Leuk, als iemand niet wilt ontwormen! :(

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:09

En nou maar hopen dat Roos ook ontwormd. En regelmatig blijft ontwormen, zodat je niet alle 8 weken dezelfde discussie krijgt.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 13:11

Roos heeft gelukkig tegelijk met mij ontwormt.

Nee, ik hóóp het ook niet zeg Scheve mond
ik ga het wel even bijhouden op de kalender op stal Haha!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:49

Mensen die hun paarden en ponys niet ontwormen halen bij mij het bloed van onder mijn nagels. Toen ik mijn paard kocht was de verkoper ook niet eerlijk over het feit ontwormen. Bij aankoop hadden ze mij gezegt dat het paard ps 6 weken geleden ontwormt was. Maar twee dagen nadat ik haar gekocht had had ze een koliek aanval. Het was een verstopping. Met spoed naar Urecht gebracht omdat de DA het niet aandurfde haar thuis te spoelen. Na 10 dagen en twee keer gespoelt te zijn mocht ze naar huis en het onderzoek had ontdekt was het was een worm infectie. Toen ze in Utrecht stond en ik wist wat er aan de hand was, had ik de vorige eigenaar nog gebelt en toen gaf ze toe dat het als 12 weken geleden was geweest dat ze de merrie had ontwormt Boos!. Alles is gelukig goed afgelopen, alleen moet ik mijn merrie nu in de zomer om de 6 weken en in de winter om de 8 weken ontwormen. En twee maal per jaar een grote kuur dus voor lintworm geven. En ik hou me aan dat gegeven van de kliniek.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:55

Ook hier op stal een strak ontwormingsschema.
Niet ontwormen = niet op de wei en niet in de paddock.
Geen gezeik, lekker duidelijk, geen omkijken naar. Je ziet het wel aan de rekening Haha! (collectief ontwormen is nog goedkoper ook!)

Dat zou op iedere stal zo moeten zijn!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:04

Sommigen in dit topic zeggen dat ze het zelf moet weten etc. Maar haar paard kan de andere paarden infecteren, daar gaat t om. Dus als zij haar eigen paard niet wil ontwormen, brengt ze ook de andere paarden in gevaar.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat ze het dus niet zelf maar moet weten!
Man, gelukkig heb ik niet zulke miepstalgenoten zeg!

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:40

Ik vind ook dat je gewoon tegelijk moet ontwormen en op tijd!
Anders heeft het geen nut als ze samen op de wei staan en de ene word wel ontwormt en de ander niet..
Maarja als het opgelost is dan is het goed tog Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:06

x_shirley_x schreef:
Ik vind ook dat je gewoon tegelijk moet ontwormen en op tijd!
Anders heeft het geen nut als ze samen op de wei staan en de ene word wel ontwormt en de ander niet..
Maarja als het opgelost is dan is het goed tog Knipoog

Ze zat nog steeds te zeuern om die kuur.. Rolleyes

wijzer meegenomen, en die ging voornamelijk over lintwormen, dus daar staat op 2 x in het jaar met eqiumax (hoe schrijf je het Haha! ).

En nu denkt ze dus dat je maar 2 x per jaar moet ontwormen, ze wil helaas alleen naar zichzelf luisteren, dus nu gaat ze volgens mij toch 2 x per jaar doen..

Ik mag gelukkig van de staleigenaar Dusty apart zetten in een andere wei Pling

Mar nu vind ze het zoooooo zieluuug voor Dusty dat ze alleen komt te staan en blaaablabla..

Ik vind het nog zieliger om mijn paard een koliekaanval te laten krijgen, toch..? Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:17

Dit is nu dus echt niet leuk meer Scheve mond

er is een hele rel op stal aan de gang, en opees is het allemaal MIJN schuld!

Roos heeft me ook verkeerd begrepen en is volgens mij ook boos, want ze zei helemaal niets meer op msn..

Ik snap het niet hoor! Ik wil niet verder ruzieen dat heb ik in het stalboek opgeschreven, maar volgens diegene die niet wilt ontwormen meot ik niet ineens zomaar zonder dat er iets gebeurd is gaan doen Verward

Ik snap er niets meer van, ik ben helemaal in de war!

Owens_hartje

Berichten: 159
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:32

Dan hoop ik dat ze mijn berichtje even leest.
Wormen vreten de darmen van binnen weg, als je er te laat wat aan doet, dat noemen ze dan darmperforatie. (is dan niets meer aan te doen) Bloedwormen tasten de organen ook aan vooral de longen. Bij zware verwaarlozing kan dat zelfs de dood van je diertje tot gevolg hebben.
Verandering van de wormenkuren is daarom ook erg belangrijk.
Ik zou zeggen zoek informatie hier over met fotomateriaal. Dat zal zeker te vinden zijn. En wrijf dat even onder de neus van die persoon.
Maar mijn gevoel zegt dat ze geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
De paardjes zijn afhankelijk van hun verzorgers dus verzorg ze naar behoren dan heb je er het langste plezier van. Knipoog

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:32

Mijn pony ontworm ik om de 8 weken met Furexel..maar heb nog nooit gehoord van 2 x per jaar equimax?Is dit erg belangrijk ik dacht dat een wormenspuit tegen alle soorten wormen beschermd maar dat heb ik blijkbaar fout?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:48

vanavond dus navraag gedaan bij de staleigenaar. Hij denkt dat alles een wormenkuur krijgt... Hij zou het navragen. Gelukkig maar.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:12

Bij ons is het vastgelegd in het contract. Om de 3 maanden worden alle paarden door de stalhouder ontwormd (met Equest). De enige manier om zeker te weten dat alles ontwormd wordt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:21

Een paard wat niet regelmatig ontwormd is/wordt, zou ik niet bij mijn paarden in de wei/paddock willen hebben !

