waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:58

Wat verwacht je nou, dat mensen hier gaan vertellen dat ze wel van een ruwe aanpak houden? Er reageren alleen maar mensen die het of niets vinden of mensen die je beledigd hebt, waar ik er één van ben.
Haal die dikke plank voor je kop eens weg. In iedere tak van de paardensport zijn mensen die voor een ruwe aanpak, een zachte of er tussenin zijn. Beetje kort door de bocht hè...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:00

Ik denk dat jullie een paar dingen door elkaar halen. Angst en respect.

Een paard een uur met vastgebonden benen laten liggen of met de sporen in de nek rammen veroorzaakt hooguit angst.

Maar als ik mijn paard netjes gevraagd heb iets te doen, en haar dan heb verteld dat het echt moet en ik weet zeker dat ze echt wel snapt wat ik van haar wil, dat schop ik ook. Met mijn sporen. Is ze nu helemaal gek dan.

Die volgorde van vragen, vertellen en als nodig een schop levert het respect op waar hierboven over gesproken wordt. Over het geheel genomen is fase drie niet nodig. Lanna doet het op "vragen". Maar een paard waar je alleen blijft steken in de fase van vragen, terwijl je geen reactie krijgt, zal al gauw zijn respect voor de ruiter verliezen. Een paard is immers een kuddedier met een strikte rangorde. Onderling regelen ze hun zaakjes ook met vragen, vertellen en schoppen.

Een paard dat zichzelf in rangorde boven de ruiter acht gaat over het geheel genomen interessant gedrag vertonen: steigeren, omdraaien, bokken, ophouden met lopen, niet meer voor je been aan de kant gaan. Zo'n paard weet niet waar hij aan toe is. Dat vind ik pas zielig.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:02

shana schreef:
ik doel inderdaad niet enkel naar de westernruiters , in de dressurwereld en springwereld en noem maar op is het ook ! ik ken enkel alleen mensen uit de westernwereld !
misschien ken ik inderdaad de verkeerde trainers maar de trainers die ik ken zijn echt enorm hard in de aanpak van hun paarden !
ik ken een trainer die met zijn sporen in een paard zijn nek schopt om hem sneller te doen spinnen , diezelfde trainer bindt een " moeilijk " paard met zijn 4 benen bij elkaar en legt het voor een uur op de grond !
nou dit vind ik echt dierenmishandeling !

ik heb dit niet van horen zeggen ik heb het met mijn eigen ogen gezien !

ik hoop echt dat ik hier reacties krijg van mensen in de westernwereld die wel rustig omgaan met hun paarden zodat ik mijn vooroordeel over westernruiters opzij kan zetten !

ik ben zeker geen sulletje hoor met mijn paarden want wanneer ze de ezel uithangen krijgen ze van mij ook een ferme tik maar 1 tik en geen 20 ! daar zit hem vind ik het verschil !

sorry als ik iemand heb gekwetst , dit is niet mijn bedoeling ,ik erger me enkel dood aan mensen die hard zijn met hun paarden !

Moet je dan eens in de dressuurwereld gaan kijken! Daar doen ze niks anders dan alleen maar aansporen en met sporen in de buik prikken?!
Maar je moet niet alleen de westernmensen aanwijzen, in elke wereld is dit wel zo. Als een paard niet luistert, of hij loopt over me heen, terwijl ik weet dat ie het kan, pak ik hem ook harder aan. Jij moet respect voor je paard hebben maar ook andersom!

*kan ook niet zo goed tegen dit soort topics*

Lips are sealed Misselijk Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:55

klaasjuh, jij doet nu precies hetzelfde naar de dressuurwereld toe. Ook daar zijn het niet allemaal rotte appels.
In elke tak zitten rotte appels, maar het is onzin om een bepaalde tak als slecht of dieronvriendelijk af te schrijven

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:00

stef schreef:
klaasjuh, jij doet nu precies hetzelfde naar de dressuurwereld toe. Ook daar zijn het niet allemaal rotte appels.
In elke tak zitten rotte appels, maar het is onzin om een bepaalde tak als slecht of dieronvriendelijk af te schrijven

100% mee eens

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:08

Uhm, even een vraagje: Waarom vinden jullie dat Klaas hetzelfde tegen de dressuurwereld doet?
Want ik zie in zijn bericht dat hij ook verteld hoe hij met zijn paard omgaat, hij rijd western.
En ik zie dat hij zegt dat er in elke tak van de paardensport slechte ruiters tussen zitten...

