help ik heb een ekster jonkie gered wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:55

Ik zou de raad van rider goed opvolgen. Als de ekster niet zelf eet, moet je het eten echt in z'n krop duwen. Met je vingers gaat het gemakkelijkst, gewoon zo ver mogelijk achter in z'n bek duwen, ook al stribbelt hij tegen. Met een spuit of pipet kun je hem ook water voeren. Wij hebben ook regelmatig jonge vogels te 'logeren'. Vorig jaar hadden we twee jonge kauwen en op het moment hebben we een jonge kraai. Deze laatste wil ook niet goed eten, maar we proppen het er toch in. om aan te sterken maken we ook papjes voor hem (rijstebloem met sojamelk) en die spuiten we achter in z'n bek. Vindt ie niet leuk, maar ja, het is voor z'n eigen bestwil. Ook niet te vroeg je ekster ergens loslaten hoor, dan zou hij alsnog dood gaan. Laat hem eerst los in de tuin en als hij eraan toe is en zelf kan eten, vliegt hij zelf wel weg.
Van tam worden moet je je trouwens niet te veel voorstellen, hoor. Onze kauwen zijn vorig jaar wel een tijdje gebleven, maar (gelukkig) op een gegeven moment roept de natuur en z'n soortgenoten toch. In ieder geval heel veel succes met de ekster en ik hoop dat hij het overleeft.

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:45

wij hebben ook een ekster gevonden, op de weg.. die was helemaal in shock..

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:45

Bel anders ff de dierenambulance

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:20

Een paar jaar geleden hebben wij ook een ekster uit de sloot gevist. Heeft waarschijnlijk geprobeerd te vliegen en is toen in de sloot beland (er zit al jaren een mega groot eksternest bij de buren in de tuin). Hij was ongeveer net zo groot als die van jouw. We hebben hem een week wormen gevoerd en toen naar de vogelopvang gebracht. Het duurt namelijk een flink aantal weken voordat hij volgroeid is en kan vliegen en ze zijn best brutaal dus je moet wel oppassen. De vogelopvang wilde hem graag hebben en zou hem vrijlaten als hij volwassen was. (of zij kan natuurlijk ook)

Romyvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:48

Er is vandaag een jonge ekster uit z'n nest gevallen , ik wil het diertje opvoeden maar ik heb niet veel verstand van vogels en wil jullie om hulp vragen , hij ligt in een geiten stal in het hooi , ik geef hem om de zoveel tijd wormen , wat kan ik nogmeer doen om het beestje te verzorgen ??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:59

Beste wat je kunt doen ik 'm zo gauw mogelijk weer in het nest zetten.

En als je het helemaal goed wil doen: volgende keer een topic erover openen en niet reageren in een topic van 10 jaar oud :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:41

En daarom hier een slotje ;)
In dit topic staan genoeg tips wat je kunt doen. Een eigen topic over dit onderwerp gaat op dit moment nog niet lukken, omdat je nog niet mag posten op BB (BeestenBoel).