BELANGERIJK! vervolg op ongeluk met de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:31

*volcano* schreef:
@ ikke, ik was heel zeker dat ik de kabel had vastgemaakt Scheve mond Maar ja, als iedereen tegen je begint te zeggen dat het bijna onmogelijk is dat de kabel vast zat, omdat de kabel nog intact was en de rem er niet op was getrokken, dan ga je na een tijdje, wel twijfelen.
Gewoon onder het rijden is de kabel bij mij ook nog nooit losgegaan en jaren lange ervaring heb ik ook niet, ik heb mn B + E rijbewijs nu ongeveer een jaar. En ik bevestigde de kabel op de manier zoals die me geleerd is met het rijbewijs, zoals iedereen het leert dus.

No offence hoor, voor het geval we elkaar verkeerd begrijpen.
Ik heb het dus wel meegemaakt dat de kabel gewoon los hing na de rit, terwijl ik zeker weet dat ie vast zat bij het wegrijden. Bij mij is er goddank nooit iets gebeurt, maar jou is dus die k** samenloop wel overkomen.
Heb jij ook twee van die halve "lusjes" aan je haak zitten? Ik heb daar hele slechte ervaringen mee. Op de Disco zitten die ook en daarmee is het me dus een aantal keren overkomen. Tegenwoordig doe ik het kabeltje om een steunbalk van de haak en dan door dat oogje. Schiet hij uit het oogje, dan zit ie altijd nog om de balk (niet de kogel!) van de trekhaak.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:02

Wat een fijne pony is Goldy OK dan!

Goed verhaal, ik zal eens opletten hoe wij het remkabeltje normaal gesproken vastmaken Lachen.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:52

ikke schreef:
je bent tenminste ECHT veilig bezig, i.p.v. dat gepruts in de marge van je, te weinige, laadvermogen!!
Ben wijs en wil niet bij die sukkels horen, tenzij je je een van die weinige goede kunt veroorloven (> 40.000 euro)

He Verward Gepruts in de marge van ME? Heb ik iets geschreven over dat ik überhaupt met een trailer rijdt? Of met te weinig laadvermogen? Mijn man rijdt me gewoon met een hele zware auto met overcapaciteit overal naar toe hoor, met mijn kleine paardje in de twee paardstrailer en daar is nix onveiligs aan. Trouwens er zijn wel degelijk goede veewagens in de handel die je met een B mag rijden, ook gewoon verkrijgbaar bij carrosseriebouwers als Anemone en Roelofsen. Die gaan echt geen rommel verkopen hoor. En volgens mij had ik bij mijn uitspraak een Clown neergezet. Dat betekent dat je het niet te serieus moet nemen. Maar in ieder geval toch bedankt voor het advies, van 40.000 euro is idd niet overdreven duur, dus wie weet een goed idee voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Rosanna op 14-10-04 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:54

Margreet schreef:
Nee, dat klopt niet.
Het is de bedoeling dat de kabel stevig genoeg vast zit om de trailer op de rem te kunnen trekken bij losbreken van de auto, maar daarna moet de kabel wel degelijk los komen van de auto, anders sleurt je trailer er aan het kabeltje nog achteraan.... ..

Oeps Bloos Maar goed dat ik gezakt ben Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:01

De kabel moet inderdaad breken of loskomen NADAT hij de trailer op de rem heeft gezet......

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:21

Fitzroy schreef:
Ben ik dan de enige die zo blonT is dat ik niets van de uitleg snap??
Ik begrijp echt niet welke bevestiging en welk haakje je bedoelt.

Ik begrijp er dus ook niets van...
Als je een oogje aan je auto hebt en je maakt daar het kabeltje aan vast, kan het toch niet zomaar losschieten?

Maar die pony van jou is echt super, gelukkig maar dat ze niet bang is geworden!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 13:32

Jura schreef:
Als je een oogje aan je auto hebt en je maakt daar het kabeltje aan vast, kan het toch niet zomaar losschieten?

Waar denk je dan dat ik het aan vast heb gemaakt?
De kabel kan écht loskomen van het oogje!

En om mijn uitleg te verduidelijken komen er morgen foto's. (heb nog even flink doorgedramd en het mag nu wel)

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:44

Mag je de foto's al publiceren? Ben er nl erg benieuwd naar

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:57

Van mijn trailerleverancier heb ik geleerd dat de breekkabel in een lus om de trekhaak heen moet, waarbij de lus door het oog aan de trekhaak heen moet. Dus de breekkabel om de trekhaak, door het oog, weer aan zichzelf vastklikken. Mocht de trailer ooit van de trekhaak afschieten, dan nog kan de breekkabel niet van de trekhaak afschieten omdat hij altijd nog door het oog heen loopt.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:58

Ow god zeg ik schrok me dood toen ik bijde berichtjes las.
Wat een grove fout.
Ik ben benieuwd naar de foto`s

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:58

Niet van jou hoor!! even tussen door

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:39

Ben benieuwd naar de foto's. Maar gelukkig dat het allemaal is goed gekomen!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 16:32