Hij zegt idd ook dat hij het met dat geprik niet eens is, maar hij gaat niet alleen daar op af . Hij verteld namelijk ook zijn manieren.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:12

Iedere tak heeft zijn goed, slechte, foute weet ik veel hoe je het noemt ruiters alleen omdat de western sport ooit eens een sticker heeft gekregne met hard voor je paard zijn denk iedereen dat maar.
Dit zijn dingen waarom we de naam blijven houden en dat wordt langzamerhand heel irritant.
Kijk verder dan je neus lang is en laat het ons weten als je wat beters heb gezien.
Heel erg benieuwd hoe je dan over ONZE sport denkt.
Ben geen zacht gekookt ei ja is ja ne nee is nee.
Alleen er is verschil tussen met emotie reageren en met gevoel reageren en helaas wordt er te vaak maakt niet uit welke tak van sport te vaak met emotie gerageerd als het om wanneer het paard niet meewerkt.

Ik weet 1 ding IK BEN TROTS OP ME SPORT!!!
Laatst bijgewerkt door Trinity op 30-10-04 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:13

in elke tak heb je inderdaad rotte appels zitten. Je zegt dat je de western ruiters niet tegen het zere been wilt schoppen, maar dat doe je toch echt.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:17

Shana, als je mensen dingen ziet doen die in jouw ogen niet door de beugel kunnen, vraag je dan ook waarom iemand dat doet? Ga je in discussie? Of heb je je mening klaar zonder dat je de reden weet of de theorie er achter?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:18

Yvvv, enkel en alleen om de volgende quote:

klaasjuhhh schreef:
Moet je dan eens in de dressuurwereld gaan kijken! Daar doen ze niks anders dan alleen maar aansporen en met sporen in de buik prikken?!

Hiermee zegt ie dus (of ie het nou meent of niet) dat het in de dresuurwereld normaal is om je paard lek te prikken

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:21

ik heb ondertussen wel begrepen dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb met het "altijd" te vernoemen !

nogmaals !!!! het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen aan te vallen ,ik hoopte alleen van jullie te horen dat het er niet altijd zo aan toe gaat in de westernwereld !
in alle takken van de paardensport is dit maar ik heb het enkel bij die bepaalde trainer gezien en daarom dit topic!

ik kan heel goed begrijpen dat jullie nu boos zijn op me maar ipv boos te zijn vertel me dan hoe jullie met je paard omgaan , ik zou heel graag horen dat jullie niet steeds naar de harde aanpak grijpen !

ik rijd zelf geen dressuur , ik rijd gewoon ontspannen mijn buitenritjes !!

nogmaals sorry voor mijn foute formulering , ik was gewoon echt geschokt van wat ik zag bij deze trainer en daarom wou ik dit met jullie delen en vragen wat jullie ervan vonden !
als ik had geweten dat het jullie zo raakt had ik het wel anders neergeschreven !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:22

Ja okee, je hebt gelijk! Haha!

Maar dan snap ik zijn volgende quote weer niet:
Klaasjuhhh schreef:
Maar je moet niet alleen de westernmensen aanwijzen, in elke wereld is dit wel zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:22

Als je zo geschokt was, waarom heb je hem niet gevraagd waarom hij dingen doet zoals hij ze doet?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:24

hij vindt dat je een paard zo moet aanpakken en dan ben je dus uitgepraat !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:25

shana schreef:
ik heb ondertussen wel begrepen dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb met het "altijd" te vernoemen !

nogmaals !!!! het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen aan te vallen ,ik hoopte alleen van jullie te horen dat het er niet altijd zo aan toe gaat in de westernwereld !
in alle takken van de paardensport is dit maar ik heb het enkel bij die bepaalde trainer gezien en daarom dit topic!

ik kan heel goed begrijpen dat jullie nu boos zijn op me maar ipv boos te zijn vertel me dan hoe jullie met je paard omgaan , ik zou heel graag horen dat jullie niet steeds naar de harde aanpak grijpen !

ik rijd zelf geen dressuur , ik rijd gewoon ontspannen mijn buitenritjes !!

nogmaals sorry voor mijn foute formulering , ik was gewoon echt geschokt van wat ik zag bij deze trainer en daarom wou ik dit met jullie delen en vragen wat jullie ervan vonden !
als ik had geweten dat het jullie zo raakt had ik het wel anders neergeschreven !

Als dit je bedoeling was om antwoorden op te krijgen, dan komt mijn vraag:
Waarom formuleer je het dan niet zo ipv op zo'n achterlijke manier?

Misschien bedoel jij het niet zo, maar zeker dat het zo wel overkomt.

