Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:57

nou, nog verder rondgesnuffelt, maar kan niks buitensporigs vinden. Kan iemand wat aanhalen?

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:08

inmiddels zie ik in mijn mail het topic enten of niet, of chippen of niet, dit is namelijk ook niet natuurlijk.
ontwormen is ook niet natuurlijk....
ijzers zijn ook niet natuurlijk,
maar natuurlijk wel weer hoefschoenen (hebben ze ook nikes? Haha!
afin dekens mag niet, bit mag niet, op stal mag niet,
ze staan in weer en wind buiten, ja heel natuurlijk wel....

Ok mensen die en bit gebruiken of zwepen en sporen om te sturen, die kennuh dan waarschijnlijk niet paardrijden.

dus anky van grunsven kan niet paardrijden, die gebruikt namelijk alles... *LOL*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:39

ja ik zat daar ook een tijdje, maar na een vette rel ben ik ermee gestopt....
met bit rijden is al 'not done' en een paar fanatiekelingen willen het liefst alleen 'helemaal overtuigde' mensen erbij. Of eigenlijk liever niemand Knipoog

De site is wel goed alleen het forum wat minder..... Boos! veel te onoverzichtelijk ook!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:43

Mist schreef:
Het is een club die alles nogal zwart-wit ziet, tot het banale af. Hoefijzers zijn echte martelwerktuigen in hun ogen, hetzelfde geldt tegenwoordig voor dekens.
De auteur van de site moedigt mensen aan hun paarden zelf te bekappen, wat ik levensgevaarlijk vind. Bij hem zijn cursussen te volgen om dit te leren, terwijl hij zelf geen medische opleiding heeft, laat staan gediplomeerd hoefsmid is gewoon een hobbyist die onder het mom van "natuurlijk bezig zijn" een vaste fanclub heeft opgebouwd, en een behoorlijk fanatieke.

Kom eens kijken op [HK]natuurlijk bekappen (zie onderschrift) daar zitten mensen die verschillende cursussen hebben gedaan! Geen van die paarden is kreupel!
Bij de cursus wordt gezegd dat het alleen voor gezonde hoeven is! Dus niet voor probleemhoeven.

Ja en ijzers zijn meestal de oorzaak van HKO!

Ze hebben zich er beter in verdiept dan mening hoefsmid ik heb de cursus hier thuis liggen OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:50

Er zit toch wel wat in. Kijk ik hoor dat jullie in nederland om de haverklap ontwormen, maar dan duw je dus wel een gif in zijn lijf, dat hij misschien niet nodig heeft. In Denemarken is het heel gewoon dat je eerst een monster laat nemen van de mest om te kijken of er wel een worminfectie is en met welk middel die dan bestreden moeten worden. Lijkt me wel gezonder.
Inderdaad kun je natuurlijk nooit helemaal terug naar de natuur. in de natuur worden paarden niet zo oud en ik denk dat ze het best lekker vinden dat ze niet naar hun eten hoeven te zoeken en een dek opkrijgen als het koud is. Neemt niet weg, dat je best kunt nadenken over wat paardvriendelijk is. en of anky van Grunsven kan rijden is een heel ander verhaal. Kan ze zo rijden zoals zij het doen? denk je dat ze wel eens zonder zadel en hoofdstel door het bos gaat? ik zie het haar niet doen. Ze geloofd toch al niet in buitenrijden , want voor haar zijn alle bomen hetzelfde, heeft ze gezegd in een interview. Daarmee ontneemt ze haar paard het plezier van iets anders ervaren, is dat wel okee? Ik wil anky niet aanvallen, maar er zijn nu eenmaal verrschillende manieren om met paarden om te gaan, ze te rijden en ze te houden en je kunt niet zeggen dat een bepaalde groep niet deugd omdat ze het anders doen. Zolang de paarden er niet mee geschaad worden... waar maak je je druk om? Ieder doet het zoals het hem het beste uitkomt.
en ik zou echt graag een voorbeeld zien van hoe iemand dan aangevallen werd omdat ze een ander idee hebben, want ik kan niks vinden? misschien VOELEN jullie je meer aangevallen dan werkelijk?
Wat de auteur en zijn fanclub betreft, ik zei het al, het bestaat ook in de USA, de UK en Australië. Geen fans van die man dus hoor...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:01

Op een paard gaan zitten is onnatuurlijk, als ze zo natuurlijk zijn laat ze dan daar ook maar mee stoppen. En echt natuurlijk is op de steppe en niet hier in de wei.

