blijft hij bijten :?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 23:13

gijsenkim schreef:
komt nog wel, wees maar niet bang.......... enuh beessie is anderhalf, laat je nichtje voorlopig maar op haar eigen beentjes staan Haha! Haha! Haha!

Het is een grote fjord en mijn nichtje weegt niks dus voor 1 keer kan dat geen kwaad.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 23:14

gijsenkim schreef:
komt nog wel, wees maar niet bang.......... enuh beessie is anderhalf, laat je nichtje voorlopig maar op haar eigen beentjes staan Haha! Haha! Haha!

Het is een grote fjord en mijn nichtje weegt niks dus voor 1 keer kan dat geen kwaad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:17

Weet je ............. je hebt gelijk!

Fijn je anderhalf jarige fjordenhengst solitair laten staan, je nichtje van 4 er af en toe opzetten... wordt vast een heel fijn leuk lief peerd Clown

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 23:20

gijsenkim schreef:
Weet je ............. je hebt gelijk!

Fijn je anderhalf jarige fjordenhengst solitair laten staan, je nichtje van 4 er af en toe opzetten... wordt vast een heel fijn leuk lief peerd Clown

thanx. En hij staat maar even alleen vanaf volgende maand staat ie lekker met zijn buurman.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 00:03

Anneketjuh schreef:
Hallo,
Ik heb een hengstje van ander half en bijt nogal. Nou hoorde ik van iemand dat als ik hem niet liet castereren dat hij dan blijft bijten en het niet afleert. Het liefst laat ik hem hengst want hij is verder poesmak. Ik straf hem wel steeds als hij bijt maar het lijkt wel of hij zich er niks van aan trekt. Wat moet ik doen... Verward

gewoon vol blijven houden. heb ook een hengst gehad beet in het begin ook. later was hij zo lief als een lam en nog steeds hengst hoor. dus geef het niet te snel op.meteen goed afstraffen. *LOL*

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:18

Geef mij dan maar één reden dat je hem hengst zou willen laten
(afgezien van 'daar krijgt ie zo'n móóóie nek van Haha! )

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:37

Laura schreef:
Geef mij dan maar één reden dat je hem hengst zou willen laten
(afgezien van 'daar krijgt ie zo'n móóóie nek van Haha! )

Als er straks ongelukken gebeuren, mag het beestje ineens naar de slacht! Van castreren is niet 1 enkel paard slechter geworden.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 11:59

rashida schreef:
gewoon vol blijven houden. heb ook een hengst gehad beet in het begin ook. later was hij zo lief als een lam en nog steeds hengst hoor. dus geef het niet te snel op.meteen goed afstraffen. *LOL*

He dankje. Hier heb ik wat aan OK dan! . Ervaringen van mensen die ook zo'n hengst hebben gehad Pling . Hoe heb jij hem gestraft?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:43

Maar Anneketjuh, vertel nou eens WAAROM je hem hengst wil houden? Ben ik gewoon benieuwd naar (en met mij meer mensen).
Een ruin is, normaal gesproken, veel makkelijker in de omgang dan een hengst Lachen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:51

Nooit tegen zijn gezicht slaan!
als ie bijt tegen zijn borst tikken en duidelijk zeggen dat het niet mag
hij bijt omdat zijn tanden aant groeien zijn

dat doen alle jonge paarden

xxNimboxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:52

Ja, niet iedereen laat z'n hengst voor de lol ruinen Knipoog

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:00

Amethyst schreef:
Maar Anneketjuh, vertel nou eens WAAROM je hem hengst wil houden? Ben ik gewoon benieuwd naar (en met mij meer mensen).
Een ruin is, normaal gesproken, veel makkelijker in de omgang dan een hengst Lachen

Ik vind dat een hengst veel meer toont. En ik vind het zonde om hem te ruinen omdat ie verder afgezien van het bijten super braaf is.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:02

mymy schreef:

Tsjee bedankt. daar heb ik nooit zo over nagedacht. Ik dacht dat dat echte hengsten streken waren.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:11

Bijten is ook een hengstenstreek...
En dat een hengst meer toont? Onzin wat mij betreft. Vind ik geen goede reden. Ik kan Cassidy wel eens naar die link vragen over hengsten.....

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:22

Amethyst schreef:
En dat een hengst meer toont?

