Ongeluk gehad in Belgie....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:35

Nimber schreef:
Enne Idra het klopt niet helemaal wat je zegt.Soms hebben ze binnen bebouwde kom wegen waar je 60 of 70 mag dat word dan aangegeven met borden.
In Emmen bv heb je de rondweg waar je 70 mag als je aan komt rijden krijg je het bord bebouwdekom (blauwe bord met Emmen)en een bord 70.Hier in Bathmen heb je een stuk weg om het dorp heen dat bebouwde kom is maar daar mag je 60

Ik ben zelf een Belgje Knipoog

Een blauw bord is geen bord dat voor bebouwde kom staat, een blauw bord heeft geen enkele verkeersregelende betekenis.
Een wit bord (met zwarte rand en zwarte letters) is een bord dat voor bebouwde kom staat, en vanaf dat witte bord mag je maar 50, als er een zwarte streep door staat (= einde bebouwde kom), mag je van daaraf in principe 90 maar meestal staat er een 70-bord.
Ik ken mijn verkeersregels, ben namelijk nu aan het leren autorijden Knipoog

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:03

Heel veel beterschap Renske. Rust maar goed uit en begin niet te snel te veel te doen! Ik hoop maar dat jullie gelijk krijgen in de rechtszaak. Als die kerel zijn richtingaanwijzer niet heeft gebruikt is hij in fout. Indien wel zijn jullie in fout. Want als iemand die linker richtingaanwijzer aan heeft mag je nooit links voorbij gaan. Enkel rechts op voorwaarde dat je niet over een volle lijn rijdt. Het is dus te hopen dat de rechter jullie zal geloven. Maar als je vriend zijn richtingaanwijzer niet aan had tijdens het voorbijrijden zijn jullie ook in fout. Dus het zal nog een hele discussie worden denk ik.

Een wit bord met zwarte letters = bebouwde kom = 50 km/h
Hier in de buurt ken ik wel 1 bebouwde kom, die van Diegem, waar je 70km/h mag, maar dat is alleen maar op de steenweg en dat staat dan ook duidelijk aangegeven. En dat is echt wel een uitzondering. Als er geen bijkomende borden staan is bebouwde kom 50 km/h en ze kunnen die bebouwde komzones heel groot maken in België... zucht...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 14:53

er stonden op die weg ronde witte borden met een rode rand met zwarte letters 70 erin, de politieagent vroeg nog aan mn vriend of hij de cruise-control erop had staan, omdat dat in de bebowde kom beter is van niet, we zaten daar dus echt in de bebouwde kom van overpelt, met een maximumsnelheid van 70
kom je in het centrum bij de winkels enzo is het overal 30 km zone, bijna alles eromheen zijn 70 km wegen, heb laatst nog een stukje gewandeld rondom bjorn zn huis en verbaasde me erover dat er toen ergens een zone bord met 70 stond, ik kende alleen zone borden met 30! terwijl er aan die weg best veel huizen enz stonden, maar waar wij reden was geen 70 km-zone maar een weg met 70 km borden.

maar die man had echt zn richting niet aan bij het afslaan, heb vandaag mn verklaring op papier gezet en die brengt bjorn nu naar zn verzekeringsmaatschappij en naar de politie van Overpelt, de verzekeringsmaatschappij gaat proberen of wij ons gelijk kunnen halen, vraag me af of het gaat lukken, maar er wordt hard aan gewerkt!

ook heeft bjorn vandaag Q gelongeerd(ga dalijk de foto's uploaden Knipoog ) en morgen rijdt m instructeur hem, en dan hoop ik zondag zelf weer te kunnen longeren

mn hersenschudding heb ik niet meer zoveel last van, tv kijken gaat nog niet maar achter de pc gaat al veel beter! ook doet traplopen en gewoon lopen niet meer zo pijn aan mn hoofd

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:07

Wat Renske zegt klopt. Mijn moeder woont in Neerpelt (naast Overpelt) en daar is het binnen de bebouwde kom ook 70...

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:16

Renske20 schreef:
er komt trouwens een rechtzaak omdat het een ongeluk met letsel is, en ze er niet uit zijn wie de schuldige is, hij zegt dat ie wel richting aangaf en had voorgesorteert, terwijl hij rechts van de weg zo goed als stil stond...en ja hij is belg wij komen uit NL en dat maakt het er al niet gunstiger op

Als hij effectief niet voorgesorteerd stond, zal dat ook blijken uit de metingen ter plekke en de schade aan beide auto's, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wel even zeggen dat je in België in GEEN ENKELE bebouwde kom harder mag dan 50km/u, en in bepaalde zones zelfs maar 30km/u.
70 km/u is absolute bullshit en als je vriend zo hard reed en dacht dat hij dat mocht, raad ik hem ten zeerste aan de Belgische wegcode nog eens goed door te nemen vooraleer hij in België nog de weg op komt.

