teleurgesteld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 12:14

ja okee!!!!
Ik heb het boek Van Veulen tot Rijpaard, daar staat ook een goede tip in. Als hij weer eens gaat steigeren, moet ik hem met de zweep op de onderkant van zn buik slaan, dan laat hij het de volgende keer wel om zijn gevoelige delen zo kwetsbaar te maken

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:17

mhhh onder zijn buik slaan vind ik helemaal geen goed tip eigenlijk.
net als dat je een ei op zijn hoofd moet slaan als ie steigerd..
Helemaal omdat het geen gemenigheid is van Loki..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:00

Slaan onder de buik heeft ook geen zin denk ik.
Het nadeeel is dat ze zelf bang is en dat is heel vervelend. Ik was ook bang toen Danno dit soort geintjes uithaalde en recht overeind kwam.
Je bent nergens en hij mept je zo knock out.
Bij Danno was het dan puur hengsten gedrag en na de castratie was het ook over (het is nu een oud wijf Haha! )
Misschien speelt dit bij Loki ook nog wel mee. Misschien is het wel beter als je hem de eerste week gewoon laat pakken door iemand anders.
Hij weet gewoon dat je bang bent en daar maakt hij misbruik van.
Het is dus wel vuiligheid.

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:48

als je met hem gaat lopen blijf altijd haast hem lopen(schouderhoogte) zodat hij niet met zijn benen in je nek komt.hou je handen ook tijdens het lopen laag ook al trekt hij je naar voren hou je handen laag en niet naar achteren,want dan voelt hij die druk op zijn neus niet. een hengsten ketting over zij neus is ook erg makkelijk voor de druk die hij voelt. als hij je nu nog mee probeert te sleuren. ga dan een rondje met hem lopen of laat hem achterwaarts gaan.
ik hoop dat je hier wat aan hebt bij mijn veulen werkt het Pling

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:29

Hmmz..Dat is inderdaad behoorlijk gevaarlijk..en ik denk dus dat het absoluut geen kwaad kan om hem terug te slaan.Hij doet het tenslotten ook.Ik heb ook weleens zo'n etterbak mee gemaakt en heb toen een longeertouw meegenomen en iedere keer als hij het flikte om naar me te stijgeren gooide ik dat touw tegen zn buik.Hij schrok want ik 'viel' hem aan op een van zijn zwakste plekken.En na een paar keer leerde hij dat wel af.Maar dit is echter geen hulp om hem uit de wei te krijgen.Jouw paard kent zijn kracht en zal het gebruiken om zijn zin te krijgen.Hoe dan ook.Tijd om je paard respect bij te brengen.En ik las al dat er menig mensen zijn die tegen NH zijn of er weinig mee hebben,en dat begrijp ik best omdat het allemaal zoetzappig lijkt.Dit is niet zo,ik straf mijn paard net zo goed als jullie doen .
Ik denk dat het weinig nut heeft een paard te slaan die zijn eigen krachten kent,op een gegeven moment gaat hij het uittesten tot hoever hij kan gaan.
Erg moeilijk!
Ik wens je veel succes!!
Groetjes
Janneke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:47

hejjj

ik heb met ry ook zoeen periode gehad toen ie nog hengst was (mischien is lokie het nog niet helemaal vergeten dat ie geen hengst meer is) Ik heb toen ook heel veel gevochten , maar dat hielp niets...
Grond werk (heb ik pas geleerd )is erg belangrijk..laat je paard merken dat JIJ de baas bent niet door slaan maar door simpele oefeningen..

