Ik zal mijn biefstukje er toch echt niet om laten staan.
maar voor alle vegetariers onder ons: op wat voor zadel rijden jullie?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Quarterh0rse schreef:ik vind slachten nou niet echt zielig (oke leuk is anders..), zolang het dier het z'n leven wel goed heeft gehad.
een dier hoort buiten te komen vind ik dus Chestnut ik ben het toch niet helemaal met je eens, natuurlijk zullen ze het binnen best goed hebben maar een dier word gelukkiger als het af en toe mag uitgrazen op een groot weiland en ff "dier" mag zijn ipv "product"
....niemand weet of een koe gelukkiger word van het grazen op een weiland(zoals chestnut hier al zei,sommigen zijn gewoon liever binnen).En volgens mij is een dier altijd een dier,het heeft geen idee van het feit dat het een 'product' is.Als dat zo zou zijn zou het aantal zelfmoordgevallen onder koeien wel groter zijn
!
...en je wist precies welke speen gevoelig was&welke niet.Ook heb ik wel eens op een koe gereden ja
!Het zijn schatten van dieren& ik weet dat elke boer er zo over denkt.Je gaat toch ook geen schoenen verkopen als je schoenen haat
!
!Een boer wil niets liever dan zijn koeien het land opgooien.Wel eens erover nagedacht dat een fles cola in de winkel duurder is dan een pak melk?
...dus aan alle vegetariers,wil je helpen : DRINK MELk
!
.Ik vind paarden slachten niet zielig,mijn pony is in augustus na jaren trouwe dienst ook geslacht. ruitje schreef:Leuke argumenten waar iedereen altijd zo overheen leest zonder erbij na te denken....niemand weet of een koe gelukkiger word van het grazen op een weiland(zoals chestnut hier al zei,sommigen zijn gewoon liever binnen).En volgens mij is een dier altijd een dier,het heeft geen idee van het feit dat het een 'product' is.Als dat zo zou zijn zou het aantal zelfmoordgevallen onder koeien wel groter zijn
!
Wij hebben ook koeien en schapen gehad en ik word een beetje ziek van het feit dat boeren zo de grond in getrapt worden.Wij hadden wel een band met onze koeien(in tegenstelling tot wat Danielle zegt.)
Ze hadden allemaal een naam...en je wist precies welke speen gevoelig was&welke niet.Ook heb ik wel eens op een koe gereden ja
!Het zijn schatten van dieren& ik weet dat elke boer er zo over denkt.Je gaat toch ook geen schoenen verkopen als je schoenen haat
!
Ik wil hierbij even laten weten dat je misschien maar eens de overheid de schuld moet gaan geven van het feit dat de koeien binnenstaan!Een boer wil niets liever dan zijn koeien het land opgooien.Wel eens erover nagedacht dat een fles cola in de winkel duurder is dan een pak melk?
cola=water met een kleurtje&wat bubbels wat in een fabriek gemaakt word.
Melk=koe voor nodig die gevoerd moet worden,kalfje(de tijd die je in de koe en het kalf moet steken)de melktijd.De regels waar je je aan moet houden als boer.Vervolgens de melkwagen die de melk moet ophalen en het dan nog moet verwerken in de fabriek.
Van de prijs van melk moeten een hoop meer mensen leven dan van cola...dus aan alle vegetariers,wil je helpen : DRINK MELk
![]()
!
Edit:sorry voor het offtopic gaan.Ik vind paarden slachten niet zielig,mijn pony is in augustus na jaren trouwe dienst ook geslacht.
Kornelius schreef:ze zouden allemaal graag nog diervriendelijker werken, maar ja de consument (ja wij allemaal ja) willen nu eenmaal dat schijfje vlees en dat pak melk belachelijk goedkoop in de supermarkt hebben liggen, dus een boer in Nederland moet gewoon kiezen: heel kostenefficiënt werken OF de boel failliet laten gaan en een kantoorbaan zoeken (of naar Canada emigreren). Zeker nu de subsidies voor biologisch boeren weer minder zijn.
