Ingereden paard!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shasta

Re: Ingereden paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:30

Als je een paard laat inrijden bind ik dat hij pas klaar is, zodra je er netjes en normaal op kan stappen en mee wegrijden.
Dat wil zeggen dat hij normaal stil staan met opstappen hij normaal kan stappen, draven en galoperen en kan halthouden en op zijn eigen benen kan lopen en goed stuurbaar is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij nooit meer zal bokken of stijgeren.
Als hij dat nog niet kan, dan is hij niet voldoende ingereden. Tot welk nivo hij ingereden moet worden is natuurlijk in overleg met een eigenaar. Maar ik heb nog nooit een paard mee naar huis laten gaan, die het bovenstande niet kon.

Party!! Zou die man die hem heeft ingereden een keer bij jouw thuis ermee laten werken en anders geld terug vragen en hem door iemand anders wel goed laten inrijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:40

Sally werd en wordt ook dressuurmatig getraind maar met een gewicht op de rug is en blijft toch anders. Ik merk dat zelfs aan mijn eigen paard, als mijn zwaardere vriend daar op gaat zitten zie je dat het paard zich daar ook even aan moet aanpassen.

Verder is het inderdaad wel vreemd maar je paard voelt zich in de vertrouwde omgeving misschien zekerder waardoor hij ook streken durft uit te halen.
En vreemde ogen dwingen niet alleen bij kinderen, bij paarden doen vreemde ogen ook wonderen Knipoog

Het is te hopen dat het op te lossen is want een lastig probleem is het wel natuurlijk. Misschien kan die man jullie inderdaad een tijdje thuis begeleiden. Dat zou misschien het beste zijn omdat hij inmiddels het paard goed kent en, zo te lezen, kundig genoeg is.

Succes ermee.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:50

Nou, ik wil zeker niet zeggen dat hij niet goed genoeg ingereden is,
wij zijn daar wezen rijden zoals ik al zei, daar stond hij keurig stil bij het opstappen, hem ik gestapt,gedraafd,gegallopeerd, ben er natuurlijk bokte hij wel eens!
daarbij Moest ie wel voort naar huis want ook mijn vader wil trainen voor de wedstrijden (dat gaat nog altijd Voor het onder de man rijden!)

Ik wil even echt DUIDELIJK zijn dat deze man niks verkeerds heeft gedaan en zoveel mogelijk heeft gedaan!!
hij heeft ook gezegt dat hij best wil komen kijken, maar hij wil niet dat wij er dalijk weer afliggen.
hij zegt zelf ook dat het paard een beetje apart is!

Hij heeft er in onze ogen echt alles aan gedaan wat hij kon doen.

met kerst kon ik er namelijk al een rondje op stappen,draven en galloperen. maar hij vond dat hij nog niet goed genoeg voelde om naar huis te gaan, maar dat bleef zo dus hij moest echt voort naar huis, hij kon er verder ook weinig meer aan veranderen (of hij moest daar nog lang blijven staan en dat is punt 1 te duur en punt 2 moet mijn vader trainen!)

ik vind de theorie dat hij het gewicht,ruggebruik niet gewend is het aannemelijkst maar tergelijkertijd kan dat ook weer niet, omdat er onder tussen al veel vaker op gereden is, dit had dus op het begin kunnen gebeuren, hij kan nu natuurlijk nog wat anders op het been reageren, maar er helemaal NIET op kunnen komen (ofja er op komen en er meteen weer langs liggen) klopt dan ook weer niet helemaal he.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:37

hey leannetje

rij je ook in sint oedenrode bij de rooise ruiters toevallig? dan ken ik jou denk ik. Lachen
maar goed. Heb je je paard in laten rijden bij adnré van hoof?
Die is echt goed inderdaad dus het ligt niet aan de manier van inrijden denk ik, want ik heb hem inderdaad de moeilijkste paarden zien inrijden.