Ik heb al gemerkt dat veel mensen daar van mening over verschillen. Maar waarom ruinen als dat eigelijk niet nodig is. Als dat bijten ook op een andere manier over gaat. Maar goed als de enige opplossing ruinen is dan doe ik dat want constant erop verdacht moeten zijn dattie kan gaan bijten word je ook gek van. En een lekker lief paard gaat boven het hengst zijn toch *LOL*

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:24

Anneketjuh schreef:
Ik heb al gemerkt dat veel mensen daar van mening over verschillen. Maar waarom ruinen als dat eigelijk niet nodig is. Als dat bijten ook op een andere manier over gaat. Maar goed als de enige opplossing ruinen is dan doe ik dat want constant erop verdacht moeten zijn dattie kan gaan bijten word je ook gek van. En een lekker lief paard gaat boven het hengst zijn toch *LOL*

Je mag bij een hengst je aandacht geen seconde laten verslappen..
Maar ik ben blij dat je dat ook begint in te zien Lachen

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:30

Amethyst schreef:
Je mag bij een hengst je aandacht geen seconde laten verslappen..
Maar ik ben blij dat je dat ook begint in te zien Lachen

Oh nee zo bedoel ik dat niet maar je hebt natuurlijk verschil tussen een paard dat niet bijt en een paard wat je steeds probeerd te pakken. Ik probeer gewoon d.m.v. jullie ervaringen en adviezen af te wegen wat ik moet doen. want zo'n beslissing kun je maar 1 keer nemen. Als ze er af zijn zijn ze er af. En aangezien je pas een beslissing kunt nemen als je goed geinformeerd bent vraag ik advies aan jullie *LOL*

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:38

Een aantal jaar geleden heeft een hengst bij ook proberen te bijten tijdens het poetsen. Gelukkig hield ik hem goed in de smiezen, want toen heb ik hem gewoon terug gebeten in zijn neus Clown Hij heeft het daarna nooit meer geprobeert Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:42

ik ben gebeten door een dekhengst, in mijn bovenarm, een jaar of 4 geleden.
Ik heb zeker 6 weken met een blauwzwarte arm rondgelopen tot mijn vingers aan toe en nu zit er nog een ingekapselde bult die ooit uitgeopereerd moet worden.

Waarom ie beet???? Geen idee, ik liep langs z'n box en kwam ineens door z'n weefrek naar buiten en greep me....

Neem in je overweging om hem hengst te laten ook eens mee wat voor leven hij heeft als hengst en als ruin. Kan hij als hengst de wei op met andere paarden, kan je als hij hengst is buiten rijden met andere paarden erbij........ om een paar voobeeldjes te geven

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:43

mymy schreef:
Nooit tegen zijn gezicht slaan!
als ie bijt tegen zijn borst tikken en duidelijk zeggen dat het niet mag

Ja, en toen ie sloeg kwam het omdat zijn hoeven aan het groeien waren en toen ie steigerde kwam het omdat hij wilde laten zien hoe goed hij in het circus zou passen *LOL*

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:43

manonnetjoe schreef:
Een aantal jaar geleden heeft een hengst bij ook proberen te bijten tijdens het poetsen. Gelukkig hield ik hem goed in de smiezen, want toen heb ik hem gewoon terug gebeten in zijn neus Clown Hij heeft het daarna nooit meer geprobeert Tong uitsteken

Ok goed idee. Ik hou het in mijn achter hoofd. De volgende keer datie weer bijt. Bijt ik terug. *LOL* Je hoort nog hoe het afloopt Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:50

Anneketjuh, jij stevent af op een mega ramp.

Jij hebt een jaarling hengst die bijt maar behalve dat poeslief is? Het bijten is op zich al ongewenst gedrag. En wacht maar tot de hormoontjes mee gaan spelen, hij omhoog komt, en met zijn voorbenen maaiend op je afkomt. Moeten er eerst ongelukken gebeuren? Een paard hoort ingeschaard in een kudde met paarden van gelijk geslacht en gelijke leeftijd. Dan heeft hij weidegenootjes waar hij lekker mee kan spelen, kroelen en knokken. Ontzeg je hem dat, gaat hij zich op jouw uitleven. Of op een ander paard, dat daar niet altijd van gedient is en gaat meppen. Soms met desastreuze gevolgen. Laatst nog onze DA op stal gehad nadat hij dezelfde ochtend elders een bloedmooie jaarlinghengst moest inslapen die bij een aantal oudere paarden stond en van een van hen een trap had gehad: resultaat: gebroken been. Einde oefening. Ik heb de DA zelden zo kwaad gezien.

