Quentin in Utrecht, diagnose: ernstige Ataxi....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:32

Q heeft afgelopen 2 jaar verschillende valpartijen gehad tijdens zn gespeel&gesteiger in de wei(ook vermeld in utrecht trouwens) en heeft 2x vastgelegen in zn stal, warvan 1x een halve avond op zn rug gelegen....
is DA bijgeweest en heeft niet kreupel gelopen daardoor

maar als er een zenuw knel zit, en harrie hoevers kraakt een paard zou het toch weer goed moeten zijn? zn ruggewervels zaten errug vast en wat scheef, na 2x harrie hoevers erbij is zn rug nu ongevoelig op de wervels, alleen nog stijve spieren...

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:36

Wat verschrikkelijk rot voor je! Ach gut

Denk de komende tijd maar goed over hoe je verder met hem wil en informeer naar ervaringen en opties.

Succes!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

Renske20 schreef:
Q heeft afgelopen 2 jaar verschillende valpartijen gehad tijdens zn gespeel&gesteiger in de wei(ook vermeld in utrecht trouwens) en heeft 2x vastgelegen in zn stal, warvan 1x een halve avond op zn rug gelegen....
is DA bijgeweest en heeft niet kreupel gelopen daardoor

maar als er een zenuw knel zit, en harrie hoevers kraakt een paard zou het toch weer goed moeten zijn? zn ruggewervels zaten errug vast en wat scheef, na 2x harrie hoevers erbij is zn rug nu ongevoelig op de wervels, alleen nog stijve spieren...

Een wervel die al langere tijd scheef zit, kan makkelijker terugschieten. Vaak moet het dan meerdere keren worden rechtgezet, zodat alles eromheen gaat wennen aan de 'nieuwe' oude situatie.
En de ene 'kraker' is de andere niet. Ik weet niets van Hoevers, maar heb wel de ervaring dat sommige hier veel beter in zijn dan anderen.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:40

Jeetje meid, wat vreselijk voor je! Alsof het allemaal nog niet erg genoeg was.

Sterkte, ik wens je veel wijsheid toe de komende tijd. Misschien is een second niet zo'n slecht idee. Ik ben benieuwd wat je eigen DA zegt.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:42

Wat erg voor je. Misschien is een second opinion niet zo'n slecht idee.
Veel sterkte!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:43

Getver nee he Verdrietig Je hebt al zoveel pech met je paarden de laatste tijd. Heb je topics gevolgd nu weet je wel wat er speeld maar dit nee dat verwacht niemand. Sterkte met je beslissing ik hoop dat je het nog kunt opbrengen verdere onderzoeken Ach gut

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:52

Renske, ik vind het heel erg voor jullie.
Lijkt me verschrikkelijk om zulk nieuws te krijgen.
Toch vind ik het wel vreemd dat het zo snel gaat maar ik heb er dan ook erg weinig ervaring mee. Ik persoonlijk zou toch proberen het geld op te hoesten en verder met Q gaan.
Sterkte...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:55

Jees, wat een k*t-nieuws zeg! Je verwacht vaak een hoop ellende als je naar de VA gaat, maar dit is toch wel heel erg onverwachts...

Ik hoop dat je ouders achter een second-opinion staan, een algeheel kreupelheids onderzoek hoeft niet gek duur te zijn en misschien dat het je wel een completer of geheel ander beeld geeft... En hoe sta je tegenover de wat alternatievere VA's als Laarakkers?

Nou ja, dat is misschien meer voor later zorg, ik hoop dat je het voor jezelf snel weer een beetje op een rijtje krijgft!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:14

Precies vorig jaar om deze tijd kregen we een probleem met ons paard, dat is ook de eerste keer dat ik een bericht op bokt geplaatst heb, omdat we wanhopig waren. Gewone DA bleef maar volhoudene dat ie spierbevangen of hoefbevangen was en elke ochtend en soms 's avonds weer een drama. Paard op de grond en niet meer overeind te krijgen. Klein detail: hij is 1.82 en weegt bijna 800 kg....

Gelukkig na bijna twee weken tobben doorgestuurd naar Utrecht, daar waren ze met een uurtje testen klaar: ataxie hoogstwaarschijnlijk vroeger opgelopen met een rhino besmetting en gelokaliseerd in zijn nek.