En iedereen doet het op zijn eigen manier, prima, alleen ik vind het alleen wel jammer dat dat wordt gezegd maar ondertussen toch gewoon kritiek geleverd dat het niet juist is. Dan laat je het niet ieder op zijn manier doen.

En idd die starheid waar hun aan vasthouden niet openstaan voor andere dingen of stel dat ze fout zijn het toegeven. OF dat ze het erover hebben dat ze het dan maar aan ons geweten overlaten dat we ze op stal zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:07

Cassidy schreef:
Wat ze een beetje uit het oog verliezen is het feit dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om de paarden zo te houden als zijn dat doen. Met name in de randstad is de ruimte soms beperkt en is er niet genoeg weiland om een paard de hele dag buiten te zetten, zozeer je ze het ook zou gunnen. En voor de rest zijn ze een beetje te fanatiek, en zoals al eerder opgenoemd, te star. En zoals een van de volgelingen eens zei: "als ik geen paard kon houden op die manier dan had ik geen paard", laat iedereen dat voor zich zelf beslissen...

Verward
Mag ik dat een uitermate kortzichtige en egoïstische conclusie vinden?In míjn ogen mag iemand helemáál niet zelf beslissen of hij/zij een loopje neemt met de soortspecifieke eisen aan de manier van houden.
Ik koos er ook voor om in NL geen paarden te rijden laat staan hebben omdat ik niet de mogelijkheden had voor een acceptabel welzijn te zorgen. Het lijkt mij dat een dergelijke consequente diervriendelijke opvatting niet iets is om te bekritiseren als je zelf wél compromissen vind te kunnen sluiten

Ik kom zelf niet meer op de betreffende site omdat 'natuurlijk' vaak verkeerd gebruikt wordt en onnatuurlijk niet per definitie slecht is: rijden op een paard is niet natuurlijk en daar zijn onnatuurlijke hulpmiddelen voor nodig.
Verder is er héél veel te leren buiten de 'natuurlijke' doctrine
Overigens van de betreffende site óók heel veel geleerd en ook heeft het mij verder geholpen door te prikkelen meer antwoorden te zoeken.
Een héél waardevolle site met een 'vaag' Forum.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-11-04 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:08

ach

Mijn paarden staan 's nachts binnen, krijgen jaarlijks hun inentingen en om te zoveel tijd een ontwormingsmiddel, om de circa 10 weken staat de smid hier om er weer nieuwe ijzers onder te slaan, rijden doe ik met zadel en trensbit en een zweep die ook durf te gebruiken als ik hem nodig heb, alleen dekens krijgen ze nog net niet om. En ik heb niet de indruk dat ik mijn paarden mishandel, verwaarloos of slecht voor ze ben Haha!

Deze site houdt gewoon vast aan hun overtuigingen en zijzelf zouden nooit of te nimmer een paard willen houden zoals ik of heel veel andere bokkers dat doen. Als ze het zelf niet willen doen moeten ze het maar weten, zolang ze mij maar niet gaan aanvallen omdat mijn paarden wel op stal staan, maar daarom zal ik ook nooit lid worden van dat forum Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:08

Ja, en wat vindt jou geweten van het opsluiten van een sociaal dier dat ongelukkig is in z´n uppie? Je kunt niet ontkennen dat het toch niet het meest ideale is. Verder moet je het eerder zien als holistisch en niet als natuurlijk in de zin van terug naar wild. ik denk eerder dat het anderom is en een heleboel mensen niet openstaan voor hun ideeën. Ik heb nog steeds geen voorbeeld gezien waaruit hun fanatisme blijkt. Het enige fanatisme wat ik kan bespeuren zit in de anti-groep.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:12

