Intelligente paarden bestaan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:49

hahaha en jijmaar denken dat hij ziek is of zo ?? mytens Frusty .

mhh slim met leys kan ik niet 2x in de maand dezelfde poef rijden. Hij loopt het dan namelijk met mijn alleen zo enthousiast dat hij alles te vroeg doet Verdrietig . Je kan het niet afstraffen want hij doet het me plezier maar het is zoooooo irri. Ik laat hem wel voorzichtig weten dat hij moet wachten *LOL* .

Ik denk dat ieder dier een soort van slimheid hebben mijn hond kijkt TV weet wanneer en wat ze wil eten en vraagt om een koekje als we met koffie kopjes lopen. Tja ik geniet er maar van als ze saai en dom waren hadden we het ook niet leuk gevonden Tong uitsteken .

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:16

Maar over het algemeen zijn paarden niet snugger hoor!
Mijn paard heeft ook een soort van slimheid, hij zoekt zelf spullen om mee te spelen, kan zelfs weleens simpele associaties maken, maar verder niets. Paarden en andere dieren (behalve de primaten) kunnen niet redeneren. Ze hebben geen emoties zoals wij die kennen. Ook al weten we zeker die emoties te zien, het gedrag te herkennen, zo werkt het denk ik toch niet helemaal. Je kunt natuurlijk nooit in het hoofd van een paard kijken, maar aan de hersenstructuur kun je toch wel wat zeggen. En dat is dat ze niet dom, maar ook niet intelligent zijn.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 13:41

Citaat:
Een paard in de natuur is niet dom en kan zich mits het niet gewond is of een andere handicap heeft zeer goed redden.
Denk maar aan het water vinden in een woestijn.

Dit zou ik geen intelligentie noemen. Het is gewoon instinct.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:17

Zie mijn onderschrift Haha! Haha! Haha!
Greetzz Tamaar

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:49

ik heb ook zo n intelligent paard:weet staldeuren te openen om vervolgens snachts in zijn eentje op pad te gaan naar biks... en dat lukt altijd...ondankt dat er een deksel op de kruiwagen zit tegenwoordig Haha! laat vervolgens zijn eigen biks netjes staan want anders heeft ie sochtends niks!! weet altijd de spullen v een ander te slopen en niet die van mij.... gaat aan de ren als ie moet galopperen omdat ie weet dat we voltes en zo doen in de galop.... Haha! o ja dit is nog een mooie:hij gaat in de zomer over alle draadjes heen zonder maar ook een schok te krijgen of verwondingen op te lopen... nu zul je wel denken hoe weet ze dat?? heb al verschillende keren snachts daar gezeten en gekeken... en verschillende keren me nest uit gemoeten... Gaaaap haha oja... we hebben sinds een tijdje spiegels hangen ..dat is ook een heel leuk speelgoedje voor meneer..... Haha! maakt zijn eigen gewoon los..en gaat aan de wandel als het hem te lang duurt.... hahaha zo kani k nog wel effe doorgaan dusse..ik vind mijn paard zeker niet dom.... Haha! Cool groetjesssssss..............

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:39

Citaat:
Op 2001-12-05 19:37, schreef Laui!:
Ik blijf ze dom vinden hoor.

Ik denk Laui, dat je twee dingen door elkaar haalt! Ten eerste staat de mens op de 1e plaats qua rato hersenen/lichaam ten opzichte van elk ander zoogdier.
Ten tweede is elk ander zoogdier dom ten opzichte van de mens. Dus is jouw vergelijking een beetje dom.
Als je een paard gaat vergelijken met andere gewervelde zoogdieren, dan kan je best zeggen dat een paard slim is. Het feit dat jij denkt dat een paard dom is doordat hij tollereerd wat jij allemaal met hem doet, is omdat jij dingen gaat invullen met het referentiekader van een mens. Een paard beredeneerd namelijk niet zo complex als een mens. Hij kan wel slimmer/intelligenter zijn dan zijn soortgenoten! Dus net als bij mensen! Een paard heeft een overlevingsdrang en een instinct veel groter dan die van de mens. Daarom is dat Pavlov gedoe uitermate geschikt voor elk zoogdier, anders zou je ze ook niets kunnen leren.
CONCLUSIE: verplaats jezelf in de denkwereld van een paard Knipoog ( maar dan moet je zelf wel enige intelligentie bezitten, wil je alles begrijpen)

En over dat stallen uitmesten zal ik maar niets zeggen........ Lips are sealed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: napoleon op 2001-12-07 18:41 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:36

Een moeilijke discussie waar ook meerdere termen door elkaar gehaald worden. En wanneer kun je iets dom noemen? Uit wetenschappelijke testen komt te voorschijn dat paarden erg goed en snel kunnen leren en een goed geheugen hebben. Zijn ze dan nog dom?

