Op wat voor manier hebben jullie je paard gekocht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 18:08

Nee het is niet dat arabiertje wat nu bij me op stal staat. Die beleer ik gewoon en daar krijg ik wat voor.

Het gaat om de broer van dat arabiertje, das echt mijn droompaard!
Alhoewel t vosje ook echt super is. Begin al aardig verliefd te worden op t vosje, ik mag wel oppassen! *LOL*

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:51

tja ik ben ook een verwend meiske ben ik bang
het 1e [aard hebben mijn ouders eerst geleasd voor een half jaar en daarna gekocht.
die 2 paarden erna hebben hun ook gekocht en paula die heb ik voor 2/3 gekocht en mijn moeder de rest.
bertje hebben mijn ouders weer gekocht en we gaan binnenkort voor nog een paard kijken en die betalen hun ook (hopelijk!)
verder betalen hun alle stalling en alles wat echt nodig is zoals bv een deken wormenspuiten maar alle tutteldingen zoals het tigste paar bandages moet ik zelf betalen.
en hun hebben ook de dekking van de merrie's betaald,ze zijn zoals jullie wel merken zelf ook gek van de paardjes en hopen ze dus binnenkort aan huis te stallen want die stalling is harstikke prijzig.
lieve paps en mams he! Lovers *LOL* Party!!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:42

Mijn paard was eerst mijn verzorgpaard. De eigenaar (een meisje, iets jonger als mijzelf), kreeg een baan en had daardoor weinig tijd voor haar paard. Eerst reed ik 1x per week, maar binnen 2 jaar werd dat uitgebouwd naar 3x, en zij helemaal niet. Toen kreeg ze een vriend en ging samenwonen. Bij het nieuwe huis had ze geen ruimte voor haar paard. En dus vroeg ze of ik er geen belang bij had. Ook zij had zoiets van liever een bekende en dan wat minder geld, dan een vreemde... Bovendien staat Des nog steeds bij haar ouders, dus ze kan haar nog steeds opzoeken als ze dat zou willen. Ik heb Des dus voor een vrij zacht prijsje kunnen kopen, kreeg er een hoofdstel bij, en 2 oude dekens (heb ik zelf weer gerepareerd, de oude eigenaar wou ze weggooien). Bovendien nog wat andere spullen zoals peesbeschermers, hoofdstelhaken, zadelhaak, enzo.... Het zadel kocht ik destijds 2e hands bij divoza, vlg mij voor 700,= of zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:46

Ik heb mijn pony's en paarden altijd zelf gekocht. Mijn eerste pony mocht ik kopen van mijn spaargeld, dat was niet genoeg, en ik heb nog tijdenlang gefietst naar school om het busgeld uit te sparen, en zo mijn pony af te betalen aan mijn ouders.

Ik heb steeds geprobeerd de pony of het paard duurder te verkopen, zodat ik een grotere/betere terug kon kopen. Dat is me redelijk gelukt.
Bij Nescio moest er wat geld bij van mijn moeder, hij ging echt boven het budget.

Zondag mag ik een veulen uitzoeken als kado, dat is dus de eerste keer dat ik echt een paard kado krijg Party!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:54

Mijn moeder rijdt zelf paard en koopt er dus zelf altijd een waar ik ook op rijd. We hebben er nu drie waarvan we er samen twee rijden, dus dat is voor mij echt luxe! Chestnut kreeg ik cadeau van de eigenaressen toen zij terug ging naar Engeland vanuit Ghana.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 17:14

Leuk leuk leuk!

En Zep wat gaaf dat je een veulentje mocht uitzoeken!
Ik had dat ook met onze baby-shire.
Ik mocht hem uitkiezen, omdat t toch een beetje 'mijn paardje zou worden'.
Uit een heel grote groep jaarlingen mocht ik er eentje uitkiezen.
Ik koos de zieligste,lelijkste en de bangste van allemaal!
En hij wordt al erg mooi:[img]../upload/865/chester_in_galop.jpg[/img]

