uitspraken van Emiel Voest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 19:03

Voor alle dingen die je nadoet kun je zeggen dat je ze niet klakkeloos na moet doen, maar zelf over na moet denken, je moet weten wat je doet.
Sommigen doen Anky na zonder het hele verhaal te weten en ga zo maar door.
Voor alles geldt dat je moet weten waarom je iets op een bepaalde manier aanpakt.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 21:12

Citaat:
Op 2001-04-12 09:03, schreef suzanne:
Ik hoorde laatst van iemand die naar haar paard hinnikt bij wijze van begroeting. Dan denk ik:" Tja..." Ze moet vooral lekker hinniken hoor, doe waar je je goed bij voelt. Ik denk dat mijn paarden heel verbaasd kijken als ik al hinnikend aankom...hihi..ik zie die koppies nu al voor me!!!

whahhahahahahaaaaa ik lig hier helemaal plat! *LOL* *LOL*
Ik vind hem veel te commercieel. Heb je wel eens met hem gepraat? Hij probeert je de grond in te boren! Op zo'n manier van: ik weet alles. Jij bent een domme paardenverneuker die ik nodig eens wat kan leren.
Ik pik dingen (het maakt me niet uit vanwaar) die me bevallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 21:34

Hallo, ik lees net pas deze interessante discussie. Zelf heb ik Emiel Voest meerdere malen bezig gezien en vond ik het wel knap. Ik had zelf echter een hele moeilijke merrie en toen hij hier in de buurt was, is hij bij me langs geweest. Ze wilde nl. niet de spuitplaats op. Het grondwerk (in de bak) met de plek van de leider overnemen werkte dus voor geen meter bij die merrie, ze was echt heel dominant. Het was maar goed voor hem dat er geen publiek bij was!
Later ging hij bij de spuitplaats met haar aan het werk en uiteindelijk kwam er toch een longeerlijn bij. Hij is echt heeeel lang bezig geweest maar heeft haar er wel ingekregen, dat vond ik toch wel een prestatie.
Hij zou later nog een keer terug komen voor het trailerprobleem maar ik heb nooit meer wat van hem gehoord, misschien omdat hij het niet aan durfde???
Inmiddels is de merrie verkocht, maar wat ik hier mee aan wil geven is dus dat het grondwerk zelfs bij Emiel niet altijd goed uitpakt, laat staan dat je het zelf gaat proberen.
Bij mijn huidige paard doe ik niet specifiek NH maar als ik gezellig met hem door de bak heen loop volgt hij me als een hondje, dus hij ziet me toch als de leider.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 21:45

Ik was de gene die aansneed dat veel mensen die NH- goeroe's nadoen zonder erover na te denken wat ze doen. Geeft niets, ieder zijn eigen ding.

Wat ik ermee bedoelde te zeggen was niet datik tegen emiel voest ben. Hij is nu commercieel geworden en daardoor zijn er een groot aantal mensen die zijn dingen klakkeloos nadoen. Zonder er zelf over na te denken waarom ze dat zouden doen. Dus nadenken over de achterliggende reden van het waarom.
Daarnaast zijn er ook een groot aantal mensen die maar wat aanmodderen. Die Emiel iets zien doen en het daarna ook gaan proberen. Niet ieder paard is bv. gediend van iets van een join up en dan kan het fout gaan. Alles wat je berijkt hebt gaat tenonder en je kunt overnieuw beginnen.
Ik hoef met mijn paard ook niet een join up te doen.

Ze is daar te oud voor, is dat niet van mij gewend en zou mij niet begrijpen. Zij zou denken, he ik doe toch niet iets fout?? En nu jaagt mijn baasje me weg? Ik ben geen paard. Ik hoef dus ook niet paardetaal te spreken om me duidelijk te maken voor Isolda. Mits ik goed nadenk over hoe zij denkt. Zodat als ze mij niet begrijpt, ik misschien niet duidelijk ben en het op een andere manier moet doen. Een paard begrijpt alleen dingen die hij geleert heeft. Of de dingen die zij van nature heeft meegekregen. Daarom begrijp Isolda Berber wel als ze bij haar eten weggejaagd word. Maar mij niet als ik het zelfde zou doen. Ik ben geen paard, zij ziet mij niet als paard en dat moet ook niet vind ik.

