Sporen en zweep, als je B rijdt, wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:19

Mirte: niveau staat er niet echt buiten, vanaf de M is het nl. verplicht om met sporen te rijden en is een zweep verboden.

Wat je in de training doet moet je idd zelf weten maar ik vind persoonlijk dat ik met een spoortje net iets verfijndere hulpen kan geven.
Dat wil niet zeggen dat ik niet meer zonder kan want dat doe ik om hem te testen ook nog wel eens.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 23:12

Kendra"]
[quote="paardje schreef:
ik was laatst op wedstrijd zag ik toch een ...dikke.....vrouw op haar paard. ze startte Z1, maar als haar paard een zijsprongetje maakte, viel ze er al bijna af. in beide handen een zweep en heele scherpe wielen! in de Z moet je paard toch wel aan het been staan??????

??In het Z mag je niet rijden met zweep (in ieder geval niet in de proef).
[/quote]

was met inrijden

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 01:25

Ik wissel het een beetje af: als ik met een zweep rijd, kan ik mijn hand niet zo stil houden, maar imker is niet zo goed voor het been, en heb ik van mijn instructrice gehoord dat hij eerst goed voor het been moet zijn voordat ik met sporen verder kan (om de hulpen te verfijnen/verkleinen) Nu rijd ik dus 2x in de week met zweepje, de rest zonder en op westrijd met een miniknopspoortje.
dat werkt prima

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 01:59

Gelukkig is mijn paardje actief genoeg, dus kan ik zonder 'iets' rijden. Ook de zijwaartse oefeningen gaan nog prima (schouder voor, wijken), dus waarom zou ik. Wel moet ik altijd ervoor zorgen van mijn instructrice dat ze onvoorwaardelijk op mijn kuit reageert, dus als ze een keer niet snel genoeg reageert dan zou het handig zijn een zweepje te hebben. Helaas wordt ze daar te heet van, alhoewel we er wel mee aan het oefenen zijn.

Ik denk dat als we wat verder in de dressuur zijn, dat ik spoortjes ga gebruiken. Maar waar ik absoluut niet van houd, is dat ik op het wedstrijdterrein mensen zie die elke stap drijven met de sporen. Vaak hebben die paarden enorme plekken op de buik Misselijk Ik vind dat niet alleen ontzettend lelijk, maar ook dom. Er ontstaan volgens mij zulke eeltplekken (gelukkig maar voor het paard...) dat al dat geprik geen enkel effect meer heeft, laat staan het doel van een spoor: een fijne hulp.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:17

Alles hangt af van het pard en de rijkunst van de ruiter. Maw je kunt hier niet zomaar een uitspraak over doen

kilancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:51

hallo
ik vind dat het wel kan dals je er goed mee omkan gaan maar wat je zecht over dat schoppen met sporen bij mij op stal staat er ook zo'n vrouw echt zielig
maar ik rijd zelf met nix ze luistert van zelf al heel goed op m'n hulpen dus maar ik heb wel altijd me zweep op de bakrand want ze kan nog wel een sheel sloom zijn dan krijgt ze een tik hoewel ze er heeeeeel erg bang voor ik en meestal hoef ik hem niet eens te gebruiken want ze is er bang voor dus gaat ze avnzels al sneller lopen

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:09

Mirjam schreef:
Maar waar ik absoluut niet van houd, is dat ik op het wedstrijdterrein mensen zie die elke stap drijven met de sporen. Vaak hebben die paarden enorme plekken op de buik Misselijk Ik vind dat niet alleen ontzettend lelijk, maar ook dom. Er ontstaan volgens mij zulke eeltplekken (gelukkig maar voor het paard...) dat al dat geprik geen enkel effect meer heeft, laat staan het doel van een spoor: een fijne hulp.

ik kende ook zo'n paard.. het was een lomp , sloom paard, erg afgestompt. zijn eigenaresse reed hem met enorme wielen, en het enige wat ze deed als ze erop zat was; schoppen, trekken, schoppen, trekken, schoppen, enz.
dat paard luisterde dus echt absoluut niet meer naar je been. hij had op zijn flanken twee hele dode plekken zitten. als je die huid daar zeg maar een beetje tussen de vingers pakte, omhoog trok, dan bleef het gewoon zo staan! (toen ik daar achter kwam heb ik het meteen bij mijn eigen paard ook geprobeert,maar bij hem gleed het gelukkig meteen weer netjes 'in model' *LOL* )

dat vind ik dus heel erg, dat paardje voelt je hulpen dus amper meer.. echt zonde van het paard Verdrietig

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:32

Citaat:
Mirte: niveau staat er niet echt buiten, vanaf de M is het nl. verplicht om met sporen te rijden en is een zweep verboden.

