Vooroordelen, jonge kinderen met eigen pony.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:13

dat vind ik ook echt nergens op slaan laura er zijn echt wel kinderen die nog geen verandwoordelijkheid hebben maar dat hoeven niet alle kinderen van die leeftijd te zijn, trouwens er zijn ook kinderen van 16 die nog helemaal geen verandwoordelijkheidsgevoel hebben hoor!!!

en ik denk dat als er 1 iemand op de manege is die over mensen dingen zegt dat zijn/haar vrienden dat ook gaan doen om er bij te blijven horen.
maar ja die mensen zijn er nou eenmaal Misselijk

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:20

Citaat:
Op 2001-11-01 09:53, schreef chrico:

Wat mij opvalt is dat er veel meiden van 13, 14, 15 enz, zo verschrikkelijk afgeven op kinderen die jonger zijn en een eigen pony bezitten.
Ik vraag mij af waarom dat is.

Toen ik een jaar of uhhh 10 was denk ik, was ik ook jaloers op alles en iedereen. Vaak moest ik alleen naar de manege toe fietsen, en van huis uit werd het rijden niet echt aangemoedigd. Ik kan me het wel voorstellen dat sommigen jaloers zijn op jongere meiden die wel een eigen paard hebben.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:11

tsja, chico, zo denk ik erover. Ik ben niet gezegend met ouders die mij een ezel gaven (gelukkig niet, vind ik achteraf, maar dat is weer een ander verhaal)
Ik heb al eens eerder een hele tijd geleden een topic geplaatst over jonge kinderen met een eigen ezel, dat ik dat niet vind kunnen in sommige gevallen.
Verwend? Ik bedoel verwend niet in arrogant, maar wel in verwend als in veel kadootjes ofzo. Net als kinderen die een TV op hun 9e krijgen ofzo, of weetikveel. Ik vind een eigen ezel namelijk wel een heeeel groot cadeau. Maargoed, dat ben ik, ik heb voor mn eigen barbiehuis twee jaar guldens gespaard *LOL* Ik kom echt niks te kort hoor, maar een ezel? Nee hoor dat was veel te gek. En vind ik zelf eigenlijk ook wel.
Maar mijn visie is misschien ook wel een ebetje gevormd door de voorbeelden die ik zie. Aan de ene kant kinders die dus wedstrijden rijden, waar tegen gedreigd wordt 'als jij je winstpunt niet haalt gaat die ezel weg', aan de andere kant kinders die een eigen ezeltje hebben waarmee ze dan naar buiten gaan en lekker crossen met vriendinnetjes Verward

Dus ik heb waarschijnlijk niet zo'n meisje als jouw dochter in mijn omgeving. Ik bedoel het echt niet banketstaaflig hoor, maar dit is nou eenmaal mijn mening. Als jij tevreden bent met hoe het gaat, chrico, dan hoef je je niks van mijn mening aan te trekken toch? Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 23:37

Mijn dochter van 10 is dus wel verwend en dat weet ze zelf ook Sigaar Ze heeft sinds een jaar een eigen pony en is daar erg gelukkig mee. Ze verteld wel dat ze er op school mee gepest wordt, meestal zijn dat meiden die er zelf dolgraag 1 zouden willen hebben, maar dat begrijpt ze ook wel weer. Vanaf mijn 5e jaar heb ik zelf naar een pony verlangt en ik ben blij dat ik het voor haar kan doen. Daar werk ik nml. ook voor en waar ik mijn centen aan uitgeef, moet ik zelf weten toch. Een ander gaat op vakantie, wij blijven thuis voor de dieren. De verantwoordelijkheid van de verzorging kan ze niet zelf aan, net zomin als al die andere kinderen die zeuren om een dier en beloven (echt waar hoor mam Haha! ) er voor te zorgen. Dat is mijn afdeling alhoewel ze regelmatig uitmest. Dat meisjes van een jaar of 15 kattig doen tegen een kind van 10 is ook weer logisch. Je zal toch maar van zo'n ukkie verliezen, oei Party!!
Laat iederen nou maar blij voor een anders geluk zijn en plaats van elkaar plezier te misgunnen.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 23:43

