Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:53

Natasha schreef:
Hengsten zijn niet geschikt voor de normale ruiters onder ons.
Cassidy heeft gelijk.
Het blijft oppassen met ze.
Hengsten zijn er voor profs.

Zelf ben ik geen prof, maar heb wel hengsten! Het gaat er niet om of je een prof bent, maar of je voldoende ervaring en normaal verstand hebt, om op een goede en veilige wijze met hengsten te kunnen omgaan.

Ook onder de profs zijn er mensen die geen hengst in hun stal zouden moeten mogen houden! Geef mij dan maar liever een goede amateur die weet waar hij/zij mee bezig is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:57

De hengsten die ik heb gereden (dat waren er niet zo veel hoor) waren eigenlijk allemaal heel netjes in de omgang. Misschien juist wel omdat er meer aandacht aan werd besteed om heel consequent met die beesten om te gaan. Ik zou voor mezelf niet makkelijk een hengst aanschaffen, je laat je waakzaamheid bij geen enkel paard helemaal vallen natuurlijk maar met een hengst ben ik altijd extra op mn hoede. Zou ook eigenlijk niet weten waarom iemand als recreatieruiter perse een hengst zou willen, lijkt me een stuk relaxter als je niet de hele tijd op moet passen of meneer een lekkere merrie ziet.
Wat niet betekent dat alle hengsten monsters zijn natuurlijk, heb er eentje gereden die alleen bij merries die zo'n beetje onder hem kropen een beetje wakker werd...zo van "oja dat is mijn taak of niet?"

Cellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:02

Ik heb ook een verzorgpaard, dat is ook een arab hengstje. hij is onwijs lief, maar inderdaad, je moet gewoon oppassen. Dat is gewoon zo! Dit is ook de eerste keer dat ik een hengst verzorg, onder het rijden is het een schat! hij kan super lopen!
Maar hij is wel pittig! De eigenaresse heeft nog een lusitano hengst, dat paard kan je knuffelen! je kan er alles mee doen!
Je moet gewoon zn respect winnen, door consequent te zijn.
Als je zn respect hebt, gaat hij door het vuur voor je!
Dus hengsten zijn niet alleen voor profs, want dat ben ik niet!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:40

Die van mij was dat wel, maar kwam ook gedeeltelijk door nog geen opvoeding te hebben gehad.
Tuurlijk zijn er genoeg brave/lieve hengsten, maar ik ben ermee eens dat je altijd op je hoede moet zijn met een hengst. Meer als met een ruin of merrie.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:43

Dat een hengst alleen voor een prof is vind ik overdreven ik had op m'n 13e ook een(jonge) hengst. en was dus echt geen prof. (nog steeds nier hoor Haha!)
Inmiddels is hij gecastreerd. ivm met andere paarden in de wei. Anders mocht hij van mij wel hengst blijven zolang het goed ging.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:43

Er staan een tiental hengsten bij ons op stal. Van jaarling tot volwassen en tien jaar oud. En er zijn er bij die ik liever niet uit de paddock ga halen. Ik heb een paar keer een navel kunnen bestuderen, en dat maak ik liever niet nog een keer mee.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:46

Dat kan misschien ook wat over jou eigen kunnen zeggen, ik vind het niet terrecht dat alle hengsten maar over 1 kam worden geschoren. Ik ken genoeg ruinen en merries die je ook heel goed regelmatig van onderen kunt bestuderen als je er neit mee overweg kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:55

O, die ken ik ook. Maar die kan ik wel mannen...het wordt pas gevaarlijk als een hengst kwaad wordt en je aanvalt, die maaienden voorbenen ben ik bij mijn merrie nog niet tegengekomen als ze een keertje stond te springen. De voorbenen van een paard kunnen je doden. Als je de ervaring hebt meegemaakt dat hij naar je klauwt hoef ik echt niet meer.

