daarnaast hoe groot is de NL equipe voor de OS bij de paarden?
En in de ponysport zie ik toch meer papierloze pony's op wedstrijden dan met papier.

Dat neemt niet weg dat ik niet voor registratie ben, of dat een ieder maar in het wilde weg moet gaan fokken....
Maar net zo min kun jij, zij, hij of ik iemand verbieden om te fokken of om met een dusdanige arrogantie je eigen wijsheid verkondigen.

Zeker bevestigen de uitzonderingen de regel de vraag is alleen wat die uitzondering is en wat de regel.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:00

vind niet dat je een verschil kunt maken tussen leuk of niet aan de hand van papieren.
mijn vorige pony had ook geen papieren en was heel erg leuk en lief en mooi en goed. men paardje nu heeft wel papieren en heb er hetzelfde gevoel bij

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:59

Alane,
als jij mij quote, dan ga ik er van uit dat jij reageert op mijn tekst.
Dan wil ik niet zien dat je die tekst verdraait.
Er is nogal een verschil tussen 'garanderen' en 'niet snel voor verrassingen komen te staan'
We zijn hier toch met volwassenen, dan hoef ik toch zeker geen Jip en Janneke taal te typen zodat mijn tekst wel juist wordt geinterpreteerd?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:49

@ Sjuimpje...
Wat jij wilt doet absoluut niet terzake ... als jij wil hebben dat het gebeurd zoals jij wilt, moet je een eigen forum oprichten kan het allemaal volgens jouw regels .... Haha!

Als je het al hebt over tekst verdraaien, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. (waard = m/v )
Vwb interpretatie van geschreven tekst... hoe weet jij nu of je mijn tekst begrijpt/leest zoals ik die bedoeld heb?.

Als je dan gelijk van mening bent om een arrogante houding aan te moeten nemen .... maakt mij niets uit... mischien voor de andere lezers wel leuk geweest als je op een minder arrogante manier had geschreven dat je het anders had bedoeld... en in Jip en Janneke taal: als je dan zelf beter snapt wat je geschreven hebt, ik heb er geen moeite mee.
En nogmaals:
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
on topic:
Ik zou niet willen "vermeerderen" met paarden die ik op de foto moet zetten om aan te tonen dat ze op dat moment gezond zijn.
Ik zou ook niet willen fokken of eigenaar willen zijn van een engelse buldog omdat die niet op een natuurlijke manier kan bevallen/ geboren kan worden.
maar iedereen zijn/haar feestje en ook zijn haar mening.

en dat is het leuke aan NL en een forum... niemand kan iemand wat verbieden... jij niet , ik niet, hij niet , zij niet en wij niet... leuk toch (daar bedoel ik gebruikers mee)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:09

Ik wilde een Arabisch Volbloed.
In dit geval vind ik het erg belangrijk een papier.
Ten eerste wil er de dek-dienst mee in gaan
Ten tweede een AV zonder papier is gewoon geen AV heel simpel
nou sorry hoor maar kies er dan echt een met papier.........

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:51

Paarden zonder papieren kunnen voor ruiters net zo leuk zijn, natuurlijk!

Wbt het fokken ik vind dat mensen daar in sommige gevallen best eens beter over na mogen denken, als ik bv kijk naar de shetlandersmarkt.
Het stikt er werkelijk van de shetlanders in alle soorten maten en kleuren, met en zonder pap.
Pap. zijn bij shets ook minder waard als jaren terug, toen was er nog ebnigzins een verschil tussen een shet met of zonder pap. dat is er nu ook nog wel, maar veel minder.
Kijk dat je graag een nakomelingtje wilt van je merie kan ik inkomen, het is ook leuk. Maar om nu te blijven fokken om ze vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijt te kunnen (wat met bijna alle shethengsten het geval is)denk ik waarom fok je dan? Omdat het hebben een zon lief klein schattig veulentje zo leuk is? Dat veulentje wordt groot en dan? of houden of in de frikandel of naar Italie.

