Zonnebrand of.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:15

Huertecilla schreef:
Moraal van dit verhaal: het ligt dus inderdaad niet aan de zón

Jij interpreteerd dit soort onderzoekjes ook maar net zoals het jouw uitkomt heb ik vaak het idee,
er staat duidelijk dat er eventueel nog meer redenen kunnen zijn voor overgevoeligheid

Zelf heb ik een vos met een bles die beide neusgaten overlapt, het eerste jaar dat ik hem had was zijn neus regelmatig verbrand ondanks insmeren. Het jaar erop heb ik een paar keer per week preventief gesmeerd en heeft hij nergens last van gehad, en afgelopen jaar heb ik geen 1 keer meer gesmeerd. Hij heeft al die tijd in dezelfde wei gestaan, hoe verklaar je dit dan?
Overigens, over de centen gesproken, ik heb 1 keer een fles eigen merk van de drogisterij gekocht, hoogste factor en waterproof, kostte misschien 6 euro en ik heb er 2 jaar meegedaan, afgelopen jaar heb ik het niet gebruikt maar het zit nog zeker voor de helft vol.
Net alsof de tijd op mijn rug groeit, tijd is ook geld, daarbij moet je vaak ook spuiten en onkruidverdelgder is veel duurder als dat ene flesje. Dan moet je dus nog maar afwachten of je paard dus inderdaad de overgevoeligheid krijgt van de verschillende kruiden in het gras.
De kans is groot dat, terwijl jij met een hernia van al het steken en spuiten op bed ligt, de paardenneus alsnog verbrandt.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:29

Rowan krijgt het niet op z'n hoofd maar wel op z'n twee witte achtervoeten. Allemaal kleine korstjes. Ik was het regelmatig met betadineshampoo en dat helpt wel een beetje. We hebben inderdaad een kruidenweide, maar echt veel klaver staat er niet op - voornamelijk zonnebloemen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 23:01

Sjuimpje"]
[quote="Huertecilla schreef:
Moraal van dit verhaal: het ligt dus inderdaad niet aan de zón

Jij interpreteerd dit soort onderzoekjes ook maar net zoals het jouw uitkomt heb ik vaak het idee,
er staat duidelijk dat er eventueel nog meer redenen kunnen zijn voor overgevoeligheid
[/quote]
Ja, en? Allemaal redenen voor overgevoeligheid, dus níet de zón Píng.
Kijk uiteindelijk is het wel zonnebrand door de zon ja, maar de oorzaak van het verbranden ligt in de oorzaak van de ongevoeligheid.
Hoewel ik hier zelf geen enkel probleem heb wilde ik toch deze informatie delen.
Snap jouw opmerking dus niet zo goed. Vind deze knap lomp eerlijk gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 23:05

ArwenLune schreef:
Rowan krijgt het niet op z'n hoofd maar wel op z'n twee witte achtervoeten. Allemaal kleine korstjes.

Ja, daar is waarschijnlijk weer een andere oorzaak voor; op grassen komen veel schimmels voor en onder vochtige omstandigheden komen de sporen vrij.
Van nat gras in Zzuid Europa kun je als mens ook een knap lastige huidschimmel oplopen die een pigmentaandoening veroorzaakt.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:08

*knikt* die indruk had ik ook al. Hij heeft niet echt sokken aan de voorkant van de voet maar toch vrij dik haar; hij lijkt me onwaarschijnlijk dat de zon daar iets uit zou kunnen richten.

Ik bedoelde overigens PAARDENbloemen. Een weide vol zonnebloemen zou wel een grappig gezicht zijn trouwens... Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:09

Splash krijgt gewoon factor 40 van Zwitsal op zn neus , gaat prima , en ruikt ook nog lekker ,en volgens de DA zitten er geen gevaarlijke of schadelijke stoffen in voor paarden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 07:42

Jij vindt mij lomp, ik vind jouw opmerkingen hiervoor echter behoorlijk lomp.
Je slaat een heel naar toontje aan en doet of je het wiel opnieuw hebt uitgevonden en ook hierboven zeg je weer dat het niet aan de zon ligt, terwijl de Engelse tekst zegt dat er andere oorzaken kunnen zijn
Huertecilla schreef:
"Sunburn" in Horses May Be Due to More Than the Sun

Zoals de ene persoon sneller verbrandt dan de ander, zo is dat natuurlijk ook bij paarden mogelijk. Hoe verklaar je anders dat op 1 stal het ene paard overgevoelig is voor mok terwijl je de anderen nergens last van hebben?
Daarbij is het ook helemaal niet haalbaar, neem bijvoorbeeld de situatie van Smurf & Morrie.

