Vroeger, toen verzorgen nog verzorgen was...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 02:26

Dat paardenwereldje is inderdaad een beetje ziek!
Om wille van de risico's die je op kan lopen hebben mij ouders een pony gekocht toen ik 15 jaar was en al een jaartje of 6 op de manege reed. Ik was ook bereid om veel te doen voor een verzorgpony! Ik ben nu 22 en ik zou het leuk vinden om iemand te hebben die graag een pony zou willen verzorgen. Die had ik uiteindelijk, maar die griet wilde mijn paard niet rijden want ze wilde minimaal een m dressuur paard! Het paard was goed aangereden super eerlijk en een waarmee je in de sport ver zou komen, maar m was ze nog niet. Vanwege tijd en ruimte gebrek heb ik haar verkocht. Uiteindelijk zijn het mijn dieren waarover ik verantwoordelijk ben en als ik er geen tijd voor kan maken dan zal ik andere dingen moeten doen! Ik heb zo een idee dat kinderen betaald willen worden ipv leuk omgaan met paarden! Maar ja als ik jullie verhalen zo lees dan hoef ik die trammelant allemaal niet. ik heb wel een verzorgster gehad, en dat ging super was namelijk mijn beste vriendin, maar ik ben verhuisd dus... gr gabrycha Lachen Frusty

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 12:52

Ik had het er laatst met mijn zus nog over dat het idd zo lijkt dat wr tegenwoordig geen jeugd meer is die heel graag een vzpony wil. Niet om mee op te scheppen, voor de les of voor wedstruijden maar gewoon om de pony. Mijn vriendin verzorgt bv 2 Fjorden waar ze (bijna) elke dag te vinden is en rijdt, wandelt of poetst en de stal uitmest en voert als de eigenaar wer niet is. In de zomer hadden de Fjorden nog een verzorgmeisje maar die kwam maar ens in de week als ze les had. En dan maar opscheppen dat ze iedere dag rijdt op haar verzorgpony. Ikzelf heb vroeger meerdere vzpony`s gfhad waar ik jiet op rijden mocht maar waar ik gewoon heen ging om te poetsen en te knuffelen.
Nu heb ik zelf een verzorgster voor Beau die het naar mijn idee goed voor elkaar heeft. ze mag drie keer per week rijden met Beau (buiten of naar de manege) en als ze terugkomt ontvangt een van mijn ouders haar nog met wat drinken. Eerst kwam ze el maar de laatste twee week heeft ze niet gereden omdat ze telkens naar de ortho of tandarts moest, ziek was of veel huiswerk had. Waarschijnlijk was daar echt niets aan te doen maar het is zo irri dat pas te merken als het al donker is als ik uit school kom en ook nog ieets met mijn andere pony doen moet. Zij rijdt altijd op woensdag en donderdag komt ze alleen poetsen. Afgelopen woensdag reed ze niet dus moest ik donderdag ochtend voor school nog met Beau weg omdat hij anders vrijdag wat explosief is... Nu jaik hoop dat het in de vakantie beter zal gaan als ze dan meer tijd heeft.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:41