Kun je niet vragen of hij een keer bij jullie thuis wil rijden. en heeft hij bij andré zijn eigen zadel op gehad of een zadel van daar? Dat is misschien ook wennen.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 23:48

nopes.. eigen zadel,singel,hoofdstel.. Alles!!

en hij wil ook wel een keer komen maar hij weet ook niet of dat zal helpen dus we kijken het nu eerst nog even aan..

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 07:07

Ik heb dat gehad met een paard van toen 7 jaar wat regelmatig bereden werd. Toen ik hem ging kijken heeft de toenmalige eigenaresse hem gepoetst en gezadeld terwijl hij vast stond, gelongeerd, gereden. Ik heb er zelf op gereden, harstikke braaf paard. Eenmaal gekocht, bij mij thuis was er geen land mee te bezeilen. Ik kon hem absoluut niet vastzetten, met opzadelen begon hij al te steigeren en toen ik er met veel piijn en moeite opzat heeft hij me bokkend en steigerend alle hoeken van de bak laten zien. Nog een wonder dat ik erop ben blijven zitten. Even heb ik gedacht dat ze hem iets kalmerends hadden gegeven toen ik hem kwam kijken. De vorige eigenaar UIt eindelijk heb ik met heel veel geduld zijn vertrouwen kunnen winnen, maar het is altijd een moeilijk en onvoorspelbaar paard gebleven met rijden. In de wei liep hij als een hondje achter me aan. Ik kon er uiteindelijk alleen bij ons in de bak mee rijden, alles wat vreemd was, zoals buitenrijden, naar de manege, dus vreemd terrein, eindigde weer in een drama. Achteraf blijkt o.a dat het paard altijd tussen andere paarden gestaan heeft en bij ons stond hij alleen. Nu heb ik hem verkocht aan iemand die op een pensionstal staat en dat gaat prima, ook het buitenrijden, als er maar een ander paard meegaat.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 07:13

Vinia schreef:
Ik heb dat gehad met een paard van toen 7 jaar wat regelmatig bereden werd. Toen ik hem ging kijken heeft de toenmalige eigenaresse hem gepoetst en gezadeld terwijl hij vast stond, gelongeerd, gereden. Ik heb er zelf op gereden, harstikke braaf paard. Eenmaal gekocht, bij mij thuis was er geen land mee te bezeilen. Ik kon hem absoluut niet vastzetten, met opzadelen begon hij al te steigeren en toen ik er met veel piijn en moeite opzat heeft hij me bokkend en steigerend alle hoeken van de bak laten zien. Nog een wonder dat ik erop ben blijven zitten. Even heb ik gedacht dat ze hem iets kalmerends hadden gegeven toen ik hem kwam kijken. De vorige eigenaar gebelt, zij kon er zo weer opstappen. Uiteindelijk heb ik met heel veel geduld zijn vertrouwen kunnen winnen, maar het is altijd een moeilijk en onvoorspelbaar paard gebleven met rijden. In de wei liep hij als een hondje achter me aan. Ik kon er uiteindelijk alleen bij ons in de bak mee rijden, alles wat vreemd was, zoals buitenrijden, naar de manege, dus vreemd terrein, eindigde weer in een drama. Achteraf blijkt o.a dat het paard altijd tussen andere paarden gestaan heeft en bij ons stond hij alleen. Nu heb ik hem verkocht aan iemand die op een pensionstal staat en dat gaat prima, ook het buitenrijden, als er maar een ander paard meegaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:04

Ik kan maar twee tips geven: veel minder krachtvoer (als hij dat krijgt), hij is vijf en heeft dat niet nodig zolang je hem gaat inrijden.
En traag, kort en herhalend werken.
Dat het bij die man die hem ingereden heeft wel lukte heeft volgens mij te maken met het feit dat die man psychologisch overwicht had op het paard. Zogauw die man er bij jou thuis niet meer langs staat en hem bij wijze van spreken domineert wenst je paardje niet meer mee te werken. Volgens mij wijst dat er op dat het allemaal wat te snel is gegaan.
Groetjes,
Bandida

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:20

hij krijgt al geen krachtvoer, hij krijgt zowieso niet zoveel zodat in ieder geval niet nog extra energie heeft.
en inderdaad dat overwicht dacht ik ook, maar vandaar mijn vader erbij omdat hij bij mij ook altijd uit probeert maar bij mijn vader doet hij nooit iets dus daarom mijn vader erbij.

