Rijden ZONDER neusriem??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:29

Ik ben ook van mening dat als 500kg paard (in mijn geval) met jouw gewicht aan de teugels hangen niet meer helpt, daar heeft een neusriem niks mee te maken! Neusriem of niet, je hoort je paard onder controle te hebben buiten, anders heb je daar niks te zoeken.

Hoe verklaren de slimmerds onder ons dan, die van mening zijn dat een neusriem controle biedt, mij uitleggen waarom mijn pony superbraaf is buiten met haar blauwe westernhoofdstel in?????

En hoe zou ik dan in hemelsnaam moeten remmen zonder neusriem, dat kan toch niet?! Frusty

Sorry, maar dat vind ik nou zwart/wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:51

Laura schreef:
Hahaha... Bij deze nodig ik Ikke en Sonja uit om op Iwaldo te klimmen. Dan race ik er even langsop met een ander paard en dan mogen jullie hem stil zien te krijgen zonder in zn mond te trekken.

Trust me, achterover zitten, hooooo zeggen, vind ie een lachertje. Ik vraag me dan af of jullie wel eens op een op hol geslagen paard hebben gezeten en ben heeeeel benieuwd hoe je die teruggekregen hebt (in mijn geval dus met één teugel een zijpad ingetrokken en met de kop tegen de boom geparkeerd)

Toch blij dat ik er een neusriem en sperriempje aanhad want anders had ie nu toch geen tanden meer gehad denk ik.

Is dus een gebrek aan opvoeding...... Tuurlijk is er op zo'n paard geen andere oplossing dan (mede) in aan z'n bit trekken. Maar ik ben zo'n naieve truttebol die haar paarden graag goed opvoed. En dat betekent dat HO heilig is. Echt heilig dus.
En nou niet leuteren over op hol, want hoe vaak gaat een paard nou echt op hol????? Meestal is het maar een loze kreet van een ruiter, en een paard dat te slim is voor degene op z'n rug.

En als die neusriem je moet redden op zo'n op aan de kletter zijnde tank..... Huilen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 02:43

Nou nee mijn neusriem heeft me niet gered (dus ik wil niet zeggend dat een neusriem controle geeft ofzo) dat schreef ik ook niet maar voorkwam wel dat ik zijn tanden eruit trok! (dus als men even eerst leeeest..)

Wat betreft ho heilig en dat je buiten niets te zoeken hebt als je geen controle hebt:
Iwaldo is zo mak als een lammetje. Daar kan ik kleine kinderen opzetten. Ik heb dus ook 99& van de tijd controle. Maar hij is wél een jachtpaard, wat dus wil zeggen dat hij min of meer getraind is om achter de meute aan te gaan. (En ga me nou niet vertellen dat jullie paarden 100% betrouwbaar zijn en perfect opgevoed)

Op het moment dat er dus iemand in rengalop leen meter langs mij op komt racen, gaat hij daar achteraan. Hij doet het niet als je naast iemand rijdt. Maar hij heeft sowiezo een hekel aan dingen in zn eentje doen. En als er dan geen zekere factor is naast hem, gaat ie achter dat paard aan. Dat heeft geen moer met opvoeding te maken maar gewoon met aard en het feit dat ie gewend is om achter de galoperende paarden aan te gaan tijdens de jacht.

Dus nogmaals, voordat iedereen weer gaat roepen dat mijn paard niet opgevoed is (en bedankt) en dat ik de neusriem aansnoer of whatever voor mijn eigen onkunde...

ik wilde daarmee zeggen dat een neusriem in mijn geval van op hol wel voorkwam dat ik het bit door zn mond heen trok.

(oh ja en sonja, Ik piep niet zo snel, maar als je zonder controle een kilomneter over een zandpad vliegt, heb ik het niet over een leuk galopje. Dat noem ik op hol.)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 11:30

mhh was er laatst niet iemand die riep dat mensen hier op bokt beweren dat ze zoals anky rijden.
Fijn sonja dat jij je paard zo gehoorzaam hebt dat hij nooooooit wat doet en zo perfect afgericht hebt dat je ho zegt hij stil staat en hij nooit aan de kletter gaat..
Is het eigenlijk nog wel een paard klinkt meer als een machine.
Lodewijk is een schat van een paard zal nooit wat doen en slaat zelden aan de kletter bit vast en rennen (maar echt op hol is in blindepaniek dwars door/over alles heen) Tja het blijft nu eenmaal een paard die zich ook rot schrikt als er ineens een hond uit de bosjes komt en in zijn staart hangt of als er ineens een feloranje wielrenner achter 'm opduikt met piepende remmen.
met of zonder neusriem met een ho of zit hulp krijg ik 'm niet stil.
of ja tegen die tijd dat we thuis zijn misschien.
ik trek 'm meteen om .ziet ie wat het is en klaar kan ik weer verder stappen

waarom zo zwart wit?
nu ben ik dus een slechte ruiten want ik rijd met neusriem en zet mijn paard stil als ie door gewichtshulpen heen banjerd op mijn hand.
als ik morgen ineens de neusriem eraf haal ben ik dus spontaan een geweldige ruiter..
jaaaah anky here I come zonder neusriem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:18