Tsja en over het nieuwe paard aanschaffen. Ons plan is nu om waarschijnlijk ons eerste paardjes van een aantal jaren terug, terug te kopen. Hij is al 18, maar loopt op een manege.
Ik was er vandaag, hij zag er keurig cerzorgd uit. Maar ik had zoiets van, als hij hier blijft, is hij over 2 jaar dood. Hij heeft namelijk slechte benen: hoefkatrol.
En als we hem nou kopen en thuis lekker bij onze andere paardjes (de shire en de shet) neerzetten en af en toe eens lekker buitenrijden, kan hij lekker met pensioen!
Alleen nog kijken of ze m wel wíllen verkopen...Hij is namelijk erg braaf met de kindertjes.
Scheve mond\

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 17:57

Hier een foto van het betreffende paardje:[img]../upload/865/twiggy_en_lugano.jpg[/img]

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 22:41

Ik was in eerste instantie helemaal niet van plan om een paard te kopen. Maar toen ik Laiser eenmaal een paar keer gereden had kon ik hem niet aan mijn neus voorbij laten gaan.
Gelukkig had ik al flink gespaard, en daar heb ik hem toen van betaald. (Ik houd er niet van om iets op afbetaling te doen. Ik probeer geen geld uit te geven wat ik niet heb.Maar ja dat is natuurlijk persoonlijk.)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 14:52

Mijn eertse pony heb ik van mijn eigen verdiende geld gekocht. Ik kon hem voor de slachtprijs krijgen en heb 7 jaar plezier met hem gehad. Mijn paard heb ik gekocht van gespaard geld. die heb ik nu alweer 5 jaar. Zij staat nu in friesland voor een jaar op het land en ik heb van familie een NF pony merrie om in te rijden. Deze gaatvan de winter weer terug om te veulenen. Wat er dan komt zie ik wel. Ik koop niets tot ik zeker weet of ik mijn paard niet meer terug komt.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 15:41

Ik heb Oscar zelf gekocht, maar goed Oscar is een Shetlandhengstje, toen was hij een jaar, en hij koste 125 gulden. Dat is dan nog wel even heel wat anders dan 10.000 piek Haha! Haha! Haha!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:35

Oei wat heb ik toch weer super ouders en wat ben ik Onwijs verwent...
Lodewijk Kreeg ik voor Kerst 1998.
Hij was toen 2.5 jaar en ik was al wat bezig met wandelen/longeren.
Er zouden kopers komen en dat vond ik zo jammer....
[img]../upload/20/lotk2.jpg[/img]

Hinke vond ik wel grappig en ik was wel een beetje weg van haar maar verder niet echt.. Tja en toen werd mijn vader verliefd op haar *LOL*
Ik heb haar min of meer voor mijn verjaardag gehad *LOL*

[img]../upload/20/kimhinke.jpg[/img]

yasmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:43

bij een handelaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:50

Skipper heb ik gratis gekregen van een duitser (hij was toen al 3 jaar mijn verzorg pony)
[img]../upload/1339/skip7_1991.jpg[/img]
skipper en ik 10 jaar geleden..

En rydar heb ik gekocht omdat ik zijn moeder reed en helemaal weg was van hem..(hij was nog maar 4 maanden en dus niet zo duur , dus dat geld had ik)
[img]../upload/1339/ry4maanden.jpg[/img]
hier was ry net van mij (onweerstaanbaar he dat koppie)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 09:53

m'n merrie heb ik van mijn ouders gekregen Lovers , de eigenaar van de manege waar ze stond wilden van haar af omdat hij met quarters verder wilden ( ze stond op een western stal) Ze koste geloof ik 6000. M'n shetje heb ik van de eigenaar gekregen Party!! omdat hij er geen tijd voor had en ik verzorgde hem al een jaar.

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 10:28

Mijn eerste pony heb ik voor de helft zelf betaald.
Ik heb er lang voor gespaard en het scheelde dat ik net een deel van de erfenis van mijn opa had gekregen.
Ameretto heb ik gekocht van het geld dat we voor Dino hadden gekregen. Dat was lang niet genoeg. Ik heb er toen zelf 1000 bij gedaan en mijn ouders de rest.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 11:17