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:21

hij staat bij ons trouwens ook niet alleen, en het is geen vreemde omgeving, omdat hij hier al anderhalf jaar staat!!
en herhalend werken, dat is volgens mij toch wel altijd zo bij een net ingereden paard, maar als je er al geeeneens maar op kan komen :S

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:10

Ik denk (als alle medische redenen zijn uitgesloten) het gewoon een lastpak is. Op een 1 of andere manier mist hij het respect. Raar vind k het dat hij het ook doet als je vader erbij is. Rijd je vader niet? Misschien handig als hij er een keertje opstapt.
In mijn ogen is het een dominantieprobleem en moet je dit streng aanpakken.

Wel oppassen dat je hem niet overwerkt, want van flinke spierpijn gaan paarden uiteraard heel raar doen.

Met overwerken bedoel ik te vaak rijden en mennen, ook al heeft hij een goede conditie etc, hij kan alsnog spierpijn krijgen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:14

leannetje schreef:
het is waar wat jij zegt, het is inderdaad moeilijker om een getuigd paard goed onder het zadel te krijgen dan een rijpaard in het tuig te krijgen.
Ik heb al wel vaker paarden ingereden die al onder het tuig waren. vaak is het inderdaad dat ze met het been wat problemen hebben, maar juist met het gewicht niet zo (dat was in ieder geval bij ons zo).

dat is mijn ervaring helemaal niet. Ik heb paarden ingereden voor een handelaar, die ze zelf tuigde. Als hij ze getuigd had, en ik kreeg ze, konden ze mooi vast staan, zadel vonden ze geen punt en eigenlijk snapten ze al een hele hoop. Ik had er eerder voordeel bij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:20

Het zou inderdaad ook wel eens een dominantieprobleem kunnen zijn. Maar dan moet je weer dingen leren die Andre je niet kan leren. Goede brief voor Bit, voor het Balingehof! Misschien wordt je wel geholpen!

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:29

Hoi Hoi...

Wat vervelend.
Ik heb pas ongeveer het zelfde verhaal mee gemaakt met een vriendin.
Zij had ook haar paard in de africhting bij iemand en elke keer als zij kwam kijken ging het super, hoe kwam dat...Leek later dat haar paard op dat momend een middel kreeg dat zij rustig bleef.
Op het momend dat zij thuis kwam werd het een heel ander paard, toen zij ook wou rijden net zoals jullie ging het fout.
Ze werd heel erg onrustig enzo...en ook mijn vriendin is er afgeknikkerd.
Ik heb mijn paard zelf met behulp van mijn instructiese ingereden en ik heb als tip.
Voor dat je op je paard gaat rijden doe hem aan de longe met zadel en al, laat hem lekker wennen aan je zadel en laat je stijgbeugels los hangen, als jij er op wil gaan zitten..doe je je linker voet in de beugel en geef je een paar (belongings) kloppen op zijn hals en kont...gaat dit goed ga je op de borst op je zadel hangen en laat je de gene die hem vast heeft een rondje AAN DE HAND stappen.Gaat dit ook goed dan ga je heel voorzichtig op zijn rug zitten en zodra je goed zit laat je hem van de persoon die hem vast heeft weg stappen maar laat hem aan de longe lopen.Jij moet in het begin helemaal niks doen alleen maar zorgen dat je paard naar je stem gaat luisteren en vooral veel BELONEN!Zorg er voor dat het paard door middel van je stem gaat draven en stappen en eventueel galoperen.
Als dit goed gaat kan je hem na een paar dagen los laten lopen eerste aan de longe en dan los zorg er dan wel voor dat er een aantal mensen in de baan staan die er voor zorgen dat het paard constand op de hoefslag blijft lopen en een richting op gaat.
Gaat dit goed kan je proberen te gaan zorgen dat als jij een ophouding maakt met je hand en je zegt daar bij ho ho ho maar dat hij gaat stappen doet hij dit dan meteen belonen.
En zo ga je elke keer iets verder.
Sturen enzo...Dat komt van zelf.
Het belangrijkste is BELONEN!
Als je het zo aan pakt weet ik zeker dat jij met een maand rustig kan rijden.
Het verdere werk moet je echt met een instructiese doen, maar ik neem aan dat je die wel hebt met zo'n jong paard.
Doe voorzichtig!