Het is maar net hoe je ermee omgaat.
Mijn kinderen zijn 5 en hebben vorig jaar, voor hun 4e verjaardag hun A welshje Phoebe gekregen.
Ze waren zo gek met paarden (we hadden er al twee) en reden op de pony van een vriendinnetje, om te kijken of ze het echt leuk vonden.
De eerste tijd was alles nieuw en leuk, maar achteraf gezien was het niet verstandig. Ze kijken niet naar Phoebe om, tenminste....niet om te rijden. Je kunt ze dus ook teveel verwennen, zoals wij hebben gedaan.
Gelukkig hebben we de paarden nu bij huis en is ze een leuke gezelschapspony voor mijn ruin, en mijn man ment met haar. Maar mijn kindjes hebben haar toen gekregen, we hebben alles erop en eraan gekocht, t/m eskadron peesbeschermertjes en eskadron halstertjes aan toe. Maar zo dom ben ik niet nog een keer!

engela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 23:56

weetje waar het mij om gaat
DAT ME DOCHTER VAN 11 JAAR ER ZELF PLEZIER IN HEEFT
ze heeft nu een kwpn-er merry van 8 jaar
en krijgt binnen kort ook een shetlander merry er bij
en ik hoop dat die dan ook al zwanger is.
als het dan een hengtje is gaat het weg
merry mag dan ook weer blijven en in de toekomst woord de kwpn-er ook gedekt en daar blijft ook de veulen van als het een merrie is.
en zo lang je het als ouder begeleid en je kind heeft er plezier in ga gerust zo door
groetjes van engela en haar beesten boel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 00:44

Ik zou niet weten waarom een kind van negen niet één, of 3 of voor mijn part 5 pony's zou mogen hebben. Omdat het dan verwende klieren worden? Ach, is net hoe je de ouders er mee omgaan.

Ik heb op mijn tiende mijn eerste pony gekregen, en ik heb haar afbetaald aan mijn ouders door ipv met de bus naar school te gaan, te fietsen naar het volgende dorp (km of 8).

Mijn ouders steken al jarenlang verschrikkelijk veel geld en tijd in de paardenhobby, maar ze hebben er zelf ook plezier aan. Je verlegt je grenzen steeds een beetje. Verleden jaar hebben ze een vrachtwagentje gekocht. Dus ook als je 19 bent kun je een verwend kreng zijn *LOL*

Toen ik 16 was heb ik nog een paar landelijke SGW-trainingen gedaan, was helaas al te oud voor de EK-selectie. In die tijd zijn we een keer naar een voorlichtingsavond geweest waar oa de team-veterinair een praatje kwam houden, en heel treffend verwoordde: er spelen in dit circuitje vaak andere belangen mee dan die van de pony en van het kind... }> (wie de schoen past... Haha! )

Gelukkig ken ik ook een genoeg gezinnen met bloedfanatieke ouders én bloedfanatieke kinderen waar gewoon topsport bedreven wordt, door mensen met liefde voor het vak. En of je nou 15 bent of 25, ik snap niet wat daar mis mee zou moeten zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 01:27

Mijn dochter was één toen we een shetlander voor haar kochten, we vonden het zelf ook leuk als gezelschapsdier en een handige grasmaaier Haha! . Nu is ze zeven en heeft een Welsh K, een superlieve pony die veel te groot is maar zoooo braaf. Prestatiegericht is ze niet, allesbehalve, maar dat hoeft ook niet. Ze hoeft niet elke dag te rijden, pony staat thuis dag en nacht in de wei. Als ze vanuit school ergens wil spelen ga ik niet roepen dat ze naar huis moet omdat ze haar pony moet verzorgen. Daarom hebben we er sinds kort ook een verzorgstertje bij. Leuk voor dat andere kind en fijn voor de pony. De jongste van vier heeft twee jaar geleden de shet gekregen en die gaat er nu al heel anders mee om. Wordt woest als ik het waag haar pony uit de wei te halen want dat wil ze zelf doen. Gaat er niet op zonder uitgebreid te poetsen en gaat elke avond even in zijn stal met hem knuffelen. Op deze manier groeien mijn kinderen op met de dieren en als ze verder willen prima maar als ze gewoon lekker recreatief bezig blijven vind ik het ook best. Naast de paarden bestaat er ook een leven en ik vind het heel belangrijk dat ze verschillende activiteiten hebben en sociale contacten.
De verantwoordelijkheid kunnen ze uiteraard niet helemaal aan, verantwoordelijkheidsgevoel hebben ze wel.
Overigens is mijn oudste dochter er één van de drie uit haar klas (groep 3/4) die een eigen pony heeft. De jongste zit in groep 1/2 en is ook al niet de enige met een pony.
Denk dat de kinderen van ouders die zelf op een leuke manier omgaan met paarden en de paardensport zelf ook daar op een betere manier mee omgaan. Als ouders alleen maar een pony kopen als statussymbool is het niet verwonderlijk dat het kind het dier niet als een levend wezen ziet.