In de westernsport wordt een neusriem een 'mouth-shutter' genoemd, daar heb ik me altijd over verbaasd omdat ik van mening ben dat een neusriem heeft wel degelijk een functie heeft, maar niet puur en alleen om de mond dicht te snoeren.

Eddy de Wolff van Westerrode: 'bij een goed passend trenshoofdstel moeten de neusriemen ruimte laten voor een makkelijke ademhaling en moet het paard het bit smakelijk kunnen aannemen.''Gecombineerde neusriem: ' door de hoge neusriem wordt de druk op het neusbeen niet te groot en blijven de neusgaten ruim vrij, het lage sperriempje zorgt ervoor dat het bit stil in de mond kan blijven liggen, ook met meer contact van1 kant.'

Vooral de laatste opmerking is belangrijk. Een neusriem heeft als functie om het bit te stabiliseren in de mond. Dit is echt heel belangrijk.
Ooit reed ik een paard van iemand, dat dier deed alsmaar zijn tong eruit. Van mijn instructeur moest ik de neusriem eraf halen, niet omdat de neusriem de oorzaak was, maar omdat ik dan eventjes iets meer contact had via het bit. De werking van het bit wordt zonder neusriem namelijk duidelijker en scherper. Kortom, een neusriem dempt de werking van het bit en met een neusriem ligt het bit stiller in de mond.

Een neusriem mag natuurlijk nooit te strak of te laag zitten. Persoonlijk verafschuw ik aansnoerneusriemen en mexicaanse neusriemen. Een aansnoerneusriem hoeft natuurlijk niet tot het uiterste aangetrokken te worden, die kan net als een gewone neusriem zo vastgezet worden dat je er nog 2 vingers tussen kan doen. Dat van die twee vingers wordt nog wel eens vergeten.
Overigens is het zo dat een neusriem wel pijn kan doen als ie -behalve te strak- te laag wordt gezet (het neusbeen loopt naar beneden taps toe en wordt steed gevoeliger naarmate je lager komt). Datzelfde geldt evengoed voor een kaptoom, een bosal en een sidepull.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:06

Vraagje voor Sonja: Hoe leer je een jong, onstuimig paard die altijd voorwaarts wil. dat ho ook daadwerkelijk ho is?

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:24

Puck, als Esprit niet luisterd, tja zal ik toch de shank moeten laten inkomen en heus die werkt alleen in combinatie met de kinketting.
Ooit geprobeerd paardvriendelijk te rijden zonder neusriem en kinketting, sorry reactie werkelijk nul als er iets gebeurd.
Als ik ho zeg tegen hem, luisterd hij echt meestal wel, maar helaas soms niet, ook al is ie bijna 16 jaar.
Dus wel of geen neusriem, je zult in sommige gevallen het bit als rem moeten gebruiken en als het paard voor de wagen loopt is dat je enige rem en voor de rest kun alleen maar bidden. Haha!

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:22

Tja Geral, maar mijn vraag blijft hoe leer je een paard dat ho, ook ho is, a;s ze het liefst door willen blijven rennen? het mooiste is natuurlijk dat ho ook daadwerkelijk ho is als je dat zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:04

Puck, die opvoeding dat Ho ook daadwerkelijk HO is, begint aan de hand. En daarna in de roundpenn, zowel met als zonder longeerlijn. Indien het paard nog niet voldoende luistert naar het commando HO, "blok" je 'm af met je eigen lichaam, maar meteen weer terugstappen als hij stilstaat en belonen met stem. Als je blijft staan op de plek waar je 'm afblokte, dan zal 'ie omdraaien en verder rennen.
Tja, en dan ga je onder het zadel verder.
Ik denk dat westernruiters ook veel vaker HO oefenen (nou ja, Whoa dan *LOL* ) dan de meeste dressuurruiters, en dat onze paarden daardoor WHOA als 'heilig' gaan zien. En tuurlijk overkomt het ons ook wel eens dat het bit scherper door moet komen, onze paarden zijn ook niet altijd even braaf.