Groetjes en suc6!!
Mies2

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:41

Desiree schreef:
leannetje schreef:
het is waar wat jij zegt, het is inderdaad moeilijker om een getuigd paard goed onder het zadel te krijgen dan een rijpaard in het tuig te krijgen.
Ik heb al wel vaker paarden ingereden die al onder het tuig waren. vaak is het inderdaad dat ze met het been wat problemen hebben, maar juist met het gewicht niet zo (dat was in ieder geval bij ons zo).

dat is mijn ervaring helemaal niet. Ik heb paarden ingereden voor een handelaar, die ze zelf tuigde. Als hij ze getuigd had, en ik kreeg ze, konden ze mooi vast staan, zadel vonden ze geen punt en eigenlijk snapten ze al een hele hoop. Ik had er eerder voordeel bij.

ja dat is waar, maar het ligt volgens mij heel erg per paard!!

want ze zijn het vaststaan en zo inderdaad gewent maar het been des te minder!! en ja ik heb ook een x een fries ingereden na dat hij getuigd was en dat was gewoon opstappen en wegrijden. je hebt er inderdaad wel voordeel bij dat hij vast kan staan en tuig kent, maar bij het rijden zelf heb ik niet echt het idee dat ik meer voordeel heb..

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:46

Mies2 schreef:
Hoi Hoi...

Wat vervelend.
Ik heb pas ongeveer het zelfde verhaal mee gemaakt met een vriendin.
Zij had ook haar paard in de africhting bij iemand en elke keer als zij kwam kijken ging het super, hoe kwam dat...Leek later dat haar paard op dat momend een middel kreeg dat zij rustig bleef.
Op het momend dat zij thuis kwam werd het een heel ander paard, toen zij ook wou rijden net zoals jullie ging het fout.
Ze werd heel erg onrustig enzo...en ook mijn vriendin is er afgeknikkerd.
Ik heb mijn paard zelf met behulp van mijn instructiese ingereden en ik heb als tip.
Voor dat je op je paard gaat rijden doe hem aan de longe met zadel en al, laat hem lekker wennen aan je zadel en laat je stijgbeugels los hangen, als jij er op wil gaan zitten..doe je je linker voet in de beugel en geef je een paar (belongings) kloppen op zijn hals en kont...gaat dit goed ga je op de borst op je zadel hangen en laat je de gene die hem vast heeft een rondje AAN DE HAND stappen.Gaat dit ook goed dan ga je heel voorzichtig op zijn rug zitten en zodra je goed zit laat je hem van de persoon die hem vast heeft weg stappen maar laat hem aan de longe lopen.Jij moet in het begin helemaal niks doen alleen maar zorgen dat je paard naar je stem gaat luisteren en vooral veel BELONEN!Zorg er voor dat het paard door middel van je stem gaat draven en stappen en eventueel galoperen.
Als dit goed gaat kan je hem na een paar dagen los laten lopen eerste aan de longe en dan los zorg er dan wel voor dat er een aantal mensen in de baan staan die er voor zorgen dat het paard constand op de hoefslag blijft lopen en een richting op gaat.
Gaat dit goed kan je proberen te gaan zorgen dat als jij een ophouding maakt met je hand en je zegt daar bij ho ho ho maar dat hij gaat stappen doet hij dit dan meteen belonen.
En zo ga je elke keer iets verder.
Sturen enzo...Dat komt van zelf.
Het belangrijkste is BELONEN!
Als je het zo aan pakt weet ik zeker dat jij met een maand rustig kan rijden.
Het verdere werk moet je echt met een instructiese doen, maar ik neem aan dat je die wel hebt met zo'n jong paard.
Doe voorzichtig!

