Net kaartjes gekocht voor de show van Monty Robert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:57

@Cassidy, het kan ook zijn dat mensen open staan voor andere methodes. En het met eigen ogen willen zien voor ze erover oordelen Knipoog

Hiermee zeg ik overigens niet dat jij dat niet zou doen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:55

Richtje, je hebt helemaal gelijk. Ik was even vergeten dat ik intussen wat meer over die man weet dan dat in de periode dat ik me net begon te interesseren voor NH, en dat er nog een heleboel mensen aan het begin staan van een weg die ik al heb afgelegd. Het enige wat ik de kijkers kan aanraden is kritisch te kijken, en proberen niet te zeer meegesleept te worden door MR. En of je voor die tijd of na die tijd je dan verder over hem informeerd maakt dan verder niet uit. Het enige wat ik de enthousiastelingen en de fans mee wil geven is dat er twee kanten aan een verhaal zitten. En dat MR heel goed is in het bespelen van zijn publiek. Dus kijk kritisch, en neem niet alles voor gesneden koek aan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:13

Cassidy schreef:
Dus kijk kritisch, en neem niet alles voor gesneden koek aan.

Daar heb je helemaal gelijk in

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:41

Kaartjes voor MR zijn belachelijk duur, vind ik dan.
32,50 voor een avondje...
Voor dat bedrag zit je zelfs incl reiskosten op de equitana en kun je ook een 1-uurs show van hem zien. (en dan heb je alles ook wel gezien Knipoog )

MR kan inderdaad goed met publiek overweg, maar naar wat ik heb gezien (show en video's) met paarden een stuk minder... Boos!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:45

callippo schreef:
Kaartjes voor MR zijn belachelijk duur, vind ik dan.
32,50 voor een avondje...
Voor dat bedrag zit je zelfs incl reiskosten op de equitana en kun je ook een 1-uurs show van hem zien. (en dan heb je alles ook wel gezien Knipoog )

MR kan inderdaad goed met publiek overweg, maar naar wat ik heb gezien (show en video's) met paarden een stuk minder... Boos!

callippo, zou jij ook je negatieve ervaringen met MR met me willen delen... in dit topic of per pb? Dankzij Cassidy en haar links is meneer ook bij mij al van zijn voetstuk gevallen...maar ik vind het wel interessant om nog meer te weten zodat ik mensen daar naar kan verwijzen als ze vragen waarom ik de man niet op een voetstuk heb staan.

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:26

Hmm.. leuk.
Ik heb inderdaad ook niet de meest positieve berichten over hem gelezen, maar dit zou wel een kans zijn om het eens in het echie te gaan bekijken en dan een oordeel te vormen, nu weet ik echt niet wat ik er precies van moet denken (van de manier waarop hij de paarden 'onderwerpt').

Waar wordt het gehouden?
hoe kom je aan kaartjes?
zijn er nog kaarten over denken jullie (hoe is de animo)?
Hoelang is 'een avondje'?
Op welke dag(en) komtie?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:44

ook hier zal ik het maar in grote letters zetten Scheve mond
LAAT EEN IEDER IN ZIJN WAARDE, Lachen wat de een leuk vind hoeft de ander niks te vinden, maar op deze manier krijg je de pagina,s ook wel gevult. Bloos
Maar als zij dit leuk vind, prima toch.Gelukkig vind niet iedereen hetzelfde leuk, word een saaie boel dan hoor. Haha!

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:27

Hmm oh. Eh sorry.. Bloos .. Zal ik voortaan gewoon éérst op de genoemde site kijken en dáárna domme vragen gaan stellen? Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:29

Mensen, laten we het gezellig houden, de TS is blij met haar kaartjes, en vind MR blijkbaar goed Lachen Laat haar lekker, en hou je eigen mening voor je. Zeker als het heel het topic vergalt

TS, nogmaals, ik vind het heel leuk voor je en hoop dat je er een leuke tijd hebt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:30

de een vind zijn methodes goed,de ander weer niet.meningen verschillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:22

Het gezeik over MR is inmiddels wel bekend denk ik, maar ook een andere kant: laat je ook niet meeslepen door te tegenstanders...Oordeel zelf..