Hoe ik mijn paardje rijd: Veel en heel erg veel geduld.
Goed consequent zijn. En als hij iets niet snapt, gewoon weer proberen.
Als hij gaat lopen irriteren of me uit gaan dagen kan hij idd een spoor in zn
zij verwachten...
Is dit nu ook gelijk zielig? Ik vind van niet, degenen die dat wel zielig vinden,
moeten naar mijn mening maar een andere hobby gaan zoeken, want in mijn
ogen is het de bedoeling dat het paard respect voor je heeft en niet dat hij
een loopje met je neemt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:27

shana schreef:
hij vindt dat je een paard zo moet aanpakken en dan ben je dus uitgepraat !

Dan kan je altijd nog vragen waarom hij deze manier goed vind?
En of er misschien nog vriendelijkere manieren zijn?

Zou je me misschien kunnen vertellen over welke trainer dit gaat?
Desnoods per pb!?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:35

hello yvvv

wat die formulering van mijn vraag betreft , soms schrijf je iets op dat als mensen het lezen anders over komt ! dat is het nadeel aan forums , dingen worden soms anders aangenomen dan wat de persoon in kwestie wil zeggen ! heb je dit gesprek van persoon tot persoon dan kan je direkt je woorden anders formuleren en de vraag anders stellen maar iets wat op een topic geschhreven is staat er natuurlijk en nu moet ik me steeds verantwoorden voor mijn vraag !
ik heb nu al 2 keer sorry gezegd ik doe dit geen 3 keer !!!

ik ben blij om te horen dat je met veel geduld omgaat met je paardje en inderdaad wanneer ze de ezel uithangen mag er eens geprikt worden met een spoor ! zoals ik al zei ben ik echt geen sulletje hoor met mijn paard maar een paard afranselen werkt inderdaad alleen maar angst in de hand !

met geduld bereik je veel meer !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:41

Wat een toeschouwer aan de zijkant niet kan zien is het traject wat een trainer met een paard al heeft doorlopen, en het character van het desbetreffende paard. En dan zijn er ook bij de Quarters bloedlijnen die bekend staan om hun talentvolle, maar niet makkelijke paarden. En die moet je soms met wat meer overtuiging aanpakken, anders nemen ze een loopje met je. Voor een buitenstaander ziet dat er dan soms idd wat overdreven uit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:44

shana schreef:
nogmaals !!!! het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen aan te vallen ,ik hoopte alleen van jullie te horen dat het er niet altijd zo aan toe gaat in de westernwereld !!

....het gaat er niet ALTIJD zo aan toe in de westernwereld.
Zo goed? Schijnheilig Tong uitsteken

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:50

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:50

Foute topic echtwaar...Ik ben deze topic's gewoon echt zat!! Stoom uit je oren Soms heeft een paard gewoon straf nodig en dan moeten we wel eens een flinke tik uitdelen.Anders zal op den duur het paard jou leiden in plaatst van jij het paard.maarja er zijn mensen die dat blijkbaar willen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:50

ja dat achterste moest een manneke zijn dat zijn tong uitsteekt maar tis mislukt ! oeps !!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:54

shana schreef:
, ik was gewoon echt geschokt van wat ik zag bij deze trainer en daarom wou ik dit met jullie delen en vragen wat jullie ervan vonden !!

Ik vind ,dat de voorbeelden wat jij noemt,dat vastbinden en met de sporen in de nek schoppen,dat dat NIET kan!
Hier wordt overigens heus wel eens flink wat druk op een paard gezet,als we zijn nivo even omhoog willen "krikken".Dit tijdens de trainingen,dan.Daarbuiten hebben ze een leven als een god in frankrijk en daar kunnen heeeel wat buitenrij-hobby-paarden,die ergens in een box op een of andere manege staan ,nog heeeel jaloers op zijn!
Waar deze paarden ook heeel jalours op kunnen zijn ;is dat de paarden hier heel goed weten wat WEL en NIET kan,geeft heel wat innerlijke rust voor een paard.Moet een paard steeds vechten en klojo-en om er maar achter te komen waar hij in de rangorde staat,dan vind ik dat weer een vorm van geestelijke paardenmishandeling,maar dat is weer een heel ander topic!Misschien dat paarden die steeds hebben moeten vechten en klojo-en wel uiteindelijk alleen iets duidelijk gemaakt kan worden ,door ze met 4 benen vastgebonden op de grond te leggen ,...ach ik klets ook maar wat................

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:54

dit is dus voor jessy Afbeelding

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:55

shana schreef:
dit is dus voor jessy [image]

Dat had ik al begrepen ,ja! Lachen