Hij heeft twee weken op stal gestaan in Utrecht omdat cruciaal bleef dat hij zelf niet meer overeind kwam. Een paard heeft geen paardwaardig bestaan als hij overeind getakeld moet worden, dus tot twee keer toe beslissing genomen, laatste keer uiteindelijk vlak voor het weekend dat we maandag de knoop door zouden hakken. Die zondag stond ie zelf op!

Hij loopt weer, mag geen zwaar werk doen, hobbelt wat mee een aantal keren in de week in de les. Van de zomer heeft hij in de sloot gelegen, eigenlijk meer eeen vaart en is daar aan het zwemmen geslagen. Sindsdien loopt ie de sterren van de hemel.

Dit paard kan zichzelf prima redden, weet hier goed mee om te gaan en heeft het waarschijnlijk echt al jaren. Achteraf ga je inderdaad denken, oh het was geen lompigheid dat ie zijn nek brak over een hindernis, onderuit ging op de wei etc. etc. Maarja dat is altijd achteraf praten.

Neem geen overhaaste beslissingen, ons paard heeft een geweldig leuk leven (zonder de dressuur, maar volgens mij vond ie dat toch al niet zo geweldig!), beetje lopen, lekker op de wei, hij glimt als een zonnetje!

Succes en sterkte met je beslissing!

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:19

Juist omdat je zo geschrokken bent van de diagnose die ze gesteld
hebben, komen er pas later allemaal vragen in je op!!
Dat is niet meer dan logisch....
Als je voor jezelf alles op een rijtje hebt gezet en je nog een keer
naar utrecht belt weet ik zeker dat ze al je vragen zullen
beantwoorden....
Nogmaals heel veel sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:30

So renske, we hadden afgelopen week alle rampen scenario's ongeveer wel door gelopen maar deze toch echt niet!!

second opinion's ik ben daar meestal niet zo voor...
kost vaak handen vol geld en komt 9 van de 10 keer op hetzelfde uit.
Als er nou geen enkele aanwijzing was voor deze diagnose dan zou ik idd zeggen van nou ik ga het ergens anders nog eens zoeken.

ik vind dat mensen vaak een second opinion nemen omdat ze niet willen weten wat het echt is, en hopen dat het paard toch niets heeft.

Morgen nog eens naar Utrecht bellen lijkt me geen gek idee!!

heel veel sterkte met je dier en pas vooral goed op jezelf!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:46

Renske welke dierenarts heb je gehad in Utrecht??

En idd zet alle vragen die je nu te binnen schieten op papier en bel ze morgen ofzo in utrecht weer voor meer uitleg! Dat doen ze heus wel!

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:10

Jeetje mina ik schrok al bij de titel.. Wat erg zeg.
Zet eerst alles maar eens rustig op een rijtje, want dit is wel erg veel ineens. Waren je ouders ook mee naar Utrecht?
Sterkte met alles Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:11

Lieve help, Renske, dat had ik echt nooit kunnen denken. Vonneke schreef het al: pas goed op voor jezelf. Laat je niet gek maken door wat iedereen te roepen heeft.
Veel sterkte en wijsheid!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:17

Jeetje Renske wat enorm balen dit zeg! ik zou ook zeker gaan voor een second opinion!

Sterkte meid!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:38

Kan me voorstellen dat dit een mega klap voor je is! Ik denk dat je nu idd gewoon goed na moet denken over hoe nu verder. Alle vragen die maar in je opkomen hier neerzetten en/of met de da bespreken. Heel goed erover nadenken, je zult vast zien dat alles uit het verleden nu op zijn plek valt als het ware.

Heel veel sterkte met je beslissing en ik hoop voor jou en Q dat je de juiste neemt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:54

tnx Lachen
ik schrijf alle vragen die ik nu heb idd op, ik bel ook zeker de DA in utrecht nog op, en mn eigen DA

mn ouders weten nog van niets, die hebben geen flauw idee wat ataxie inhoudt, dus dat ga ik zo ff precies opzoeken en ze doormailen, maar ze hadden iig wel begrepen dat Q niet meer geschikt is voor de sport, en eigenlijk helemaal niet meer geschikt is om op te rijden...
ook sneu voor hun, denken hun dochter een plezier te doen met een pony en een paard, zijn ze alle2 ondanks complete keuring, toch niet goed.... Scheve mond

voorlopig doe ik ff niet veel met Q, ja wat ik nu ook deed, longeren aan t halster en wandelen, heb weinig zin om er op te gaan zitten nadat wat de DA heeft gezegd, heel gek eigenlijk want vorige week voordat ik wist wat hij had, crosste ik er nog mee door het bos, zonder dat hij ergens last van had....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:58

meis, heel veel sterkte en ik hoop dat je een keuze kunt maken waar je zelf helemaal achterstaat Ach gut