>> Het enige wat een prooidier hoeft te weten is dat als hij bedreigt wordt het heel snugger is om erg hard weg te rennen. Meer hersens heeft hij niet nodig om te overleven.

Dat is niet waar, aangezien een levend wezen er in noodgevallen niet over nadenkt; Elk ongeboren wezen is voorgeprogrammeerd met een van de drie reacties op gevaar; Freeze, Fight of Flight (bevriezen, vechten of vluchten). Dat is grotendeels per ras bepaald, maar kan ook nog van individu tot individu verschillen. Er zijn inderdaad paarden die bij gevaar tot de aanval overgaan (ik heb 1 exemplaar Haha! )

Dat ze hier niet over na hoeven te denken betekent nog niet dat ze voor de rest geen hersenen nodig hebben. Hoe spelen ze anders de trek van plaats naar plaats klaar, afhankelijk van het seizoen. En hoe komen ze te weten wat giftig is, of een mens een gevaar is en of een bergleeuw je beste vriend is? Dat leren ze grotendeels door observatie

Waar ik me wel eens over verbaas is dat sommige ruiters er heilig van overtuigd zijn dat hun paarden dom zijn aangezien ze zo traag oefeningen van hen leren. Alsof ieder mens die didactische vaardigheid bezit?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 04:27

Het antwoord staat tussen de regels van alle vorige reakties, er wordt mijns inziens alleen van allles door elkaar gehaald.
Overigens.. een paard heeft vermogens waar wij als mens alleen maar van kunnen dromen. Evenals elk ander soort dier op haar eigen manier. Ze zijn alleen zo ontzettend verschillend. (bij de verschillende soorten, denk aan een regenworm)
De reactie van een wezen op een aktie of gebeurtenis is doorgaans van een "slimheid" die gebaseerd is op een evolutie van duizenden jaren.
Zo ook bij paarden. Met intelligentie heeft dit niets te maken.

Eigenlijk verwachten wij van paarden zaken die ze in de natuur niet zo maar zouden doen. Of eigenlijk.. juist helemaal niet zouden doen. Vervolgens fokken we ook nog eens een keer het liefts verder met de dieren die het meest met ons wensenpatroon overeenkomen. (Van nature dus eigenlijk de domste paarden)
Maar dit even tussendoor.

Intelligentie is eigenlijk het bedenken van wat het gevolg is (of zelfs zou kunnen zijn) van een aktie.
Met de nadruk op het vooraf BEDENKEN.
Helaas is dit een paar niet gegeven Lachen

Even nog een simpel voorbeeld: Een paard denkt alleen aan de eerstkomende hap eten. Logisch, vanuit het paardenstandpunt, want die leeuw kan zomaar op komen dagen.. en dan zijn de volgende happen niet meer van belang. Slim wellicht ook, maar niet intelligent, tenminste wanneer hij/zij op stal staat ! Bewijs: Bij hoge nood zal een paard nooit "denken" "laat ik me even omdraaien om die lekkere plak hooi te ontzien als dat zo uitkomt, want eigenlijk lust ik er wel twee.
Nee hoor.. gewoon eroverheen zeiken en vervolgens rustig doorgaan met ademhalen en de neus ophalen voor de rest. Want ja.. ademhalen is op dit moment prioriteit numero uno.

Kortom, wil je wat met een paard bereiken, dan is het zaak om je te verdiepen in de belevingswereld van een paard, en niet andersom ook maar iets verwachten.

Een paard kan dus best "slim" overkomen, maar dit is steeds te verklaren vanuit de achtergrond van het "paard zijn". Ook al zien wij die verklaring soms niet meteen, met onze intelligentie moeten we er mijns inziens steeds op bedacht zijn juist daar te zoeken naar verklaringen van gedragingen van een paard.

Er schiet me opeens iets te binnen.. Haha! ; de uitdrukking "boerenslimheid"...hmm

Helaas ben ik geen boer, nooit geweest ook, er alleen geografisch tussen verzeild geraakt Lachen Lachen .. maar geloof dat ik nu een nieuw topic moet openen daarover haha Lachen
Bertus