Zou jij je paard laten slachten...............

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

party-girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:14

ik zal een van onze paarden NOOIT laten slachten. En eet ook geen paardenvlees maar wel koeienvlees, als je aan het eten bent denk je er niet echt aan maar ik vind het ook niet fijn dat een koe of zo geslacht word!!! En koeien zijn ook dieren die een leven verdienen en koeien zijn heus alleen niet gemaakt voor de slacht ik vind het mooie dieren en vind mesterijen voor varkens,kippen,of kalveren heeeeeeeeeeeeel zielig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig die beesten krijgen hun moeder een paar dagen te zien misschien 1x in hun leven het daglicht!!!!!!!! Ik hoop dat die snel worden afgeschaft!!!!!!!!

Lonnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:08

Er is ook vaak gedreigd dat mijn pony naar de slacht moet. Ik wil dat natuurlijk niet! Gezond, lief beesie dat alleen af en toe (Te) ondeugend is. Ik heb er geen last van. Loze dreigementen als je het mij vraagt. Ze houden net zoveel van hem als ik. Ik eet ook geen paardenvlees. Ik wordt al misselijk bij het idee de lieveling van een andere paardengek op te eten na jarenlang trouwe dienst. Eten wij bejaarden soms ook op? (Sorrie voor de opmerking, maar het is hetzelfde). frikandellen en kroketten lus/eet ik ook niet. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 21:40

eet je dan wel vlees van andere dieren, die hebben toch evenveel recht op hun leven als een paard?!!!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 21:47

nee !!! nooit hoe ziek dan ook, altijd een spuitje, kan het niet over me hart verkrijgen om er een als diner op te dienen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 21:51

Ik ben gewoon een hele vegetarier Lachen Ik eet geen enkele diersoort, of het nou een paard of een vis of een koe is, what ever.. ik eet het gewoon niet.

Niet zo zeer omdat ik het zielig vind (nouja, ook een klein beetje), maar meer omdat ik een belofte heb gedaan aan iemand en die ga ik ook echt houden..

Als andere mensen vlees eten, vind ik best, iedereen moet zelf weten wat hij of zij eet, vind het alleen soms moeilijk omdat ik spek bijv ontzettend lekker vind. Maar als ik dan maar 1 seconde denk aan Miep (een heel lief varken) dan heb ik al zoiets van.. oke... ik hoef dit niet.

Het klopt misschienw el, dat als je je paard naar een destructiebedrijf doet, dat het dan ook in mootjes gehakt wordt en ook dat als je het slacht, dat het dier dan nog ergens voor gebruikt wordt.. Maar ehm.. hoe leg je dat uit.. voor mijn gevoel is het gewoon fout.. Zoiets als: je eet geen bejaarden of mensen.. dat is dan heel zwart-wit gezegd, maar voor mijn gevoel is het ongeveer zo

Achja, iedereen moet gewoon doen wat hij of zij goed vind Lachen . Denk er dan alleen wel bij na, wat voor vlees je eet, neem een keertje scharrelvlees ipv bio-industrievlees!

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 21:55

ja ze ruiken dat inderdaad
me maag raakt nu helemaal overstuur met het idee dat ieuw hij naar de slacht moet
nee dan maar inslapen..

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 00:53

Zoals ik er nu overdenk gaat mijn paard naar de slacht (als ie geen vervelende medicijnen heeft gehad ofzo). Als het eenmaal zover is kanhet best wel anders zijn. Ik denk er netzo over als enkele anderen: het beest heeft mij haar hele leven plezier geschonken, ik hoop dat ze het bij mij fijn heeft gehad. Maar als ze dood is, dan is ze dood. Cremeren zie ik sowieso niet zitten. Destructie alleen als het niet anders kan. En bovendien: liever dat mensen mijn paardje opeten dan dat ze er speciaal een paard voor slachten in Argentinie ofzo.
Zelf ben ik niet zo dol op vlees, ik eet het wel. Behalve spek, botjes vlees (kluiven ed vind ik zo smerig!) en paardenvlees. Maar bv een hamburger lus ik wel (wie weet wat daar allemaal inzit!)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 02:06

Silver heb ik in de wei in laten slapen....en ik heb daar nooit spijt van gehad.
Ik moest er inderdaad nogal wat geld voor neertellen, terwijl ik er bij de slacht misschien wel geld toe had gekregen, maar toch....het idee dat mensen Silver opeten... Misselijk
Nee, dank je feestelijk. Bovendien is er nu iemand bijgebleven tot hij echt weg was, zelf wou ik dat niet....en dat vind ik nog steeds een fijn idee.
Ik heb er nu volgens mij beter mee om kunnen gaan, dan dat ik hem naar de slacht gebracht zou hebben, al kan ik daar natuurlijk niks zeker over zeggen...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:28

Zeker merken paarden het als ze bij de slager zijn, ze ruiken de dood. Nog nooit die veralen gehoord over paarden die persee niet langs die ene boerderij willen omdat daar een dood dier voor de deur lag. Ze weten het precies hoor. En ik gun het overigens geen enkel dier. Kippen worden echt op een gruwelijke wijze geslacht en hebben vaak een verschrikkelijk leven gehad.
Ik vind dat je geen onderscheid moet maken tussen dieren. Ik ben zelf vegetarier en voel me daar prima bij! Als alle dieren nou eens een beter leven gehad zouden hebben zou ik er minder moeite mee hebben, maar als je geen vlees nodig hebt waarom zou je het dan eten???

