Hoe straf je je paard (als je dat al doet)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taniek
Berichten: 44
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:01

Ik straf mijn paard met mijn stem en met mijn zweep.En Macario: een paard heeft altijd gevoel weet je nog? manege paard of niet,paarden hoor je niet te schoppen.Een hoge jell vind ik voldoende.
Wat heeft het nou voor nut om een paard een trap in zijn buik te geven als hij zijn buik uitzet voor de singel? Loop dan een stukje en trek hem weer aan,
zo kan het ook en zo kan het op een vriendelijke manier.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:14

Sunnylover: ja ik geef hem een harde schop jah. Even die hakken erop (weetjewel? schop als je erop zit) Dan is ie weer wakker want af en toe kan ie een beetje suffen.
Schop als in er naast staand doe ik niet in een springles want dan moet ik eerst afstappen en dan is het te laat Haha!
En ja een stevige SCHOP helpt wel hoor... en niet meteen Huilen nou want liever een schop dan dat ie zn benen breekt over een hindernis omdat ie niet oplet Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:15

Mijn paard weet donders goed wat wel en niet mag. Maar soms krijgt ie het tussen zijn oren en hij luisterd voor geen meter. Als hij gaat lopen racen krijgt ie een flinke ophouding. Weigert ie , krijgt ie een flinke por en als ie steigert een draai om zijn oren.
Een keer heb ik hem voorruit moeten slaan met de zweep. Dat was geen pretje. Dat was nog bij de boerderij waar ik stond. Hij staakte, kwam akelig hard omhoog en neigde over het hek te vallen met zijn benen. Toen heb ik met een hand de teugels gepakt, en hem een flinke tik op zijn kont gegegeven en voorruit gedreven met mijn benen.
Nu hoef ik hem niet meer zo te straffen, hij weet hoe ver hij kan gaan.
Een flinke harde *EH* of *pas op* of zijn naam volluit *BRAHMAT* helpt nu voldoende gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:30

Tijdens het rijden stout: (bijvoorbeeld door te hard te gaan of bv te weigeren bij een sprongetje) dan zet ik haar achteruit, en zeg ik het bijbehorende 'back' minder vriendelijk dan wanneer het een op zichzelf staande oefening is. Dat verschil weet Milena dus donders goed.

Aan de hand wil die van mij wel eens steigeren (dag voordat ze hengstig wordt) en dan antwoord ik in 'paardentaal': ik draai vliegensvlug m'n kont naar haar toe en schop haar. Gemiddeld eens per twee hengstigheidjes nodig....

Verder is het meestal voldoende als ik m'n stem gebruik.
Onder het rijden rol ik ook wel eens m'n spoor langs haar buik, maar dat vind ik niet echt straffen; meer een hulp verduidelijken.

Met een zweep slaan doe ik nooit; ik weet niet eens waar dat ding is, als ik er uberhaupt nog een heb.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:38

Ik hoef mijn paarden bijna nooit te straffen, en als ik dat doe is het meestal met mijn stem. Als ze heel druk zijn krijgen ze een ruk aan het touw. Met een zweepje een keertje bijtikken onder het rijden noem ik geen straffen, ik doe dat trouwens ook niet vaak. Echt onderhands slaan of een keiharde ram met een zweep heb ik nog nooit gedaan bij mijn paarden, die zijn daar veel te sensibel voor, en het is gewoon niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:41

Effe nog een toevoeging: er zit bij ons erg veel verschil tussen onze paarden. Leonardo komt al vreselijk onder de indruk als je boos naar 'm kijkt (warmbloed) en Milena (koudbloed) zou nog niet onder de indruk komen als je d'r met een boomstam zou slaan Haha!