Enne Nimber..... als Milena zo'n machine is, waarom pleuren er dan zoveel mensen af? Ik zal zelf het antwoord geven: omdat het paard de ruiter afstraft voor fouten die voor haar onacceptabel zijn. Zoals te hard in de hand, ongelijke teugel, achterblijven in de beweging etc. Gewoon stomweg omdat ze dat van mij niet kent. Dus machine.... Verward Eerder een goed doorgereden en opgevoed paard denk ik....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:25

Nimber schreef:
mhh was er laatst niet iemand die riep dat mensen hier op bokt beweren dat ze zoals anky rijden.
Fijn sonja dat jij je paard zo gehoorzaam hebt dat hij nooooooit wat doet en zo perfect afgericht hebt dat je ho zegt hij stil staat en hij nooit aan de kletter gaat..

Wel, ook ik moet nu toch even zeggen dat er paarden zijn die dat soort dingen dus niet doen, ook die van mij niet. Gewoon correct opgevoed en ho is ho. Als ze schrikt van een hond die uit de bosjes komt, springt ze opzij (dat kan een quarter vrij rap) maar ze zal nooit wegrennen. Ook bokken is iets wat ze alleen doet als ze los is of gelongeerd wordt, maar nooit onder de man. Als ze een keer druk is, zal ze best wel es dribbelen maar ze zal nooit door mn hand heenlopen.

En over dat jonge paarden Ho leren, dat is precies zoals Sonja zegt, dat begint al op de grond. En dat wordt maar al te vaak overgeslagen. En het is heel belangrijk dat je het consequent gebruikt. Dus ho is ALTIJD ho. En niet de ene keer om terug naar de draf te gaan, of langzamer te gaan, of een overgang naar de stap en dan ineens om stil te staan.

Sorry, maar om een veilig, opgevoed paard gelijk een machine te noemen.....

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:48

Tsja das allemaal leuk, maar mijn paard is aan de longe superbraaf en dan is ho ook ho. Onder het zadel gaat ze door. er voor springen, ja ja, er zijn nu eenmaal paarden die daar maling aan hebben. Ik ben genoodzaakt om haar niet al te vriendelijk tegen de heining te zetten en na drie keer is ze genegen om ook daadwerkelijk te stoppen. Maar dat wel iedere keer als ik erop zit. maw je kunt soms niet anders dan aan de teugel trekken/hangen als ze niet willen luisteren. Nogmaals aan de hand is ze superbraaf, maar als ik erop zit laat ik me echt niet alle hoeken van de bak zien omdat mevrouw alleen maar harder wil als ik wil stoppen

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:53

tja mijn mening is een paard blijft een paard, of wel een vluchtdier, dus heb je echt niet een heel paardenleven de zaak in de hand.
Komt altijd een moment waarop een paard hoe opgevoed ook niet naar HO/WHOA luisterd.
Het bit/neusriem/kinketting is er dus niet voor niks.
Tuurlijk is het zaak om een paard zo goed mogelijk op te voeden en zo diervriendelijk mogelijk te behandelen, daarnaast te leren van fouten en nuttige discussies hier over te voeren.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:53

Ik denk dat jullie het allemaal nogal zwart-wit zien.
Kunnen we er niet vanuit gaan dat geen enkel paard op elk moment 100% betrouwbaar is? Elk paard kan al eens verschieten en ik ben er zeker van dat 9 paarden op de tien uitbreken of proberen uit te breken als er een loeiende ruiter je in een rengalop voorbijsjeest en zo van die ruiters bestaan heus wel...
Ik vind het een heel interessant discussie, omdat ik ook altijd zonder neusriem gereden heb op Mira vroeger, maar soms is een beetje meer nuance in de uitspraken wel beter (en geloofwaardiger *LOL* ).

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:00

Nou er zijn wel van die hele betrouwbare gehoorzame paarden, zoals mijn andere paard. Daar is ho ook ho in alle gevallen. Of er nu van alles om hem heen gebeurt of niet. Daarom wil ik dus aangeven dathet ene paard het andere niet is. En ik ben zeer diervriendelijk, maar ik laat me niet de bak doorsjezen omdat mevrouw geen zin heeft om stil te staan.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:04

Sonja schreef:
Een goede ruiter heeft geen neusriem nodig. Als je z'n mond dicht moet snoeren omdat 'ie anders met z'n waffel wijd open gaat lopen, dan wordt het tijd om te stoppen met rijden en kippen te gaan houden.

Te koop bijna 6 jarige KWPN'er, ik ga namelijk over op kippen. Haha!

