paard verkopen is zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:55

ik vind het niet zielig. Als ze er een betere thuis voor krijgen, waarom dan niet? Het is beter dat dan naar het slacht! Ons Valiska komt ook van het slacht, ze is naar daar gestuurd omdat ze niet hoog genoeg sprong. Wel, nu is dat een schitterend paard! Dus ik vind dat niet zielig.

groeties ikke xxx

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:13

Zep schreef:
Het is een ronduit domme redenering dat niemand zo goed voor je paard zou kunnen zorgen als jij zelf. Dat vind ik zelfs bijna een egoistische gedachte.

Je paard is vaak zelfs beter af bij een andere eigenaar

Ik vind het juist wel goed om te denken dat hij het nergens beter kan hebben, want dat wil dan toch zeggen dat je er alles aan doet om het hem zo goed mogelijk te maken? Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met een roze bril op naar jezelf en je eigen stal moet kijken.
En ik doel daarbij niet op rijkunsten want dan is het wel eigendunkerig (níet egoïstisch Verward) maar dát heb je niet zelf in de hand (want je bent ook afhankelijk van al dan niet aanwezig talent), de omstandigheden voor je paard wel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:25

AnnetteH schreef:
Heb het idee dat er best andere wellicht vriendelijkere oplossingen zijn dan gelijk te verkopen.
We praten hier namelijk over een dier, niet over een auto of een echtgenoot of gewoon maar een ding of gebruiksvoorwerp.

Maar is het vriendelijker het paard bij je te houden ondanks het feit dat jij meer wilt dan hij kan?
Je koopt er een tweede paard bij en gooit het eerste op het land?
Haalt hem er afentoe nog eens uit om een buitenrit of hobbeluurtje mee te houden, of zoekt een verzorgster/bijrijdster.

Er zijn een heleboel opties, maar denk dat het voor het paard het fijnst is als hij een baasje heeft dat het pard ook echt waardeert, en het niet laat staan omdat het vriendelijker zou zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:31

Ik ken het hoor TS.
Er stond eens een meisje bij ons op stal en die had een leuke welsh x shet. Nou beestje kon op zich wel leuk lopen, maar zij wilde het paardje aan de teugel hebben. En ja dat deed ie niet. Nou wat doet mevrouw? Paardje te koop zetten. Van haar ouders een dure NRPSer gehad op M-niveau. Met nieuw dressuurzadel en hoofdstel en laarzen en noem maar op. (Hoezo verwent...) Nou nu had ze dat paardje dus 2 weken. Ze was er doodsbang voor en beestje liep voor geen meter. (Met haar tenminste, met mijn instructrice liep het beestje super). Nou kan ze nog geen wedstrijden rijden want het paardje is verpest. Een ondernek van hier tot tokio en ze kan hem niet aan. Tja....

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:38

Milkaatjuh schreef:
Ik ken het hoor TS.
Er stond eens een meisje bij ons op stal en die had een leuke welsh x shet. Nou beestje kon op zich wel leuk lopen, maar zij wilde het paardje aan de teugel hebben. En ja dat deed ie niet. Nou wat doet mevrouw? Paardje te koop zetten. Van haar ouders een dure NRPSer gehad op M-niveau. Met nieuw dressuurzadel en hoofdstel en laarzen en noem maar op. (Hoezo verwent...) Nou nu had ze dat paardje dus 2 weken. Ze was er doodsbang voor en beestje liep voor geen meter. (Met haar tenminste, met mijn instructrice liep het beestje super). Nou kan ze nog geen wedstrijden rijden want het paardje is verpest. Een ondernek van hier tot tokio en ze kan hem niet aan. Tja....

Van die dingen dus.......
Er zijn mensen die er wel erg gemakkelijk mee omgaan. En wat is er mis met een paard in de wei, af en toe een uurtje hobbelen ???? Helemaal niets mis mee.
Wie geeft er garantie dat de nieuwe eigenaar het beestje een leuke oude dag verzorgt ?
Die paarden die je op de markt, een handelsstal, een vrachtwagen naar Italie, een manege of andere minder gezellige omstandigheden tegenkomt, zijn ooit ook van iemand geweest die er "beter" aan deed om het paardje te verkopen voor wat eigenlijk ook alweer ?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:14

Zielig??? Nee hoor. Maar als mijn pony nog verder gaat met weigeren bij het springen. Dan is hij volgend jaar ook niet meerr in zijn stalletje.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:24

Milkaatjuh schreef:
Ik ken het hoor TS.