Je hebt dus groot gelijk als je zegt dat het sneu is voor je paard als ´ie alleen staat, maar dat dat altijd nog beter is als koliek/ ernstig worminfectie te krijgen Scheve mond ....

Owens_hartje

Berichten: 159
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:50

Verandering van merk wormenkuur is ook belangrijk. Zo voorkom je dat de wormen resistent worden. Dat houd in dat ze antistof hebben tegen de wormen kuur.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:57

een vriendin van mij ontwormt haar paard ook maar om 8 maanden!!! Ze gelooft mij niet dat dat normaal om de 8 WEKEN gebeurt... Laten doen zou ik zo zeggen, vanaf dat ze het doorheeft dat der paard ziek kan worden zal ze wel anders piepen! Je kunt al moeilijk stiekem voor haar gaan ontwormen hé? Verward Er bestaan toch belachelijke mensen hoor!

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:04

als ik me haf heb geef ik hem gewoon om de 3 maanden een wormen kuur.

zoals op de verpakking staat.

En ik ja. ik hoop voor je dat ze der egt aan houd om hem te ontwormen

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:06

MelodyT schreef:
Mijn pony ontworm ik om de 8 weken met Furexel..maar heb nog nooit gehoord van 2 x per jaar equimax?Is dit erg belangrijk ik dacht dat een wormenspuit tegen alle soorten wormen beschermd maar dat heb ik blijkbaar fout?

Equimax is zeker wel belangrijk, die pakt namelijk ook de lindworm mee... Lachen

Verder is hier onder al gezegd dat het afwisselen van wormenkuren erg belangrijk is...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:17

MelodyT schreef:
Mijn pony ontworm ik om de 8 weken met Furexel..maar heb nog nooit gehoord van 2 x per jaar equimax?Is dit erg belangrijk ik dacht dat een wormenspuit tegen alle soorten wormen beschermd maar dat heb ik blijkbaar fout?

equimax beschermt ook tegen lintworm Lachen

Vandaag heeft Roos de DA gebeld, maar wij kunnen gewoon onze paarden bij haar paard zetten, het maakt voor onze paarden niets uit. Alleen heeft diegene die 2x in het jaar ontwormt meer kans op wormen/koliek.

Dus ze gaat wél 2 x per jaar ontwormen, ik had het nooit gedaan, maar ja het is haar paard en haar keus..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:35

En toch zou ik gewoon niet willen dat er een paard tussen loopt die het land met wormen besmet. Het moet gewoon niet mogen. En als er nu een rel gaande is en jij de schuld krijgt: soms moet je een goede ruzie niet uit de weg gaan. En jouw schuld is het niet, want jij ontwormd...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:08

Marloez schreef:
En omdat de paarden bij elkaar in de wei staan, hebben onze ontwormingsmiddelen geen zin meer! (omdat je altijd tegelijk moet ontwormen)


Off-topic, sorry..... Maar is dat zo, als je niet alle paarden op 1 stal tegelijk ontwormd dat het dan geen zin heeft?
Ieder paard bij ons op stal wordt keurig om de zoveel tijd ontwormd, maar we doen het eigenlijk nooit tegelijk????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:15

Wij doen het wel tegelijk. Als er een mogelijkheid is om dit onderling met elkaar af te spreken zou ik dat gewoon doen. Dan is de kans ook niet zo groot dat er eentje denk: "kan nog wel een maandje langer", of het simpelweg vergeet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:21

Geen zin is teveel gezegd, maar erg handig is het niet. Dat heeft te maken met de cyclus van de diverse wormen. Het is dus wel degelijk van belang dat alle paarden op stal tegelijkertijd ontwormd worden.

Verder heb ik in dit topic al heel veel zin en onzin gelezen over ontwormen. Maar wie weet krijgt dit topic ooit nog eens de nobelprijs voor de nieuwe ontworm-theorie.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:17

Hoe zit het dan volgens jou lageveld, daar ben ik dan nieuwschierig naar.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:48

Wat een gezeik van die griet die haar paard niet wil ontwormen! En dat om 10 banketstaaf euro's (wij ontwormen collectief)

Wij hadden er op stal 1 die de pony niet meer ging enten omdat het dier te koop stond. Wij enten ook collectief voor 20 euro! Als je om 10 of 20 euro verlegen zit moet je zeker géén paard nemen.

Persoon die bij ons niet wilde enten mocht vetrekken, toen hebben ze toch apart ge-ent voor 35 euro (incl voorrijkosten) Net goed!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:53

Dat vind ik dus verkeerde zuinigheid maar ondertussen wel dat Anky dekje van 50 euro aanschaffen Boos!

Als die persoon die niet ontwormen wil naast dat ene artikel van equimax ook andere bladen en artikelen leest dan weet ze dat dat niet voldoende is. De laatste tijd ben ik het in de strengen tegen gekomen en in nog een paar bladen.