Geboren veulen in sloot

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
desiree13

Berichten: 237
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:56

o wat zielig.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:13

he,
dat is bij Henk toch?

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:53

Jee wat rot hee! Ik heb 2 jaar geleden ofzo op de paardenmelkerij in Zeeland stage gelopen. Daar gingen de paarden 's nachts de wei op en werden er dan 's ochtends vroeg weer uitgehaald. Dan was het heel mistig enzo. De paarden stonden dan allemaal al bij het hek zodat ze zo naar binnen konden. Heel veel merries daar waren natuurlijk drachtig, voor eentje was het het eerste veulen. Die merrie kwam zonder veulen de wei uit en ze was nog redelijk dik en had geen raar gedrag ofzo van dat ze dr veulen kwijt zou zijn. Ze was dus 's nachts bevallen. Het veulen is ook in de sloot beland maar precies op een stukje waar geen water stond.
Het veulen is toen ontdekt door een medewerkster die een hengst naar de wei ging brengen (toen was het licht en geen mist meer). Toen wisten we wel dat dat het veulen moest zijn van die merrie. We hebben toen het veulen bij de merrie gelaten maar die wilde dr eerst niet accepteren :S. Het veulen wilde telkens naar de moeder toe en die bleef alleen maar trappen naar het veulen (echt zielig). Ik moest toen telkens het veulen tegen houden want hij bleef het proberen. Een tijdje daarna ging de merrie toch haar kind accepteren en waren ze gewoon een gelukkige merrie en veulen. Toen hebben ze 1 nacht voor de zekerheid even binnen gestaan. Ging allemaal hartstikke goed!
Die nacht daarna weer naar buiten en de merrie kwam weer zonder veulen de wei uit (weer geen raar gedrag vertonen dat ze dr veulen kwijt was ofzo).
Die laatste keer is het veulen dus precies terecht gekomen in de sloot waar een heel klein beetje water stond en is verdronken! :s
Dat was gewoon het enige plekje waar een beetje water stond en daar is die precies ingevallen! Huilen was zo'n leuk veulen! en ik was er natuurlijk ook beetje bij betrokken geraakt omdat ik het veulentje telkens tegen moest houden...:S

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:41

oow verschrikkelijk Huilen sterkte...

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:47

Sterkte, zoiets is echt verschrikkelijk!
Paarden zullen inderdaad vaak juist een slootkant uitkiezen om naast te bevallen. Dat is namelijk een natuurlijke begrenzing en dus 'veilig'. Koeien doen dit ook. Weten zij veel dat dat juist NIET veilig is Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:53

jeetje wat erg zeg ik heb hier ook nog nooit van gehoord.

Redgirl: wel apart dat die mensen het al meegemaakt hadden en het niet even op stal hadden gelaten tot het sterker was.

Maar goed erg voor het veulen en de merrie Ach gut

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:59

Redgirl schreef:
Die nacht daarna weer naar buiten en de merrie kwam weer zonder veulen de wei uit (weer geen raar gedrag vertonen dat ze dr veulen kwijt was ofzo).
Die laatste keer is het veulen dus precies terecht gekomen in de sloot waar een heel klein beetje water stond en is verdronken! :s


Over dom gesproken...... Hebben mensen dan echt geen gezond verstand meer ??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:36

Ja, inderdaad. Dat je dat 1x overkomt is tot daaraan toe. MAar 2x.....

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:11

1x is al teveel. En totaal onnodig ook nog !

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:38

Dan ben ik liever iets tè voorzichtig...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:43

Phoe hee wat is dat rottig.

Ik ben het wel eens met de reacties die sommige geven.
Een drachtige merrie in een weide langs een watertje leggen is inderdaad niet echt slim.

Dan ben ik inderdaad ook liever wat voorzichtiger.


Maar...
Dat maakt het dan allemaal niet minder erg. Het is en blijft rottig Ach gut

melchior
Berichten: 90
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:00

Sabiy schreef:
Hoe vaak moeten zulke dingen gebeuren voordat mensen er eindelijk eens iets van leren ??? Sjeessus.... een hoogdrachtige merrie in een wei langs een sloot laten staan is toch vragen om problemen ?!
Die resterende twee drachtige merries, blijven die daar gewoon lekker staan, langs die sloot ? Ben heel benieuwd hoeveel veulens dat gaan overleven.
Zelfs al gaat de merrie niet vlakbij de slootkant bevallen, een pasgeboren veulen staat heel wankel op de beentjes, en kan ook vanuit het midden van de wei naar de slootkant hobbelen, zn balans verliezen en in het water vallen. Zulke sterfgevallen zijn heel simpel te voorkomen en ik verbaas me er ook echt over dat het nog steeds gebeurt.. Dom dom superdom.

Boos! Ik vind het zo makkelijk om hier zo je oordeel over te geven en af te geven op andere mensen!!! Dit kan iedereen overkomen, niet iedereeen heeft dezelfde ervaringen en kennis. 2x laten gebeuren is dom, maar die man zal echt niet expres zijn veulen laten verzuipen. Wat mij verbaasd? Dat iemand zo arrogant reageert als iemand zijn veulen dood is!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:49

Je kunt hier inderdaad makkelijk een oordeel kwijt, natuurlijk is het hardstikke erg voor de mensen EN merries die op deze manier een veulen zijn verloren, maar vergeet niet, het had voorkomen kunnen worden !!!

