recreatief rijden ondergewaardeerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:52

Ik vind de kwalificaties 'wedstrijdruiter' en 'recreatieruiter' niet zo relevant. Volgens mij ben je als ruiter alleen op de goede weg als je inziet dat zowel vrijblijvend rondhobbelen als teveel rukken, plukken en trekken je paard schaadt. Het dragen van een ruiter is een onnatuurlijke belasting voor een paard. Door een goede (dressuurmatige) training werk je door de jaren heen steeds verder aan het herstel van de balans van het paard, zodat hij de juiste spieren ontwikkelt en zijn lichaam steeds beter gaat gebruiken. Daarmee maak je het voor je paard gemakkelijker en plezieriger om voor je te werken. Volgens mij is dat het doel van het rijden, of je nu dressuur, western of recreatief rijdt. Ik kan me ergeren aan ruiters die denken dat ze hun paard gelukkig maken door niets van ze te vragen. Lekker klossen aan een lange teugel, zodat het paard op zijn voorhand loopt, niet oplet, gaat struikelen, een stijve rug krijgt en een onderhals. En zelf als een hobbezak meeliften. Dit is wat scherp gesteld, maar er zijn helaas aardig wat mensen die denken dat recreatief rijden ONTspanning is, zonder INspanning. Gelukkig zie je hier op Bokt veel recreatieruiters die rijden wel zien als iets waarvoor je, omwille van je paard, maar ook omwille van je eigen plezier (en veiligheid!), moeite moet doen, omdat het doel: een twee-eenheid vormen met je paard, nou eenmaal niet meteen onder handbereik ligt.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:49

Citaat:
Op 2001-12-09 00:39, schreef Mirte:
Terwijl ik wel degelijk vind dat recreatief rijden ook topsport kan zijn. Wie kan mij vertellen waar de grens ligt tussen topsport en recreatief?
Misschien leg je hierdoor zelf al wel een scheve verhouding neer, want wat je hier zegt klopt naar mijn mening ook niet. Topsport is sport op het allerhoogste niveau, recreatief houdt in ontspanning in je vrije tijd. Nou, dat gaat dus niet samen. Maar het een is niet beter dan het ander, en de ene groep hoort dus de andere groep met hetzelfde respect te behandelen. En een cross van 1.40 rijden (da’s knap, die zie ik in Boekelo nog niet staan Verward ) is heel knap ja maar door bovengenoemde opmerkingen bevorder je m.i. niet dat mensen je serieus nemen.

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:59

Zelf rijd ik met mijn Fjord wel veel dressuur omdat ie op de manege staat en als ik voor een proefje oefen vind ik het beslist niet saai en kan ik mezelf goed motiveren om mijn best te doen. Is er geen wedstrijd in het vooruitzicht dan rij ik ook niet zo intensief. Naast dressuur vind ik springen, spelletjes, buitenrijden en een join-up ook erg leuk. Wat dressuuruiters doen vind ik knap en mooi om te zien maar toch heb ik wel met de paarden te doen. Staan vaak heel de winter op stal en rijden alleen binnen Misselijk . Maken nooit een buitenrit omdat hun ruiter ze dan ineens niet meer onder controle heeft. en dan min doen over mensen die `alleen maar` recreatief rijden. Frusty Nou daar baal ik van. Ik zou mijn pony`s nog voor geen tien Grand Prix paarden ruilen omdat je met vele van hen niet eens een rustig ritje door het bos maken kan...