Maar het is wel steeds eentje meer in paardenland, wij hebben jaren shets en appaloosa's gefokt, we zijn er nu sinds 2 jaar mee gestopt, waarom? omdat er overfokt wordt er zijn er TEVEEL.

Wij wachten wel totdat er meer Vraag komt en minder Aanbod wat op dit moment duidelijk andersom is.
Tuurlijk vind ik dat niet leuk, ik mis de veulens echt wel in het voorjaar en het jonge spul, herelijk vind ik dat, maar ik vind het niet eerlijk Tegenover onze veulens en ook niet tegenover alle andere ponys die op dit moment nog een goed tehuis zoeken.
Dat dat altijd min of meer zo zal blijven denk ik wel, maar de laatste jaren is het wel de spuigaten aan het uitlopen, dus houden wij onze merrie's voorlopig bij de hengsten vandaan.
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-01-05 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:54

Van mij mag iedereen zijn eigen mening hebben Alane,
en ik schaam mij niet voor de mijne.
Ik denk wel dat je er verstandiger aan doet om gewoon niet op mijn posts te reageren als ze te ingewikkeld voor je zijn. In dit soort discussies zie je mij geen termen gebruiken als 'nooit' of 'garantie' en dat heb jij wel gesuggereerd. Nu zou ik mij moeten verontschuldigen omdat jij mijn overduidelijke post verkeerd hebt begrepen?
Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan er niet wakker van liggen dat jij mijn mening arrogant vindt, sterker nog, ik ga nu lekker slapen Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:04

Papier geeft natuurlijk geen garantie, maar je kan wel een bepaalde verwachtingswaarde er aan vast hangen. Al moet ik zeggen dat ik regelmatig brandhout zie uit de meest fantastische bloedlijnen. Als de genen niet aansluiten, blijven het minder goede paarden. Overigens kunnen 99% van de bokkers erg blij zijn met deze paarden.

Als je gelukkig bent met je paard zonder papieren, dan is dat hardstikke leuk. Niemand is meer of minder omdat zij of hij een beter paard heeft.

Het maakt je nog steeds geen beter mens namelijk Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:19

Sjuimpje schreef:
Van mij mag iedereen zijn eigen mening hebben Alane,
en ik schaam mij niet voor de mijne.
Ik denk wel dat je er verstandiger aan doet om gewoon niet op mijn posts te reageren als ze te ingewikkeld voor je zijn. In dit soort discussies zie je mij geen termen gebruiken als 'nooit' of 'garantie' en dat heb jij wel
gesuggereerd
. Nu zou ik mij moeten verontschuldigen omdat jij mijn overduidelijke post verkeerd hebt begrepen?
Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan er niet wakker van liggen dat jij mijn mening arrogant vindt, sterker nog, ik ga nu lekker slapen Dromen

precies zoals je het scrijft Sjuimpje... dat is nu net wat ik bedoelde met woorden in de mond leggen of denken dat het geschreven is.
en je kan op je kop gaan staan... maar in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst... nu niet en morgen ook niet... zouden ze dat wel zijn dan oefden de veulens van ouders die goed zijn op de foto niet zelf op de foto.... en is dus een prok papier geen garantie voor de toekomst.

Heb ik ergens gezegd dat jij je moet verontschuldigen of zou moeten schamen? Als je lezen net zo goed is als wat je schrijft dan verklaard dat gelijk jouw reacties...
Jij legt me net zo veel zo niet meer woorden in de mond als jij meent dat ik jouw woorden in de mond gelegd zou hebben.... (figuurlijk dan)

Daarnaast kan ik zelf wel bepalen waarop ik reageer en wanneer en heb ik jou advies absoluut niet nodig..... dus doe geen moeite, heb je er wel moeite mee dat bepaalde personen reageren op jouw reacties kun je daar op verschillende manieren op reageren:
1 niet meer bokken
2 eigen forum starten met jouw eigen regels waar jij kunt bepalen wat iemand moet, laat enz.
3 beide Clown
Ik zou daaruit kunnen opmaken dat het door jouw geschrevene op verchillende manieren is op te vatten en ik het dus op een zodanige manier lees dat jij je daar ongemakkelijk bij voelt vooral als je geen klompen aan hebt...