1. houd je hand boven zijn hoofd als het paard het hoofd omlaag brengt is dat een teken van onderdanigheid zoniet dat knijp je hem achter de oren tot dat het hoofd omlaag gaat.
2. laat het paard aan zijn eigen staart ruiken, buig het hoofd zover dat het paard met zijn neus zijn buik raakt en breng met je andere hand zijn staart daar ook heen laat het paard zo 10 sec. staan.

dit werkt echt!!! Ik ben nu bezig rydar op nieuw te beleren en op tevoeden en ben zo begonnen hij is nu echt een stuk gewilliger!!
doe veel oefeningen zoals lopen ..stilstaan....lopen ..stilstaan ..achteruit...draf ...stilstaan...achteruit...langzaam lopen....stilstaan.. snap je?? Haha!

sucses..
groetjes!!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 09:10

Rottig voor je! En dit deed hij niet voordat hij bij deze stal terecht kwam? Heb ik het goed begrepen dat Loki nog nooit in een groep paarden heeft gestaan?

Dat verklaart natuurlijk veel! Dat hij zo ontzettend in elkaar getimmerd is door de andere paarden komt omdat hij kleine signaaltjes ("wegwezen, ik ben hier de baas!") niet ziet en niet snapt. Nu snapt hij jou ook niet: hij heeft nu een vriendin (Charlotte) die hem geen kwaad doet en jij wilt hem bij haar weghalen. Charlotte is nu dus zijn steun en toeverlaat en Loki wil niet bij haar weg.

Ik zou als ik jou was de boel even met rust laten, laat hem even rustig wennen en kalmeren. Hij heeft nogal wat meegemaakt de laatste tijd: verhuisd naar jouw achtertuin, toen opnieuw verhuisd, toen gecastreerd, toen weer verhuisd en midden in een groep volslagen onbekende paarden beland die hem nogal te grazen hebben genomen. Vervolgens wordt hij daar weer weggehaald (logisch trouwens, bij zo'n kreupel paard) en bij een ander paard gezet.
Dit is vrij veel in een hele korte tijd hoor, onderschat dit niet!

Ik denk dat als hij wat tot rust gekomen is, jij samen met iemand anders eens rustig de tijd moet nemen om dit probleem (wat dan misschien al weer over is!) op te lossen.

Uiteraard niet accepteren dat hij zo doet, anders gaat het van kwaad tot erger en krijg je net zo'n tiep als mijn bulldozer Kaminka. Die is ook nooit opgevoed en weet helaas hoe sterk ze is... Huilen

Trouwens, waarom denkt iedereen toch altijd dat NH soft is? Verward Volgens mij is dit een misverstand, met NH technieken kun je, als je het verkeerd doet, een paard ontzettend vernederen! Echt niet onderschatten zoiets!

Succes! en laat je niet kisten! Mieke

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 09:19

Ik heb wel NH grondwerk met hem gedaan hoor! Maar zoals je ziet levert het gewoon niets op.

En ik heb best wel een beetje verstand van NH, ik heb daar ook lessen in gehad (in grondwerk) tijdens een ponykamp. En veel over gelezen.

Het is misschien idd beter om hem even met rust te laten.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:09

Hem met rust laten zou ik zeker niet doen Gerdien.
Ik denk dat Kim gelijk heeft, dat hij niet gemeen is, maar gewoon NIET opgevoed, hij snapt gewoon niet dat hij dit niet mag.
Hij gaat op z'n instinct af: bij iets wat hij niet leuk vindt (weg moeten van dat heerlijke gras Vingers aflikken ) gaat hij in verzet, steigeren en over je heen lopen etc.
Hij moet in elk geval leren tot hoever hij kan gaan. Dat kan misschien in het begin beter met twee personen, dat hij goed leert gehoorzamen, alleen zou ik het ook moeilijk vinden.
Dat verzorgpaard dat ik toen had was soms ook een verwende kerel... voor mijn neus in de wei staan maaien in de lucht met de voorbenen... ieh!!!
Dan ging ik terug, pakte de longeerzweep, en joeg hem de hele wei door.
Af en toe met behulp van een hand modder die ik zijn richting opgooide, hij moest van mij alle kanten op, alles doen behalve wat hij wilde: stil staan en gras eten zonder Dorinepien... *LOL*
Op een gegeven moment had hij door dat ik besliste wat hij deed, en niet hij zelf. Zweep in gras gelegd, met halster naar hem toe, ging hij weer omhoog, dus weer zweep gepakt en nog eens een paar minuten in galop laten gaan, telkens wegjagen naar andere hoek van de wei...
Totdat-ie het echt doorhad, toen wilde hij eindelijk een halster om. Nou ja, willen... en in stap rustig naar de poetsplaats, daar kreeg hij een handje bix als beloning.
Daarna heb ik nog een paar dagen telkens als hij op de poetsplaats stond een beloning gegeven. Later heb ik dat afgebouwd naar 'af en toe', anders wordt het zo'n verwend varkentje *LOL* .
Heel veel sterkte, gewoon de komende tijd ff met twee mensen Loki pakken, echt hoor, laat hem maar leren dat hij er gewoon af en toe uit moet.
Hij komt er vanzelf achter dat samenwerken met zijn nieuwe vrouwtje veeeeeeeeel leuker is dan het leven dat hij hiervoor had...
Veel succes en niet opgeven, zeker weten dat het goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:56