Het lijkt inderdaad tegenwoordig wel of het alleen om het rijden gaat en verder niets. Ik had vroeger ook altijd verzorgpaarden en pony's. Ik mocht dan wel rijden, maar dat was ook een soort van betaling in natura. Ik maak de stal schoon en toileteer het beestje en als beloning mag je er dan mee rijden. Ik heb ook vaak zat gehad dat ik alleen maar hoefde te rijden van de eigenaar omdat hij anders geen beweging kreeg en het verzorgen bestond alleen maar uit een beetje poetsen. Ik ging ook altijd iedere dag, weer of geen weer. Dan vroegen ze aan me of ik wel helemaal lekker was om mezelf helemaal nat te laten regenen en doorwaaien omwille van het dier. Als ik mezelf dan vergelijk met mijn zusje, die omdat ik het deed ook nolens folens moet paardrijden, zij gaat dus niet als het een beetje minder weer is. Hoe bedoel je zelfdiscipline en gemotiveerd? Wat mij nu erg tegenstaat is dat mensen geen tijd hebben om hun paard te rijden en te verzorgen en er dan iemand voor zoeken en dan het lef hebben om er geld voor te vragen (de eigenaren, bedoel ik). Zou het dan zo zijn dat ze geen tijd hebben om te rijden omdat ze moeten werken om het paard te kunnen stallen en op te kunnen scheppen dat ze een paard hebben? Ik heb zoiets een tijdje geleden ook aan de hand gehad, stal je je paard op een pensionstal waar je een ruim 1200 gulden betaald per maand, zoek je een bijrijder met hoge bijdrage in de kosten omdat je anders de stallingskosten niet kunt betalen. Als ik een bijdrage in de kosten betaal, wil ik best, daar niet van, dan moet er wel wat tegenover staan. Dus dat ik kan rijden op vaste dagen en dat ik dan kan doen wat ik wil tot op zekere hoogte. Want ik kon er ook mee gaan starten maar dan kwamen er wel extra kosten bij, en dan niet extra kosten in de zin van startgeld, transport en dergelijke maar extra kosten aan de eigenaar te betalen wegens gebruik van het paard voor wedstrijden. Zelf start ze niet, en heeft het paard nog nooit een wedstrijd gelopen dus in principe zou het paard er alleen maar beter van geworden zijn.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 22:31

Ik heb voordat ik jerai kreeg ook een hoop verzorgpony's gehad, later mocht ik er wel op rijden, toen ik meer ervaring had, maar de eerste jaren idd alleen verzorgd. Toen mijn eigen pony ziek werd en twee maanden stil moest staan, heb ik in mijn 1tje de hele stal moeten ontsmetten, de bijrijdsters waren in geen velden of wegen te bekennen (niet Charmotte van hier hoor, die deed haar toen nog niet) dat vond ik dus best wel een naaiestreek, ook zijn ze heel weinig bij haar wezen kijken op de uithof (een 1 keer en de ander helemaal niet) vond ik ook wel banketstaaf, ik vraag en krijg niks voor het rijden en toen Jerai wat had was er in geen velden of wegen iemand te bekennen en toen had ik juist hulp nodig, de hele stal moest ontsmet worden en daar heb ik dus in mijn eejte een week over geedaan, ik heb klinkers in mijn stal, dus ik kon in mijn 1tje met een hoevenkrabber alle stront tussen de spleten uithalen.

Vasco

verzorgpony´s....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 12:51

Ik heb eigen pony´s, maar ook in het weekend ga ik naar verzorgshetjes. We zijn er afgelopen meivakantie mee begonnen we hebben ze geborsteld en mee gewandeld t/m de herfstvakantie toen zijn we met de 2 die oud genoeg waren met rijden begonnen. Dat was leuk nu gaan we met ze het bos in (ze waren daarvoor ook bereden) Ik ben zelf 14, maar de jongste die is 12. De man is erg blij dat wij ze verzorgen, want hij is al een tikje ouder en niemand rijd ze. Wij doen nu ook klusjes al hooi geven. De pony´s van weiland verplaatsen en alle spullen invetten en opruimen. Als we gereden hebben en ze zweten wat dan stappen we goed uit en daarna nog met deken uitstappen totdat ze goed droog zijn en dat gaat heel goed. Maare ik hou mijn mond hierover, want het is naar eenmaal andermaal verplaatst Lips are sealed

me_dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:23

Ik schrik ook wel als ik de advertenties lees op marktplaats. mensen vragen een verzorger voor hun pony, je mag er niet op rijden maar moet wel 100 per maand betalen of je rijdt er 2 keer per week op en moet ook uitmesten en dan is het 300 per maand. Ik vind dat ook nergens op slaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:30