en zouden we nu ontopic kunnen blijven????? heb je meer te melden hoef je mij ook niet te pb-en

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:22

Goh, wat zijn we weer vriendelijk tegen elkaar... Rolleyes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:36

Quellian schreef:
Goh, wat zijn we weer vriendelijk tegen elkaar... Rolleyes

mijn verontschuldigingen voor het offtopic gaan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 02:51

[quote="Alane]

En nogmaals:
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
on topic:
Ik zou niet willen "vermeerderen" met paarden die ik op de foto moet zetten om aan te tonen dat ze op dat moment gezond zijn.[/quote]

Maar toch vind ik het *persoonlijk jaja Knipoog * wel prettig als er een verleden is waar je naar kunt kijken.
Paarden fokken, geen verstand van, maar het lijkt mij logisch dat als je de afkomst weet je met bepaalde dingen *zoals o.a. gebreken* rekening kan houden.

Verder vind ik het op de foto idee niet eens zo erg eigenlijk, zou er juist wel mee fokken, mensen zouden sowieso zoveel mogelijk info pogen te achterhalen voordat er gefokt wordt, met welk dier dan ook.
Bij bepaalde honden worden er toch ook foto's van te voren gemaakt?
Waarom dan bij paarden niet, stel dat je er ook maar iets mee kan voorkomen, of gewoon minder kans fokt op wat voor problemen dan ook, dat is toch perfect?

Als je een paard koopt laat je het toch ook keuren?
Waarom dan niet als je er 1 fokt, het veulen kan je niets over zeggen, maar je kan iig kijken en nagaan of de ouders gezond zijn.
Geen garantie voor de toekomst, maar in mijn ogen toch wel weer een extra zekerheid? Net als papieren dus en al met al blijft het toch een kwestie van geluk.

edit: grrrr krijg de quote niet in orde Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:58

Ik heb ook nergens gezegd dat je niet naar het verleden moet gaan kijken en/of dat foto's slecht zouden zijn, je dat niet moeten doen. Iedereen zijn/haar eigen feestje

Ik zou dus niet fokken met paarden die ik op de foto moet zetten om aan te tonen dat deze wel gezond is.
Idem met honden, dat je dan foto's maakt om het ras weer "schoon" te krijgen oke, maar niet een klein beetje wel toestaan.
Een paard dat nu op de foto 100 is kan inprincipe over 2 jaar afgekeurd worden op diezelfde foto's, dat is gewoon het nadeel van erfelijkheid... het kan komen hoeft niet te komen maar je weet nooit wanneer het komt.
Het kan inprincipe zo zijn dat het bewuste dier reeds gestorven is voordat het het erfelijke iets toont/laat zien.

Zoals ik al eerder schreef wat is het verschil tussen papierloos, stamboekloos, raszuiver en kruisingen.
De warmbloedpaarden zijn al kruisingen alleen die worden geregistreerd. Zoveel raszuivere rassen Verward zijn er niet meer.
Een paard waarvan het papier is "kwijtgeraakt" is papierloos maar niet stamboekloos...

en zeker bevestigen de uitzonderingen de regel, moet je je alleen af gaan vragen wat de uitzonderingen zijn en wat de regel is

(toevoeging: je mist " achter mijn naam in je quote, dan zou de quote moeten werken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:44

Ik zou wel fokken met een paard dat ik juist op de foto zou zetten.
Niet omdat ik bang ben, dat hij niet gezond is, dat weet je zo ook wel of hij wekelijks kreupel staat of niet, maar dat extra stukje zekerheid, geen paard met gebreken op de wereld te zetten.

Hengsten worden ook niet voor niets op de foto gezet, om geen erfelijk, slechte dingen door te fokken, waarom zou dat voor een merrie anders moeten zijn?
Nu janken we allemaal als hij kreupel is door ocd ,HK oid, terwijl als we nu eens gaan fokken met gezond verstand, we het door de jaren heen kunnen gaan beperken.
Zowel voor paard als ruiter fijn als er minder kans op aangeboren afwijkingen zijn, toch?