Greetzzz Elise

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:37

Ik zou mijn paard echt nooit laten slachten, echt niet!!!!!!!!!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:44

Ja, en ja... Volmondig. Ik weet dat de meeste paarden een heerlijk leven gehad hebben, en hebbenz e dat niet, dan zijn ze heel goed af in mijn buik. Komt alleen de crux: wij eten nooit paardenvlees, niet uit principe, maar het is er nooit van gekomen ofzo? Bovendien ben ik niet zo verzot op vlees, maar in principe heb ik er geen problemen mee.
Ik zou het heel moeilijk vinden om mijn paard weg te brengen, maar het idee dat hij opgegeten wordt vind ik misschien zelfs wel mooi. Een soort van cirkel van het leven. De een zijn dood IS de ander zijn brood.
De slacht op zich is misschien voor de omstanders niet zo mooi, maar een veel zachtere lijdensweg dan 't spuitje. Ik heb het nog nooit gezien, maar een goede kennis van ons (met paard) is zelf slager en weet precies hoe t allemaal werkt. Via hem weten we dus ook welke paardenslager we evt. moeten hebben.
Mocht het nou zo zijn dat mijn paard in elkaar stort van ellende in Utrecht, dan mogen ze hem voor de wetenschap wel opensnijden. Het idee dat iets ná de dood nog nuttig is vind ik heel bijzonder. Zolang ik niet hoef te kijken hoe ze mijn lieverd toetakelen (want zo voelt het voor mij, ik heb hem immers te eten gegeven en hield van hem als LEVEND wezen) vind ik het een heel mooi gebaar.
Voorlopig geniet ik nog lekker van hem als paard, maar na zijn dood is hij echt niets meer dan vlees. Datgene wat hem tot het paard maakt dat hij is is dan verdwenen...

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:51

Citaat:
Op 2001-11-24 17:38, schreef Flus:
Ik vind 't wel een beetje raar om te zeggen dat een koe geboren zou zijn om geslacht te worden. Ik bedoel, dat is toch ook een wezen met recht op een leven, of ligt dat aan mij???!!!

Ja maar het is echt zo, sommige boeren fokken koeien voor de slacht. Niet allemaal maar er zijn boeren die dat doen hoor Scheve mond\

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:32

Mm als ik je vraag zo lees zeg ik: Nee natuurlijk niet want ik heb daar geen enkele reden toe. Maar stel nou eens dat je paard ongeneeslijk ziek is, veel pijn heeft en niet meer beter wordt. Dan kan je hem misschien het beste in laten slapen en, ik weet niet of zon spuit kwaad kan voor de consumptie maar dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit of je paard nu voor de consumptie gebruikt wordt of naar een crematorium oid Verward gaat. Al is het naatuurlijk geen prettig idee en ik moet er dan ook niet aan denken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:55

ik zeg altijd dat ik pas kan besluiten als het moment daar is. Hem af laten schieten door een slager zou ik nog wel kunnen, maar dan komt het idee dat jou paard daar aan zo'n vleeshaak hangt en ontleed wordt.
Daar zou ik echt nachtmerries van kunnen krijgen, maar als hij gewoon na het afschieten vernietigd zal worden heb ik daar minder moeite mee.
Paardenvlees eten we thuis nooit en ik weet niet eens waarom, misschien wel omdat ik het vroeger nooit wou.
Als er nu paardenbiefstuk op mijn bord ligt eet ik het op.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:46

Ik zou het verschrikkelijk moeilijk vinden om de keuze te maken tussen slacht en spuitje. Mijn gevoel zegt spuitje in eigen omgeving, maar een paard heeft een enorme drang tot blijven staan als er gevaar dreigt. Met andere woorden, als een paard een spuitje krijgt om neer te gaan, dan levert dat een enorme strijd op in het dier, omdat'ie simpelweg niet neer wìl gaan. Het voordeel van de pin door het hoofd is dat het paard in een keer weg is. Voor ons is het echter veel akeliger om dat te moeten aanzien. Het beste zou het misschien zijn als het paard thuis, in eigen omgeving, geschoten zou kunnen worden.
Wat betreft het eten van paardenvlees, daar heb ik niet zo'n moeite mee. De meeste paarden, althans in Nederland, hebben een beter leven gehad dan de varkens die in de supermarktschappen liggen. En idd, naar de destructor gaat'ie anders toch, waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:24

Als je je paard laat slachten komt hij terug als karbonade. Als je hem laat inslapen gaat hij de kunstmest in of komt weer ingeblikt terug in de Pedrigree Pal of Whiskas. Het cremeren van paarden is nog steeds niet toegestaan in Nederland.