Groetjes en suc6!!
Mies2

dit lijkt me goed werken als er zo iets is gebeurd bij het inrijden, maar wij hebben het zo gedaan, weer eerst hangen en rondstappen, maar hij KENT het er op zitten al!! we hebben hem beloont, geaait, tegen gepraat, hij stond HELEMAAL ontspannen maar zodra je er op ging zitten zonder ook maar iets te bewegen ontplofte hij gewoon, ze had haar voet nog geen eens in de beugel!!!

Hij reageert al PERFECT op je stem,omdat hij dat in de kar ook moet!!
mijn vader hield hem vast, maar als een paard zo ontploft kun je hem echt niet meer vasthouden aan het hoofdstel/teugels, dus we hadden gelukkig ook de longe er al aan. en we hebben hem van te voren al gelongeerd met zadel en beugels los en daar geeft hij echt helemaal niks om.
ik denk dus dat het zo niet gaat werken bij sander, het was mooi geweest maar helaas

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:01

Kan het verschil misschien in het voer of de hoeveelheid voer zitten? Misschien krijgt hij wel te (veel) energierijk voer...

Een vraagje: moest je altijd een afspraak maken om te komen rijden??? Misschien rot om te zeggen, maar misschien heeft hij iedere keer dat jij kwam rijden sedalin gehad... Ook omdat hij (nog) niet wil komen voordoen.

Of, als bovenstaande niet van toepassing is heb je misschien wel een ADHD paardje.... en weet ik het ook niet meer...

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:04

haha nee geloof zeker niet dat hij iets rustgevends heeft gekregen!! ik moest inderdaad een afspraak maken maar is dat niet logisch?? die man moet meer doen op een dag he.. maar ik ben ook enkele keren geweest dat hij het zo´n beetje vergeten was dus ja.. dan zou het dus ook niet kunnen he!.. en nee zo ligt het niet, hij wil gewoon niet dat er ongelukken gebeuren bij ons en hij denkt ook dat het meer in het karakter ligt en dat we het zelf op kunnen lossen, maar hij komt ook zeker wel helpen als we dat zelf echt willen hoor!
en nee het voer is hetzelfde, dit zouden we namelijk pas op gaan bouwen als we een paar keer rustig gereden zouden hebben dus:S

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:39

Dankjewel voor al jullie ideeën enzo.. ik heb er jammer genoeg nog niet erg veel mee kunnen doen Bloos
maar vind het erg fijn dat ik nu toch zo alles op een rijtje heb zodat ik heel veel dingen uit kan sluiten!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:48

Tja lastig verhaal is dit.
Heel veel dingen kun je al uitsluiten.

Ik denk dat het misschien inderdaad een dominantie probleem is.
Of het kan zijn dat hij niet lekker in zijn vel zit en het hem allemaal wat te snel ging, daar kunnen sommige paarden heel heftig van worden.

Ik heb mijn mijn paard een beetje hetzelfde gehad. In het begin ging het goed...paard zette geen stap verkeerd en luisterde perfect.
Totdat ik er een keer af viel...hij is daar toen zo van geschrokken dat hij elke keer helemaal panisch werd als ik erop wilde stappen.
Zou kunnen dat het bij jou paardje ook zoiets is, alleen weet jij eigenlijk bijna zeker dat er niks mis is gegaan waardoor hij bang zou kunnen zijn geworden.

Jammer genoeg kun je niet in een paard zijn hoofd kijken. Het lijkt echt heel veel op wat mijn paard deed...misschien is het hem te snel gegaan en snapt hij het even niet meer?

Ik zou als ik jou was toch die man eens uitnodigen en kijken of hij het dan nog steeds doet...dan kun je dat iig uitsluiten.

Succes ermee!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:32

AnnaBabs schreef:
Tja lastig verhaal is dit.
Heel veel dingen kun je al uitsluiten.

