paardrijden elitesport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 09:54

Verward Snap eigenlijk niet waarom mensen zich druk maken over de spullen die andere paardenbezitters hebben en van welk merk deze zijn. Volgens mij gaat het meer om de mentaliteit van de ruiter die op het paard zit!!! En daarbij doet het er niet toe wat iemand in zijn portemonnee heeft zitten. Beoordeel zelf liever iemand op zijn karakter en of hij/zij goed voor zijn/haar paard is. De rest doet er toch niet toe.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:46

Ik vind paardensport in het westen wel degelijk een elite sport: dat pensiongeld daar is zo hoog, dat is voor de gewone mens niet te betalen.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:02

Ik heb er ook weleens moeite mee als iemand met rijke ouders alwéér een nieuwe deken heeft of nieuwe laarzen die ze neit echt nodig heeft. Maar mijn paard krijgt ook het beste van het beste, alleen niet van alles 3 exemplaren!

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:28

ik snap niet dat mensen er moeite mee hebben als andere mensen iets krijgen. Als ze het nou kunnen betalen, boeie!

maar ja, misschien is dat wel makkelijk gezegd.
En er is bij de selectie ook wel veel jaloersie. Alleen niet om spullen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:30

Een dergelijke afgunst vind je niet alleen in paardensport hoor. Mensen in Nederland kunnen het altijd moeilijk verdragen als een ander meer heeft. Je mag hier niet met je kop boven het maaiveld uitsteken, want dan maaien ze hem er vanaf.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:31

het is een feit dat je met geld wel meer kan bereiken in de paardensport. Maar of je daar nu juist jaloers op moet zijn???? Ik denk dat het genoeg over de mensen zegt die overderven veel geld uit geven aan de paardensport, maarja talent is niet te koop en daar komen deze mensen met veel geld en geen talent wel achter hoor. Maar iedereen doet maar wat hij of zij wilt ik lig er niet wakker van, iedereen beleeft de paardensport op zijn eigen manier. en tja met geld is veel te koop maar dat is met elke hobby zo.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:48

talent is niet te koop, maar wel beter te ontwikkelen door middel van goede lessen.

owja, ik las een keer een stuk van een bekende springruiter en die zei dat talent 20% uitmaakt en de rest een kwestie van hard werken en een beetje geluk is.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:51

je rijvaardigheden kun je ontwikkelen maar talent heb je wel of heb je niet. En als je talent hebt dan kun je het door middel van lessen verder tot uiting laten komen maar je kan talent zeker niet van niets tot alles ontwikkelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:56

Dus ook hierin is het ergens oneerlijk: iemand die weinig talent heeft MET geld, kan verder komen dan iemand met weinig talen ZONDER geld. De eerste kan een goede instructrice betalen die ze een en ander bijbrengt. M:aar gelukkig zit ik daar zelf niet zo, ik heb die wedstrijdambitie veel minder, hoef ook niet perse hoog te komen met mijn paarden. Trouwens, ik heb wel een goede instructrice.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:36

Sommige dingen zijn wel waar. Want zeg nou zelf, als je veel geld had koop je toch ook een goed paard???

Het klinkt misschien gelijk arrogant, maar ik zal eerlijk zeggen, ik heb het geld niet. Maar ik "werk" op een fokkerij met arabieren. Echte show arabieren. Weet je wat die kosten????
En we rijden gewoon op een Wintec zadel. En om dit voorbeeld maar even te houden, een zadel moet gewoon goed zitten en dan maakt het niet uit hoe duur het is.
(voor mij dan)

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 17:19

[quote]
Op 2001-12-02 21:25, schreef Merel Blom:
ik wil effe reageren op het feit dat er hier zo negatief wordt gedaan over mensen die mee rijden voor een EK.
[quote]

Merel, ik weet niet waarom je zo fel reageert, maar daar is volgens mij geen reden toe. Ik weet niet in hoeverre jou commentaar aan mij is gericht, maar hieronder een stukje voor je.

