Instructeurs opletten!!!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:52

lowara schreef:
maar stel, ben gewoon aan het brainstormen hoor, je laat elek leerling een docoment tekenen, waarmee ze alle verantwoordelijk nemen qua ongelukken. dus stel er gebeurt wat, dan zijn ze zelf verantwoordelijk?

nee ze kunnen ondertekenen wat ze willen, dat wordt niet geaccepteerd door de verzekering
De instructeur die bij onze club les komt geven heeft het daar met ons op de laatste vergadering uitgebreid over gehad(en dacht dat er ook wat in de laatste PS stond hierover) en ik geloof dat zelfs as iedereen ondertekend dat ie op eigen risico rijdt zonder cap, de instructeur alsnog aansprakelijk kan wordne gesteld(of voor 50% aansprakelijk) door de verzekering van degene die er af valt.
en reken maar dat als jij hard valt en veel kosten hebt, dat jouw verzekering dat liever niet zef betaald maar er alles aan zal doen om dat op de instructeur te verhalen, en dat lukt ze dan nog ook. Zelfde als met bijrijder dus.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:54

op een eigen paard ben je zelf verantwoordelijk
sterker nog, op een manegepaard ben je ook zelf verantwoordelijk voor ongevallen
niemand dwingt jou om te paardrijden, je kiest er zelf voor
als iemand tijdens de turnles valt, en een been breekt, is dit ook gewoon voor eigen risico
zelfs op duerne is het eigen risico
tenzij je een rechtzaak aanspant, met voldoende getuigen, dat de leraar jou tot iets dwong dat je echt niet wou!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:58

crossmonster, per 1-1-2005 is dit dus echt niet meer zo ik snapte er ook niets van, maar ook die bordjes op de manege dat alles op eigen risico is gelden niet meer

maar ik kon me niet voorstellen dat wij bij de les op eigen paarden, onze clubinstructeur aansprakelijk konden stellen als we eraf vielen, en dat zijn verzekering dus niet uitkeert als wij geen cap op hadden.
nu zouden wij onze instructeur niet zomaar aansprakelijk stellen, maar als ik er flink vanaf val en weer bv nekletsel oploop, gaat mijn verzekering er alles aan doen om die kosten op een ander, de instructeur dus, te verhalen.

ik vind het grote onzin, maar vanaf volgend jaar is het dus wel zo...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:55

he bah wat belachelijk, proberen ze de hele paardensport kapot te maken ofzo??????
gadverdegadverdegadver!!!!
eerst t grijs kenteken Boos!:(:(:(:(:(:(:(:(
en nu ook nog eens een ingreep op het lesgeven Boos!
ik word volgend jaar straatarm!!
alhoewel... als ik me inschrijf bij kvk als instructrice om me te verzekeren... kan ik wel het grijs kenteken behouden Haha!
maar ja of mijn klantjes er ook zo blij mee zijn Nagelbijten / Gniffelen

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:04

nou, dat wordt dan allereerst maar eens een paar papiertjes halen... Ik geef een aantal lessen per week aan een paar ponyruiters hier in de buurt. Heb daar dus nu nog geen papieren voor. Zou ze best willen halen, maar vrees dat ik tijdnood heb........ Nou ja, ik ga toch maar eens kijken of ik niet ergens een gaatje kan vrijmaken. Misschien voorlopig stoppen met lesgeven?!?! Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:56

Renske20 schreef:
crossmonster, per 1-1-2005 is dit dus echt niet meer zo ik snapte er ook niets van, maar ook die bordjes op de manege dat alles op eigen risico is gelden niet meer

Dat soort bordjes zijn nooit rechtsgeldig geweest...Clown Hangen overal erg leuk voor de vorm, maar als het erop aankomt hebben ze geen enkele functie.

