Zorgenkind als paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:23

Ik denk dat wanneer je hem consequent veel beweging geeft in de wei en paddock (dus meer dan een paar uurtjes per dag) hij toch rustiger gaat worden. Goed voor lichaam en geest Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:18

thanx voor je berichtje op mij weer Lachen
je bent nu foto's maken als het goed is, of is alweer voorbij, meestal duurt dat wel ff
foto's maken en uitslag krijgen enzo
ben ff niet zoveel op bokt nu meer,
maar je mag wel ff een pb sturen als je je verslag ergens hebt staan, ben heel benieuwd, hoop dat alles ok is...

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:11

Ik heb ook een zorgenkind. Ongeveer 2 jaar geleden is bij ons de bliksem in de stal geslagen waardoor mijn arabisch volbloedje voor 75% verbrand is geweest. Het heeft heel veel zorg, energie en geld gekost maar ze was na anderhalf jaar weer zo goed als opgeknapt. Ze heeft nu geen brandwonden meer en haar haren beginnen terug te groeien. Het zal echter nog wel een 5 tal jaartjes duren alvorens haar vacht terug is.
Haar hoofd, rechter bil en halverwege haar buik zijn al weer behaard. De haren op haar linker bil zijn in de groei, maar bovenop haar rug is ze nog volledig kaal. Ze heeft nu een veel dunnere huid daar door moet ik altijd goed opletten voor kleine wondjes. Een paard is namelijk heel erg onstekingsgevoelig. Ze kan nooit meer bereden worden en ze heeft speciale zorg nodig.
Maar het gaat goed met mijn dappere meid *LOL* Ze zit lekker in haar vel en geniet al vroeg van haar pensioen ( ze is namelijk nog maar 6 jaar).
In menig oog is ze niet meer zo mooi , vanwege de onregelmatige vacht maar voor mij is ze de mooiste merrie die er is. Ik ben dan ook erg trots op haar.
Groetjes Nicole

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:19

@ andorrah. dat is echt verschrikkelijk zowel voor jou als voor het paard. gelukkig dat het nu beter gaat zeg. Ik hoop dat jij en je paard nog hel lang van elkaar mogen genieten. En dat jij echt voor je paard hebt gekozen ondaks dat je er niet meer op kan rijden super.

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:33

Alikesflame schreef:
@ andorrah. dat is echt verschrikkelijk zowel voor jou als voor het paard. gelukkig dat het nu beter gaat zeg. Ik hoop dat jij en je paard nog hel lang van elkaar mogen genieten. En dat jij echt voor je paard hebt gekozen ondaks dat je er niet meer op kan rijden super.

thanks!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:33

sjee zeg, wat een verhaal andorrah, damn zeg
sluit me helemaal aan bij de reactie van alikesflame,
goed dat je idd voor je paard kiest, ookal kun je er niet meer op rijden
en mooi dat je zegt dat ze voor jou altijd de mooiste blijft

en toekie, begin nu ook zenuwen te krijgen... wat is de uitslag?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:36

Ik heb er ook al zo 1.
Vanaf haar 3e loopt ze met blessures, ze verwond haar eigen aan alles waar je je maar mee kan verwonden, van tralies, tot dekens... alles gaat kapot. Ze sloopt ook alles.
Verder is er op haar 7e artrose ontdekt.
In de winter is ze kreupel, in de zomer niet.
Nu krijgt ze een veulen, en ik ben gewoon al weer bang wat ze nou weer voor complicaties gaat krijgen.. we wachten af....
Moeilijk paard, maar vooral een DUUR paard!! Boos! maar wel heel lief... Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:51

Jeetje Andorrah, dat is echt vreselijk! Maar net zoals jij zal ik ook voor mijn paard kiezen. Als ik er niet meer op zou kunnen rijden zou hij gewoon bij me blijven (zolang hij geen pijn lijdt en gewoon lekker in z'n vel zit). Ik hoop alleen niet dat het zover komt...

De uitslag van de onderzoeken waren niet zo geweldig. Eerst hebben ze Bonanza's been verdoofd, vanaf de kootholte en steeds een stukje hoger. Daar kwam niets uit (hij ging niet beter lopen). Toen is er een foto gemaakt, daar was niets bijzonders op te zien (z'n botten zijn dus in orde). Vervolgens is er een peesscan gemaakt en daar kwam de aap uit de mouw. De conclusie van de vee-arts was dat hij te snel gerevalideerd is van de vorige peesblessure. Hierdoor heeft de pees niet voldoende kunnen hersellen. Scheve mond

Even voor de duidelijkheid: we zijn deze keer naar een andere kliniek gegaan.