1 ding kan toch niemand ontkennen en dat si dat deze man ervoor heeft gezorgd dat heel veel mensen nu op een betere manier met hun paarden omgaan en gezeik over dat ei commercieel zou zijn...la me nie lachen...kijk even naar parelli met zijn starterspakketen voor boven de 200 euro. En maar roepen dat ie zo graag wil dat iedereen het gaat doen omdat ie zich zo met die paarden verbonden voelt.... (Vind zijn methode verder goed hoor.)

mutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:28

leuk en leerzaam denk ik mijn paard is ook op zijn methode op nieuw aangereden toen we hem kochten was er niks me te beginnen hij is een maand weg geweest en we hebben een heel ander paard voor terug gekregen. ik heb ook zijn boek gelezen. wat heeft die man een hoop bereikt. bij dream stable gaan ze aan de gang met de zelfde methode OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:55

Fellor schreef:
En maar roepen dat ie zo graag wil dat iedereen het gaat doen omdat ie zich zo met die paarden verbonden voelt.... (Vind zijn methode verder goed hoor.)

Laten we even niet vergeten dat zowel Pat Parelli als ook Monty Roberts van de trainingen en hun methode leven. Pat Parelli heeft heel veel na-apers, die zijn producten (die uitgebreid zijn getest en ook voortdurend worden aangepast ) kopieren maar met minder doordachte spullen komen. Neem bijvoorbeeld de lead rope van PNH. Het begin van het touw direct na de knip is verzwaard, zodat het touw bij het stoppen van aanwijzingen ook meteen stilhangt. Een touw met niet verzwaard uiteinde vlak na de knip beweegt nog even door op het moment dat jij stopt met het geven van de aanwijzing. Maar dat is niet wat je wilt. Met de goede spullen kun je een betere finesse bereiken dan met de kopieen.

Voor de rest is Pat Parelli een smeltkroes van allerlei methodes. Ga naar Pat Parelli en je komt ze allemaal tegen, van Bill Dorrance tot Ray Hunt John Lyons tot, ja idd methode MR (om het maar voor het gemak zo te noemen, want zijn methode is het niet.)
Even voor de goede orde: ik heb het Pakket van Pat Parelli niet gekocht, maar ben door de jaren heen naar genoeg demonstraties geweest en heb genoeg forums over zijn methode gelezen om zijn methode een beetje te begrijpen. Je hoeft het pakket niet te kopen, maar helaas is dat het eerste en het enige wat de mensen zien.
Als ik de mogelijkheid heb tot aanschaf een compleet pakket, en me dat een paar jaar verzamelen en zelf puzzelen scheelt, of maar de toegang hebt tot een hoofdstuk van een compleet pakket, dan kies ik voor het complete pakket. En zoals het gaat met een kiezen van een instructeur voor de paardrijlessen, of een rijschool om te leren autorijden, of een opleiding die ik ga volgen: Ik ga niet beknibbelen op mijn eigen opleiding, ik wil de beste opleiding die er is. Net zoals mijn ouders de beste schoolopleiding voor me hebben gekozen. Waarom? Omdat je die uitgave maar eens in je leven hoeft te maken...en ik het voor mezelf waard ben.

Hoe komt het toch dat mensen goud geld uitgeven voor een paard, harnachement, instructie, een auto, een trailer, vermogens uitgeven aan de bar van de Manege en dan ineens dat kleine beetje extra ineens teveel is?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:17

Fellor schreef:
Het gezeik over MR is inmiddels wel bekend denk ik, maar ook een andere kant: laat je ook niet meeslepen door te tegenstanders...Oordeel zelf..

1 ding kan toch niemand ontkennen en dat si dat deze man ervoor heeft gezorgd dat heel veel mensen nu op een betere manier met hun paarden omgaan en gezeik over dat ei commercieel zou zijn...la me nie lachen...kijk even naar parelli met zijn starterspakketen voor boven de 200 euro. En maar roepen dat ie zo graag wil dat iedereen het gaat doen omdat ie zich zo met die paarden verbonden voelt.... (Vind zijn methode verder goed hoor.)