Mij maakt het niet uit wat er met mijn paard gebeurt als hij dood is. Zo lang hij nog leeft doe ik alles voor hem en zo zal ik hem netjes naar het einde begeleiden.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:47

ik heb het wel gedaan mijn bammie laten slachten Verdrietig ik vond het vreselijk maar mijn ouders hadden zoiets van dan krijg je er wat voor terug dan kunnen wij weer een nieuw paardje voor je kopen en 2weken daarna stond Sya al in de stal, moeilijk hoor het waren net nieuw gebouwde stallen en alleen BamBam had erin gestaan en dan staat eropeens een ander 'vreemd' paard in die stal Verdrietig .

paardenvlees eten nee nooit! Misselijk

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:39

Brr ik vind dat woord zo eng, slachten. Bah bah. Dat betekent niet dat ik nooit zou kiezen voor de slacht, hoor. Ik heb weleens gehoord dat het paard na het spuitje gebruikt wordt voor zeep? Is dat waar? Zo ja, dan kies ik liever voor de slacht.
Helemaal fijn zou het zijn als het paard na de slacht vernietigd zou worden en niet voor iets anders gebruikt zou worden. Of nog beter: Gewoon zelf dood gaan van ouderdom. Maar dat komt helaas zelden meer voor...
Ik eet kroketten, ik wist eerst niet eens dat er paardenvlees in zat, haha. Ach, ik denk er niet zo veel meer bij na.

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 20:50

Je mag je paard wel laten cremeren in Nederland!!!!!
Daar zijn speciale plaatsen voor maar met eem spaciale vergunning mag 't geloof ik ook

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:59

NEE ik zou mijn paard NOOIT NOOIT NOOIT laten slachten! Moet er niet aan denken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:22

Ik heb een jong paard van mij ooit naar de slager moeten brengen. Ik denk overigens dat ik daar zelf nog het meest van geleden heb. Maar het is niet uitgesloten dat ik het toch weer zou doen, ik ben er gewoon nog niet uit want het is een erg moeilijke kwestie. Overigens ben ik mee gegaan naar de slager om de beelden die ze van Gaia hebben laten zien: ik zou er zeker van zijn dat die ellende mijn paard niet zou overkomen. Voor mijn paard geen transporten en paardenmarkten. Ik ging mee om hem evt. te beschermen, maar dat was niet nodig. Er was voor hem denk ik nog geen ander paard geslacht, er waren ook geen andere paarden te bespeuren. Misschien was hij de eerste, misschien was er gewoon goed schoon gemaakt. Uiteraard was de vreemde omgeving wel een beetje eng voor Pepe, maar ze schoven hem met 2en heel rustig en zonder woorden naar binnen en hij kreeg niet de kans om bang te worden. Het was binnen zo gebeurd (ik heb het niet zien gebeuren, want dat had de slager afgeraden, hij wist uit ervaring dat de meest harde mensen er niet tegen konden als het hun eigen paard betrof). Ik ben daarna nog even wezen kijken of hij echt dood was, ik moet dan altijd de ogen zien en dan weet ik voldoende. Hij was inderdaad dood. Het was voor mij beroerd, maar ik wist dat hij veilig was. Niemand kon hem nog iets doen, en lijden kon ook niet meer.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:26

ja ik laat ze slachten. Je kan gelijk terecht, gaat heel snel met 1 minuut is hij binnen en afgemaak, en als ze weten dat er een paard komt is het meestal wel schoon. En ze leveren dan nog iets op. En mensen kunnen het zielig vinden maar met in laten slapen liggen paarden er eerst nog tegen te vechten en dan zijn ze dood en dan moeten ze ergens afgedekt neergelegd worden en worden ze later door een bedrijf opgehaald en met zo'n grijper opgepakt en gedumpt in een wagen. ik heb gezien dat ze zo'n paard nog een keer lieten vallen uit een grijper. akelig gezicht.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:36

Per definitie nooit naar de slachter. Mijn vorige paard laten inslapen op een vredige manier en daarbij gebleven. Dat is mij zo goed bevallen dat de slacht nooit meer een optie zou worden voor mijn paarden. Wat anderen doen is hun probleem.
Ik eet geen vlees sinds ik Luit heb laten inslapen omdat ik vond dat als ik mijn paard niet wil laten slachten is niet van andere dieren moet eten waar het wel bij gebeurt.
En dan nog dat er paarden door de verzekering worden opgenomen en worden getransporteerd naar het buiteland. Schandalig dat je als eigenaar van je paard daaraan meedoet! Zo'n einde wens je geen een levend wezen en als je een paard moet 'afmaken' en je wilt de opbrengst van de slacht, breng hem dan naar een Nederlandse slager. Nooit op transport naar buitenland!!!!

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:44

Je moet hem gewoon zelf wegbrengen naar de slager en erbij blijven totdat het gebeurd is.