Ik ben geen hengstenmens. Ik ga met paarden om voor mijn eigen ontspanning, en heb geen zin om iedere keer op mijn hoede te zijn omdat ik er rekening mee moet houden dat er wat gebeurd (en meestal dan als je niet niet lekker in je vel zit)

We hebben ook de nodige hengsten op stal waar bij wijze van spreken ik zo bij in de box zou gaan zitten. Maar toch, het blijven hengsten met hengstengedrag en hengstenmanieren.

Mensen die het een verantwoord risico vinden om met hengsten om te blijven gaan moeten dat helemaal zelf weten. In mijn ogen: als een hengst niet dekt gaan de ballen eraf.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:55

Cassidy schreef:
Gun je mannelijke paard de weidegang en contact met soortgenootjes en castreer hem.

Alleen dit zou voor mij al een reden zijn om een hengst te castreren, ongeacht karakter. Al dat gedoe met naar buiten kunnen, een ruin kan lekker op het land lopen, voor een hengst is die mogelijkheid er vaak niet.

Ben het er ook mee eens dat niet iedereen een hengst kan opvoeden, dit vraagt imo toch iemand met ervaring, die weet waar hij mee bezig is en dan nog blijft het altijd opletten.

Doe mij dan maar een ruin, veel makkelijker.

Tuurlijk zijn er ook ruinen en merries met gedrag waar niet over naar huis te schrijven is, maar bij hengsten is dit risico toch groter.

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 15:00

Jester, de hengst waar ik op reed liep in de wei.
En in de wei naast hem liepen twee meries!

Niets aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:02

Ik ken ook meerder hengsten die nieteens weten wat ze moeten doen als ze een hengstige merrie onder hun neus krijgen.
Ik ken ook hengsten die beginnen te gillen als er aan de horizon een paard verschijnt.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:03

Ook mijn paard staat dagelijks in het land, soms zelfs samen met andere paarden. Hij gaat ook mee op vakantie en alles, dus ik denk dat hij genoeg te zien en vrijheid krijgt om zich uit te leven en zijn contacten te onderhouden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:24

Cassidy schreef:
Ik ben bloedserieus. Een hengst hoort in de handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, niet omdat het stoer is om een hengst te hebben. Als een hengst het waard is om ermee te fokken moet je hem hengst laten, maar er zijn er genoeg die nooit gaan dekken. Moet je dan zo'n dier hengst laten omdat het "stoer" is en "hip" is of omdat hij "meer uitstraalt"?

Good stallions make great geldings. Gun je mannelijke paard de weidegang en contact met soortgenootjes en castreer hem. Ook als je de mogelijkheid hebt om je hengst in een kudde te zetten: voorkom dat de markt nog verder wordt overspoeld met veulens van middelmatige tot slechte kwaliteit en voorkom dat hij dekt/castreer hem.

Niets aan toe te voegen Lachen .

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:25

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik heb het vaak anders gezien. Iedereen moet zelf weten of hij een hengst wil hebben of niet, maar vaak zie je mensen met een hengst die ze niet helemaal onder controle hebben, waardoor het dier een gevaar wordt voor zijn omgeving. Of dieren die hartstikke gefrustreerd zijn omdat ze nooit de mogelijkheid hebben om normaal los te lopen.

Als er dan geen duidelijke reden voor is om zo'n paard hengst te houden, snap ik niet waarom er niet voor wordt gekozen om te ruinen. Is dan toch ook veel prettiger voor het paard?

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:42

Cassidy schreef:
O, die ken ik ook. Maar die kan ik wel mannen...het wordt pas gevaarlijk als een hengst kwaad wordt en je aanvalt, die maaienden voorbenen ben ik bij mijn merrie nog niet tegengekomen als ze een keertje stond te springen. De voorbenen van een paard kunnen je doden. Als je de ervaring hebt meegemaakt dat hij naar je klauwt hoef ik echt niet meer.