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:07

Odi niet doen hoor, kippen hebben luis, oje off topic
dat bedoel ik nu met nuttige discussies, anders krijg je dit soort reacties die heel begrijpelijk zijn.
Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:31

geral schreef:
Komt altijd een moment waarop een paard hoe opgevoed ook niet naar HO/WHOA luisterd.
Het bit/neusriem/kinketting is er dus niet voor niks.
Tuurlijk is het zaak om een paard zo goed mogelijk op te voeden en zo diervriendelijk mogelijk te behandelen, daarnaast te leren van fouten en nuttige discussies hier over te voeren.

Hm, of ik begrijp het niet helemaal goed, of hier worden een paar dingen door elkaar gehaald (zal ongetwijfeld aan mij liggen)..
Maarre... als een paard met een neusriem aan de haal gaat moet je em toch ook remmen? Het ging er volgens mij om of sommige paarden zonder neusriem niet te houden zijn... Ik denk dat een paard wat niet te houden is, met en zonder neusriem niet te houden is, alleen misschien wat makkelijker te remmen met neusriem. Maar als mijn paardje er vandoor zou gaan, dan is het zaak om dr zo snel mogelijk te stoppen, en niet door te laten rennen. En hoe ik haar dan op de rem zet, doet er even niet toe. Het gaat om het principe dat ze leert dat wegrennen niet geaccepteerd wordt. En dat doe ik dan heus niet door terug te zitten en te wachten tot ze zelf vind dat ze uitgerend is, want zo werkt het niet (bij mij althans). Als mijn merrie echt driftig zou worden, dan zal ik niet zeggen dat ik niet aan het bit zit...dat zou wel erg hypocriet zijn, en ik denk dat er heeeeel weinig zijn die dat ook niet doen.

Laten we elkaar nou geen mietje noemen, want als ik moet kiezen tussen mn paard diervriendelijk te stoppen en met 120 km per uur een kruispunt oversteken of om dr dieronvriendelijk op de rem te zetten, weet ik wel wat ik kies....

Alleen de bewering dat je zonder neusriem je paard niet kan remmen, lijkt mij dus niet helemaal de manier...dan moet je em inderdaad beter opvoeden..

Logisch verhaal? als ik het zo teruglees denk ik van niet, maar goed, het gaat om het idee Haha!
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-01-02 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 13:38

Omdat ik dit topic gelzen had maar eigenlijk nooit zonder neusriem gereden had op smiles ging ik dat gister maar eens doen om te kijken of er verandering was.
Ik weet niet of het daaraan lag maar hij liep een stuk beter dan met neusriem. Hij ontspande zich veel sneller en in de bak liep hij super. Ik ga vandaag nog een keer zonder neusriem rijden kijken hoe het nu gaat.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 14:29

Cer: wat ik bedoelde (spreek maar even voor mezelf) is niet dat ze alleen met neusriem te stoppen zijn oid, maar dat áls je in zo'n geval eens een paard op de rem moet zetten, je beter een neusriem kan hebben omdat je anders het bit door de mond heen kan trekken.
Dus zonder een neusriem zou ik hem in een op hol geval wel kunnen remmen, maar het zou toch wat paardvriendelijker zijn als dat kan zonder zijn tanden eruit te trekken

Haha!

Wat 'goed opgevoed' is, laat ik maar even in het midden. Dat Sonja blijkbaar vindt dat een paard goed opgevoed is als ie alleen luistert naar juiste hulpen, en een ruiter eraf gooit als ie zaagt oid, dat is dus een andere zienswijze dan ik heb. Ik ben van mening dat Iwaldo prima is opgevoed omdat ie heel braaf stil staat als dat moet, (meestal) keurig doet wat er van hem gevraagd wordt, ook al zet je een klein kind op de rug die schopt of trekt. Snappen zal ie het misschien niet, maar hij zal wel braaf stappen. En er nooit iemand vanafgooien. Dat ie er een keer per 4 jaar vantussen gaat als er een ruiter in rengalop langskomt, is in mijn opzicht niet meer dan een paardeigen reactie.

Maargoed, ik ga geloof ik erg offtopic

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:06

Laura schreef:
Dus zonder een neusriem zou ik hem in een op hol geval wel kunnen remmen, maar het zou toch wat paardvriendelijker zijn als dat kan zonder zijn tanden eruit te trekken

Ik weet eigenlijk niet meer precies wat het topic is Lachen
maar ik weet niet helemaal precies wat de functie van een neusriem is. Zoals ik em gebruik is het misschien niet helemaal zoals het hoort, maar ik gebruik een neusriem pas als een paard niet goed op de teugeldruk reageert, en dan met een wijdopgengesperde mond gaat rondlopen. Dan gebruik ik een hoge neusriem. Zodra het paard echter goed 'in de hand staat' gaat ie er weer af, dan heeft ie namlijk geen functie meer..