Ik denk dat zowel MR als parelli commercieel bezig zijn. Maar is de hele (paarden)wereld niet commercieel bezig?

En deze discussie hebben we al vaker gehad, maar denk dat de methode niet veel anders is dan hoe andere mensen vanuit hun boerenverstand met paarden omgaan.
Voor mensen die dat niet van iemand in hun omgeving leren die al jaren met paarden bezig is, is een MR of een parelli idd een (goede?) manier om met je paard om te leren gaan.

welshpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:56

ik vind mr ook goed,, hoever ik het van hem weet. heb video band en boeken van hem.

hoop dat je een leuke afvond hebt.

ps vraagje waarom vinden sommigen hem niet goed dan?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:12

Beste Cassidy, je bent inderdaad erg uitgesproken. En simpel, iedereen zijn eigen mening. Zelf heb ik het geluk gehad langere tijd met hem te mogen werken. Juist met paarden die veel problemen hadden en waar het bij geen goed resultaat einde verhaal zou zijn. Ongelofelijk wat een kennis deze man heeft en wat een mooie resulaten. Verder heb ik hem leren kennen als iemand die altijd veel respect heeft voor mens en dier en zeker iedereen in zijn waarde laat in zijn of haar mening. Ik zou het erg leuk vinden wanneer je als mijn gast een gehele dag bij de show aanwezig bent, zodat je ziet op welke wijze er gewerkt wordt en meer inzicht krijgt wat zijn doel is met deze shows. Kun je gelijk al je tegens aan hem vertellen en hem zijn verhaal laten doen. Niet om je mening te veranderen, maar om goed alle kanten te belichten. Hij zal enige dagen bij mij verblijven, dus ik zou het heel leuk vinden om je te ontmoeten. Wat denk je ervan?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:17

zo nou ik zou gaan , dat lijkt me echt super, en jij cassidy, kan wel mooi je mening vertellen en waarom je het niet eens ben met zijn methode, zou de kans waar nemen, echt waar, niet om je voor het blok te zetten hoor, Lachen maar gewoon voor jou en zijn duidelijkheid. leg ik het nog duidelijk uit!! Verward

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:19

Ik heb Monty Roberts een paar jaar geleden ook op de Equitana gezien (2001 geloof ik) en ik vond het toen helemaal geweldig Lachen.

Nu ik wat verder thuis ben in de Nh-wereld weet ik dat zijn methode erg snel ophoudt, maar als eerste kennismaking heb ik me destijds toch prima geamuseerd. Het was eigenlijk het begin van een leuke zoektocht Lachen.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:48

Wat ik nog even vergeten was te schrijven is dat Monty zelf geen geld krijgt van zijn shows. Al het geld gaat naar een stichting waaruit diverse paardenprojecten gesteund worden. Daarnaast geeft de stichting veel geld aan beurzen voor mensen die graag verder willen met het werken met paarden maar geen geld hebben. Hij krijgt wel betaald voor zijn reis en verblijfkosten.

Zelf heb ik nog geen show gezien, maar ik kan me voorstellen dat hij dan alleen de eerste stappen laat zien. Dat weet ik pas nadat ik naar de show geweest ben. Wanneer je met hem werkt op de flag is up farm is dat absoluut niet zo en is hij heel intensief met ieder paard aan de slag. Ik heb veel mensen aan het werk gezien en van iedereen kun je wat opsteken. Wees nooit een blinde volger, dat is met niets goed!

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:47

maar hij komt dus ook in de brabanthallen? dan gaan we daar natuurlijk ook even kaartjes voor kopen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:55

welshpony schreef:
ps vraagje waarom vinden sommigen hem niet goed dan?

Omdat niet iedereen snapt dat het goed voor je paard is als je hem straft en wegstuurd totdat hij op z'n knietjes terugkomt... Leuk toch?

Maar toch hoop ik voor de TS dat ze ervan geniet.