ik verzorg nou bijna 4 jaar en ben nog elke dag geweest (behalve als ik ziek was of echt weg moest of op vakantie was maar dat gebeurd maar heel weinig) loulou verzorg ik nou 2,5 jaar en ze word nou van mij omdat ze verkocht zou worden. maar waar ik dus verzorg kun je voor 20,- een pony verzorgen en daar rijd dan niemand anders op behalve in de les (2 dagen 2 uurtjes met kinderen van een jaar of 8) en je mag er echt alles mee. buitenrijden moet je wel eerst vragen maar dat mag ook bijna altijd. maar ik heb al heel wat verzorgers zien komen die 2 weken tot 2 maanden heel fanatiek kwamen en dan steeds minder of helemaal niet meer of opeens niet meer kwamen zonder af te hebben gebeld. er waren er ook die eerst heel trots waren met een verzorgpony maar later stopte omdat ze zich te goed voelde voor een fjord en sommige wilde de stal niet uitmesten want ze betaalde niet voor nix 20,- laatst is er ook iemand weggestuurd, en dan moet je het echt heel bont maken want ze zijn daar heel wat gewend maar toen ze zagen dat J heel de pony af stond te slaan om nix was het genoeg maar daarvoor had ze al heel wat meer geflikt hoor. en een tijdje geleden kwamen er 2 meisjes voor hedwich. ze mochten er allebei even op rijden om te zien of ze hem aan konden en toen zeiden ze dat ze wel samen mochten verzorgen. dat wilde de ene niet dus S mocht hedwich verzorgen ze is 3 weken geweest en nou hebben we der al 2 maanden niet meer gezien en ze heeft nix gezegd en der poetsspullen staan er nog. het andere meisje mocht neeltje verzorgen toen J was weggestuurd. ze kwam alleen in het weekend en toen hebben we der naar 3 keer ook niet meer gezien. en vorige week kwam ze opeens der poetspullen ophalen toen vroegen ze waarom ze niet had afgebeld zei ze dat ze het telefoon nummer niet wist. dat was dus echt onzin want ze kon ook gewoon even langs komen en er bestaat ook nog een telefoonboek. en zo zijn er nog heel wat meer geweest. E zat altijd op te scheppen dat ze als ze 16 was een duur paard kreeg van opa maar naar een half jaar stopte ze ook met verzorgen (ze kwam ook altijd maar 2x per week) enzo zijn er nog wel meer maar je hebt ook echte paardeliefhebbers want monique komt bijvoorbeeld ook elke dag en ze heeft vorig jaar dan ook een eigen pony gekocht.

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:47

ik vind poetsen echt geweldig........ gewoon een beetje tutten met zo'n dier, 't rijden is voor mij echt geen hoofdzaak. oke, 't is OOK leuk, maar ik heb ook genoeg plezier in een pony als dat niet kan........

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 16:41

Ik verzorg een haflinger maar kom niet iedere dag maar dat weten ze daar ook. (als ik dit lees heb ik het gevoel dat je iedere dag moet komen en dan pas een goede verzorgster bent Verward ) Ik rijd lang niet iedere dag maar kom wel om alleen uit te mesten bijvoorbeeld of alleen te poetsen. Dat vind ik eigelijk net zo leuk en soms wel leuker als rijden. Voor mij hoeft dat niet altijd rijden, pas was ik ook gaan wandelen in het bos met Arie.

Vorig jaar (toen ik Arie nog niet had) mocht ik een andere haflinger verzorgen. Ze was van een wat oudere man. Die man vroeg of ik ook wilde rijden. Dat leek mij natuurlijk heel erg leuk. Alleen was er een probleempje hij had geen zadel. Nou had hij mij BELOOFD dat ik mocht rijden en naar de ponyclub enz mocht. Maar ik moest wel zelf een zadel kopen. Nou jah ik dacht geen probleem ik mag rijden en dat vond ik heel leuk. Toen had ik dus een zadel gekocht maar bleek opeens dat ik niet meer mocht rijden en niet meer naar de ponyclub mocht. Dat had mij opzich niet veel uitgemaakt als hij het vantevoren had gezegt. Alleen nu had ik een zadel gekocht, en wat moet je met een zadel zonder pony? Ik was heel erg boos op hem (maar heb hem dat niet verteld omdat ik dat niet durvde) Ik vond het niet eerlijk ik had een zadel gekocht van mijn eigengeld omdat hij vanalles had beloofd. Als ik niet mocht rijden had ik het ook goed gevonden. (met dit voorbeeld van mij wil ik even laten zien dat het niet altijd de verzorgster is die fout is)