Dat gedoe met verzekeringen speelt trouwens ook al veel langer, is al in diverse sporten naar voren gekomen en nu heeft de paardenwereld ook ineens het licht gezien denk ik Knipoog
Ik weet iig dat wij het er een jaar of twee terug al eens over gehad hebben en dat dat voor mij een van de redenen is om sindsdien alle verzoeken voor ponylesjes etc af te wijzen, ik ben namelijk niet gedekt als er iets gebeurd

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:05

hmmm...interessant onderwerp. Alleen van die diploma´s, is het niet zo dat alleen deurne een rijkserkende opleiding is? waardoor alleen deurne-instructeurs verzekerd kunnen worden? Of geldr het ook voor de KNHS? En buitenlandse instructeursopleidingen?
Bij welke verzekeraars zijn jullie verzekerd? En wat zijn de kosten (bij benadering)?

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 16:16

Wat... alleen Deurne, dat zou betekenen dat iedereen die ORUN heeft zijn diploma kan verscheuren, want dan heb je er niets aan. Ik vind als dit zo is dat de KNHS direct actie moet ondernemen!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:40

obelixje schreef:
Nou ja, ik ga toch maar eens kijken of ik niet ergens een gaatje kan vrijmaken. Misschien voorlopig stoppen met lesgeven?!?! Haha!

Wanneer jij een cursus wil gaan volgen hou mij dan op de hoogte dat ga ik wellicht wel mee

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:57

Citaat:
Wat... alleen Deurne, dat zou betekenen dat iedereen die ORUN heeft zijn diploma kan verscheuren, want dan heb je er niets aan. Ik vind als dit zo is dat de KNHS direct actie moet ondernemen!

Nou je hebt er waarschijnlijk veel aan Knipoog , maar wat betreft het verzekeren vraag ik me inderdaad af of je een rijkserkend diploma moet hebben of dat enig diploma dat opleidt tot instructeur genoeg is. Ikzelf heb de ISPH gedaan met diploma maar is buitenlands en niet erkend... ben wel verzekerd maar ik ga toch navragen bij mijn agent of ze wel uitkeren bij aansprakelijkheidsstellling!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:58

Citaat:
als ik me inschrijf bij kvk als instructrice om me te verzekeren... kan ik wel het grijs kenteken behouden

Off topic maar KVK alleen is niet genoeg... Huilen je moet bij de belasting een BTW-nummer kunnen aanvragen, dan kan je grijs blijven rijden (ik ben er hard mee bezig)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:34

ik ga om deze reden volgend jaar zo'n cursus doen. maar toch raar hoor. ze hebben altijd een cap op, lopen op ons erf, en toch wordt het niet verzekerd? waar houdt het op?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 02:07

Van de verzekering moet je in ieder geval gediplomeerd zijn.

Ik geef les op een FNRS manege en ben dus zo verzekerd.

het is inderdaad zo dat de "eigen risico" bordjes niet geldig zijn. Zijn ze trouwens nooit geweest.

In instructeur moet altijd de veiligheid in acht nemen. Stel er zit een ruiter op een paard dat kan bokken bij bv het aanspringen. Ruiter geef aan dat eng te vinden. Jij zegt dat ze toch in galop moet en gebruikt eventueel de zweep om te helpen.

Als zo'n ruiter er af valt ben jij verantwoordelijk voor de kosten. De ruiter heeft aangegeven niet te willen en van jou 'moet' ze.

Bij ons op de manege moet iedereen ene veiligheids cap op. ook als je vrij rijdt. Als je dit niet wil dan moet je van te voren een contract tekenen waarin je de manege niet aansprakelijk stelt tijdens een val en dat je je bewust bent van de risico's.

Iedereen die bij ons rijdt heeft een contract getekend. Die wordt uitgegeven via de FNRS en is persoonlijk op maat gemaakt per FNRS manege. Staat ook en kopje "aansprakelijkheid" in.