Groetjes Alexandra

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 10:50

Ik denk dat het mes een beetje aan twee kanten snijd. Aan de ene kant verwennen wij onze kinderen. (ik zeg niet dat zij `verwend`zijn). En aan de andere kant denk ik dat er een hoop jaloerzie aan te pas komt. (ik begeef me nu op glad ijs)
Het is alleen jammer dat vaak zo een vooroordeel ontstaat. Zullen jonge kinderen hier oit vanaf komen.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 22:35

hallo.

ik ga effe reageren.

Ik had op me 6e me eigen pony gekregen. En heb vanaf me 10 altijd 2 pony's gehad. Nu heb ik 4 eigen paarden ( ben 15). Rijd mee in het junioren selectie en pony selectie. Hier zit geen pushen bij van me ouders!!!!!!!!!!!!!!!

En ik vind dat je een goed verantwoordelijksgevoel krijgt.
En je bent altijd verwent als je een paard hebt. Maar je hebt twee soorten verwent. Je moet je er niet naar gaan gedragen. Dat is het belangrijkste. En over haat en neid zeg ik 1 ding: ga bij de pony selectie rijden., en je ziet pas wat echte haat en neit is. Maar op wedstrijden met andere mensen is het wel gezellig vind ik.

Groetjes, het verwende kind

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 23:00

Oke, hier even een reactie van een niet-zo-enorm-verwend persoon Haha!
Ik ben het eens met degenen die zeggen dat het aan de ouders ligt.
Kijk mijn moeder ziet me liever naast het paard dan d'r op, en pusht me dus helemaal niet.
Als er iemand is die niet prestatie gericht is ben ik het wel, maar ik heb WEL verantwoordelijk heid tegenover mijn pony, heeft een kind dat niet, moet je het ook geen pony gaan geven.
Want ik begin hier een beetje het gevoel te krijgen dat een persoon die niet prestatiegericht is geen verantwoordelijk heids gevoel zou hebben.
Maar goed, dit ging over kinderen met een eigen pony.
euhm..tja Ik ben dus tegen het feit van kinderen die tegen hun wil wedstrijden moeten rijden, kinderen met een eigen pony, harstikke gezellig toch ? niets mis mee lijkt mij, het gaat er niet om hoe oud de eigenaar is, het gaat uiteindelijk om de verzorging en het welzijn van de pony.

Groeten een 15 jarig persoon die absoluut niet afgeeft op "kleine" kinderen met een eigen pony (al zeg ik het zelf Haha! )

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 23:04

Misschien pushen jouw ouders je niet Merel, maar er zijn ook mensen bij de selectie die wel moeten rijden...En eigenlijk vind ik dat best wel zielig. Dure pony, dure spullen, elk weekend op wedstrijd, alles wat zat meiden van die leeftijd zouden willen, alleen de persoon die het allemaal heeft vind paarden niet zo leuk meer.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 15:29

ik moet nu ik paarden heb ook wel rijden, maar niet perse op alle wedstrijden enz. En ik weet zeker dat niemand echt iets helemaal tegen zijn zin doet in de selectie. IK vind het ook allemaal niet even leuk altijd, maar je moet je verantwoordelijkheid op je nemen als je dde keuze hebt genomen dat je wil rijden. Dus dan vidn ik dat je ouders er ook wel wat van moge zeggen. Ik ben echter wel tegen het echte wedstrijd pushen. Maar als je een maal in de selectie zit push je voor al jezelf heel erg. Dat dat is ook weer fout. Maar ja, iedereen overleeft het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:47

Ik wil best geloven dat er jonge kinderen zijn van een jaar of 10 die heel prestatiegericht bezig zijn met de pony sport. De voorbeelden die ik ben tegengekomen bevestigen wel het vooroordeel van de prestatie gerichte ouder die zelf wat in de sport had willen bereiken en de gemiste kansen nu goed wil maken via zijn kroost.
Het is niet voor niets dat je maar heel erg weinig succesvolle pony ruiters terug ziet bij de paarden. Het gros van de kinderen haakt later toch af. Kinderen die het echt leuk vinden en prestatiegericht zijn van zichzelf gaan later ook wel met eigen middelen, door in de paardensport.