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:42

renske, ik weet wat je doormaakt! Jij weet dat mijn Baloe ook ataxie heeft, en ook Baoe heeft zn goede en minder goede momenten, maar door juiste training kan Baloe nog lekker buitenrijden! Gewoon lange lijnen in het bos, en zoals ik Q ken, moet hem dat ook lukken! Maar ook jij weet dat hoe minder spieren, hoe erger dat ataxie, dus misschien omdat hij van de zomer stil gestaan heeft, heeft hij minder bespiering en is hij slapper... Maar hoe iig met alles wat je met hem doet, er altijd rekening mee dat hij ataxtisch is! En doe alles dus met rust, nooit zomaar in 1 keer omtrekken, dat kan hij (misschien) niet aan....

Al blijf ik het raar vinden, nu altaxie, terwijl hij al vaker getest is...

Sterkte, en ik bel je vanaaf wel ff Ach gut

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:51

Sterkte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:09

machie schreef:
renske, ik weet wat je doormaakt! Jij weet dat mijn Baloe ook ataxie heeft, en ook Baoe heeft zn goede en minder goede momenten, maar door juiste training kan Baloe nog lekker buitenrijden! Gewoon lange lijnen in het bos, en zoals ik Q ken, moet hem dat ook lukken! Maar ook jij weet dat hoe minder spieren, hoe erger dat ataxie, dus misschien omdat hij van de zomer stil gestaan heeft, heeft hij minder bespiering en is hij slapper... Maar hoe iig met alles wat je met hem doet, er altijd rekening mee dat hij ataxtisch is! En doe alles dus met rust, nooit zomaar in 1 keer omtrekken, dat kan hij (misschien) niet aan....

Al blijf ik het raar vinden, nu altaxie, terwijl hij al vaker getest is...

Sterkte, en ik bel je vanaaf wel ff Ach gut

ik moest idd meteen aan baloe denken, en aan t paard waarmee ik nu de springles rij, die heeft ook ataxie
maar zowel baloe als dat paard, lopen niet met 1 achterbeen slecht, maar zijn gewoon achter wat slapper dan een ander paard
de ataxi bij Q ja ik geloof he wel, maar waarom is er dan 1 achterbeen wat soms niet meekomt? en daar wil ik antwoord op hebben, daarvoor ging ik ook naar utrecht...

als dat rechterachterbeen gewoon meedoet vind ik t geen probleem om buiten te rijden of een beetje in de bak te rijden of wat balkjes draven om hem sterker te maken, maar als hij onregelmatig is dan rij ik gewoon niet, maarja dat is weer niet goed voor de ataxie....

maar iedereen die Q kent snapt niet dat hij ataxi heeft, zelfs als hij op zn achterbenen staat voelt hij nog stabiel aan! en ik reed er altijd gewoon mee, had pittige dressuur&springles, flinke buitenritten, en dan hoor je ineens dat je er eigenlijk niet meer op kan rijden....dat snap ik nog niet helemaal geloof ik Scheve mond

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:26

ik blijf het ook een aparte uitslag vinden, juist omdat hij af en toe onregelmatig is. En onregelmaigheid associeer ik met pijn, en bij ataxie komt geen pijn voor dacht ik...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:31

wat een vervelend bericht zeg !! Daar zit je ook niet op te wachten. Toch snap ik niet dat als ze twee weken geleden een ataxie testje hebben gedaan en ze dan zeggen "misschien lichte ataxie" en nu 2 weken later is het opeens zeer ernstig..............he bah...........Je hebt ataxie in zeer veel verschillende vormen, van zeer licht tot echt ernstig....
Nou schrijf al je vragen op inderdaad, anders vergeet je ze weer heel snel en stel ze allemaal !!!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:49

je weet nu wel wat het is maar het wordt niet echt makkelijker zo. alle verstand toegewenst en denk vooral ook aan je eigen veiligheid.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:20

Hè wat een naar bericht joh. Sterkte ermee.