Bij de vorige peesblessure moest hij 8 weken op stal staan, daarbij kreeg hij een voedingssupplement die de genezing moest bevorderen. Omdat het blijkbaar zo goed genas werd de nieuwe scan al na 6 weken gemaakt. Vervolgens hebben we het in ongeveer 3 maanden tijd weer opgebouwd (op advies van de toenmalige vee-arts). Hij heeft dus ook alweer volop in de wei gestaan.

Wat is de behandeling deze keer: Drie kwart tot een jaar lang stappen. Over twee weken krijgt Bonanza een lokale behandeling: injectie direct in de pees die de aanhechting van de pees bevordert. Na drie maanden wordt er een nieuwe scan gemaakt. Hij mag absoluut niet in de wei, echt alleen stappen. Ik mag er wel op. Na dat jaar stappen mag er rustig aan gedraafd worden.

Scheve mond

Dat was toch wel schrikken, dat het zó erg was had ik niet gedacht. Na alles was ik al met Bonanza meegemaakt heb is dit me eigenlijk iets te veel geworden. Toen ik na de vorige peesblessure weer op 'm kon rijden heb ik zo'n terugslag gehad. Bonanza ging zo vreselijk tekeer, en echt gemeen, dat ik op het punt stond om op te geven. Nou ben ik absoluut niet iemand die snel opgeeft, en diep van binnen wilde ik het ook niet, maar ik vond het gevaarlijk en onverantwoord worden. Toen heeft mijn instructrice mij er weer helemaal bovenop geholpen. En nu ging het beter dan ooit met Bonanza en mij, we zijn er ontzettend veel sterker uitgekomen.

En dan krijg je dit te horen...

Gelukkig staat mijn instructrice weer voor me klaar, elke dag. Als ik haar niet had, dan zou ik het echt niet meer weten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:12

Ach jeetje, een jaar stappen maar liefst! Ik vind het zo knap als mensen dat vol kunnen houden. Ik ben het na 5 weken al spuugzat.

Sterkte ermee!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:05

sjee toekie, wat een verhaal, damn zeg
een jaar lang, kom op, daar gaan jullie je helemaal doorheen slaan, zal voor jullie beiden moeilijk worden maar na dat jaar kun je weer rustig aan beginnen en dan hopen dat het geklooi over is,
sjee zeg, had dit ook niet verwacht,
heel veel sterkte meis, als je iets kwijt wil of je wil het er gewoon over hebben, mn pb, mail of msn staan voor je open hoor
ik weet wat het is om rotnieuws te krijgen en hoe verslagen je je op zo'n moment kunt voelen...
dikke knuffel aan bonanza en jij veel sterkte!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:43

Hartstikke bedankt Roos, je doet je boktnaam echt eer aan! OK dan!

Ik heb er nog eens over nagedacht, en dan vooral over wat eerlijk is voor Bonanza. Als hij na een paar maanden stappen ineens stierlijk vervelend wordt, moet ik 'm dan gaan straffen? Omdat hij geen capriolen uit mag halen en zeker niet als ik erop zit??

Een jaar lang alleen maar stappen is niet eerlijk tegenover Bonanza.

Stop een mens een jaar lang in een kamer en laat hem elke dag een half uur in de tuin. Een mens kan nog relativeren en begrijpen waarom, een paard niet. Bonanza voelt zich kiplekker, heeft geen pijn en begrijpt totaal niet waarom hij in godsnaam alleen maar mag stappen. Daarnaast word ik met de dag onzekerder; wat als hij hetzelfde doet als een paar maanden geleden?? Ik ben er vandaag al met zeer veel tegenzin opgestapt, ik was gewoon aan het wachten totdat hij iets geks ging doen. De vorige keer, toen ik er na 6 weken boxrust weer op moest, heb ik mezelf zover gekregen dat ik het niet opgaf. Mede dankzij mijn instructrice. Ik stapte er elke keer weer op terwijl Bonanza er alles aan deed om mij er maar af te krijgen. Ik denk dat ik het deze keer niet meer kan opbrengen, ook omdat ik het niet eerlijk vind tegenover mijn paard.

Ik kan dus maar één conclusie trekken; voor mij en Bonanza geen jaar lang stappen. De vee-arts heeft ons afgeraden hem in de wei te zetten, maar ik vind dat de enige dier- én menswaardige oplossing. Deze vee-arts dacht aan mij, de eigenaresse, wat ik op zich heel goed kan begrijpen. Hij kent immers het verleden van Bonanza niet (wat hij allemaal al gehad heeft). Een andere vee-arts had misschien wel gezegd; zet hem een jaar in de wei, en dan hopen we er het beste van.