Maar zodoende had ik een zadel en geen pony dus ben op zoek gegaan naar wel aardige mensen. Gelukkig vond ik toen een hele aardige man met een haflinger en een fjord en een shetlander. Hij was heel erg blij dat ik hem wou helpen bij het verzorgen van de haflinger (de fjord doet hij zelf en de shet doet mijn zusje nu) Ik was heel erg blij dat ik mocht verzorgen daar. Als ik kom om alleen te poetsen of te wandelen vind hij het zelfs raar dat ik Arie niet mee neem om te rijden. Hij vertrouwd mij helemaal en dat vind ik erg fijn. Ik weet daar wat ik mag en wat niet. Ik mest iedere dag de stal uit (wat hij eigelijk niet wil hebben maar wat ik perse zelf wil doen) Een keer was ik er nog best wel laat omdat ik een hoop had opgeruimt, het regende ook nog. Toen heeft hij mij weggebracht met de auto. Ik heb het daar echt heel erg getroffen.

Ik snap gewoon niet dat meisjes zo ondankbaar kunnen zijn als ze een verzorpony kunnen verzorgen maar dan maar half werk leveren. Dan ga je,je toch schuldig voelen? Ik voel mezelf heel erg verantwoordelijk voor Arie en zorg ervoor dat hij goed verzorgd wordt. Als hij iets heeft (zoals pas toen hij heel sloom was) denk ik meteen dat het komt omdat ik iets fout gedaan heb. (wat dan helemaal niet is)

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 17:03

ik ben begonnen met het zoeken naar verzorgpaarden toen ik een jaar of 11 was. Ik was al helemaal blij als ik een paard vast mocht houden of naar de wei mocht brengen! even poetsen was helemaal geweldig! Op de manege was het namelijk opsteigen, rijden en na een uur weer afsteigen.
En die andere dingen kon ik nooit doen en dat wou ik juist zo graag.

nee ik heb nooit de eis gesteld om te rijden, hoewel het wel leuk was natuurlijk.

Ik heb nu een eigen haflingertje.

*Mounty*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 14:06

Hey,
Nou ik wou dat ik een verzorgpony had.
Ik zou l blij zijn als ik een verzorgpony had die ik elke dag mocht poetsen enzo!
gr mariette

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:29

Heeeeelllll erg herkenbaar.
Als het een verzorgpaard is is het verantwoordelijkheidsgevoel ver te zoeken en luisteren naar de wensen van de eigenaar ho maar.
Zo dacht ik een goeie verzorgster voor mijn toen 2,5jarige fjordje te hebben, 28 jaar enz enz. Nou een kind van 10 deed het beter.
Ik doe dr nu maar gewoon zelf (daarvoor heb ik immers een paard gekocht), en als ik niet kan een keer doet mijn vriend haar of mijn vriendin. Haar nichtje van 11 rijdt er tegenwoordig ook op zodat ze vandezomer lekker met zijn 2tjes naar buiten kunnen als ze aan elkaar gewend zijn. Dit nichtje begrijpt wel dat er ook uitgemest en gepoetst enzo moet worden, wat ieder keer keurig gebeurt, niks op aan te merken!
Mijn pony is gek op haar en andersom hetzelfde. Van mij mag ze blijven! Een kind uit duizenden!
Viv

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:44

me_dana schreef:
Ik schrik ook wel als ik de advertenties lees op marktplaats. mensen vragen een verzorger voor hun pony, je mag er niet op rijden maar moet wel 100 per maand betalen of je rijdt er 2 keer per week op en moet ook uitmesten en dan is het 300 per maand. Ik vind dat ook nergens op slaan.

Ik vindt dat dus ook nergens op slaan. Als eigenaar van dat paard heb je voor die kosten gekozen, of je er nu tijd voor hebt of niet. Je mag ten eerste blij zijn ALS je er al iemand voor kunt krijgen die net zo goed is voor je paard als jijzelf of beter, en ten tweede: de eigenaar zou de verzorger moeten betalen voor de tijd die hij steekt in een beest wat niet eens van hem is. Eigenlijk is het gewoon werk.
Veel eigenaren vinden dat het een eer is dat je hun beestje mag doen en daarvoor mag je flink lappen. Ja want als je op een manege rijdt.....blablabla.
Je rijdt niet op een manege omdat het paard anders niet aan zijn beweging/ verzorging komt, een verzorgpaard daarintegen....