Wat leuk zeg!
Nou ik hoef dus geen paard meer te kopen, want ik krijg de pony van mn vriendin! Haha!
Het is een vrij oud paardje (22 jr!) is vroeger kampioen M-dressuur geweest en liep vrijwel op Z-niveau.
Er is nu dik 2 jaar nietsmeer mee gedaan, en hij ziet er echt heel zielig uit: geen spier meer op zn lijf, mager en een en al haar! *LOL*
Nu krijg ik m dus en krijg alle spullen, zoals zadel, hoofdstel dekens etc. er allemaal bij, en helemaal voor niets. Hij is al bekapt geent en ontwormt.
Nu heb ik dus echt n opknappertje! Ik heb er erg veel zin in want t is echt een peopie.
Nichtjes van mij die gaan er een maal in de week op rijden wanneer hij op conditie is.
Dit is al mn 2e paard gratis, want ik heb laatst ook een shetlanderhengstje gehad, ook helemaal gratis!
Lovers

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:24

Als je een paard wil kopen, kijk eerst of je hem kunt onderhouden:

1) Faciliteiten: 500000 gulden of anders huren.
2) Voer (vul zelf in)
3) Verzekering (moet je echt doen)
4) Dierenarts (helaas wel eens ooit nodig)
5) Allerlei ander materiaal, zadel, aanhangwagen, etc. etc. etc.

Veel van deze kosten komen regelmatig terug, dus je moet een regelmatige bron van inkomsten hebben en daarmee voldoende overhouden om het bovestaande te kunnen veroorloven. Als je dat allemaal hebt, dan kan je eens gaan denken om zo'n edel dier aan te gaan schaffen.

Vervolgens is een paard geen consumptiegoed. Een paard gaat jaren mee (soms wel meer dan 30) dus denk eraan dat je je voor lange termijn bindt aan zo'n dier. Denk dus na dat je niet voor altijd bij je ouders woont! Als je je ouders voor de kosten laat opdraaien, dan moet je ook niet zeuren als je ouders dus een keer besluiten om je paard te verkopen, voor wat van reden dan ook.

Alles bij elkaar genomen is de aanschafprijs dan peanuts. Goede paarden eten evenveel als slechte paarden en mocht je ooit in de problemen komen, dan is een goed paard ook veel beter verkoopbaar.

Het is overigens het beste om een paard met kontanten te kopen. Je hebt immers al voldoende kosten om het paard te onderhouden, je wil er dan ook nog niet aflossing en rente bij betalen.

Mocht je toch besluiten om een lening te nemen, koop het paard dan niet op afbetaling, maar ga naar een bank. De bank kijkt netjes of je het je wel veroorloven kunt. Als de bank je geen geld geeft, dan zou je niet moeten proberen om je geld ergens anders vandaan te halen...

Joost

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 23:22

Dikke heb ik van mijn man Lovers gekregen. Toen hij me aangeboden werd, had ik zoiets van :"m´n man ziet me aankomen als ik zeg dat ik een paard wil; krijg ik meteen te horen : leuk schat en ik wil een Ferrari". Toen ik hem geheel vrijblijvend ben gaan bekijken (ik wilde niet eens een eigen paard,,geen tijd met kinderen, hond, kat, huis enz.*ggg*), zag m´n man blijkbaar de verliefde blik in m´n ogen (die hij nog van "vroeger" kende *gg*) en vroeg spontaan of ik hem wilde hebben (heeft íe af-en-toe nog spijt van Knipoog , zegt ´ie *LOL* !).
Beer heb ik zelf betaald. De compagnon van mijn man vroeg of ik iemand wist die z´n Haflinger wilde kopen. Toen ik "ja" zei, riep m´n man al meteen: "maar niet jij !" *LOL* .
De zaterdag daarop ben ik hem gaan halen Party!! !

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:22

Ik heb net een Haflinger gekocht. Een gedeelte van de prijs (de aanbetaling) heb ik zelf betaald, de rest mijn vriend. Hiervan is wel een bedrag al van mij, een belastingmeevaller die op zijn rekening gestort is. Ik ben van plan het resterende bedrag in een jaar terug te betalen via een vaste overboeking. Ik ben overigens niet bang dat we hier ruzie om krijgen ofzo. Ik had wel meer zelf kunnen betalen, maar dan had ik nu helemaal geen reserve meer gehad.