Maar dit zijn situaties waar het dus aan de ruiter ligt dat het paard niet verder komt in de sport. Als dit is wat er bedoeld werd, dan had de topicstarter duidelijker moeten zijn. Ik heb ook mijn paard verkocht, maar dat was toch echt omdat zij beperkingen had, en niet ik. En in zo'n geval is het een weloverwogen keus, waarin je het beste met het paard voor hebt en dus ook niet zielig.

In het geval dat hierboven beschreven wordt, is het gewoon sneu dat dat soort mensen niet inziet dat ze zelf de oorzaak zijn van de beperkingen van het paard, en dat dat verkoop van de oude 'rotte' pony en aanschaf van een nieuw 'beter' paardje tot gevolg heeft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:52

AnnetteH schreef:
En wat is er mis met een paard in de wei, af en toe een uurtje hobbelen ???? Helemaal niets mis mee.

Ik ken paarden die je daar helemaal niet blij mee maakt. Paarden die actief willen werken, hun energie kwijt willen en niet af en toe uit de wei gehaald willen worden om een uurtje te hobbelen. Die paarden verdienen een ruiter die leuk met ze aan de slag gaat. En als ruiter A dat niet kan of wil, dan is er vast wel ergens een ruiter B te vinden die dat wel kan en wil.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:22

AnnetteH schreef:
Van die dingen dus.......
Er zijn mensen die er wel erg gemakkelijk mee omgaan. En wat is er mis met een paard in de wei, af en toe een uurtje hobbelen ???? Helemaal niets mis mee.
Wie geeft er garantie dat de nieuwe eigenaar het beestje een leuke oude dag verzorgt ?
Die paarden die je op de markt, een handelsstal, een vrachtwagen naar Italie, een manege of andere minder gezellige omstandigheden tegenkomt, zijn ooit ook van iemand geweest die er "beter" aan deed om het paardje te verkopen voor wat eigenlijk ook alweer ?

Natuurlijk ben je als je je paard verkoopt wel verantwoordelijk om hem een zo goed mogelijk huis te geven.
Nacontrole etc.
Maar stel dat jij je paard hoog rijdt, beest is 15 en trekt het niet meer, of die nou niet hoger kan of gewoon te oud is *verschilt natuurlijk per paard* diertje kan dus niet meer meekomen om wat voor reden dan ook, maar de hele dag in de wei staan en afentoe eens rond hobbelen is weer te weinig voor het dier.
Aan de andere kant is er een beginnende ruiter die afentoe eens een B wilt rijden en alles nog moet leren.

Er is niets mis met in de wei staan en hobbelen, maar voor sommige is het gewoon neit genoeg, en bovendien zonde, een gezond paard wat in de wei staat omdat wij het eigenlijk geen nieuwe start gunnen.

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:02

Hoe vaak komt het dan voor dat een gezond paard een goede nieuwe start krijgt ? Kijk eens om je heen ? Lees eens wat er hier allemaal staat en niet staat ?
Vanmorgen weer een stukje van Randyo1 gelezen. Dit paard heeft geluk gehad dat ze de moeite heeft genomen een keer naar een wedstrijd te gaan kijken.... Zo zijn er genoeg paarden die een heel ander cirquit ingaan.
En dan is een wei, met af en toe hobbelen, in mijn beleving voor het paard een betere optie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:30

Dat kan inderdaad gebeuren, en dat soort verhalen blijven je bij. Al die tientallen, honderden, duizenden paarden die wèl een goed leven krijgen bij een nieuwe baas, daar hoor je niets van. Of ja, die verhalen vallen minder op.

Natuurlijk heb je nooit 100% zekerheid over wat er met je paard gebeurt als je 'm verkoopt. Maar ik vind het vrij egoïstisch om te denken dat jouw paard het bij een ander niet beter kan krijgen dan bij jou, of op z'n minst even goed.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:20

Tja, iedereen is natuurlijk vrij om te doen en laten met zijn/haar paard wat hij wil. Ik zou mijn paard persoonlijk niet zomaar verkopen als ik met haar het doel dat ik voor ogen had niet zou kunnen bereiken, ik pas mijn verwachtingen dan liever aan. Aangezien het houden van paarden echter enorm veel geld kost kan ik wel begrijpen dat iemand die echt niet verder komt met zijn paard of waar de ''klik'' ontbreekt zijn paard verkoopt. Als je weinig tot geen plezier aan je paard beleefd kun je hem maar beter verkopen, dat lijkt me voor beide partijen beter en daar is het houden van een paard ook simpelweg te duur voor.

