Voorkeur voor merrie of ruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:14

Klopt Mytens ik spraak Mvr. Van Vulpen de moeder van Anne van Vulpen die zei ook dat ze liever merries als ruinen heeft.
Voornamelijk om de vechtlust ze willen winnen en foutloos zijn.

Zelf gaat mijn voorkeur naar een ruin uit ivm het stabiele maar idd karakter is ook belangrijk. Ik vond een aantal saaie ruinen die liet ik dus mooi staan. Leys is ruin maar absoluut niet saai.

Hiervoor had ik een merrie die om de haverklap hengstig was ik werd daar een beetje moe van *zucht*.

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:14

ik heb precies hetzelfde als wat Karin zegt...

alleen lopen er nu wel drie miepige poezen rond...
verder ook altijd ratmannetjes en reu's... maar ik heb wel een merrie... Verward

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:20

Ria van vulpen zegt dat wel maar de toppaarden die ze hebben gehad waren Captivation en de Sjiem en beiden ruin Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:21

hahahah klopt maar qua rijden en instelling zien zij dat het liefst.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:24

Voor hen geldt ook dat een goed paard geen geslacht heeft hoor, captivation hebben ze ook niet laten staan omdat het een ruin was (als het aan Anne gelegen had wel want ze vond het en hertje maar Gijs zag er wat in ) *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:26

Je kunt er van tevoren wel wat in zien, maar of een paard goed is merk je uiteindelijk toch pas in het gebruik.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:28

De Sjiem staat nou niet bekend om zijn stabiele (ruinen Knipoog ) karakter.... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:29

Maar misschien doet hij het daarom juist zo goed in de springsport, omdat hij net zo'n 'moeilijk' en 'wisselvallig' karakter heeft als de meeste merries... Lachen

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:31

Zelf zou ik kiezen voor een ruin.
Lekker lief, en noooit hengstig Haha! ..!!
Zelf rijd ik nu op een merrie, maar weet niet wat voor een merrie Haha! Haha! Haha!
Ondeugend als de pest,en echte bokker, MAAR WEL EEN SCHATJE!!!
Toch hou ik van dr Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:56

Eigenlijk val ik dus voor merries, maar ruinen zijn een stuk makkelijker hoor.

Ik heb een grote truttebol van een ruin die ontzettend zielig is als hij een krasje op zijn neus heeft en een ontzettend stoere merrie, die met een zware blessure nog doorkachelt.

Kaminka is absoluut geen merrie-achtig type, alleen voordat ze hengstig wordt is ze niet te hanteren: knettergek en blèren.... Vreselijk onrustig en dwars. Als ze dan eenmaal hengstig is, dan is ze zo lief! Zo aanhalig, zo kalm, zo vol van zichzelf.... *LOL* Het is absoluut geen truttig paard, gelukkig!

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:59

als ik ooit weer een paard koop dan wordt het dus wel degelijk een ruin ben ik nu achtergekomen...
aangezien queen een echte merrie is... laatst was de hoefsmid er en hefet ze wel 3 keer egprobeerd hem te slaan omdat ze nie zo lekker stong wat een muts he Haha! Haha!
nee voor mij een ruin geen gedoe met hengstigheid en dat ze zo merrie-achtig zijn enz....
maar goed dat kan ik nuw el zeggen maar ik ga meestal toch op karakter af dus....

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:04

ja,ik ga meestal ook wel op karakter af.
geslacht of kleur doet er (soms) niet zo toe.
hij kan dan wel zo lelijk zijn, toch kan het een schat van een paard zijn .
wijze taal he' Haha!

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:12

paard moet wel iets tonen maar hoeft perse geen beauty te zijn
ik zeg altijd karakter moet goed zijn maar het oog wilt ook wat....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 08:47

Ik wilde vroeger nooit een merrie voor het rijden. Mijn 1e pony was een merrie en in de hengstigheid was ze niet eens te borstelen. Als je been gaf beet ze zo in je laarzen, echt een krengetje.

Nu heb ik (op mijn oude pony na) alleen maar merrie's op stal. Het fokt zo moelijk met een ruin Haha!
Maar daar zit ook heel veel verschil in het karakter in. En nu alles drachtig is zijn het de liefst pony's. Veel rustiger en relaxed.