Ik moet het er nog met mijn instructrice en nog wat mensen over hebben. Maar mijn besluit staat zo goed als vast. Natuurlijk gaan we het wel rustig opbouwen, hij moet immers een wintervacht gaan aanmaken. En eerst nog met bescherming/ondersteuning in de wei. Ik ben er van overtuigd dat, als Bonnie dag en nacht in de wei staat, hij echt niet meer van die idiote sprongen gaat maken. Ik kan hem dan nog steeds af en toe uit de wei halen en een half uurtje in het bos gaan stappen ofzo.

Ik denk dat een jaar lang weidegang hem meer goed zal doen dan een jaar lang stappen. Geestelijk en lichamelijk.

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:50

Ik denk dat dat een verstandig besluit is. Het is imo het enige dat je nu voor hem kunt doen.

Blijf hem wel eerlijk beoordelen. Hij moet na verloop van tijd wel pijnvrij kunnen lopen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:05

Zep schreef:
Ik denk dat dat een verstandig besluit is. Het is imo het enige dat je nu voor hem kunt doen.

Blijf hem wel eerlijk beoordelen. Hij moet na verloop van tijd wel pijnvrij kunnen lopen.

Zeker! Als ik merk dat hij erg achteruit gaat, kan ik altijd nog met 'm gaan stappen. Hoewel ik niet denk dat het ernstiger zal worden. Bonanza heeft de laatste maanden vanalles gedaan wat de pees blijkbaar nog niet helemaal aankon. Stel dat hij nu één week een paar keer uit z'n bol gaat in de wei, en daarna gewoon lekker rustig de dag doorbrengt met grazen en slapen (hij slaapt graag Haha!). Dan denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Op dit moment heeft hij nergens last van, hij loopt nog niet eens kreupel. Maar ik ga hem natuurlijk heel goed in de gaten houden, en na drie maanden wordt er ook gewoon een scan gemaakt.

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:04

Mijn paard stapte rechts achter een stuk korter dan met de andere benen. Ook tilde hij dit been niet meer op. Geen dierenarts kon vinden wat het was. Ik heb dit paard nooit een volle dag in de box gezet. Afgelopen zomer liep hij 24/7 in de wei en nu staat hij 's nachts op stal. Ook heb ik hem nooit apart gezet, en het is best wel een speel aap, zeker toen ik er een veulentje bij heb gekocht.
Hij is nu bijna beter en dit komt volgens mij door de combinatie acupunctuur en fysiotherapie en een goede dierenarts, die het probleem nu eens niet in het been zocht, maar net zo als mij inzag dat het in de rug zat.
De weidegang heeft hem volgens mij alleen maar goed gedaan. Hij kan dan zelf bepalen wat hij wil doen en voor hoe lang. Dieren zijn naar mijn inzien best in staat zichzelf niet over te belasten, tenminste als ze niet op pijnstillers staan.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:14

Goh Toek, wat vreselijk voor je....Dit is echt een domper zeg...Een jaar uit de running....
Ik zou m overdag op de wei en 's nachts binnen zetten...niet dag en nacht, zeker niet in de winter. Of je zou een wei met schuilstal moeten hebben.
Heb je daar de mogelijkheid voor?

Wat een pech heb je meisje....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:20

toekie, begrijp je verhaal helemaal,
is voor een paard idd niet te begrijpen, een jaar op stal en alleen mogen stappen,
waarschijnlijk krijgt hij dan juist uitbarstingen onder het zadel die je wilt verkomen, die heb je ook gehad bij de vorige keer he
ik denk wel wat je zegt van als ie gewoon rustig op de wei staat, de eerste tijd zal het wat rennen zijn maar daarna zal ie relaxed zijn en dus goed kunnen rusten
doe hem dan een regendeken om ofzo, of iets van een schuilstal erbij want als ie nat word en het koud krijgt zal ie gaan rennen, maar daar heb je vast zelf ook al aan gedacht
verder denk ik dat je de beste beslissing maakt zo hoor, de optie van de dierenarts is haast onmogelijk, zowel voor bonanza als voor jou, dat is gewoon heel zwaar
sky heb ik toen 2 weken stalrust moeten geven he en dat was een probleem, laat staan een jaar
idd dus afwachten wat ie gaat doen dat jaar in de wei...

nogmaals heel veel sterkte, leef met je mee hoor, echt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:21

jac, maar als je hem snachts binnen hebt is er wel de kans dat ie sochtends gekke sprongen gaat maken in de wei he, en die moeten juist zo veel mogelijk voorkomen worden,
moeilijk hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:57

Ik denk persoonlijk dat een jaar wei, ook beter is voor Bonanza.Als het al zo'n hevige is ga je hem nooit kalm kunnen houden met alleen stappen.Overdag buiten en s'nachts binnen is ook geen optie want inderdaad ,als je hem s 'morgens op de wei zet gaat hij uit zijn dak.