De verontwaardige boeren die hier gereageerd hebben zijn zo te zien allemaal melkboeren, en daar hebben de dieren het nog het best. Hoewel jullie ook weer een beetje doorschieten in je verdediging. Die koeien willen graag gemolken worden omdat de uiers anders zeer gaan doen. En die kalfjes (vooral de stiertjes) die ze jaarlijks moeten krijgen om melk te kunnen produceren, wat gebeurt daarmee? En ik heb nog geen reacties van varkensboeren gezien. Maar die hebben wel wat anders aan het hoofd met die dioxine in de aardappelschillen.
!Ik vind het ook raar dat de subsidies voor biologisch boeren niet omhoog gaan
!Zowiezo is het krom,wel eens gezien hoe de andere boeren het in de EU hebben?.....Noorwegen heeft aardig wat subsidies.
....mijn dioxide gehalte zal ook wel tof zijn >;)) Kornelius schreef:'Wat grappig, weer een discussie over veehouderij en zielig en juist niet zielig enzo. Terwijl het begon over zielig slachten. Het antwoord op die vraag is al gegeven: paarden rijd je en poets je, en varkens en koeien niet. simpel. Daarom zijn Nederlanders ook vaak zo verontwaardigd als ergens in het buitenland hond gegeten wordt. Dat is zielig, zegt men dan.
Ik heb helaas geen tijd om uitgebreid op te reageren, moet aan het werk.
Maar om kort te gaan: zelf eet ik geen vlees, om een veelheid van redenen. Ik ken wel verschillende boeren en weet dat die veel meer van de dieren houden dan mijn collega vegetariërs vaak denken. En ze zouden allemaal graag nog diervriendelijker werken, maar ja de consument (ja wij allemaal ja) willen nu eenmaal dat schijfje vlees en dat pak melk belachelijk goedkoop in de supermarkt hebben liggen, dus een boer in Nederland moet gewoon kiezen: heel kostenefficiënt werken OF de boel failliet laten gaan en een kantoorbaan zoeken (of naar Canada emigreren). Zeker nu de subsidies voor biologisch boeren weer minder zijn.
De verontwaardige boeren die hier gereageerd hebben zijn zo te zien allemaal melkboeren, en daar hebben de dieren het nog het best. Hoewel jullie ook weer een beetje doorschieten in je verdediging. Die koeien willen graag gemolken worden omdat de uiers anders zeer gaan doen. En die kalfjes (vooral de stiertjes) die ze jaarlijks moeten krijgen om melk te kunnen produceren, wat gebeurt daarmee? En ik heb nog geen reacties van varkensboeren gezien. Maar die hebben wel wat anders aan het hoofd met die dioxine in de aardappelschillen.
Donna schreef:Hier moet ik ook even op reageren. Ik ben al jaren vegetarier en ben begonnen omdat het zielig was. Nu heb ik geen behoefte meer aan vlees, heb het nooit gemost, dus waaro zou ik weer beginnen. Ik let goed op dat ik genoeg vervangers binnen krijg. Ik rijd op een leren zadel en eet kaas gemaakt met stremsel uit klavermagen ,want daar wilden jullie natuurlijk naar toe met die vraag. Theoretisch ben ik dus niet consequent. Boeit mij niet, mijn bijdrage maakt ttoch niet een significant verschiil uit.
Ik ben ook absoluut niet tegen het eten van vlees, we zijn inderdaad alles eters. Maar alleseters wiil dus niet zeggen dat we niet zonder vlees kunnen. En daar gaat het naar mijn idee vaak mis.
Mensen eten elke dag vlees, en als het een dag zonder is, wordt er snel gemoppert. Je hebt niet elke dag vlees nodig! We zouden best in mindere hoeveelheden vlees kunnen eten. En als jullie zo graag vlees willen eten, waarom wi lje er dan niet meer voor betalen?
Het begon met koeien in de wei. Mensen, dit zijn melk koeien. Dit is du sniet je heerlijke biefstukje. Weleens een melk koe goed bekeken? Daar haal je niet een heerlijk stuk mals vlees vanaf. Ze gaan wel degelijk naar de slacht, maar worden boterham vlees, of kroket of minder duur vlees.