Kijk, dat je je aangesproken voelt, is wel te merken, maar waar haal jij het vandaan dat EK ruiters in de grond worden geboord? Tenzij jij dus 1 van die status typetjes bent, waar ik over sprak, aan jou de taak om dat te beoordelen. Ik vind het allemaal prima wat mensen met hun geld doen, en ja, ik koop binnenkort ook een nieuw merkzadel. Dit enkel en alleen om de betere kwaliteit, en zit en pasvorm. En vooral omdat mijn oude uit model raakt. (hierbij bedoel ik dus het niet meer passen) Het maakt mij echt niet uit dat mensen veel spullen hebben nogmaals, Mylord krijgt ook gewoon alles wat hij nodig heeft, maar dit gaat over de STATUS die mensen proberen te bereiken met GELD en daardoor anderen MINDERWAARDIG gaan beoordelen.

EK ruiters leveren een topprestatie in mijn ogen, maar ik heb toch echt het woord EK pony’s, en niet EK ruiters voorbij horen komen. (uit mijn mond dan) Jij wel? Citeer dan maar eens wat ik gezegd zou hebben….
Verder, ook heb ik nergens gemerkt dat ik het heb geciteerd dat het minder is om een EK pony naar hoog niveau te rijden……. En, ik scheer ook niemand over 1 kam, dat zeker niet. Of heb je het hele topic niet doorgelezen voordat je ging antwoorden?

Zucht, ben je nu overtuigd van mijn mening en van de bedoeling van dit topic? Het ging over de status die sommige ruiters ermee proberen te vangen, en das wat anders dan mensen die het beste willen voor hun paardje………

Dit is totaal niet om je de grond in te boren, maar laten we even duidelijk zijn, de woorden die jij zei, kwamen echt niet uit mijn mond.

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 17:25

Citaat:
Op 2001-12-03 08:54, schreef Montreux:
Verward Snap eigenlijk niet waarom mensen zich druk maken over de spullen die andere paardenbezitters hebben en van welk merk deze zijn. Volgens mij gaat het meer om de mentaliteit van de ruiter die op het paard zit!!!

Mensen, mensen, lees alsjeblieft het topic grondig door voordat je dingen gaat zeggen Lips are sealed Frusty
Dit heb ik duideljik beschreven, dat het nogmaals niet gaat om het aantal gulden wat iemand ergens instopt, maar ok de STATUS die ....bla bla zie vorige antwoord van mij. H

Het valt me gewoon op dat mensen de essentie van het verhaal niet opvatten.....sorry hoor.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:36

ik vind gewoon dat er hier in het algemeen te negatief over het EK rijden, paarden, ruiters wordt gedaan. En nee, ik voel me niet helemaal aangesproken, want ik koop geen spullen voor me status, maar ik trek het me wel aan als er negatief over het begrip EK wordt gepraat. Dit vind ik ten onrechte.
Verder was het niet alleen tegen jou gericht, meer in het algemeen bedoel ik dat ik denk dat je niet EK paarden bij een voorbeeld moet betrekken. Mensen kopen EK paarden om te presteren en niet voor hun status

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:06

Hoi Fieke, ik denk wel dat paardrijden in de hogere kringen een elitesport is, maar ik ken ook mensen die niet van die rijke ouders hebben en er toch komen!!!! en 't is niet zo dat alle goede paarden duur zijn, ik ken een top paard dat een kennis van mij kocht voor f 6000,- en waar twee weken later
f 45 000,- voor werd geboden, als je zo'n paard hebt (minder kan natuurlijk ook!!!!!) behoorlijk les en flink wat talent en doorzettingsvermogen, dan kom je er wel.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:44

Merel, okee het komt niemand natuurlijk zomaar aanwaaien maar het kan de een natuurlijk wel een stuk makkelijker worden gemaakt dan de andere. Als je de mazzel hebt dat je ouders in de paardensport zitten en/of veel geld hebben en je daardoor de beste training en een goede pony kunnen geven, dan wordt het je zeker gemakkelijker gemaakt als bv. een meisje van een plaatselijke ponyclub die van een bijbaantje haar simpele pony onderhoudt en alles zelf zal moeten bekostigen omdat de ouders niks met paarden hebben. Als zo iemand het dan toch presteert om succesvol te zijn in de sport, dan heb ik daar veel meer bewondering voor.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:49

moet jij weten. maar toch bedankt. owja, in de hhele wereld zijn verschillen, dit is niet alleen bij paardrijden. ik snap het probleeem niet van spullen krijgen. maar dat zal wel aan mij liggen, ik denk dat wanneer je het gewoon waardeerd, er niets aan de hand is....