En ik heb helemaal een hekel aan jonge hengsten, lastige pubers!
Oudere dekhengsten vind ik niet zo'n probleem, maar die jonge... Boos!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:07

Ik ben dol op 'karakters' en dol op merries....en mijn laatste drie zijn....ruinen! Haha! Nou moet ik zeggen dat die Trakehner aardig wat merrietrekjes had (lekker eenkenning en sjaggerijnig), mijn laatste is echter een typische ruin - als je dat kan zeggen tenminste - lekker gelijkmatig en erg knuffelig. En dat terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een merrie... Haha!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:39

Ik vind ruinen over t algemeen leuker, al blijven hengsten toch t gaafst, maar daar gaat t hier ff niet om geloof ik *LOL*
Ik heb in totaal eén merrie gehad, 3 ruinen en twee hengsten.
Met de merrie kon ik t dus niet zo vinden, altijd chaggie en zo. De ruinen waren veel liever, en veel makkelijker in de omgang. En op t moment heb ik een ruin en twee hengsten. De hengsten zijn gewoon mooi om te zien, wat Nimber al zei, gewoon meer 'show'. De ruin is gewoon weer makkelijker in alles, eigenlijk vrij standaard.
Voordeel met een merrie is, dat ze je een lief klein schattig veulen kan geven, dat wel. Lachen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 16:37

Citaat:
Op 2001-11-07 11:40, schreef Mytens:
Ik kijk niet naar het geslacht van het paard maar naar het karakter.

Ook ik kijk in principe niet naar het geslacht maar naar karakter en of het paard geschikt is voor het doel waar ik hem/haar voor wil gebruiken. Maar ik kom toch steeds op ruinen uit. De enige merrie die ik nu heb is van mijn dochter en ze is een schat maar ik vind haar zoon leuker! Het karakter van ruinen (beetje generaliserend natuurlijk) spreekt me gewoon meer aan. Ben blijkbaar niet de enige Haha!

Groetjes Alexandra

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:05

Ik vind mijn merrie SUPER
tuurlijk is ze wel eens hengstig (er staat een hengst naast haar op stal)
maar ze is hanteerbaar
Ze is elke dag anders en dat maakt haar zo bijzonder!ik zou geen dag meer zonder haar willen
Een Arabische volbloed hengst zou me ook leuk lijken Kwijl

eelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 18:06

doe mij maar een een ruin dat zijn niet van die stressirige types over het algemeen maar een hengst is nog mooier lekker macho dat vind ik mooi

eelke

coco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 18:51

Ik had eerst ook altijd liever een ruin.
Maar Ling is helemaal niet vervelend, ze is alleen met rijden nogal heet maar dat vind ik wel fijn. Haha!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:18

valt me op dat de meeste paarden die ik echt leukleuk vindt of hengsten zijn (gampie, nieuwe hengst) of ruinen. ze zijn idd wat stabieler en niet zo irri als sommige merries kunnen zijn. maar op de manege staat juist weer een merrie die ik erg leuk vind!! komt niet vaak voor

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:21

Mijn voorkeur gaat uit naar ruinen... Waarom weet ik niet Verward ik vind ze vaak veel knuffeliger... dat wil niet zeggen dat merries dat niet kunnen zijn, maar ik hou meer van ruintjes Lovers

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:24

Het valt mij altijd op dat vrouwen een voorkeur hebben voor ruinen/hengsten en mannen voor merries. Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar toch, lees maar eens terug, kijk maar eens op wedstrijden, op pensionstallen. Let er maar eens op, als mensen echt mogen kiezen kom je vaak op deze verhouding uit.
Ik merk dit ook bij mezelf. De paarden waar ik het fijnste, beste mee kon werken zijn bijna zonder uitzondering merries.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:43

Mijn voorkeur gaat uit naar hengsten.
Ik weet niet waarom, maar de meeste ruinen die ik ken zijn erg saai (nu niet aangevallen voelen Clown ik ken nu eenmaal een groot aantal makke, slome en een beetje saaie ruinen), ik heb dan momenteel alleen merries en hengsten, maar merries kunnen vrij lastig zijn als ze hengstig zijn, al heb ik als voordeel dat door hengsten op stal ze een keurige cyclus hebben waar je de klok op gelijk kunt zetten.
Hengsten hebben veel uitstraling, kunnen wel lastig zijn, maar met een consequente opvoeding zijn ze wel erg eerlijk in hun gedrag.
Het feit dat in de natuur een merrie de leiding heeft over de kudde en de hengst vnl oplettend is en bescherming biedt is een handig punt om te gebruiken.
Mijn hengsten lopen dan ook gewoon in de kudde tussen de merries, dat houdt ze nl rustig en is er een merrie hengstig, dan gaat zij apart Knipoog
Maar gewoon, dat showerige, dat sterke, dat trekt mij erg aan in hengsten.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 01:21

Ik vecht af en toe nog steeds met mijn merrie over de leidende merrie positie.....

Ik denk dat een ruin makkelijker is in de omgang, maar ik heb wel wat met merries. Het eigenwijze, koppige is leuk. Het duidelijke 'ik heb vandaag geen zin' is ook aantrekkelijk. Ik houd wel van paarden die voor zichzelf opkomen. Aan de andere kant lijkt me een knuffelige ruin ook wel eens heerlijk.