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:58

Ik heb zelf een film van hem.. en ik vind hem echt goed.. maarja ik heb hem nog nooit in het echt ontmoet.. zou het wel willen *LOL* Schijnheilig

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:04

Ik begrijp dat een aantal mensen moeite hebben met het wegsturen en weer naar je toe halen. Allereerst duurt een join up nooit langer dan zo'n 5 minuten en is ervoor om een communicatie te bewerkstelligen tussen mens en paard. Er zijn meerdere manieren om dit te doen, natuurlijk. Wanneer je goed naar de paarden kijkt nadat er met ze gewerkt i, zijn ze allen volledig ontspannen en volledig op hun gemak. Niet een teken dat het slecht is voor ze. Monty doet zelf niet altijd bij ieder paard een join up. Hij kijkt of het voor dat paard het beste is. Vergeet niet, hij werkt vaak met paarden die echt en probleem hebben, zo groot dat wanneer het hem niet lukt, de slager de enige oplossing is. Op zijn farm heb ik echt fantastische resultaten gezien van paarden die binnen 1 a 2 weken van volledig onhandelbaar tot zeer lieve paarden veranderden, in volledig vertrouwen in de mens, zonder geweld. Voor mij telt maar 1 ding. Kijk altijd goed naar de reactie van de paarden, zij vertelen of iets werkt of niet. En gelukkig zijn er meer methodes, dat maakt het alleen maar leuk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:28

@annemariev.

Bij deze wil ik je hartelijk bedanken voor de uitnodiging om een dag met Monty Roberts op te trekken, maar ik ga hem niet aannemen. Ik heb hem vaak genoeg bezig gezien meerder keren op de Equitana, ik heb video's bekeken, en reportages van hem gevolgd. Ik geloof meteen dat het een charmante man is om mee om te gaan, en dat hij iedereen meteen voor zich weet te winnen, dat doet hij met zijn publiek namelijk ook. Ik heb alleen ook een reportage van hem op de Duitse Televisie gezien waar hij niet meer zo vriendelijk en geduldig was met iemand die, na een succesvolle demonstratie waarbij het trailerladen wel is gelukt, problemen had met het inladen van het paard om het naar huis te brengen. De heenweg had ze het paard erheen gereden, de terugweg zal ze waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan omdat MR weigerde het paard de trailer in te krijgen (zou niet meer lukken volgens hem). Of was hij misschien bang om voor draaiende camera toch naar het Dually Halster of andere methodes te moeten grijpen?
Op het moment dat er sprake is van de problemen waar hij mee te maken krijgt, komt er namelijk een heel andere MR naar voren. Als iemand beschuldigd wordt, dan ga je je normaliter verdedigen. Als iemand niets te verbergen heeft, dan vertel je waarom er tegenstrijdige informatie staat in het boek wat hij heeft geschreven, en waarom mensen die hij in bepaalde situaties schijnt te zijn tegengekomen niet van deze situaties weten. Waarom zelfs familie van hem zich tegen hem keert. Jaloezie? Misschien, maar toch niet bij iedereen?

Ik weet wat zijn methode inhoudt, en ik zie inderdaad de paarden na een demonstratie door hem er relaxed bijstaan. Ik hoor alleen ook van paarden (o.a. een geval hier op bokt) die door die methode een psychische dreun hebben opgelopen, en waar de eigenaar nog steeds met de gevolgen te maken heeft. De pop Herman op een notorische bokker binden is handig, en wekt de lachers op de hand. Op het moment dat er Dually halsters aan te pas moeten komen om een paard onder controle te moeten houden, of een bokriempje over het tandvlees van het paard, vraag ik me af of er echt geen andere methode is. En je kunt me niet wijsmaken dat paarden bij die hij dat doet, dat het allemaal kandidaten zijn voor de slager.

En nog iets: Monty Roberts is een periode erg in trek geweest bij het Britse Koningshuis. Waarom nu niet meer? Waarom trekt de Queen nu meer richting Pat Parelli? Wat is er voorgevallen?

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:10

ik heb ook boeken en video's van hem en volgens mij is die wel goed, maar dat moet iedereen voor zich weten .

en hartsikke leuk dat je naar hem toe gaat , en ga dr van enieten zou ik zeggen OK dan!