Ik vindt dat je een verzorger meer waarde moet toekennen, al is het maar met een klein gebaar af en toe (kaartje met blijk van waardering).
Verzorgers moeten daarintegen leren dat je niet zomaar meteen op een verzorgpaard mag stappen soms, niet omdat de eigenaar je niet vetrouwt, maar omdat de eigenaar verantwoordelijk is voor je en eerst op de grond wil zien dat het klikt tussen jou en je verzorgpaardje voor er ongelukken gebeuren. Andersom als je een oud verzorgpaardje hebt zul je ook moeten leren dat je rr op een gegeven moment NIET meer op mag/kunt rijden omdattie gewoonweg te oud is.
Je leert dan tevens dat een paard hebben (wat de droom is van veel verzorgers) meer is dan rijden alleen. Er komt nog veel meer bij kijken, vaak ben je langer bezig met het werk eromheen dan met het rijden zelf.

Viv
(PS: Heb ook jarenlang verzorgpaarden gehad waar ik heel veel van geleerd heb, ook van de eigenaren).

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 09:36

Hoihoi
ik verzorg bliksem nu bijna een jaar, ze is 2,5 jaar. Aan het begin heb ik idd problemen gehad met de eigenaar! Ik wilde wandelen, uit de wei, staart wassen en puntje knippen, en hij vond dat niet zo heel erg leuk...
Waarschijnlijk, wat ik me heel goed kan voorstellen, vond hij dat we ons er te veel mee bemoeiden. Nu hij een tijd verboden heeft uit de wei te gaan en wij een keer vroegen of ze uit de wei mochten om even te grazenn enzo, zei hij dat het hek al lang weer open kon, het mocht dus Haha!
wij blij! de pony's blij! Haha!
En nu gaat het allemaal heel goed... We blijven hopen dat we ooit een lange wandelinging met die beestjes mogen maken....... Pling
maar ff terug naar het onderwerp, ik hbe dus ook eerst behoorlijk wat rommel geschopt, maar het was vanuit mij wel goed bedoeld!!!! We wilden gewoon dat de pony's het leuk hadden, maar vergaten soms dat de eigenaar verantwoordlijk is....(dat was dus een jaar geleden Knipoog )\
Cool maaike

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 18:13

Ik heb zelf lang paarden verzorgd, ook toen ik mijn eerste pony al had. Ik vond het heerlijk om te borstelen en te trutten met ze...En mijn pony was dan wel een schimmel maar echt veel poetswerk heb ik er nooit aangehad Haha!
Later werd me ook wel gevraagd of ik wilde rijden als de eigenaren niet konden, dat was natuurlijk wel leuk maar daar ging het me helemaal niet om! Het kwam ook voor dat ik dan uit tijdgebrek(te lang geknuffeld *LOL* ) alsnog longeerde ofzo.
Omdat ik er zelf altijd zoveel plezier in gehad heb gun ik het een ander ook. Maar de meeste verzorgsters komen maar een week of twee, dan is het interessante eraf...En dan mogen ze van mij ook best eens rijden, in het begin wel alleen als ik er bij ben. Één keer heeft een verzorgster het zo lang uitgehouden dat ze mijn paard goed genoeg kende om in haar eentje te kunnen rijden, ik kon haar gewoon helemaal vertrouwen Lachen
Maar toen mijn paarden naar een andere stal gingen kon ze niet meer en nu ben ik dus verzorgsterloos Haha!
Inmiddels zijn mijn paardjes weer verhuisd en we hadden eigenlijk gezegd dat we zo min mogelijk 'vreemden' bij onze stal wilden hebben...Helaas ben ik ziek geworden en red ik het op het moment niet helemaal alleen met twee paardjes. Ik heb diverse advertenties geplaatst om iemand te vinden, maar ik heb maar één reactie gehad. Een meisje van 12 die heel graag wil helpen met poetsen enzo. Ik hoop dat ze ook een beetje op hem kan rijden, want het is een paard van 1.68m...Morgen komt ze kijken, ik hoop dat het wat wordt...*LOL* En dat ik gewoon een betrouwbare verzorgster vind voor Ontario en Cheeka, dan kan ik zelf rustig uitzieken Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 19:59

Als je je paard bij huis hebt staan, scheelt dat al een hele hoop, dan kun je makkelijker een oogje in het zeil houden (met verzorgen en rijden) en ook wat betreft vrijheid voor verzorgers. Zo'n meisje van 12 kun je dan makkelijker wat laten doen dan op een pensionstal.