Volgens mij weet een aantal mensen hier totaal niet wat NH is en waarop het gebaseerd is. Het is namelijk niks zweverigs, maar gewoon overschakelen op "paardentaal" en dat werkt heel sterk. Ik denk dat het probleem van Loki puur te maken heeft met intimidatie en geen respect voor de baas hebben. En dat kun je een paard met NH prima bijbrengen. Geloof ik meer in dan maar elke keer alleen in elkaar raggen, want daar krijgt je paard niet meer respect van!
Aanpakken blijft belangrijk, maar de manier waarop ook!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 16:47

jee.....al die verschillende meningen....

nou het is dus gebleken dat Loki idd een paar dagen van slag was.

Gisteren heb ik hem het land uitgehaald met een stalgenoot, zij bond heel erg strak het touw om zijn neus. Ik wist ook niet echt wat ik er van moest denken, maar het lukte haar wel, met veel verzet, hem bij de poetsplaats te krijgen (met een lamme arm van hier naar tokyo). Op de terug weg ging het al een stuk beter.

Vandaag was Kim (nimber) meegegaan. Zij liet het touw gewoon los en als Loki voorbij haar schouder kwam (met zijn schouder) corrigeerde ze hem. Na een paar keer had hij het door.

Het is me tegengevallen, het opvoeden van een jong paard. Ik wist niet dat je zoooo consequent moet zijn.
Maar gelukkig, dankzij de hulp van Nimber gaat het vast goed komen met Loki en mij. (en ik leer ook er ook superveel van).

Vandaag ben ik ook al met hem een stukje het bos in geweest. Dat ging echt prima, soms dan gaat ie weer te ver, maar dan krijgt ie een tik en dan weet hij het weer.
Hij begint steeds meer in de gaten te krijgen hoe het hoort.
Het is zo'n heerlijk dier Lovers

edit: oja en de hulp van Bokt natuurlijk. Wat moet ik toch zonder jullie???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shaienne op 2001-10-26 16:50 ]</font>

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 18:45

tja gerdien toch heeft iedereen je van te voren wel gewaarschuwd dat het ook tegenvalt,een jong paard opvoeden.dat het niet alleen rozegeur en maneschijn is.
ik hoop voor je dat je snel leert en dat het allemaal goed komt.succes

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:42

Gerdien, wat jammer voor je! maar houd vol hè! Je komt er wel.
Je moet idd gewoon hulp hebben, fijn dat Kim je zo kan helpen.

Trouwens, het grondwerk dat je daar op ponykamp leert, stelt Imo niet zoveel voor. Ik heb er zelf ook absoluut geen verstand van, maar ik weet wel dat dat gewoon een beetje met een makke fjord achter je aan sjouwen was.....

Heel veel succes gewensd!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:30

Het komt vast goed hoor met Loki! Hij moet alles wat hij in een heel korte tijd heeft meegemaakt even laten bezinken, voordat hij zijn aandacht bij jou kan houden.

Fijn dat Nimber in de buurt is om je te helpen. Een beetje steun kun je wel gebruiken bij zo'n jong paard!

Groetjes! Mieke