Ja maar dat bedoel ik ook niet. Wat ik bedoelde te zeggen was dat met sporen rijden niet bij een bepaalt niveau hoort, maar afhankelijk van je ervaring met dit hulpmiddel en de manier hoe je ermee omgaat, op welk niveau je rijdt is irrelevant.
Maar het staat er idd een beetje onhandig getypt.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 20:02

ik rijd ook met sporen en Zweep als het nodig is.
Zonder sporen loopt ze bagger!!!!!
Mijn sporen zijn ongeveer 1,5 cm á 2cm.
Maar ik heb goed geleerd om ze te gebruiken en prik er dus niet elke minuut mee, alleen als het nodig is

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 14:57

Ik rijd ook alleen met zporen en zweep als het echt nodig is. Ik rijd op manege paarden en ik heb bijna altijd een zweep nodig. Omdat die beesten gewoon zo verpest zijn. En je zo in de maling kunnen nemen.
En sporen gebruik ik alleen bij de wat slomere paarden. Nou zijn dat ze allemaal op 1 na, dus...
Die ene rijd ik dus ook niet met sporen, want dan zie ik alle hoeken van de bak.
Ook niet echt leuk om mee te maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:34

sorry dat ik dit zeg hoor, maar sporen zijn helemaal niet bedoelt om slome paarden snel te krijgen, ze zijn er voor bedoeld om je hulpen te verfijnen.
en volgens mij (correct me if i''m wrong) is de lengte niet zo veel van belang, maar meer de scherpte. als je je benen niet dicht tegen het paard aan kan leggen kan je best wel met lange sporen rijden, als je ze gewoon normaal gebruikt merkt het paard daar nix anders van. als je gewoon met je hak tegen de buik van het paard aanligt zou ik gewoon een kleik spoortje van max 2 cm gebruiken.
kussies liselot

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 21:25

Sorry dat ik weer terug reageer. Maar deze paarden reageren gewoon veel beter en sneller als je een spoortje om hebt. Ik vind het zieliger om hem een paar flinke trappen te geven met mijn hielen als 1 keer mijn spoortje gebruiken. Ook alleen als het nodig is hoor!! Ik heb overigens geen scherpe sporen . En ik heb er dan een zweepje bij als hij helemaal niet reageert. Wat veel manege paarden doen. Want als ze een paar keer een beginner op zich hebben gehad met "zwabberende" benen en ze voelen van mij een lichte kuitdruk denken ze ook: "Is dit nou een hulp of niet?" Ze reageren daar niet meer op. En dan is het heel fijn om een spoortje te hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:44

daar heb je dan wel weer gelijk in....ik had alleen niet goed gelzen en dacht dat het om een prive paard ging...die zijn niet ""verpest"" door beginnende ruiters...
snap ie?

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:53

ik rijd alleen met zweep.Simpelweg omdat je op de manege niet met sporen mag rijden(behalve op je eigen paard) en op nelson kon je ze niet gebruiken want dan ging ie alleen maar harder lopen,niet keuriger.
trouwens,is het normaal dat bijna alle kindjes(zo rond de 9/10) met sporen en zweepje in de bixie rijden??? Verward want dat viel mij laatst tijdens een wedstrijd op,ze hadden bijna allemaal sporen

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 00:35

Ik rij zelf met spoor en zweepje. Je hoeft ze niet de hele tijd te gebruiken en een spoor gebruik ik om mijn hulpen te verfijnen en de zweep om bij te tikken als ze heeeel erg vervelend is.