Aan de andere kant vind ik ook dat paarden soms wel een iets te makkelijk weg worden gedaan. Soms krijg ik het idee dat veel mensen gewoon succes verwachten zonder er zelf al te veel voor te hoeven doen Verward Tja, dat vind ik dus weer een heel ander verhaal.... Sommige mensen blijven kopen en verkopen alsof we het over een gebruiksvoorwerp hebben.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:50

ik vind het niet zielig als ze een andere goede thuis krijgen !
maar paarden worden teveel beschouwd als een gebruiksvoorwerp dat je wegdoet als je het beu gekeken bent en dat vind ik wel zielig !

zelfs als bieden ze voor mijn paarden een enorm hoog bedrag dan nog verkoop ik ze niet ! ze blijven bij mij !!

groetjes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:55

AnnetteH schreef:
Hoe vaak komt het dan voor dat een gezond paard een goede nieuwe start krijgt ? Kijk eens om je heen ? Lees eens wat er hier allemaal staat en niet staat ?
Vanmorgen weer een stukje van Randyo1 gelezen. Dit paard heeft geluk gehad dat ze de moeite heeft genomen een keer naar een wedstrijd te gaan kijken.... Zo zijn er genoeg paarden die een heel ander cirquit ingaan.
En dan is een wei, met af en toe hobbelen, in mijn beleving voor het paard een betere optie.

Daarom schrijf ik er ook bij dat het wel zo verantwoordelijk is te controleren.
Iedereen kan pech hebben bij het verkopen van een paard, jong of oud, om wat voor reden dan ook verkocht.
En wat dat betreft gun je geen enkel paard een rotleven, dus dan kan niemand nooit meer een paard verkopen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:58

vind ik niet echt getuigen van liefde voor het paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:07

mencis schreef:
vind ik niet echt getuigen van liefde voor het paard

Je houdt alleen van iets als het echt klikt.

En soms is afscheid nemen het grootste teken van liefde wat je kunt geven. Maar ik denk dat je dat nog niet begrijpt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:16

zielig?? Als je je paard verkoopt omdat het ziek s.. jah dat vind k wat te ver gaan..

Maar k heb een sportpaardje. Wat zeker veeeel meer kan dan dat ik ooit uit haar zou kunnen halen. Mede omdat k kortgeleden gehoord heb dat k eigenlijk niet mag rijden en zeker niet intensief. Mijn merrie is 6 jaar.. geniet van hard werken en is erg leergierig. Ze bloeit gewoon op als ze intensief getrained wordt. Moet k haar dan omtoveren tot recreatie paard omdat k niet anders kan Dat zeker niet. Plus dat k dat zonde vind en het zelf ook zeker niet zou kunnen laten om hard aan het werk te gaan met haar.. wat wil zeggen dat ik dus mijn eigen benen/knieen aan t vernielen ben. Dan zou t voor ons beide 'zieliger' zijn om haar te houden.
En niet houden van het paard.. K barst al in tranen uit als k maar even denk dat ik haar niet de rest van haar leven zal hebben. Maar k wil haar zeker het gene gunnen wat zij kan en ook graag doet.

Soms ontkom j niet aan verkopen.. als je aanjezelf en het paard denkt..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:06

Voor mensen die echt verder willen met het paard en hoge verwachtingen hebben vind ik het opzich wel logisch dat ze het paard verkopen als het paard niet meer verder kan.
Het kost allemaal toch wel geld zat.
Door blijven modderen is helemaal niks
Een ander baasje vinden en een nieuw paardje aanschaffen ljikt mij dan een beter idee.

