Nemen mensen paarden echt niet alleen voor wedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:04

ik heb mijn pony nu drie jaar en heb haar al die tijd met veel plezier recreatief gereden (op een cross na, het was onderling op de manege en geen goed idee Lachen ). Maar ik heb besloten dat ook ik maar es een wedstrijd moet rijden. Dan heb ik teminsten een doel. Dus ben ik gaan kijken wat mijn pony goed kan. dressuur vinden we allebei niks aan, springen vinden we wel heel leuk,maar mijn pony alleen in een binnenbak is niet leuk meer ( word helemaal gek als ze geen andere paarden ziet, je kan niet alles hebben.), buitenrijden vinden we allebei heel leuk.
Ik ben dus van plan om in de lente met mijn pony ( merk appaloossa) een endurancewedstrijd te rijden.
Ik vind dus dat je er goed op moet letten wat je pony/paard kan en daar je ambitie op moet aan passen, anders is verkopen de enige optie.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:07

Dat is dus iets wat inderdaad ook meetelt. Ik begon te rijden op Muzefee toen ze alleen kon stappen, draven en heel snel galopperen. Nu ben ik echt wedstrijdgericht aan het rijden en daar hebben we allebei veel plezier in.

Muzefee doe je geen plezier met een buitenrit. Ze loopt dan alleen maar te klieren en wil het liefst omkeren, richting huis.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:59

naturlijk niet.
het is natuurlijk mooi meegenomen als je pony goed kan lopen enzo, maar ik zou suleika nooooooiiiiiitttt kwijt willen. Party!!

Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:04

Ik rij ook Nina bijna elke dag in de bak, maar dat heeft een andere reden, omdat ze er buiten vandoor gaat, en ik heb al een keer een biujna ongeluk gehad. En dat wil ik niet nog een keer, ik moet haar dat afleren en dat doe ik liever stapje voor stapje.

Maar ik Misselijk van mensen die zonder enig gevoel hun paard weg doen omdat hij/zij niet "goed" genoeg is. Een paard kan het NOG niet maar het kan geleerd worden. Dan neem je daar toch de tijd voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:10

Citaat:

Maar ik Misselijk van mensen die zonder enig gevoel hun paard weg doen omdat hij/zij niet "goed" genoeg is. Een paard kan het NOG niet maar het kan geleerd worden. Dan neem je daar toch de tijd voor?

Jammergenoeg kan dat niet altijd. Als je meer ambities hebt dan je paard lichamelijk aankan, sta je voor de keuze: of ik pas me aan aan wat mijn paard kan, en ga gewoon leuk rijden met een dier waar ik gek mee ben, of ik verkoop hem, en koop een paard dat beter bij mijn eigen mogelijkheden past. Ik heb dat laatste in het verleden gedaan, en zou het weer doen als de situatie er naar is. Toen ik mijn vorige paard verkocht ben ik daar letterlijk ziek van geweest, maar toch heb ik er geen spijt van. Net zomin als ik er spijt van heb dat ik dat paard ooit gekocht heb overigens.

Het is in de sport niet alleen een kwestie van "het hem leren" was het maar waar... als jij als stijve hark geboren bent kun je heel veel gaan trainen, maar je zult nooit met gemak een spagaat maken. Iemand die zijn lichaam op dat punt wat meer mee heeft hoeft er weinig moeite voor te doen. Dat is voor paarden precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 13:50

[/quote]

Jammergenoeg kan dat niet altijd. Het is in de sport niet alleen een kwestie van "het hem leren" was het maar waar...

[/quote]

Dat is natuurlijk waar, er zijn bepaalde grenzen die aan je paard gesteld worden. Maar ligt dat dan ook niet aan de ruiter? Er zijn mensen waarvan ik met 100 % zekerheid kan zeggen dat zij nooit op een normale manier de Z zullen bereiken. Maar door steeds paarden 'op niveau' te kopen komen ze er wel. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, in de eerste plaats is het niet echt 'eerlijk' tegenover de mensen die de Z zelf met hun eigen dier proberen te bereiken en in de tweede plaats gaat het steeds ten koste van het paard; die gaan er meestal slechter vandaan dan ze er gekomen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:38

Je kunt rijtechnisch heel veel oplossen, maar echt niet alles hoor! Wat er niet in zit, kan niemand eruit rijden.