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:50

uh melchior dit ben ik niet met je eens! Dit zou mij dus niet overkomen! En heel veel andere merriehouders ook niet! Is gewoon een kwestie van nadenken hoor!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:53

Jeetje wat erg zeg Scheve mond
Mijn merrie staat wel langs een sloot maar zodra ze 'snachts buiten blijven gaat ze 'snachts op een landje met geen sloot in de buurt. Overdag is er altijd controle. En als ze echt tegen het veulenen aanzit zet ik haar waarschijnlijk helemaal op dat landje zonder sloot.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:58

melchior schreef:
[ Boos! Ik vind het zo makkelijk om hier zo je oordeel over te geven en af te geven op andere mensen!!! Dit kan iedereen overkomen, niet iedereeen heeft dezelfde ervaringen en kennis. 2x laten gebeuren is dom, maar die man zal echt niet expres zijn veulen laten verzuipen. Wat mij verbaasd? Dat iemand zo arrogant reageert als iemand zijn veulen dood is!
[/quote]

Ik anticipeer als het gaat om voorzichtigheid met mijn paarden. Dus eh..... NEE. Dat was mij echt niet overkomen!

Zouden diezelfde mensen peuters laten spelen in de buurt van een vijver zonder toezicht?

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:57

tja moielijk hoor maar ik ben het met meerdere schrijvers eens dat dit voorkomen had kunnen worden,maar hopelijk hebben ze door dit o zo pijnlijke gebeuren toch hier wel leering uit getrokken.
het is super triest dat dit moest gebeuren.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:56

Schijnbaar leren mensen er niet van, hoe vaak ik de laatste tijd dit soort verhalen heb gehoord.... om koud van te worden gewoon. Ik blijf het superstom vinden, en het heeft niks met ervaring of kennis te maken, gewoon een beetje gezond verstand. Je hoeft geen professor te zijn om te snappen dat sloten en veulens niet samengaan, net als, zoals Desiree al aanhaalt, peuters en sloten niet samengaan. Ik kan niet begrijpen dat mensen hun huis en omgeving wel kindveilig maken, maar niet nadenken over de loerende gevaren voor jonge veulens.
Uiteraard vind ik het vreselijk dat dit soort dingen nog steeds gebeuren (en helaas met grote regelmaat), en vind ik het ontzettend zielig voor de betreffende merries en veulens, maar medelijden met de eigenaars kan ik echt niet opbrengen. Als je geen gezond verstand hebt, of je accomodatie is niet geschikt voor veulens, moet je gewoon niet fokken, heel simpel. Natuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar kan heel vaak voorkomen worden door gewoon even na te denken. Iedereen maakt fouten, maar niet zulke !

elianne_15

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:06

ja inderdaad wel behoorlijk dom om je pard dan niet binnen te zetten of op een veilige plek Stoom uit je oren
maar ja daar kunnen jullie natuurlijk niets aan doen lijkt me allemaal erg genoeg Scheve mond
sterkte er mee Pling

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:02

Sabiy"]
[quote="Redgirl schreef:
Die nacht daarna weer naar buiten en de merrie kwam weer zonder veulen de wei uit (weer geen raar gedrag vertonen dat ze dr veulen kwijt was ofzo).
Die laatste keer is het veulen dus precies terecht gekomen in de sloot waar een heel klein beetje water stond en is verdronken! :s


Over dom gesproken...... Hebben mensen dan echt geen gezond verstand meer ??
[/quote]

Tss het ging gewoon hartstikke goed in de groep en wie verwacht er nou dat een merrie die heel bezorgd is om dr veulen niet goed op dr veulentje let. En dat veulen was dus nog niet op de leeftijd dat die zelf al een beetje rond ging dollen. Daar was die nog veel te jong voor. Ik vind het een beetje snel gezegd dat mensen dan dom zijn. Zoals jij het zegtzou dus eigenlijk nooit een merrie het land op kunnen omdat er altijd de kans is dat ze in de sloot beland. En wie verwacht er nou ook dat in het heel klein beetje water wat in de sloot stond, dat een veulen daarin zou verdrinken... Je kan zo'n merrie toch ook niet nachten op stal houden terwijl alle andere paarden lekker naar buiten gaan!En ik denk best datdie mensen hebbe geweten wat ze deden. Op een paardenmelkerij krijg je best veel te maken met veulens

elianne_15

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:13

tsja het is ook niet meteen dom je verwcht natuurlijk ook niet dat het veulen in het water valt alleen het had voorkomen kunnen worden..
ik weet niet of die reactie voor mij bedoeld was maar als dat wel zow was ik bedoelde het niet op zown manier en als het voor een ander was dan heb ik nu niets gezecht hih Bloos
maar nogmaals sterkte er mee

elianne_15

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:14

okay sorry ik heb niets gezecht verkeerd gelzen hihih Bloos Bloos Bloos
sorry... Verward

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:28

wat verschrikkelijk, heel veel sterkte

melchior
Berichten: 90
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:55

Desiree"]
[quote="melchior schreef:
[ Boos! Ik vind het zo makkelijk om hier zo je oordeel over te geven en af te geven op andere mensen!!! Dit kan iedereen overkomen, niet iedereeen heeft dezelfde ervaringen en kennis. 2x laten gebeuren is dom, maar die man zal echt niet expres zijn veulen laten verzuipen. Wat mij verbaasd? Dat iemand zo arrogant reageert als iemand zijn veulen dood is!
[/quote]
Ik anticipeer als het gaat om voorzichtigheid met mijn paarden. Dus eh..... NEE. Dat was mij echt niet overkomen!

Zouden diezelfde mensen peuters laten spelen in de buurt van een vijver zonder toezicht?

NEE, sommige mensen gaan gewoon met onervaren ruiters in de bossen rijden (verslag van de dag 04-05-2004), en sommige mensen laten hun paard langs de sloot lopen, beide risicovol zou ik zeggen, of niet?

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:09

wat erg, denk je een leuk mooi veulentje te krijgen istie in de sloot gevallen