gerb89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:46

Ik kocht al mijn paarden zelf. Ik heb alle drie in Bulgarije gekocht, toen ik er een jaartje zelf woonde. Ik dacht altijd aan een eigen paard te hebben, dus ik ging van heel jongs af aan sparen. Toen ik in Bulgarije aan kwam, ging ik naar een manege waar er een heleboel paarden zijn. Ik werd verliefd op een engels volbloed hengst Gerb. Hij was net gepensioneerd van het paarderennen, en werd getraind voor het springen. Hij zou verkocht worden naar Griekenland als een springpaard en dekhengst. Hij viel een keer tijdens het longeren (het was veel te nat, en hij moest over hindernissen springen), dus hij kon niet weg. Hij was geprijsd op ongeveer 10000 guldens. Ik ging hem toch elke dag stiekem vertroetelen in zijn stal. Ik had ook tegen zijn eigenaar verteld dat ik niet meer dan 2000 had. Hij zag ook hoe het paard elke keer naar mij toe kwam, en besloot uiteindelijk zijn prijs te verlagen en aan mij te verkopen. Ik heb hem nu zes jaar, en hij is een schat van een paard. De twee andere paarden had ik gered. Miranda was in een oude, donkere schuur in een stal vol met poep. Ik kon haar hoeven niet eens zien. Haar eigenaar was te druk bezig, om haar moeder en een paar andere Pleven paarden (of Bulgaarse Trackeners) op springconcoursen uit te brengen. Stariola had ook ouders die goed in het sport waren, maar haar eigenaar had het geld niet meer om haar te verzorgen, had ook net zijn huis verloren, en wilde haar dood maken (waarschijnlijk voor het vlees). Zij was heel mager en klein. Nu is zij een prachtige Danubier met een vrij lief karakter. Ik hoop dat ik hun snel naar Nederland kan halen.

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:21

Lang leven INTERNET!!!! Ze stond op marktplaats en toen we het foto'tje zagen waren we helemaal verkocht!! Ja het is wel een grote gok geweest maar wij hebben ontzettende mazzel gehad en hebben nu een kerngezond pittig maar lief paardje! Haha!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 02:03

[quote]
Op 2001-10-11 11:47, schreef Sjuimpje:
Koop noooooit een paard op afbetaling!!!

Sorry hoor, moet hier ff op reageren Lachen Als je alles goed op papier laat vastleggen, dan kan je best een paard op afbetaling kopen!!! Hebben wij ook moeten doen, ik wilde al jaren een lipizzaner, maar dat lag nooit binnen mijn bereik (dacht ik!) Toch konden we voor een redelijk betaalbare prijs een 3-jarige Lipizzanerruin kopen ( alhoewel dit alsnog boven ons budget ging, en we er dus een afbetalings regeling voor moesten treffen)
Maar ik moet zeggen; toen we eenmaal afbetaald hadden, gaf het een super goed gevoel Haha! En achteraf heb ik ook nooit spijt gehad van deze "actie" want ik heb er een super fijn, en lief paard voor terug gekregen Lovers

Maar nogmaals, als je dit wilt doen, dan moet je het echt op papier laten zetten Party!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:54

Ik heb er gewoon voor gespaard, eerst gezorgd dat ik genoeg geld had en toen pas gaan kijken. Ik had wel een idee wat ik wilde hebben en wat dat ongeveer zou gaan kosten. Je koopt toch met een lekkerder gevoel als je weet dat je gelijk kunt oversteken.

Persoonlijk zou ik nooit op afbetaling een paard kopen, stel dat er wat binnen die periode met het paardje gebeurt, dan zit je er nog wel aan vast terwijl je je paardje niet meer hebt.

Inderdaad de optie van die zwarte voor deel verkoopprijs + evt extra's is de meest veilige. Wees niet te enthousiast als je het er met hem over hebt want dan gaat de prijs waarsch. omhoog.

Succes met sparen!
Viv

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:04

vroeger een pony gekregen samen met m,n zus was meer van m,n zus ik hing er een beetje bij! Boos!
op m,n 18e weer zelf een pony gekocht werd helaas te klein moest ik verkopen.
en nu heb ik jaguar zelf gekocht voor het geld wat ik van m,n oude pony had terug gekregen,had zelfs nog wat over en kon gewoon m,n oude tuig gebruiken had de zelfde maat nl!! Party!!