Het is een vol a4-tje. Maar dit zijn de belangrijkste zaken.
Code
Verplichtingen lesgever
Artikel 4
1.   De lesgever die groepslessen verzorgt, beschikt minimaal over een diploma dat bevoegdheid verleent tot het zelfstandig geven van instructie of volgt een erkende opleiding teneinde deze bevoegdheid te verkrijgen.
2.   De lesgever die individuele lessen verzorgt, beschikt tenminste over aantoonbare kennis en ervaring.

Verplichtingen klant en gedragsregels
Artikel 5
1.   De klant is verplicht bij het aangaan van deze lesovereenkomst een FNRS-Ruiterpaspoort aan te vragen indien hij/zij rijdt op een paard van de lesgever. Aan dit paspoort is het lidmaatschap van de KNHS verbonden.
2.   De klant is verplicht de door de lesgever gestelde veiligheidsvoorschriften en gedragsregels na te leven. Deze regels zijn opgenomen in de reglementen van de lesgever. De klant is er tevens verantwoordelijk voor, dat zijn gezinsleden en bezoekers deze voorschriften naleven.

Aansprakelijkheid
Artikel 9
1.   De lesgever is ten opzichte van de klant niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan ten gevolge van het niet in acht nemen door de klant van veiligheidsvoorschriften, dan wel het niet in acht nemen van aanwijzingen en instructies van de lesgever.
2.   De lesgever is slechts dan ten opzichte van de klant aansprakelijk voor schade, indien aantoonbaar is dat deze schade is ontstaan door handelingen door of namens de lesgever, die in ernstige mate in strijd zijn met de zorgvuldigheid die in het kader van zijn hoedanigheid als lesgever dient te worden betracht.
3.      De aansprakelijkheid van de lesgever voor alle kosten en schade, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door een fout of tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst, is te allen tijde beperkt tot het bedrag waarvoor de lesgever zich voor dergelijke schadeveroorzakende gebeurtenissen redelijkerwijs kan verzekeren en waarvoor daadwerkelijk dekking kan worden verleend.

Risico-acceptatie
Artikel 10
1.   De klant is op de hoogte van én accepteert het risico dat inherent is aan het berijden van en het omgaan met paarden, welk risico voortvloeit uit de eigen energie van het dier en de daarmee samenhangende onberekenbaarheid en welk risico zich kan manifesteren voorafgaand, tijdens en na afloop van de instructie.
2.   De klant neemt deel aan de instructie voor eigen rekening en risico en zal ten aanzien van de lesgever, buiten
de voorzieningen zoals omschreven in artikel 6 lid 1 van deze overeenkomst, geen aanspraken doen gelden op eventuele rechten voortvloeiende uit artikel 179 Boek 6 BW. In geval van minderjarigheid van de klant, vrijwaren de ouders of de wettelijke vertegenwoordigers, de lesgever voor dergelijke aanspraken door of namens de klant.

Misschien heb je er iets aan....

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:49

Vind dit een erg interessant stuk, studeer nu hbo-rechten dus over een paar jaar weet ik dit
tot nu toe viel het mij op dat je niet zomaar een stukje kan opstellen en dat door een lesser laten ondertekenen, wanneer je dit doet moet je goed uit (laten)zoeken of er niets in strijd is met de wet want dan heb je niks aan je papiertje waarmee je jezelf van alle schade uitsluit...
volgens mij moet het dus wel kunnen mits goed opgesteld (bijvoorbeeld die van Heike, klinkt wel logisch allemaal... OK dan!
erg interessant en ik blijf het volgen!

ik heb zelf even het volgende stukje opgezocht uit intresse.. wil het jullie niet onthouden Haha!
Citaat:
artikel 179 Boek 6 BW

art.6:179 BW zegt: De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

in ieder geval voor alle mensen die kampen met het verzekeringsprobleem heel veel succes!

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:51

Heb een antw. van centraal beheer gehad over bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze bieden ze niet aan voor het geven van paardrijles!!!!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:02

Ik haat al dat gedoe met de verzekering :s (maar toch beetje blij dat ze er zijn :d)