Lusitana schreef:
Ja, en wat vindt jou geweten van het opsluiten van een sociaal dier dat ongelukkig is in z´n uppie? Je kunt niet ontkennen dat het toch niet het meest ideale is. Verder moet je het eerder zien als holistisch en niet als natuurlijk in de zin van terug naar wild. ik denk eerder dat het anderom is en een heleboel mensen niet openstaan voor hun ideeën. Ik heb nog steeds geen voorbeeld gezien waaruit hun fanatisme blijkt. Het enige fanatisme wat ik kan bespeuren zit in de anti-groep.

Ik vind jouw opmerking nogal veroordelend overkomen. Mag xKatleentjex misschien zelf weten hoe ze haar paarden houdt? Dat het jouw keuze niet is mag natuurlijk, maar om nou meteen te insinueren dat ze naar haar geweten moet luisteren, en dat haar paarden niet gelukkig zouden zijn lijkt me wat ver gaan.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:16

Lusitana schreef:

ik bespeur ook enigzins fanatisme in jou eerste zin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:24

wat dat geweten betreft, ik reageerde even op de laatste zin van skipper die iets zei over dat "zij" vinden dat je het maar met je geweten uit moet vechten.
en dat is ook zo. als jij vindt dat je je paard niks te kort doet, dan is dat toch prima?
als je mij van fanatisme beschuldigd, ken je me slecht. Ik onderzoek, ben heel neutraal en reageer gewoon op wat hier en daar staat, ik ben niet voor of tegen het een of ander, want de waarheid is niet absoluut en ik discussieer ook niet om gelijk te krijgen, maar om te leren. Mensen die me beter kennen, zullen dit kunnen beamen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:27

Verder nogmaals, ik zie die mensen van dat natuurlijke gebeuren toch alleen maar vanuit hunzelf spreken, terwijl anderen toch echt in de aanval gaan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:29

Ik heb mijn paard de eerste tijd 24/7 op het land gehad. Hij was daar duidelijk ongelukkig. Nu sta ik op een manege, waar hij op stal staat en ook buiten in een paddock kan lopen. Ik merk dat mijn paard nu veel gelukkiger is dan toen. Helemaal in zijn uppie is hij niet, hij staat misschien niet direct naast een ander paard, maar ze kunnen wel snuffelen met de buren als ze dat willen.
Zolang ik weet dat mijn paard er hier beter af is dan eerst, laat ik hem lekker staan waar hij nu staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:40

Precies! Het gaat hem toch helemaal niet over hoe jij je paard wilt houden, je weet zelf het best waar hij zich prettig in voelt .
Ze geven daar alleen suggestisch over hoe het holistisch kan.
Als iemand anders denkt heeft hij nog geen ongelijk en als jij anders denkt heb je niet per definitie gelijk. Het is voor iedereen verschillend. Maar zij denken zoveel mogelijk van uit het paard en daar kun je best wat van opsteken. Het is nooit goed om blind achter een leider aan te lopen. Je moet zelf nadenken, zelf ondervinden en vergelijken. Maar met alleen afkeuren van dingen, kom je niet zoveel verder. Voor de rest bemoei ik me er niet meer mee, heb nog meer te doen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:44

Lusitana schreef:
wat dat geweten betreft, ik reageerde even op de laatste zin van skipper die iets zei over dat "zij" vinden dat je het maar met je geweten uit moet vechten.
en dat is ook zo. als jij vindt dat je je paard niks te kort doet, dan is dat toch prima? .

Dat had ik niet door dat dat een reactie was op mijn zin was, ik dacht op xkathleentjex.

Maar aub dan niet de conlusie trekken dat ik ze meteen opsluit in hun uppie hele dagen op stal. (of deed je dat niet ik kwam daar even niet uit Verward ) Kijk maar in mijn profiel. En ik spreek verder ook uit mijn eigen ervaringen.