Ik vind het wel fijn dat mensen zoveel over hebben voor hun paard.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:15

Ik voeg me toe aan het lijstje.

Ik ben nu met Chinouc al anderhalf jaar bezig. Kreupel-zuiver, kreupel-zuiver enz.
Nu ben ik het ook wel zat en wil ik zeker weten wat ze mankeerd. De dierenarts dacht dat ze last had van de artrose en hko, maar het was niet ernstigs genoeg om kreupel te lopen.
Ik ben eigenwijs en dacht dat het ergens anders zat, de masseuse werdt erbij gehaald. En verrek ze liep weer geweldig !!
Nu loopt ze weer onregelmatig. Toch maar aan de Cortaflex en aan de speciale ijzers. Ze loopt idd iets ruimer maar daar houdt het bij op.
Het lijkt er nu op alsof het vanuit de rug komt, dus volgende maand komt er een kraker en ze wordt behandeld met acupunctuur.
Soms lijkt het wel een gebed zonder eind.
Wat kan ik nog meer doen ?

Gister heb ik eens zitten kijken naar rusthuizen..voor het ''je weet maar nooit''.
De eerste 3 jaar dat ik haar had hebben we nergens last van gehad, ze was kerngezond.
Mn arme bijrijder, toen ze net kwam vertelde ik dat Chinouc kerngezond was. En nu loopt ze meer met haar dan dat ze kan rijden.

Dus lieve bokkers met muts paarden, ik voel met jullie mee !
Misschien moeten we maar eens een troostmeeting houden. Dan eten we veel chocola en huren we Emiel Ratelband in Knipoog Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:25

Ik vind het een knappe beslissing van TS. Ik heb eerder zo'n paard voor de dood weggedaan na 2 jaar dokteren. Het houdt een keer op. Ik kan het financieel niet dragen om een paard als knuffeldier aan te houden, hoe graag ik dat op dat moment ook had gewild.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:47

jenna, sjee zeg, bij jou ook een heel verhaal,
ook al een boel geprobeert, maar kun je geen foto's laten maken en dan specifiek dat deel door een kraker laten behandelen...?
misschien heb je al foto's laten maken maar kwam dat niet over in je verhaal...
sterkte ermee in ieder geval ook

zep, begrijp helemaal wat je bedoeld, helemaal de uitspraak van het houdt een keer op, zowel financieel als de pijn van het paard, en het dokteren enzo, wat denk ik nog zwaarder weegt...

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:53

Chinouc is uitgebreid behandeld geweest bij een dierenarts. Er zijn toen foto's gemaakt waaruit bleek dat ze artrose, hko en een lichte beschadiging aan het sesambeen had.
Maar zeiden ze erbij..het kan de oorzaak zijn maar het is niet ernstig genoeg om het met zekerheid te zeggen.
Ze heeft 4 maanden op het land gestaan, het ging pas beter na die massage. Dus ik dacht..we hebben het !! Haar spieren zaten flink vast.
Maar pas is ze weer behandeld en het hielp niet.

Ik denk nu aan haar rug of nek omdat ze flink hefboomt in de galop en ze wil niet meer aan de teugel lopen.
We wachten het maar weer af.
Ik wil nog eens een second opinion bij een andere dierenarts.

En inderdaad... het houdt een keer op. Hoe erg ik het ook vind. Het is idd allemaal al duur zat. Maar mn gevoel en verstand spreken elkaar zo tegen.
Ik ben verlopig nog niet klaar met haar.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:01

ow ok, nu snap ik,
pff, naar verhaal ook zeg, sommige dingen he, brrr
kan dr zelf ook over mee praten,
mn paardje had hko, maar wilde zelf gewoon niet meer, werd gevaarlijk van de pijn en wilde niet alleen op het land, het was een werker en ze werd gewoon gevaarlijk, mij 1x getrapt en ben 1x bijna op dr verongelukt... toen was de keuze gewoon snel gemaakt
zowel voor mijn veiligheid, als voor haar pijn,
haar pijn gaf wel de doorbraak hoor
had ook iets van het paard leeft nu, niet in de toekomst, dus als je zegt je krijgt medicijnen en training dan gaat het over een jaar beter, snappen ze niet he,
een paard wat zelf nog wil ondanks de pijn kan je nog veel mee berijken, als ie zn wilskracht houdt, maar mijn paard gaf op en ik heb dr geholpen met wat ze wou...
(hele verhaal staat trouwens met een link in mn profiel, mocht je het willen lezen...)