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:27

Ikzelf was vroeger reuze blij DAT ik pony`s mocht verzorgen. Ook al was dat alleen maar poetsen. Het laatste jaar had ik het echt getroffen met Pjelk die op de manege staat en waarmee ik rijden mocht wanneer ik wilde en waarvoor ik niets hoefde te betalen. Maar daarvoor had ik net zoveel plezier aan de pony`s in de polder en de Shetten die verzorgen mocht en wat was ik blij toen ik eindelijk rijden mocht (al was dat dan op een 4 jarig Welshhengstje die ik niet echt aankon Lachen ). Het is echt jammer vind ik dat het echt lijkt of heel veel mensen alleen een pony willen verzorgen ok mee op te scheppen Misselijk . Daar baal ik toch zo van! Komen ze een paar keer of alleen voor de les of op zondag als ze toch niets anders te doen hebben. Frusty

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:34

ik weet nog dat ik een par jaar geleden een pony verzorgde die al heel oud was, en kanker had en een beetje gammel was, ik mocht daar een of twee keer in de week op rijden, van mij hoefde dat helemaal niet, maar het was natuurlijk wel leuk! maar natuurlijk veel poetsen en knuffelen, daar is een verzorgpony voor...
maar die mensen hadden gevraagd of ik em ook wou rijden, maar ik heb gemerkt dat ik daar veel te veel verantwoordelijksgevoel(galgjewoord *LOL* ) voor heb, en dat terwijl ik toen 13 of 14 was!
ik moest zijn peesbeschermers om doen omdat hij zwakke benen had, of ik weet niet meer precies waarom, maar het moest. maar ik was zo bang dat ik het verkeerd deed, dat ik het altijd door iemand liet controleren of het wel goed zat.
met rijden, altijd heel lang instappen omdat hij oud en gammel was, en ik bang was dat ikhem anders zou overbelasten.
ik wist toen ook nog niet zo heel veel van paarden, ik merk nu dat ik dingen veel makkeliker doe omdat ik heel veel geleerd heb.
dat paard was te oud en te ziek, artrose enzo, dus hij moest ingeslapen worden Verdrietig , niks aan te doen, toen kregen ze een nieuw paard, die ik ook ging verorgen. op een dag begon dat paard te hangen, halster kapot. ik dat beest in een box gezet, ging ze steeds met haar hoofd over de rand bovenaan, en dan en soort van luchtzuigen... ikw as veels te bang dat ze bleef hangen, zodat ik niet bij haar weg durfde om een ander halster van iemand te lenen ( ze hadden ook geen extra halster daar liggen Frusty ) dus dat was echt een hele moeilijke dag toen voor mij.
nu weet ik veel beter en ben veel zekerder van mijn zaak, maar als ik het niet zeker weet, vraag ik het toch altijd nog even. dus ik heb nog wel veranwoordelijkheidsgevoel... dus dat is gebleven, ik heb nu antuurlijk berdien en ik ben wel heel zeker, als ik iets 'sloop' Clown Extreme duivel dan is het ook zo dat het mijn eigen schuld is en ik het ook zlef moet betalen (uiteraard Haha! , het zou toch eens handig zijn als ik een halster kwijtraak van berdien en er dan zomaar geld ligt om een nieuwe te kopen ofzo *LOL* Party!! Haha! Knipoog )
(wat ik hiermee wil zeggen is, dat er toch wel mensen zijn met verantwoordelijkheidsgevoel, maar er ook mensen die te veel hebben (zoals ik vroeger) dat kan oook niet altijd goed zijn Frusty Frusty Lips are sealed Schijnheilig )