Vraag ik me toch iets af.... als je hard moet trekken aan je paard (in een geval van op hol bijvoorbeeld) dan trek je toch gewoon hard. Die neusriem maakt niet dat het ineens zachter is ofzo... En over dat 'door de mond heen trekken', als ik met een kinriempje rij, kan ik het bit ook niet door de mond heen trekken (overigens hoef ik nooit iets te doen waarbij ik het bit door de mond zou kunnen trekken, maar dit terzijde). Begrijp me niet verkeerd hoor, ik probeer geen smart-ass te zijn, maar ik snap de uitleg van het gebruik van de neusriem niet zo goed... (ben ook maar een simpele cowgirl Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:38

Laura schreef:
Dat Sonja blijkbaar vindt dat een paard goed opgevoed is als ie alleen luistert naar juiste hulpen, en een ruiter eraf gooit als ie zaagt oid, dat is dus een andere zienswijze dan ik heb.

Hohohohoho dat is een aanname.....
MIJN paard is goed opgevoed, al doet ze inderdaad nare dingen met ruiters die (nog?) niet aan zo'n paard als Milena toe zijn. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat een paard alleen goed opgevoed is als 'ie dat doet.
Een manegepaard is pas goed opgevoed als 'ie juist heeeeel veel accepteert.

Maar ja, ik wil geen manegepaard, maar een paard dat heel scherp aan de hulpen staat. En als je een paard zo opvoedt, tja, dan weet je dat je er geen beginners op kunt laten rijden.
1 troost. Dat wil ik ook niet.

Maar vooruit, dit is errrreg offtopic. Het is nu wel mooi geweest met het gedoe over neusriemen, ik denk dat iedereen z'n mening ondertussen wel geventileerd heeft. Laten we maar weer eens overstappen op scherpe bitten, sporen of slofteugels. Weer eens wat anders *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:56

Ik heb jaren lang 'Engels" dressuur gereden met neusriem, alle soorten.
Ook altijd vanuit gegaan dat het noodzakelijk was.

Sinds ik western rijdt en een Quarter heb is de neusriem ook vervallen en...geen probleem! Mijn paard luistert prima, ook in tijden van een ongecontroleerde galop heb ik niet het idee dat de neusriem mijn redding zou zijn.
Het is inderdaad een combinatie van zaken; de manier van africhting van je paard, je eigen hand en het karakter van je paard. Ik ben er van overtuigd dat je alle paarden zonder kunt rijden en dat een 'ho' ook heel goed te leren is, steek er eens wat tijd in en je zult zien dat het echt kan! Tong uitsteken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:23

Na het hele topic gelezen te hebben, wil ik maar 1 ding zeggen:
Ho verstaat een paard dat echt op hol geslagen is NIET, ook al is hij goed opgevoed.
Als een paard echt op hol slaat, is hij in blinde paniek en weet hij maar 1 ding: VLUCHTEN!

Maar ook neusriemen zijn hier niet tegen bestand Haha!, alleen prikkeldraad in een sloot werkt afremmend.
Ik heb geluk gehad dat het bij mij goed is afgelopen maar dat had ik wel te danken aan een boer in de omgeving die mijn paard en mij uit de sloot gevist hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:32

Klopt Fitz, maar hoe vaak gaat een paard nou echt OP HOL ?????? De meesten hier weten volgens mij niet eens het verschil tussen uit joligheid lekker rennen en echt op hol. Want als ik hier zo eens lees, dan gaat iedereen hier minimaal 1x per week op hol ofzo..... Lijken me dan errrreg gevaalijke paarden. }>
Als je paard echt op hol gaat helpt er helemaal niks meer; ja een schietgebedje, een dikke muur op je pad of een zee voor je neus, maar verder helemaal niks. Dan gaat een paard in blinde paniek over op z'n vluchtinstinkt en dan heeft aan je teugels rukken geen enkele zin meer, met of zonder neusriem/sporen/slofteugel/pessoabit of weet ik veel waar we elkaar nog meer om in de haren kunnen vliegen. Schijnheilig

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:59

Ik rijd(nu effe niet dus) Barley met een africhtingsneusriem. Die zorgt er dus voor dat het bit rustiger in de mond hangt.

Bij eeen hoge neusriem 'doet 'de sperriem het werk.

neusriemen hebben wel degelijk een functie dus