Ben eraf gevallen wat nu???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:56

Is er geen mogelijkheid dat je de eerste tijd alleen maar onder begeleiding rijd, van een ouder of van een instructeur?
Als het dan dreigt mis te gaan, kunnen die je evt. aan de longeerlijn klikken en je aanwijzingen geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:59

ik zou dan eerst in de binnenpist gaan rijden, totdat je haar daar door en door vertrouwt en onder controle hebt
en dan misschien de eerste keer naar buiten eerst longeren, en dan jij erop aan de longe?
en zo opbouwen
of haar eerst goed moe maken in de binnenpiste, en dan buiten uitstappen, en zo iedere keer buiten wat langer
succes!
eneuh, niet opgeven he!

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:02

ik wil ook absoluut niet opgeven. Maar na vandaag zat ik er even vol van. Dus ik denk er goed over na en morgen ga ik haar longeren enz. want ik kan ff niet rijden. dus ik hoop dat het me gaat lukken Lachen

damai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:06

Is er niemand die je kan helpen? Dat je er even genoeg van hebt kan me voorstellen, maar je moet toch verder....

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:08

damai schreef:
Is er niemand die je kan helpen? Dat je er even genoeg van hebt kan me voorstellen, maar je moet toch verder....

jawel ik heb 2 keer in de week les en dan gaat het goed maar alleen niet Verdrietig

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:09

ik raad je toch aan om naar de tandarts te gaan met je paardje, mischien dat het er nu mee te maken had dat je dsaardoor gevallen bent

voor bokker die nu denken " wat brabbelt zei nou -> [VMR] Wat doe ik hieraan???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:09

waarom gaat het in je les wel goed en alleen niet?......... rij alleen net zo als dat je in je les rijd.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:18

Ik zou aan een stalgenoot (met best wat ervaring) vragen of dat zij/hij in de bak wil komen als jij gaat rijden en in wil grijpen als het fout gaat en als het goed gaat zijn/haar mond houdt... dan heb je toch want onder steuning en ben je toch zelf aan het rijden Knipoog

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 08:14

gijsenkim schreef:
waarom gaat het in je les wel goed en alleen niet?......... rij alleen net zo als dat je in je les rijd.

Weet ik niet waarom. Maar ik denk dat het komt als ik in de les zit moedigen ze me aan en geven ze me aanwijzingen. En als ik alleen ben niet. Dan gaat ze bokken en gek doen.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 08:16

Liesjuh schreef:
Ik zou aan een stalgenoot (met best wat ervaring) vragen of dat zij/hij in de bak wil komen als jij gaat rijden en in wil grijpen als het fout gaat en als het goed gaat zijn/haar mond houdt... dan heb je toch want onder steuning en ben je toch zelf aan het rijden Knipoog

Dat is ook al een probleem ik heb geen stalgenoot. Ik ben alleen met een grote wei en een stalletje erop. Maar er zijn wel mensen die haar willen rijden. Maar daar schiet ik niks mee op want ik moet het toch weer zelf doen.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:54

Weet je ook waarom ze ging bokken? er moet tog echt een reden zijn als ze dat doet .. als ze normaal zo lief is.. en van vallen leer je. (vind ik) ,.. oke.. het doet misschien pijn.. maar je loopt nou eenmaal altijd de kans dat je van je paard afvalt als je paard rijdt. DUs vraag inderdaad hulp aan iemand als je nu een beetje bang bent.. maar het komt vast en zeker goed!! (je moet der dus niet wegdoen..) maar gewoon vertrouwen terugkrijgen.!! heel veel succes!! *LOL*

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:01

Ik denk dat als je alleen bent dat je veel gespannener zit. Dit voelt je merrie waardoor zij zich weer anders gaat gedragen.
Misschien kan je vader of moeder komen kijken?? dat je net wat meer rust hebt zelf?? en anders ga eens aan de slag met ontspanningsoefeningen.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:20

Probeer er gewoon weer eens op te stappen! eerst met een begeleider! En misschien heeft jou'n pony ook wel pijn en daardoor bokt hij/zij ! Je moet hem gewoon aanpakken en eerst maar eens aan de longeerlijn !! ik weet dat je geschrokken bent maar als je er nou niet meer opstapt durf je zometeen op geen 1 meer. want als Die ander paard zometeen bokt dan durf je daar ook niet meer op !