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 23:32

Citaat:
Op 2001-12-03 20:06, schreef Flus:
ik ken een top paard dat een kennis van mij kocht voor f 6000,- en waar twee weken later
f 45 000,- voor werd geboden, als je zo'n paard hebt (minder kan natuurlijk ook!!!!!) behoorlijk les en flink wat talent en doorzettingsvermogen, dan kom je er wel.

Uum, een duur paard hoeft niet goed te zijn, maar dat weet je wel he? Zo kan een toppaard natuurlijk ook floppen. Het gaat er niet om hoe duur een paard is, voor mijn shet werd ook de belachelijke prijs van 3000 geboden, dit betekend niet dat ze meteen meer waard is, en beter presteert.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 09:50

Sorry, het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het probleem niet. Ik heb een eigen paard (een goeie), een Stübben zadel en een Stübben hoofdstel. Ik koop een Pikeur broek omdat ik die supermooi vind en ik rijd niet met een vale cap, omdat ik dat geen gezicht vind. Ik werk er hard voor, dus waarom niet. Als een ander met minder genoegen (moet) neemt (nemen), prima; ik zal de laatste zijn die een ander erop aankijkt dat ie een vale cap op heeft. Ik heb een 10 jaar oude diesel met een 10 jaar oude Bockmann erachter. Als ik op concours een mooie vrachtwagen zie, dan ben ik blij voor degene die hem heeft. Zou ik ook doen als ik er geld voor had. De één heeft nou eenmaal meer te besteden dan de ander. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat het diegene allemaal maar komt aanwaaien. Laat iedereen in zijn waarde en geniet gewoon van je sport.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 09:56

Iedereen is blij met de dingen die hij of zij heeft en zo niet dan is dat haar/zijn probleem.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:04

Het is gewoon een kwestie van prioriteiten. Als je een mooie jeep rijdt met een mooie trailer kom je rijk over op dat punt. Maar misschien heb je maar een gewoon paard. Misschien heb je een duur en goed paard, maar een armoedige trailer om het zo maar eens uit te drukken. Misschien heb je op paardengebied alles maar woon je in een klein huurflatje. Op de manege kom je dan over als rijk, terwijl vrienden thuis wel beter weten. Het is waar je voor kiest. MAar mensen zien vaak maar 1 kant van je. Ze zien de dingen die je hebt, niet de dingen die je er voor op offert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:28

Weet je... zo ontzettend veel van die status dingen zijn helemaal niet van de mensen die ermee pronken....
Heel veel van die mooie landhuizen, Jeeps, boten, noem maar op....dat is gewoon VAN DE BANK....
Zij die met zoveel blabla door het leven gaan, hebben een heel belangrijk gemis....het gemis van ZELFRESPECT. LEt maar op, de mensen die gewoon lekker in hun eigen pels zitten, die zelfrespect hebben, die voelen weinig tot geen reden tot jaloezie... die mensen die hoor je dus niet blabla-en.
Het lijkt alsof heel veel mensen stinkend rijk zijn, en sommigen zijn het, maar zeker de helft leeft 'gewoon' OP DE POF.....
Dan is die status in mijn ogen 'gebakken lucht', ik hoop dat ze er gelukkig van worden.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:29

Even een goeie tijd om een goed Fins gezegde boven water te halen: "Arme mensen kunnen zich het niet veroorloven om goedkope spullen te kopen."

Hierbij in aanmerking genomen dat met goedkope spullen dus matige kwaliteits spullen bedoeld worden. Een verstandige koper kan veel geld, pijn en moeite esparen door de juiste spullen te kopen. In wat voor geval ook is het dus niet wijs om spullen te kopen die te snel verslijten enzovoorts.