Alleen ik weet niet of ik het zelf zou kunnen.
alleen al bij het idee dat ik hem zou moeten verkopen moet ik al janken Scheve mond
ik rijd geen wedstrijden met hem. Nero is een recreatie pony in mijn ogen.
Ik hoop natuurlijk dat nero nooit weggaat.
Het is toch mijn maatje die veel voor mij betekend.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:52

NMee, ik vind het niet perse zielig... Als iemand een goed nieuw baasje vindt voor zijn/haar paard dan vind ik het zelfs aanzienlijk minder zielig om te verkopen dan wanneer de eigenaar het paard met tegenzin zou houden. Lachen

*Toevoeginkje* Ik ben hartstikke blij dat er mensen zijn die hun paard verkopen want anders had ik mijn 2 schatjes nooit gehad. Haha!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:02

Ik denk dat het ook maar helemaal afhankelijk is met wat voor doel je je paard/pony koopt.
Wanneer jij een paard/pony een hulpmiddel vind om je hobby uit te oefenen kun je het paard waarschijnlijk ook makkelijker vervangen door een andere als je met de vorige niet meer verder komt (maar een andere ruiter heeft er weer plezier mee)

Ik heb Laiser gekocht omdat ik hem graag wilde hebben om mee te rijden. In eerste instantie niet eens om volop wedstrijden te rijden. Maar een balletje kan raar rollen en inmiddels hebben we voldoende punten voor de M.
Laatst vroeg er iemand wat ik met hem deed als ik bijvoorbeeld op wedstrijdniveau niet meer verder zou komen. Nou dan komen er gewoon nog veel meer buitenritten aan Knipoog Ik heb namelijk besloten dat zolang ik het gewoon weg kan betalen en ik kan Laiser een gelukkig leventje geven dat hij dan bij mij mag blijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:05

Voordat ik verkeerd word begrepen: mijn paard betekent enorm veel voor me. En verkopen is echt de allerlaatste optie, ik moet er niet aan denken om hem kwijt te raken. Mocht ik hem zelf niet meer kunnen rijden, dan zou ik in eerste instantie iemand zoeken die dat wel kan en hem dan verhuren of in bruikleen geven. Maar als dat geen mogelijkheid blijkt te zijn, dan verkoop ik hem nog liever (aan een eerlijke persoon die serieuze plannen met hem heeft) dan dat ik hem laat wegkwijnen op een weitje waar hij eens in de week van af wordt getrokken om 'een uurtje te gaan hobbelen'. Daar is hij namelijk het paard niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:05

oeps, ben ik gemeen geweest vandaag.. Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:43

Cassidy schreef:
Je houdt alleen van iets als het echt klikt.

En soms is afscheid nemen het grootste teken van liefde wat je kunt geven. Maar ik denk dat je dat nog niet begrijpt.

het vetgedrukte ben ik niet helemaal met je eens, sorry....

Toen ik Banjer net had, was ze 4 jaar en had al heel wat meegemaakt in haar jonge leventje. Ik was 23, bijna 24, en had ongeveer 20 jaar rij-ervaring op manegepaardjes (en de laatste 3 maanden op een verzorgpaardje).... In het begin klikte het echt voor geen meter tussen ons... met rijden staakte ze heel erg, op een gegeven moment liep ze voor iedereen de sterren van de hemel, behalve voor mij... en toch... ik hield van haar.. heel erg veel zelfs. In de omgang was ze echt superlief en betrouwbaar... en ik wilde persé voorkomen dat ze in het handelscircuit terecht zou komen...

Nu zijn we 4 jaar later... en ik kan ALLES met haar... nu klikt het gigantisch goed.. ik ben blij dat ik ben gaan "vechten" en aan "alternatieve manieren" ben begonnen (NH, CT, etc.(

Kortom: ook als het niet klikt kan je heel veel van een paard houden...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:32

en nu antwoord TS plots ni meer Haha!
vind het zo'n idioot idee om het te denken dat het bij jouw het beste is

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:50

MissSisa schreef:
Zielig??? Nee hoor. Maar als mijn pony nog verder gaat met weigeren bij het springen. Dan is hij volgend jaar ook niet meerr in zijn stalletje.

Oh, dus omdat jou paard niet wilt springen voor je verkoop je hem maar?
Dat vind ik egoistisch. Sorry hoor als ik de enige ben die er zo over denkt, maar dit vind ik ronduit egoistisch. Elk paard heeft zo zijn nadelen.
Het zal vast wel aan jou liggen dat je paard niet wil springen. Een paard gaat niet zomaar vanzelf stoppen met springen.