En heb ook nooit gezegd dat dat het ideale was of mijn manier het ideale is. En dat zeggen ze op die site wel en dat stoot mij tegen de borst.

Alsof hun manier de enige 'juiste' manier is. En de zin dat ik het dan met mijn geweten uit moet vechten of ik een paard wel of niet een deken op doe etc. komt dan op mij over alsof ze me een schuld gevoel aan praten.

En fanaten zitten aan beide kanten maar misschien is het goed dat die er zijn die houden ons scherp.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:01

Dan vraag ik me toch af Lusitana, waarom je al 10x gereageerd hebt in dit topic Haha!

Wat paardnatuurlijk mensen doen met hun paarden moeten ze zelf weten....maar laat ze de rest van ned. dan met rust laten Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:35

Ik denk dat ze de rest van nederland met rust laten. Ik vraag steeds of jullie iets kunnen aanhalen waaruit hun fanatisme blijkt. ik heb ook nergens iets gezegd over hoe jullie je paard moeten houden. Ik heb alleen gezegd dat het wel klopt dat je dat met je eigen geweten moet uitvechten. en als je denkt dat je het goed doet voor je paard en je paard is tevreden, wat is dan het probleem. Maar ik zou willen dat jullie niet zo snel iets afkeurden, maar meer onderzochten wat er achter zit. ik denk dat jullie misschien meer aaangevallen voelen dan werkelijk het geval is. zij zijn ook vrij om hun mening te uiten en te proberen mensen voor te lichten hoe het ook kan en toets maar eens natural horse keeping in op een zoekmachine, dan begrijp je dat het niet alleen een klein roepje in nederland is. Er is bewustzijn over de hele wereld en daar is niks mis mee, zolang ze geen paarden schaden, er rijk van worden of bepaalde mensen gaan verheerlijken, zoals in andere stromingen soms wel gebeurt. Ik weet niet waarom jullie zo graag de "aanval" op mij richten, ik bekijk dingen van twee kanten en heb geen enkel belang, dus wil jullie ook niks opleggen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:41

Lusitana, lees dan eens een aantal zaken op het forum, daar zitten toch behoorlijk fanatieke mensen, die vinden dat als je paard ijzers heeft of als je een deken oplegt je geeneens lid van het forum mag worden.

Frans (de maker van de site) is een prettige man, voor zover je iemand via internet kunt leren kennen, ik heb hem regelmatig meegemaakt op het PNH-forum. Ilona ken ik niet. Maar een aantal forumleden zijn mensen met vette oogkleppen op, en dat kun je best fanatiek noemen ....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:48

Ja, ik heb dus op dat forum rondgekeken, maar kon niets vinden. Ik was juist zo nieuwsgierig. Misschien stond het op het oude forum? ik heb alleen op het nieuwe gekeken. Ik vindt het altijd erg jammer als mensen elkaar aanvallen, daarom stak ik hier dus ook mijn neus tussen. Zeg, ik ga nog even snuffelen dan....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:04

Me rot gesnuffeld, en twee conclusies:1 Ik vind het een onoverzichtelijke site, die ik zelf nooit zou gebruiken en 2, ik kan toch echt geen aanvallen vinden alleen geduldig antwoorden van vragen. en over hun standpunten zeg ik verder niks, er zit veel goeds in , maar starheid is nooit goed. Ieder moet er mar uithalen waar hij zelf wat aan heeft en ik denk dat een gulden midden weg het beste is. dus geen inentingen en ontwormen enzo afwijzen, maar wel bewuster er mee bezig zijn. ik heb denk al genoemd dat ik vind dat jullie in Nederland erg royaal met wormmiddelen om gaan terwijl veel niet eerste onderzoeken of er een worminfectie is.. en zo zijn er wel meer dingetjes. eh, ik ga aan het werk. Ik vond het leuk om de discussie te volgen, ik had nog nooit van dat natuurlijke gebeuren gehoord, behalve dan van die engelse dressuur amazone, en nu bem ik er achter dat het best een heel movement is over de hele wereld. Weer heel veel geleerd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:23