Jonge paarden gaan dood. Maar een paard verliezen door een te voorkomen ongeluk is gewoon zo ontzettend zonde. En dan maakt het niet uit of het paard de dupe is, of jij of een toevallige voorbijganger. Jij maakt je terecht zorgen om je nichtje van 4. En ik zou me niet alleen zorgen maken om haar.

Een hengst alleen maar hengst laten omdat dat het stoer is, of poesmak, of omdat hij een mooie nek krijgt....waar zit je verstand? Een hengst is een potentiele moordenaar, en als eenmaal de hormonen de overhand nemen walst hij alles neer wat hem in de weg staat.

Amethyst vroeg me om de link neer te zetten van een guru op het gebied van Natural Horsemanship. Een man die beweert dat hij elk paard aan kan, en dat ook anderen kan leren. Op zijn website staat een waarschuwing dat je niet moet beginnen aan hengsten als je niet op zijn minst level 4 hebt.

Dus voor jou de link:

http://parelli.parellinet.net/info_page ... avvy&t=lit

Nog een artikel van Pat Parelli over het bijten van paarden:

http://parelli.parellinet.net/info_page ... ites&t=lit

Mouthy horses lack respect and lack fulfillment

Young colts and stallions are particularly notorious for nipping and biting. In a young horse it’s important to know that mouthing and nipping is very natural It is especially prevalent in horses kept in isolation and in orphan foals raised by hand. They see you as a playmate and can’t wait to start playing horse games with you. Often, the rougher you get at smacking them for it, the harder they’ll play. They have no concept that you are not as resilient as another horse so don’t expect them to be gentle with you.

Dus doe je paard een plezier en schaar hem in. Dan hoef je hem ook niet zo vroeg te ruinen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:56

De oplossing en een waarschuwing van Pat:

Solution:

Play Games 1 and 2 with foals. Once they are weaned, play all Seven Games. This will help you develop a respectful relationship and give the horse mental and emotional stimulation as well as physical. A horse that is confined and isolated lacks social interaction and is apt to develop undesirable behaviors around people. Their pent up energy can make them frustrated and very difficult to handle. You can do a lot to ease that frustration by playing with him. You become recreation for him.

Give them plenty of attention in zone 1 (the muzzle and mouth area). If the horse wants to chew ropes, stuff more and more rope in his mouth until he loses interest in it. Rub his muzzle vigorously but lovingly. Give him major massages on the lips and chin. Hold his tongue and teach him to lead by the tongue. This takes a bit of feel, timing and balance. You have to be careful not to grab and pull the tongue if he tries to pull away. (It’s also a Level 2 task in our Program).

Stallions are a whole other ball game. They require someone with a lot of savvy - A Lot of Savvy!! I hesitate to give advice on how to handle a biting stallion because using the techniques without the right attitude, feel, timing, balance, savvy and experience could get you in a lot of trouble. Stallions are extremely dominant and full of energy and play. Their job is to be dominant and they don’t take kindly to things getting in the way of their sexual responsibilities. All the solutions I’ve suggested for biting horses relates just as much to stallions as to other horses, it’s just that it takes more expertise and savvy on your part to be able to play games with a stallion. I strongly recommend that one becomes more skilled and savvy at the Seven Games with other horses before starting with stallions. I urge my students to be Level 3 in my program before playing with a stallion and I forbid my instructors to handle them until they are Levels 3 or 4. What I care about here is safety and the best way to be safe is to have savvy first.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:57

Sorry hoor ik kwam hier alleen voor advies. Nou moet je niet doen alsof ik een op ander paarden trutje ben zonder ervaring. want dat is niet zo. Hij heeft altijd met leeftijds genootjes gestaan. En staat nu tijdelijk bij mij thuis alleen totdat hij bij een ander paard kan staan. Maar ik vind het jammer dat er dan zo boos gereageerd wordt. wat heeft dat nou voor zin. Bedankt voor je informatie.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:57

Dank je Cassidy Lachen