En leg mij eens uit wat het er ongunstiger op maakt dat de tegenpartij Belgisch is en jullie Nederlands zijn? België kent ook het gelijkheidsbeginsel hoor...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 16:03

leentje"]
[quote="Renske20 schreef:
er komt trouwens een rechtzaak omdat het een ongeluk met letsel is, en ze er niet uit zijn wie de schuldige is, hij zegt dat ie wel richting aangaf en had voorgesorteert, terwijl hij rechts van de weg zo goed als stil stond...en ja hij is belg wij komen uit NL en dat maakt het er al niet gunstiger op

Als hij effectief niet voorgesorteerd stond, zal dat ook blijken uit de metingen ter plekke en de schade aan beide auto's, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Wel even zeggen dat je in België in GEEN ENKELE bebouwde kom harder mag dan 50km/u, en in bepaalde zones zelfs maar 30km/u.
70 km/u is absolute bullshit en als je vriend zo hard reed en dacht dat hij dat mocht, raad ik hem ten zeerste aan de Belgische wegcode nog eens goed door te nemen vooraleer hij in België nog de weg op komt.

En leg mij eens uit wat het er ongunstiger op maakt dat de tegenpartij Belgisch is en jullie Nederlands zijn? België kent ook het gelijkheidsbeginsel hoor...
[/quote]

de ander heeft zijn auto direct na de aanrijding verplaatst, er zijn dus geen metingen etc uitgevoerd, alleen gekeken hoe wij die ander hebben geraakt

ik weet 100% zeker dat we daar 70 mogen rijden, omdat er borden met 70 naast de weg staan
of het in/uit de bebouwde kom is weet ik niet zeker, maar de politieagent vroeg of wij de cruise control aan hadden staan, omdat dat niet wenselijk is binnen de bebouwde kom, vandaar dat ik er vanuit ga dat het dus binnen de bebouwde kom is gebeurd(vlak voor de spoorwegovergang bij het centrum van overpelt)

collega's van bjorn(waarvan er een aantal ook in belgie wonen) zeiden dat t nadelig is omdat bij geval van twijfel nogal eens de kant van de belgische bestuurder wordt gekozen, ook de verzekeringsmaatschappij had daar al eerder ervaring mee gehad
maargoed, dat is iets waar de verzekeringsmaatschappij achteraan gaat, enige wat ik moet doen is een getuigenverklaring afleggen en verder zien we wel hoe het afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:05

Ik ken de weg, het is binnen de bebouwde kom en ja, je mag daar 70.
Het komt vaker voor dat je 70 mag binnen de bebouwde kom, maar dat zijn meestal gewestwegen en dan heeft een gemeente er (bijna) niets over te zeggen.
Zelfs de regeling van "30km/uur zone's rond scholen" vervalt in die situaties. Er zijn scholen waar voor de deur een maximumsnelheid van 70 geldt.

Wat er waar is van de verzekeringsmaatschappijen die sneller de kant van de Belgen zouden kiezen, daar twijfel ik een beetje aan.
Het kan wel best lang gaan duren voor ze eruit zijn, langer dan normaal bedoel ik.
ik spreek helaas uit ervaring.

Renske veel beterschap en maak je maar geen zorgen, die verzekeringsmaatschappijen zullen het wel uitvechten.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:30

Heee das vervelend!!! Dit gebeurt dus ook echt weer als je het net druk hebt en de boel lekker op de rit! Jammer dat je paard zo vervelend is na een poos stilstaan, zo kost het je toch zo weer een maand voor je hem weer terug hebt!

Nou heeel erg veel sterkte en hopen dat je er niks aan overhoud!!!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:25

Marreke schreef:
Het komt vaker voor dat je 70 mag binnen de bebouwde kom, maar dat zijn meestal gewestwegen en dan heeft een gemeente er (bijna) niets over te zeggen.
Zelfs de regeling van "30km/uur zone's rond scholen" vervalt in die situaties. Er zijn scholen waar voor de deur een maximumsnelheid van 70 geldt.

Dan woon jij in een gevaarlijke gemeente! Tong uitsteken

Ik reageerde met mijn vorig bericht omdat ik niet zou willen dat mensen denken dat je OVERAL in de bebouwde kom in België 70 mocht vlammen. Maar het kan idd dat vlak na een bebouwde kom bord een 70-bord staat. Dit is dan om de normale regel van 50 teniet te doen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:41

Wat klote zeg!!!
ik heb op precies dezelfde manier ook eens een aanrijding gehad!
En we kregen beiden de schuld.
ik omdat ik te hard zou hebben gereden.......... ( doe ik echt niet gauw ik ben een schijterd op de weg)

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:13

Auw... Niet zo mooi! Veel sterkte ermee Ach gut

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:52

Hee wat naar zeg!
Ik heb 3 maand geleden ook een ongeluk(je) gehad, ook een aanrijding, ook die nekkraag Scheve mond
Doe maar heel voorzichtig, ook als je kraag af is; veel mensen in de omgeving denken dat t dan weer oké met je is... maar doe heel voorzichtig en forceer nix! Ik ga nog steeds naar de fysio en het is geen pretje zo'n zere nek en rug.
Heel veel beterschap gewenst!!

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:32

Marreke schreef:

Hèhè, das dus het bewijs da ze in Limburg achterlopen op de rest van Vlaanderen. Terwijl Anciaux in Brussel zit te zagen voor 30km/h in heel de bebouwde kom (waar haalt hem het Verward ), mogen ze in Limburg nog altijd 70. Haha!

Grapje hè (ik zei al eerder in dit topic dat in Diegem ook zo een geval is en dat is idd op de gewestweg).