Ik denk dat het misschien inderdaad een dominantie probleem is.
Of het kan zijn dat hij niet lekker in zijn vel zit en het hem allemaal wat te snel ging, daar kunnen sommige paarden heel heftig van worden.

Ik heb mijn mijn paard een beetje hetzelfde gehad. In het begin ging het goed...paard zette geen stap verkeerd en luisterde perfect.
Totdat ik er een keer af viel...hij is daar toen zo van geschrokken dat hij elke keer helemaal panisch werd als ik erop wilde stappen.
Zou kunnen dat het bij jou paardje ook zoiets is, alleen weet jij eigenlijk bijna zeker dat er niks mis is gegaan waardoor hij bang zou kunnen zijn geworden.

Jammer genoeg kun je niet in een paard zijn hoofd kijken. Het lijkt echt heel veel op wat mijn paard deed...misschien is het hem te snel gegaan en snapt hij het even niet meer?

Ik zou als ik jou was toch die man eens uitnodigen en kijken of hij het dan nog steeds doet...dan kun je dat iig uitsluiten.

Succes ermee!

wij denken inderdaad Of het ligt in zijn karakter Of het ging hem te snel.. daarom hebben we hem nu even stil staan (moest ook wel.. want het was veelste glad!!) en dan kijken we volgende week even hoe dat hij reageert op een gewicht op zijn rug..

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:25

Misschien kan je eens proberen om al lopend op te stijgen. Een paard uit spanning in beweging, maar met mennen heeft ie geleerd (als het goed is, ik ben niet een kenner van mennen) dat stilstaan ook echt stilstaan is. Het kan zijn dat ie het nog een beetje eng vind dat er ineens bij zijn vertrouwde omgeving ook op hem gezeten wordt, maar hij weet dat ie doodstil moet staan, want dat is m geleerd. Dus de spanning stijgt en stijgt tot ie ontploft. In andere woorden, voet in de beugel, beetje huppen, ik geloof dat over het zadel hangen ook goed ging... dan hang je over het zadel, laat je hem aanstappen op een kleine volte waarna je er voorzichtig goed op gaat zitten. Veel belonen en praten erbij, paar pasjes wegdribbelen in draf mag ook, zolang het naar voren gaat gewoon blijven praten en belonen...
Dat lopen bij het opstijgen kan je wel weer afleren tegen de tijd dat het allemaal zonder angst gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:38

Ik zou die man die hem ingereden heeft, een paar keer aan huis laten komen.
Hij eerst ff rijden, jij daarna.

daarna hij er alleen maar bij en jij als eerste rijden.

dan kom je er misschien achter wat het is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:39

goh dat is wel vervelend!
als het zo door gaat, zou ik hem nog even terubrengen, zodat die man er nog wat langer mee kan trainen...
ik wens je veel succes met je paardje, ik denk wel dat omdat hij 5 is, het moeilijker is om een paard in te rijden.
hij heeft meer karakter, kracht en ervaring als een 3 jarige!
sterkte, en niet gevaarlijk doen hoor!!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:18

heb je er al iemand naar laten kijken?
mijn paard was ook van de een op de andere dag onhandelbaar als je dr op ging zitten
bokken, steigeren en alles doen om je dr af te krijgen
ik weet niet pof jouw paard dat ook doet maar mijn paard draaide helemaal met zn ogen ... schijnt dr heel eng uitgezien te hebben, heb t zelf nie gezien want k zat dr op maar daaraan kun je misschien ook zien of die pijn heeft
toen bleek dus dat er een rugwervel verschoven was (blijkt dus dat dat al kan gebeuren bij bokken en een verkeerde beweging maken, uitglijden in de wei en vastliggen met rollen) en dat het dus heel erg pijn deed zodra dr iemand op zn rug ging zitten
we hebben een kraker laten komen en daarna was alles weer goed
dus... k zou dr wel ff iemand naar late kijke die daar verstand van heb want misschien heeft je paardje wel heel erg pijn