Het is best een interessant idee hoor, maar er zal toch echt meer onderzoek naar gedaan moeten worden, dit onderzoek gaat bij mij op het stapeltje met andere onderzoeken als "Van drop krijg je kanker" e.d.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 07:54

Bij ons (zelfde stal als Taverno) verbranden praktisch alle paarden die dag en nacht in het land staan, de paarden die er alleen van 9-5 in staan niet. Het land is voor beiden hetzelfde, ze krijgen dezelfde plantjes binnen. De paarden die continu buiten staan krijgen dus geen hooi of kuil (wat trouwens grotendeels van hetzelfde land komt!). Klaver staat er niet tussen, het is gras, wat paardenbloem en hier en daar wat muur, meer variatie is er (jammer genoeg) niet.

De hoeveelheid dauw zal dus zeker een factor zijn, de paarden die om 9 uur naar buiten gaan hebben daar al niet meer mee te maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:48

Detail: Morrie's is verbrand toen ie nog op de plaat stond, van 8 tot 6. Toen ie de wei in ging, zat hij al in het stadium van vervellen en nu is de huis van z'n neus bruin onder de witte haartjes Haha!

Bij ons groeien veel foute plantjes op de wei, voordat de koeien een weiland gaan voorgrazen zijn er al 2 man tijden aan het seizen geweest.

Gelukkig heeft Morrie 3 zomers op de alm overleefd en schijnt ie aardig te kunnen onderscheiden wat ie wel en niet kan eten, anders had ie niet meer geleefd nu!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:21

Sjuimpje schreef:
Zoals de ene persoon sneller verbrandt dan de ander, zo is dat natuurlijk ook bij paarden mogelijk. Hoe verklaar je anders dat op 1 stal het ene paard overgevoelig is voor mok terwijl je de anderen nergens last van hebben?

Je vergeet hoefbevangenheid en zomerecceem. Oh en droes en...

Citaat:
Daarbij is het ook helemaal niet haalbaar, neem bijvoorbeeld de situatie van Smurf & Morrie.

Is dat relevant of een reden om het niet te willen weten?

Citaat:
Het is best een interessant idee hoor, maar er zal toch echt meer onderzoek naar gedaan moeten worden, dit onderzoek gaat bij mij op het stapeltje met andere onderzoeken als "Van drop krijg je kanker" e.d.

Ik heb 'het punt' opgepikt; dingen als bijvoorbeeld PZP of dit zal ik niet meer melden en me beperken tot prietpraat Cool

malo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:37

Mijn paard verbrand zijn neus nog wel eens.Zodra de zon weer vel gaat schijnen smeer ik er zwitsal zonnecreme op, of van een ander merk als er maar een factor in zit

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:41

Hier in de wei staat vrij veel klaver. Ook staan er hier een aantal paarden met grote blessen, en dus met witte neuzen, waaronder mijn paard.
Alle paarden verbranden inderdaad op de neus, behalve die van mij. En die staat toch echt in dezelfde wei als de anderen, en hij staat er dag en nacht in, terwijl de rest 's nachts naar binnen gaat.....
Vraag me dan toch af hoe dat kan?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:56

Taverno, staat nu amper een week op het land en begint nu al verschijnselen te krijgen van zonnebrand cq.zomermok.
Terwijl hij de hele winter op een blubberige paddock heeft gestaan(dagelijks)en nauwelijks mok heeft gehad.
Wel heeft hij in januari/febrari een behoorlijke kuur dexamethason gehad wat zijn afweer behoorlijk afgeremd heeft,dat heeft er natuurlijk ook mee te maken wat gevoeligheid betreft.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:34

Huertecilla schreef:

Ik heb 'het punt' opgepikt; dingen als bijvoorbeeld PZP of dit zal ik niet meer melden en me beperken tot prietpraat Cool

Wattun kwats! Tong uitsteken *LOL*

We kunnen inhoud toch nog wel van vorm onderscheiden hiero, of wat? ~~}>

Kiss Kusje & Lovers make up ajb!

Afbeelding

Haha!

(bb's)