Mijn mening over het forum:

Ik heb er zeer intensief op meegediscussieerd. Ik werd alleen bijzonder moe om alles wetenschappelijk te moeten onderbouwen. Daar had ik geen zin in. Ik wilde graag ervaringen horen en uitwisselen, maar dat werd afgestrafd.
Het Forum hoeft van mij niet meer, om de haverklap vette rellen en niets inhoudelijks over paarden!
Maar van de site heb ik erg veel geleerd!
Ik raad hem nog regelmatig aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:02

Antheman schreef:
Mijn mening over het forum:

Ik heb er zeer intensief op meegediscussieerd. Ik werd alleen bijzonder moe om alles wetenschappelijk te moeten onderbouwen. Daar had ik geen zin in. Ik wilde graag ervaringen horen en uitwisselen, maar dat werd afgestrafd.
Het Forum hoeft van mij niet meer, om de haverklap vette rellen en niets inhoudelijks over paarden!
Maar van de site heb ik erg veel geleerd!
Ik raad hem nog regelmatig aan.

Hier sluit ik me volledig bij aan! OK dan! Overigens zelfde ervaringen met het forum aldaar.

De site van hun is niet onoverzichtelijk, wél veel leeswerk. Het is geen kant en klare hap snap brok informatie maar een goed onderbouwde site, waaraan je kan zien dat er lang aan gewerkt is om de info te vergaren en duidelijk op te schrijven!

Als je serieus de moeite neemt om deze site te bestuderen kan je een hoop leren! Uitprinten is soms handiger, omdat zij er echt een complete studie van hebben gemaakt.

Overigens is het ook niet zo dat 'wij' (natuurlijk bekappers e.a.) achter een goeroe aanlopen. Ik kreeg interesse voor die site omdat ik al opgegroeid was zónder dekens, zónder bandages, zonder scheren, zelfs zonder sjabrakje, mét inloopstal, zelf inrijden etc. Toen kwam ik in een wereld waar dat alles wel was! Toen ik zocht naar argumenten om uit te leggen dat dekens niet nodig zijn, kwam ik hun site tegen. En heb daar nog meer geleerd. Ik heb ook de cursus hoefbekappen gedaan en ik ben daar erg blij mee!!

Ik vind wel dat je hier op bokt soms aangevallen wordt als anders-denkende. Als je in drie topics je mening geeft over dekens krijg je naar kop geslingerd 'dat ze het nu wel weten', ja en een ander mag wel 10x vertellen hoe fantastisch rambodekens zijn????? Dus wie is hier nou fanatiek?? Tong uitsteken

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 23:21

Lachen van de week ging er een discussie over het springen, een paard zou enkelt springen in nood over een schutting, dus die persoon vond springen schandalig, helaas voor haar, gingen de anderen daar fanatiek als ze zijn tegenin, en vertelde over een veulen dat in de wei ook over takjes sprong... maar dat ging nog wel een tijdje door...

diezelfde persoon, galloppeerd met haar fjordje over het asfalt zonder ijzers???? het zal we natuurlijk zijn denk ik dan, ik heb nooit gezien dat er in het wild geasfalteerd werd voor paarden....

Wel merk ik dat ik aan sommige mensen op het forum dat zijn er 3 waar ik wat aan heb, qua reacties, maarja ik ben van het forum verwijderd omdat ik steeds een rel veroorzaakte... Schijnheilig Nu ben ik daar onder een andere naam ingelogd en een ander ip, zodat ik toch weer kan meelezen..
soms moet een mens slimmer zijn dan een zogehete leider.... een vakman in ruiterschap, ik ben een vakman in computerschap... Ach gut

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 23:29

hoi lusitana,

oke ik lok je uit de tent...
stel de volgende vraag eens op het forum...

ik heb 3 uur gereden en als mijn paard erg bezweet is zet ik hem op stal met een zweet deken... die van PN zetten ze zonder deken bezweet of niet bezweet zo in het land... ook in de winter met zware vorst en sneeuw@! succes