Politiepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:40

5 min aan de longe lopen vooral in stap! is toch niet longeren, en wat dat zadel betreft dat heeft ze ook weleens op als ik met haar ga wandelen.

Maar bedankt voor je volwassen reactie

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:41

Meningen verschillen uiteraard. Maar volgens mij bestaat er inderdaad nog zoiets als gezond verstand.

Je moeder heeft je vroeger toch ook niet met 1 jaar op een fiets zonder zijwieltjes gezet? Alles op het gemak hoor. En inderdaad, jong geleerd is oud gedaan. Maar er zijn grenzen. Voor zover ik heb begrepen begint de meerderheid van de paardenhouders pas met 2,5 a 3 jaar met zadelmak maken.

Maar goed, als jij van mening bent dat je goed bezig bent dan moet je vooral doorgaan op deze manier! maar verwacht niet dat iedereen hier schouderklopjes geeft want commentaar kun je verwachten natuurlijk!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:42

Ik heb een merrie die deze maand twee is geworden. Komende zomer ga ik met haar beginnen. Het is een mini-Shet dus onder het zadel komt er waarschijnlijk niet van. Maar longeren en lange lijnen werk wel. (1 keer per week in het begin)

Ik vind dat een paard minimaal 2 jaar en een paar maanden moet zijn voor je kan beginnen met longeren. Ten eerste hoeft zo'n jong paard naar mijn mening nog niet te werken, ten tweede is het niet echt bevordelijk voor pezen etc. En het banketstaaf is dat je daar vaak pas jaren later achter komt.

Dus niet erg slim van je.. Scheve mond

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:44

Laat ze jong zijn.... dan heb je er later veeeel meer aan!

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:47

Ik zal nadenken over jullie meningen, ik vind het alleen zo jammer dat sommige mensen niet gewoon hun mening geven maar er gelijk zo op in hakken, maarja daar is het bokt voor.
Als je recht tegenover elkar staat dan hou je je toch iets meer in denk ik dan maar.
Laatst bijgewerkt door Cuento op 10-01-05 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:51

Het is goed om met je paard bezig te zijn maar ik snap niet waarom je nu al bezig bent met een zadel/hoofstel en aan de longe.
Op deze leeftijd is aan de longe funest voor de pezen en de jonge botten.
Ik ben zeker geen pro en maak iedere dag nog fouten en leer nog steeds bij(gelukkig wel).
Maar jij bent overtuigd van jou methode en ik kan het niet helpen dat ik het veel en veel te jong vind om nu al met zadelmak maken te beginnen.
Maar het is jou paard en als jij hiervoor kiest dan is dat jou zaak.
Ik heb alleen medelijden met de paarden op jouw proffesionele stal

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:52

wij hebben zelfs de veearts ervoor gebeld om te vragen wat nou de leeftijd was waarop je kon gaan beginnen met longeren.

2 jaar om hem met halster aan een lange lijn hele grote rondjes om je laten lopen op spelenderwijs. dus geen echte longeerrondjes, maar meer door de bak heen lopen en alleen stappen.

en met 2,5 kon je het vaker in de week gaan doen en het draven en galop erbij opbouwen.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:55

Ik blijf ook niet op 1 punt staan ik loop mee achter haar aan door de bak en ze is ouder dan anderhalf want in maart wordt ze 2 sorry effe vergeten

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:57

Woensdag schreef:
Als je recht tegenover elkaar staat dan hou je je toch iets meer in denk ik dan maar.

Haha! Ikke niet hoor met dit soort zaken....
Dan kun je me beter op een forum treffen als in real life.....

Maar lees en vraag eens wat rond en dan zul je toch echt er achter komen dat je een paard met anderhalf niet te veel moet belasten.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:03

Wow mijn fjord is pas op zijn 5de ingereden maar bij fjorden doen ze het later. Maar voor een 3de jaar zou ik zeker niet beginnen. Het is gewoon slecht voor ze. Vriendin van mij ging 2 maanden voordat haar paard 3 werd pas aan de longe werken. Voor die tijd hebben de paardjes alleen maar buiten gestaan.
Het is echt niet dat bokkers op je in willen hakken maar ik denk dat sommige er wel van schrikken.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:04

Ben ik even blij dat ik niet bij jouw op stal sta HaHa....