Het dure vlees en varkens vlees, daar zie je nisk van hoe die beesten het hebben, wnat die worden onder vaak een stuk mooiere omstadigheden binnen gehouden. Vleesvarkenmoederdieren, die dus biggen moeten afleveren, zitten hun hele leven in een hok waar ze allen kunnen liggen en staan. Niks omdraaien, niks stro. Het liefst zo lang mogelij klicht uit, worden ze rustig van, kost minder energie en dus minder voer, dus minder geld.
Gelukkig zijn hier steed strengere regels voor, en krijgen de meeste biodieren het een stukje beter. We spreken dan over welzijn van dieren.
Groepshuisvesting voor varkens, meer licht.
Ik ben niet tegen het fokken van dieren voor het vlees, en ook niet etegn het eten van vlees. Wel tegen het hele intensieve fokken. Vandaar dat ik vind dat mensen best mindervlees kunnen eten en er iets meer voorzouden moeten willen betalen.
Sorry, lang verhaal maar wilde het even kwijt.
(vraag me niet waarom)

punkies schreef:Hoi,
zelf ben ik vergetariër maar ik ken zo veel mensen die het slachten van paarden zo absoluut fout vinden, fouter dat het slachten van koeien... Waar slaat dat nou op. De gemiddelde koe heeft een vreselijk leven achter de rug in de bioindustrie en heeft vele kalveren en melk geleverd. En dan word ze met een veewagen waar 10x te veel koeien inzitten vervoerd naar weet ik veel schotland ofzo, en dan word ze daar geslacht.
Het leven van het gemiddelde paard:
het meeste paard is of manege paard of heeft een leuke baas. Het gemiddelde paard word goed verzorgt krijgt eten en gaat somer's lekker de wei in. het gemiddelde Paard werkt hard maar word wel met liefde behandeld.
Paard word oud of word kreupel en gaat naar de slager.. Voor de eigenaren en verzorgsters is dit natuurlijk walgelijker. Maar is het erger dat er een paard dan een koe varken, kip of schaap word geslacht. die zijn hele leven de blouwe lucht niet heeft mogen zien en die zijn hele leven in een klein donker hokje heeft gestaan met, bij een kip, zijn snavel afgebrand of afgeknipt...... DAn vind ik die kippen zelfs zieliger dan de paarden.
aanleiding van dit bericht: ik kreeg net weer zo'n mailtje...
femkjuh schreef:dat vraag ik me ook af..ik denk omdat je bijv. niet (dat ik weet) op koeien kunt rijden of op varkens...Dus die hebben geen nut (vinden mensen), alleen om geslacht te worden.. *denk ik..*
!En varkens zijn hele leuke huisdieren,liever en intilligenter dan honden
pferdtje schreef:Als de koeien het zo goed hebben waarom zijn er dan zoveel actie groepen om ze een beter leven te geven?
Ik vind paarden slachten niet zielig mitst het goed gebeurt ik vind vee transporten over lange afstande met teveel dieren niet kunnen! Wat ik wel zielig vindt is dat bij bepaalde crisisen (mond en klauw zeer ed) de dieren op slechte wijze worden afgemaakt. Met te kleine kogels bijvoorbeeld.
....
....Weetje wat ik mij dan afvraag he,op hoeveel boeren bedrijven zijn al deze mensen geweest?Ik vind het wel een goed idee om iedereen die vanaf nu zijn mening geeft over de bio-industrie,verteld bij hoeveel boeren hij/zij is langsgeweest
!Gewoon omdat ik me afvraag of dat het berust op eigen ervaringen of via media(dierenbescherming) propaganda? Sammm schreef:Helemaal mee eens. Paarden zijn niet zieliger dan ander beesten, ik vind het ook juist minder zielig omdat díé een goed leven achter de rug hebben gehad (in de meeste gevallen dan). Dan kun je van het varken, koe, kip, konijn of welk dier uit de bio-industrie dan ook niet zeggen.
Ik vraag me eigenlijk af waarom ze geen paarden in de bio-industrie hebben (niet dat ik daar voor ben, ik ben sowieso gigantisch tegen de bio-industrie).