Dit heb ik ook eens meegemaakt. Ik denk dat ik achteraf heel erg geluk heb gehad. Dat paard steigerde en klauwde met zn voorbenen op mn rug.
Kon in het begin niet eens opstaan. Pijn viel nog wel mee als je je bedenkt hoe harde klap het is. Het voelde meer verlamd aan.
Erg gevaarlijk dus, maar gelukkig alleen zwaar gekneust.
Hij was toen wel al gecastreerd, maar het duurt natuurlijk een tijdje voor die hengstenkuren weg zijn.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:45

Ik liep een keer stage op een stal waar ze ook een hengst hadden staan. Een vreselijk lief dier, die ik ook naar de molen moest brengen/longeren/opzadelen en dergelijke. Hij was ontzettend braaf, maar tóch vond ik dat ik er altijd rekening mee moest houden dat het een hengst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:17

Sorry, maar ik vind het omgaan met een hengst ook leuker en inderdaad ziet het er stoerder uit als je hem eenmaal aan het lopen hebt. Dus volgens jou cassidy zouden mensen niet geowon voor de lol hengsten mogen hebben omdat ze dat fijner vinden en zouden ze allemaal een risicovolle castratie voor het gemak moeten krijgen.

Oke als een hengst zich bij alles drukmaakt e.d is het niet rustig voor hem maar ik heb genoeg tuigpaardhenghsten gereden en friese hengsten in handen gehad en dat waren bijna allemaal fijne paarden, met net wat extras en inderdaad tuurlijk moet je wat meer op je hoede zijn.
Mijn paard is ook zo geod als hengst nog en dat wordt waarschijnlijk niet echt minder, maar hij heeft respect voor me en ook langs andere paarden is het enige dat ie echt doet bij mensen die hij vertrouwd en respecteert een beetje showen en brullen.
ja, ook na een paar maanden mn huidige paard kan ik zeggen dat ik hengsten leuk vind.
maar het vereist de nodige displine, tijd en ervaring.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:47

nee vind ik niet ik ken een hengst die je midden in een bak vol met merrie's los kan laten staan en hij verroert zich niet (dat is louis-ville van stal Hexagon)

zelf heb ik een hengste veulen van 4 maanden oud en die doet het ook redelijk goed..
hij is ondeugend maar daar is het nog een baby voor.. Tong uitsteken

afwachten hoe hij word als tie een grote sterke man is... Lachen

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:11

Nee hoor, mijn verzorgpony Rascal die is een hengst! Maar hij is echt heel mak, ook op buitenrit makkelijk een super pony! je hebt niet eens door dat het een hengst is

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:13

Ik heb met meerdere hengsten gewerkt en dat waren allemaal super dieren! Goed karakter en heerlijk om mee te werken.
Bij het zadelmak maken waren ze zelfs braver dan de merries en ruinen, ze zijn van nature veel luier en maken zich niet zo snel druk (even hengstige merries erbuiten gelaten Haha! ).
Nu moet ik erbij vermelden dat het wel dieren waren die gewoon goed opgevoed waren, dit scheelt natuurlijk al de helft.

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van hengsten (had ik voorheen ook). Zolang ze in goede handen zijn is er niets mis met die beesten, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Overigens wil ik er wel bij zeggen dat ik zelf nooit een hengst zal willen. Hooguit een jong dier en dan laten casteren op een jaar of 3.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan Haha!
En waar ik gewerkt heb was het rustig, waar ik nu sta op een pensionstal is gewoon geen hengst te houden. Er lopen veel te veel andere paarden steeds langs de stallen enz..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:19

Alle hengsten waar ik langere tijd mee gewerkt heb heb ik super dieren aan gehad. Een paar die ik maar korte tijd mee gemaakt heb had ik altijd ogen in m'n achterhoofd.

En gun je manlijke paard weidegang met soortgenootjes. Kan prima, ook met een hengst. Dennis staat ook rustig in de kudde. Tussen de merries(die hij mag dekken) en aan de andere kant van het draadje staan nog meer merries(een paar die al gedekt zijn, een paar die niet gedekt mogen worden). Zolang hij lekker in de kudde gehouden word, is hij kipmak. Zodra ik hem er uit haal word hij onrustiger, maar niet onhandelbaar of moeilijk.