Maargoed ik ga even rondvragen en minder met haar doen, want in een aantal berichtjes van jullie zit wel een kern van waarheid.

Achja je bent nooit uitgeleerd zullen we maar zeggen

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:05

Wij hebben een mini-opfokje op stal (twee hengstjes van bijna 1 jaar en bijna 2 jaar) zij hebben een uitloop met grote paddock samen.

Behalve poetsen en een aai wordt er lekker niets mee gedaan. Ze kunnen allebei een voetje geven en aan een halstertje lopen en dat is meer dan genoeg. In maart gaan ze de wei in, that's it.

Als ze drie zijn mogen ze terugkomen Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:07

Doe even gezond. Een paard van ANDERHALFJAAR !! al longeren, dat beestje hoort op te wei en afentoe mee wandelen als je er persee wat mee wild doen.\

En dan ook nog eens een bitje in een zadel met beugels erop je bent echt niet goed bezig.

ga je paard effe longeren als hij 2,5 is doe gezond.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:09

horsewisper schreef:
Doe even gezond. Een paard van ANDERHALFJAAR !! al longeren, dat beestje hoort op te wei en afentoe mee wandelen als je er persee wat mee wild doen.\

En dan ook nog eens een bitje in een zadel met beugels erop je bent echt niet goed bezig.

ga je paard effe longeren als hij 2,5 is doe gezond.

jaja ik geloof dat dit wel duidelijk is, er word toch gezegd dat ze minder met haar gaat doen en dat ze niet te beroerd is om te leren, niet blijven hakken dan he....

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:09

Lees eerst even het hele topic voor je van je afschreeuwt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:14

Ach meid, trek je er niet teveel van aan. Er zit een kern van waarheid in dat je niet te vroeg te werk moet gaan, maar op Bokt worden dingen vaker op zodanige wijze gezegd (door puber paardenmeisjes) dat het gewoon ronduit l*llig overkomt. Als jij het gevoel hebt dat je goed bezig bent moet je gewoon lekker zo doorgaan, en als deze berichten je aan het denken hebben gezet is dat goed, maar toch...

Stiekem, zijn heel veel Bokt-meisjes diep van binnen gewoon Pennymeisjes Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:15

Woensdag schreef:
Ik zal nadenken over jullie meningen, ik vind het alleen zo jammer dat sommige mensen niet gewoon hun mening geven maar er gelijk zo op in hakken, maarja daar is het bokt voor.
Als je recht tegenover elkar staat dan hou je je toch iets meer in denk ik dan maar.

Ja, maar tegen jouw acties kun je alleen maar recht tegenover staan. een veulen van 1,5 moet je geen zadel op doen. Een zadel is ook best zwaar, en dat is dus al een zware belasting voor de rug!! Waarom denk je dat de meeste paarden bij minimaal 2,5 zadelmak worden gemaakt? Je bent echt totaal verkeerd bezig, ik hoop dat je dit inziet.
En professionals? Er zijn op bokt toch wel meerdere profs aanwezig, en ik verzeker je dat ze het sterk afraden, net als de dierenarts. En geloof me, ik doe erg mijn best om op dit moment beleefd te blijven.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 10-01-05 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:17

Dankje Kleintje
HiHi............dat is wel waar, maar ik wil gewoon aangeven dat als je niet beter weet? Er zijn wel meer mensen die iets doen omdat ze het gewoon niet anders weten. En ik ben er wel eerlijk in dat ik erover na ga denken.
Laatst bijgewerkt door Cuento op 10-01-05 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:17

Jaja, je kunt ook leren van bokt.
Er kan af en toe wel eens gewerkt worden aan de manier dat er duidelijk gemaakt wordt dat je niet helemaal goed bezig bent, maar dat ter zijde.