De foto's komen eraan, ik heb ze met mn mobiel gemaakt maar ik ben nog bezig uit te zoeken hoe ik ze op mn laptop krijg, lukt t niet dan maak ik zsm foto's met mn digi.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:56

De foto's (let niet op de witte randjes, moest wel, anders waren de foto's niet groot genoeg om te uploaden)

Dit is dus de verkeerde manier van vastmaken.
Afbeelding

Dan kan het haakje nl zo gaan draaien en zoals je op de foto ziet word het dan open gedrukt.
Afbeelding

Even iets verder weg van hoe het kabeltje en het haakje dan draaien. (als je er nu een ruk(je) aan geeft schiet de kabel los. (is alleen zo wanneer het oog aan de trekhaak dus zo is bevestigd, wij hebben nog een andere auto waarvan het oog anders is bevestigd aan de trekhaak, daar zal dit dus niet gebeuren)
Afbeelding

En als je het kabeltje met de opening naar beneden vastmaakt zal dat niet gebeuren. Extra veilig is dan om het kabeltje ook nog een keer om de trekhaak te draaien in een soort knoopje.
De manier die Alvaron beschrijft lijkt mij ook wel een goede manier.
Afbeelding

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:12

Huh, Les 1 E achter B was dat de kabel aan ZICHZELF vastgemaakt moet worden....... dus oog van de kabel door het oog van de auto heen, een lus maken en de kabel aan de kabel klikken............ om het niet nog ingewikkelder te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:31

Daarom snapte ik het verhaal ook al niet. Maar ik bevestig net als Kim de kabel aan zichzelf nadat ik hem door de haak gehaald heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:32

Duidelijke foto's Volcano.
Ik heb twee van die halve haakjes boven elkaar en daar heb ik dus slechte ervaringen mee. Ik ben verbaast dat het hiermee ook kan, maar uit jou foto's maak ik duidelijk op wat je bedoeld en inderdaad het kan dus *ikke weer een illusie armer*
GijenKim, hoe wil jij het haakje door het ringetje krijgen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:37

Lus maken, lus door het oog en de haak aan de lus maken Haha! Haha! Haha! Haha!

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:43

jeetje!

gelukkig weet jij nu wel zeker dat je weet hoe het allemaal kon komen!
veel sterkte nog met het verdere onderzoek, en ik hoop voor je dat er nog meer opheldering komt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 03:41

jeetje volcano wat verschrikkelijk wat je overkomen is.

en dat van een losbreekreminrichtingskabel en losschieten ken ik ook maar al te goed. ook ik koppelde altijd zelf de trailer aan en wist dus ook zeker dat ik die kabel vast had gedaan, maar ook bij mij kwam het wel eens voordat ie toch los was gekomen. nou moet ik er wel bij zeggen dat ik net als ikke 2 van die ogen had.

maar waarom ik toch nog op een wat ouder topic reageer is volgende: een losbreekreminrichtingskabel mag je nooit, maar dan ook nooit, om de trekhaak van je auto heen doen. hij moet alleen aan dat bewuste oog. sla je hem wel om je trekhaak kun je daar een behoorlijke boete voor krijgen. en daarnaast mocht je (als je hebt meegemaakt) een ongeluk met je trailer krijgen, krijg je gegarandeerd problemen met je verzekering. niet correct aangekoppelt, we betalen niet uit.

de losbreekreminrichting moet nl nadat hij de trailer op de rem heeft gezet afbreken. en als je het om de trekhaak slaat heb je kans dat ie niet breekt. omdat de oppervlakte van de trekhaak te glad is.

en ja er lopen leuke rijinstructeur rond in nederland, de mensen te leren die kabel rond de trekhaak te doen. ze zouden beter moeten weten Boos! .

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:40

Oei, dan doe ik m dus ook altijd verkeerd vast. Ik klik m dr ook altijd van onder naar boven aan, maar heb nog nooit meegemaakt dat de kabel loslag bij aankomst. Zoiezo is ons kabeltje te kort om m om de trekhaak te doen en dan weer vast te maken. het lukt net als je m over de trekhaak doet en dan vastklikt aan dat ringetje. Ga t de volgende x meteen testen.

Btw, je hebt echt een superpony dat ie dat allemaal goed vind! OK dan!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:12

Ik ben nu bezig met mijn E- examen, en daar heb ik geleerd dat de losbreekkabel NIET aan de trekhaak bevestigd mag worden.
Hij heeft een speciaal ringetje onder de auto gelast waar de kabel wel aan moet. En deze moet dus los kunnen schieten als de trailer van de kogel afschiet en de rem erop zet.
Als de losbreekkabel niet breekt, dan word het pas gevaarlijk op zo'n moment.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:35

miss een rare vraag maar kan je zelf ook testen of kabel de rem echt erop zet of ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:42

ja hoor maar het kost je wel een remkabel Haha!

auto voor de trailer zetten en alleen je remkabel aan het betreffende oogje doen. autootje naar voren rijden, e voila je hebt je test. Knipoog Schijnheilig Haha!

wyko, blij te horen dat er nog goede rij-instructeurs in nederland rondlopen Knipoog . veel sucses als je moet afrijden.