Maar zoals ik al eerder gezegd heb. Ik heb me niet verdiept in Emiel Voest, moet heel eerlijk zijn, al zou ik over hem heenlopen ik zou hem niet herkennen. Ik ben wel geinteresseerd in de dingen die hij doet. Maar voor mij en Isolda en Berber hoeft het niet!

christa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 21:45

Tjonge jonge,

Wat een discussie! Het gaat er toch om dat je lekker met je paard bezig bent? Van iedereen kun je iets leren of opppikken. Feit is dat Emiel een hoop verpeste paarden weer op de rit heeft gekregen en ook een hoop mensen beter heeft leren nadenken waarom en op welke manier ze iets doen met hun paard. En hij predikt echt niet dat hij het wiel heeft uitgevonden. Zijn trainingsmethode is een samenraapsel van diverse stijlen, western, dressuur, NH en noem maar op, en dat meldt hij ook altijd als hij een clinic geeft.

Groetjes Christa.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 23:21

Ik ken nogal wat van die paardenfluisteraars. Het goede aan Emiel is dat hij tenminste toegeeft zijn kennis bij anderen te jatten. Al deie anderen willen je laten geloven dat ze het zelf hebben uitgevonden. Gelezen heb ik ze nagenoeg allemaal. Het meeste kun je gewoon op een hoopje gooien en dan zie je geen verschillen meer. Maar lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon en je leest nagenoeg alle fluisteraars. Er is echter een verschil, Ernest schreef zijn boek in de jaren '70 en grijpt terug op nog oudere kennis. Ook Ernest ken ik, en met het opkomen van het NH circus realiseerde ik mij dat ik het meeste al eens van hem had gehoord. Verder had ik op dat moment via de NVVR al de nodige kennis bij elkaar gesprokkeld, zodat ik, en met mij vele NVVR'ers, het hele circus rustig heb aangezien, en zoals verwacht, blijft er niet zo heel veel over, behalve datgene wat allang bekend was. Er is er geen enkele heilig, het meeste wat ze te vertellen hebben, kan ik je ook vertellen, en met mij vele anderen, en wij hoeven daar geen enorme sommen geld voor te hebben. Dat is het verschil tussen de fluisteraars en de NVVR.

Groeten Gery

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 08:40

Precies Gery dat ik wat ik ook heb gezien. De ouwe rotten in het vak, daar kun je wat van leren. Ouderwetse paardenmannen zeg maar.

Sanderijn, wat jij zegt is ook waar. Mijn paard is een paard en zo benader ik hem ook. Ik ben geen paard en wil ook zeker niet zo behandeld worden.
Als je met paarden omgaat moet je altijd wel zorgen dat de verhoudingen kloppen onderling.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-01 14:50

Ja... ik ben het er niet echt mee eens. Als je paarden in hun eigen taal kan aanspreken, krijg je een veel betere samenwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 15:01

Tja, als je het zo opvat.

Je moet een paard zo aanspreken/benaderen dat ie begrijpt wat je van hem wilt, lichaamstaal is daarbij belangrijk. Het is allemaal een kwestie van sfeer en uitstraling en vertrouwen.
Een paard aanspreken in paardentaal is voor een mens moeilijk, als het wel lukt loop je het risico dat je ook een antwoord krijgt in paardentaal, dat kan heel pijnlijk zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 16:59

*grijnz* precies helaas zul je altijd een tree boven je paard blijven staan anders kan het inderdaad pijnlijk worden het vriendelijk krabbelen an je rug *auw*

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-01 18:40

Okee ieder zn eigen mening

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 18:55

Shaienne, ik ben het deels met je eens, je moet duidelijk zijn naar je paard. Het gaat om de uitstraling die je hebt.
Ik moesy eens op verzoek een dag iemands paard beweging geven. Ik dat paard in de longeerbak gezet. Haar even zelf laten spelen en na vijf minuten de bak ingegaan om haar te longeren. Ze staat helemaal trillend in een hoekje mij aan te kijken alsof ik haar levend op ging eten. Ik ben maar weer de bak uit gegaan en na weer vijf minuten terug gekomen, echter nu kwam ik de bak binnen sloffen. Ze kijkt naar mij en laat zich pakken en longeren. De eerste keer kwam ik dus veel te dominant de bak in voor dat paard, de tweede keer niet.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-01 09:43

Ja dat bedoel ik dus.
Weetje wat ik zou willen? Dat ik 1 keer met een paard kon praten. Dan zou ik graag willen weten hoe paarden tegen mensen aankijken en wat ze van ze vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 10:23

Goed naar je paard kijken, hij verteld het je gewoon.