Ik leer ook nog elke dag, en mijn man ook.

Ik zat een tijdje terug op internet te kijken naar een anderhalf jarige kwpn merrie die ik later op onze fokkerij voor de fok wilde gebruiken.
Als ze niet te duur was wilde ik haar kopen.
Zegt mijn man "Maar schat, ook al is ze niet te duur, je moet er wel een zadel en hoofdstel bij kopen, en dat kost ook weer een hoop geld."
Ik heb hem enkele berichtjes laten lezen van bokt over anderhalf jarige en ermee bezig zijn.
Laat ik het zo zeggen..... Hij zal niet vergeten dat ze tot hun derde lekker op de wei moeten Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:18

Woensdag schreef:
HiHi............dat is wel waar, maar ik wil gewoon aangeven dat als je niet beter weet? Er zijn wel meer mensen die iets doen omdat ze het gewoon niet anders weten. En ik ben er wel eerlijk in dat ik erover na ga denken.

Kijk en dat is waar we het voor doen, bokt kan het soms wat zeurderig over laten komen, maar iedereen heeft het beste met elkaar voor en wil elkaar helpen! Als je eens advies nodig hebt staat mijn pb box open!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:19

Woensdag schreef:

Je moet maar blij zijn dat we niet recht tegen over elkaar staan Knipoog

Maar goed, ik ben blij dat je over de zaken nadenkt Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:19

Ik weet dat het al vaker gezegd is, maar ik vind dit echt BELACHELIJK!
Het is toch nier normaal meer op welke leeftijd mensen tegenwoordig beginnen met een paard zadelmak te maken?
Zoals iemand al eerder heeft Gezegd: Jouw moeder zette je toch ook niet met 1,5jaar al op een fiets zonder zijwieltjes?
Jeetje, doe toch normaal en laat je paard voorlopig even met rust (ik bedoel zonder zadel en zonder hoofdstel en NIET longeren)
Een paard van 1,5 is nog helemaal niet goed gegroeid/volgroeid, dus ik snap ook niet dat het zadel dan helemaal lekker ligt.
Ik hoop dat je goed van jezelf weet dat je slecht bezig bent!
Want volgens mij kan je zo je hele paard verpesten.
Mijn Shetje is nu 2 jaar en 7 maanden en ik doe HEEL AF EN TOE spelenderwijs een beetje te leren hoe ze gelongeerd moet worden.
Zij is dus 2 jaar en 7 maanden, maar 1,5?
Nee sorry, dat vind ik echt ZIELIG!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:20

Ik denk niet dat het slecht is hoor, om het beestje met een zadeltje rond te laten wandelen. Waarom zou het? Of je nou slingers om de benen doet of een zadeltje op de rug gooit?

Daar maak ik me het minst druk om, mij gaat het eerder om het longeren.
Maar dat had ik al uitgelegd.

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:22

Okidokie

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:30

Kleintje19 schreef:
Ach meid, trek je er niet teveel van aan. Er zit een kern van waarheid in dat je niet te vroeg te werk moet gaan, maar op Bokt worden dingen vaker op zodanige wijze gezegd (door puber paardenmeisjes) dat het gewoon ronduit l*llig overkomt. Als jij het gevoel hebt dat je goed bezig bent moet je gewoon lekker zo doorgaan, en als deze berichten je aan het denken hebben gezet is dat goed, maar toch...

Stiekem, zijn heel veel Bokt-meisjes diep van binnen gewoon Pennymeisjes Haha!

Ik schaar mezelf met mijn 41 jaar toch bepaald niet onder een puber paardenmeisje hoor Haha!
En Woensdag heeft haar vraag op een serieuze manier op vraag maar raak gezet en daar serieuze reacties op gehad waardoor ze nu beter een mening kan en wil vormen en dat spreekt ook voor haar OK dan!