Wil niet zeggen dat je af en toe ook heel goeie spullen voor minder geld kunt kopen. Geld kan je maar een keer uitgeven, denk na voordat je geld uitgeeft. Koop wijs.

Is paardrijden een elite sport? Hangt ervanaf wat je elite noemt. Ik denk dat meer dan 80% van de wereldbevolking zich geen paarden kan veroorloven, en zelfs in Nederland is er een hele groot deel van de bevolking die zich geen paard kan veroorloven, zelfs als ze dat zouden willen. In die zin is paardrijden (net als autorijden) een elite sport.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 08:56

Citaat:
Op 2001-12-03 14:36, schreef Amanda:
Sommige dingen zijn wel waar. Want zeg nou zelf, als je veel geld had koop je toch ook een goed paard???

Nou nee hoor. Ik heb ook geld voor een "duurder" paard en dure spullen maar ik heb maar een simpel fjordje (geen toppertje) met een goedkoop zadeltje. Gewoon omdat ik fjorden leuker vindt (karakter en uiterlijk) dan die KWPN-ers en het goedkope zadeltje als een huis ligt en zit. Waarom zou ik dan een duur zadel kopen? Ook goedkope zadeltjes gaan lang mee, tis maar net hoe je er mee omgaat. Want als de mens een duur zadel aanschaft wordttie ineens wel wekelijks in het vet gezet.

Dus al heb je veel geld: tis maar net hoe je er mee omgaat.
Viv

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:27

maar je koopt wel een leukere dan de pony van de handelaar( VOORBEELD), gewoon een leuek die bij je past en lief is, en niet het goedkope valse kreng van op de hoek.

enne, ik kocht normaal ook gewoon goedkope spullen, maar bij ons is het toch echt: goedkoop is duurkoop.

En ik denk dat paardrijden wel beter betaalbaar is geworden, want er zijn nu best veel mensen die het kunnen beoefenen, maar het blijft een sport die vooral voor mensen met geld te doen is. ( denk ik, als mensen al hun geld er aan uit willen geven, vind ik dat wel knap, maar ik denk dat er maar weinig zijn die voor hun paard op water en brood gaan leven)

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:29

Boeiend dit en ff in reactie op het spullen krijgen Merel. Er is niks mis mee als je spullen krijgt en als je het waardeert en niet voor lief neemt is dat helemaal top en wat mij betreft iedereen gegunt. Maar wat ik bedoel als ik zeg dat het mij wel eens moeite kost als iemand alwéér iets krijgt, is dat ik nooit een eigen pony heb gehad en voor mijn verjaardag manegelessen kreeg. Ja hier zit een stukje oude frustratie want tegen de tijd dat ik een fatsoenlijk paard onder mijn kont kreeg en al mijn geld in privéles stopte, bleek dat ik voor geen meter kon rijden omdat ze me op de als zéér goed bekend staande FNRS-manege met weet ik hoeveel sterren geen goede rijstijl hadden bijgebracht. Da’s ook lastig op een manege, ik weet het. Maar dat levert toch al een achterstand op. Ik betaal alles zelf voor mijn paard en dat doe ik met liefde. Hij krijgt het beste van het beste. Maar als je dan alle centen opzij legt en zit te dubben of je nu dat geld eerst gaat uitgeven aan die transportbeschermers omdat de oude kapot zijn, of aan de rits die je in je laarzen wilt zetten omdat je ze niet meer past, of aan de kraker die je voor je paard wilt laten komen, of aan die nieuwe zweetdeken die je eigenlijk ook wel érg goed kunt gebruiken, en je buurvrouw komt dan op stal ‘even’ haar nieuwe laarzen (niks mis met de oude hoor), nieuwe Anky-zweetdeken én nieuwe Anky-uitrijddeken showen die ze van haar ouders heeft gekregen….ja, dan moet ik als ik heel eerlijk ben toch eventjes slikken. Ik laat er niks van merken en gun het haar ab-so-luut! Maar ik gun het mijzelf en mijn paard ook snappie…Dat bedoel ik met af en toe moeite hebben met…