Maar alles waar niet mee gedekt zou worden gaat bij mij ook gecastreerd worden. Puur uit gemak. Dennis zou eerst ook gecastreerd worden, maar het was er(ook omdat hij zo makkelijk was) nog niet van gekomen. Toch voor de grap maar mee naar de HK. Tja, en toen had ik in eens een definitief goedgekeurde kampioens hengst met een super karakter.

Dennis heeft ook al een stuk of 5 kindjes leren rijden, en is net nog gereden door een meisje van 7 die haar eerste sprongetje met hem gemaakt heeft Lachen.

ikkies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:28

Ik vind een hengst een sterker karakter heeft. Ze moeten gewoon weten wie de baas is, ik heb hem 1 x geslagen omdat hij me aan wou vallen en sindsdien is hij zo mak als een lammetje. Hij is gewend om met merrie's te trainen we lopen gewoon beugel aan beugel en je hoort hem niet, alleen als je ze laat neuzen dan gaat hij met z'n voorbeen slaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:34

Ikkies, er zijn paarden die het niet met een keer een pak rammel opgeven. Daar moet je dan tegenin gaan tot een week later de striemen nog op zijn kont te zien zijn. Wil je dat iedere keer zover doorvoeren? Want o wee als je een keertje niet tot het uiterste gaat, als je de confrontatie niet afmaakt, omdat toevallig de buren kijken, of de telefoon gaat. Als je eenmaal in de ogen van een echt dominante hengst het onderspit hebt gedolven, zie de leidende positie maar weer eens terug te krijgen zonder dat er bloed vloeit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:53

Een brave hengst ligt meer aan het karakter van de baas als aan het karakter van de hengst.

Hengsten houden moet je liggen, daar moet jij een stuk karakter voor hebben

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:11

Cas ik vind je behoorlijk overdrijven hoor.
Ik heb zo'n hengst die heeft geleerd de baas te worden over de mens bij de vorige eigenaar.
En Bloedvloeien is lichtelijk overdreven.Mijn brave ruin heeft me al vaker laten bloeden *LOL* als ik een kopstoot kreeg tijdens het poetsen en dan gewoon omdat hij schudde met zijn hoofd.

Met shet hengstje is hardstikke braaf hobbelt nu met kids rond en dat gaat heel leuk.
Hij dekt niet en staat bij 2 geiten in het land.
Hij word niet gecastreerd omdat hij dat vanwege een afwijking niet overleefd.
Ik ben het met je eens dat als je een hengst niet hebt voor het dekken je 'm beter als ruin door het leven kan laten gaan net wat makkelijker met weidegang.Maar zoals jij ze omschrijft doe je net alsof het vreselijke monsters zijn die je elk moment kunnen gaan vermoorden.
Hoe kan het dat al die eigenaren van dekhengsten nog leven?
Die hengsten worden echt niet in een kooi gehouden met muilkorf en vastgebonden voeten.
Op het NK hadden ze ook geen extra hoge hekken met grachten voor de tribunes omdat er een paar hengsten mee reden.

Orbaldo is een donder maar dat is niet zijn schuld maar die van de vorige eigenaar die er wat bangig voor was.
Mijn jaarling hengst is gewoon netjes opgevoed.
Met Orbaldo kan ik zonder problemen het losrijd terrein over ondanks dat mensen tegen me op botsen. Dat hoef ik met Hinke mijn merrie niet te doen die slaat gelijk van zich af.

Als ik dan voor een paar weken terug op de welsh keuring van die kleine kids op hengsten zie in de zadelrubriek denk ik ook wel even van poeh maar ook toen lieten die kids van 10 jaar zien dat ze goed met hengsten overweg kunnen en hoe braaf ze wel niet zijn als ze goed opgevoed worden.

er is gewoon een levensgroot verschil tussen opgevoede en niet opgevoede hengstn maar dat is voor elk paard zo.
een niet opgevoede ruin is net zo gevaarlijk.