Waar het mij ook om gaat is dat ik het probleem niet zie als iemand een paard verkoopt omdat het niet meer aan zijn/haar verwachtingen voldoet. Paarden kosten nu eenmaal verschrikkelijk veel geld en dingen lopen soms anders dan je vantevoren denkt/hoopt.

Er wordt hier een beetje de indruk gewekt of wedstrijdruiters hun paarden "aan de lopende band" inwisselen, en dat is natuurlijk onzin. De paar mensen die dat doen, nou ja, dat moeten ze zelf maar weten...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 00:11

Ha Anne! Ik kan je vezekeren, MIJN paard heb ik absoluut niet voor wedstrijden gekocht. Maar daar had ik je al eens van overtuigd geloof ik..
Je zult hier ook geen sporen vinden en alleen maar een stoffige oude zweep.

Grtjs!

Kellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 10:20

je hebt gelijk, jammergenoeg wel. maar er zijn natuurlijk ook mensen die hun paard(en)/pony('s) gewoon voor hobby houden, gelukkig.....

Vasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:58

Ik wil ook liever recratief rijden wedstrijden nee die pony moet wel elke x al die iritante geluiden horen en zo en paarden hebben beter gehoor dan mensen. Sommige paarden vinden het leuk, maar er zijn er zat die gedwongen worden. Ik heb ook een druk Welshje dat ik te druk vind, maar ik kon hem toen ik nog groot genoeg was niet wegdoen nu ik wat te groot ben om echt te rijden gewoon wel wat dressuuroefeningen en buiten enz moet ik hem wel verkopen ook omdat ik een andere pony heb ik heb geen tijd om hem er nog bij te rijden en hij houd van rijden!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:51

De groep mensen die aan de lopende band paarden koopt en verkoopt is volgens mij maar een heel kleine groep maar valt wel op.
De meeste mensen hebben jarenlang hetzelfde paard en als een paard niet bij je past om wat voor reden dan ook doe je jezelf en het paard een plezier als je hem verkoopt. Er zijn overigens ook genoeg recreatieruiters te vinden die hun paard verkocht hebben omdat hij toch niet zo geschikt was voor leuke buitenritten. Het zijn dus niet alleen maar de wedstrijdruiters waar de handel op draait.

Groetjes Alexandra

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:36

ik rijd ook geen wedstrijden met mijn paard. afgelopen week hebben we toevallig een oefenwedstrijdje trail gedaan, maar dat was meer voor de lol en de oefening. Lois heeft een hekel aan de bak en gaat veel liever het bos in voor een flink lange bosrit.

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:26

Wij hebben onze paarden alleen om recreatief mee te rijden. En dat is heerlijk als je je bedenkt dat de stal praktisch in duin staat! Haha! Maar verder rijden we ook een aantal keer per week in de bak hoor!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:15

Wij hebben 2 paarden en met beide hebben we altijd wedstrijd gereden, serieus getraind maar ook buitenritten gemaakt meegenomen op vakantie enz.

Nu 1 van onze paard het lichaamstechnisch niet maar aankan om wedstrijden te lopen blijft hij toch bij ons. Maar ik kan me voorstellen dat iemand anders, zo'n paard zou verkopen. Het lijkt me ook dat een paard beter af is bij iemand die er plezier in heeft dan bij iemand die hem al jarenlang heeft en dan met tegenzin er iedere dag opstapt terwijl het paard het gevraagde werk domweg niet meer aankan. Niet iedereen heeft de mogelijkheid (zowel financieel als de ruimte) om een paard dan toch te houden.

Verder woon ik in de randstad en het buitenrijden bij ons van stal beperkt zich tot een rondje over het industrieterrein. Wanneer wij een leuke rit willen maken zullen we toch echt de trailer moeten pakken. Dit doen wij ook wel maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Zulke personen blijven dan toch afhankelijk van een rijbak.

Wanneer je maar lol in het rijden hebt en het paard ook wat maakt het dan uit waar je en hoe je dat doet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 12:50

Ik vind dat mensen het recht hebben om een paard te kopen om er wedstrijden mee te rijden. sommige mensen hebben die motivatie namelijk nodig. Ze kunnen niet doelloos rijden zoals ze dat zelf noemen. Voor mij is het niet perse nodig echter. Maar ook al wil je westrijden rijden, je blijft als ruiter tegenover je paard verplicht om het werk af te wisselen en niet altijd in de bak te oefenen. Wedstrijden en afwisselend rijden staat verder ook los van elkaar.