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:24

Palinde als ik al je berichtjes hier achter elkaar zet dan kan ik geen andere conclusie trekken dan dat het probleem bij jou ligt.
Dit paard verkopen en een ander paard kopen zal de oplossing niet zijn.
In principe kun je 3 kanten op:
- of je geeft jezelf een enorme schop onder je hol en gaat voor het rijden/omgang met je huidige paard (en neemt daarbij prive-les)
- of je verkoopt je paard en gaat weer op de manegepaarden rijden (wel de braafste uitkiezen), zodat je zonder angst lol hebt in het rijden
- of je gaat dammen

Klinkt heel hard, maar een paard voelt angst en onzekerheid en reageert daarop en als jij met je 60-80 kg niet de baas kan zijn over een dier van 600-700 kg maar dit andersom het geval is dan wordt het gevaarlijk.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:38

missnynke schreef:
en tja de beste ruiters vallen wel eens (ook anky), dat hoort helaas bij de sport....en als je niet wilt vallen kun je idd beter stoppen met rijden.

Anky is gevallen van Gestion Joker en ik weet niet of ze daar ooit weer is opgestapt Verward

Ik rijd buiten als de omstandigheden slechter zijn (wind, drukte etc.) met een zadel dat wat meer houvast geeft.
Dat kan ook nog wel eens wat meer vertrouwen en/of rust geven en je door een fase heenhelpen.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:13

Arabendu schreef:
Palinde als ik al je berichtjes hier achter elkaar zet dan kan ik geen andere conclusie trekken dan dat het probleem bij jou ligt.
Dit paard verkopen en een ander paard kopen zal de oplossing niet zijn.
In principe kun je 3 kanten op:
- of je geeft jezelf een enorme schop onder je hol en gaat voor het rijden/omgang met je huidige paard (en neemt daarbij prive-les)
- of je verkoopt je paard en gaat weer op de manegepaarden rijden (wel de braafste uitkiezen), zodat je zonder angst lol hebt in het rijden
- of je gaat dammen

Klinkt heel hard, maar een paard voelt angst en onzekerheid en reageert daarop en als jij met je 60-80 kg niet de baas kan zijn over een dier van 600-700 kg maar dit andersom het geval is dan wordt het gevaarlijk.

Ik ga gewoon proberen om mijn angsten te overwinnen. Ik weet wel dat het ook aan mij ligt. Maar ga maar eens een angst overwinnen. Ik heb haar net gelongeert en daar reageert ze heel goed op. Morgen gaat mijn instructrisie er op rijden omdat ik het nog niet kan. Ik hoop wel dat het snel beter is. Ik wil haar echt gaan aanpakken en mijn angst ook maar hoe moet ik dat gaan doen. Hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in mij en haar??? Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:24

Paardrijden, ECHT leren paardrijden gaat vaak gepaard met vallen en opstaan. Jij moet voor jezelf afwegen, hoe graag je het wilt leren, en wat je er voor over hebt. Wat je er voor over hebt om met dit paard verder te gaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:28

palinde schreef:
Hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in mij en haar??? Knipoog

Dat zal een kwestie zijn van héél veel met je paard doen, borstelen, wandelen, rijden, longeren etc., zodat jullie band sterker wordt en jullie beiden elkaar meer gaan vertrouwen.
Doe je best en ik weet zeker dat het dan goed gaat komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:09

Ik ben er gisteren in de cross ook afgestuiterd maar ik wist niet hoe gauw ik er weer op moest komen. Zou gauw een paard begint te bokken moet je hem gewoon geigantisch naar voren schoppen. Consequent zijn in je rijden en in de omgang is eigenlijk het beste advies.... Dan voorkom je problemen ipv dat je ze moet oplossen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:17

he kom op zeg, je moet je paard niet gelijk verkopen als je er afgevallen bent. Iedereen valt van zn paard. Dat hoort er bij. En elk paard bokt ook wel eens. Je moet nu niet opgeven en als je weer kan rijden moet je dat gewoon weer doen! Wel weer ff rustig aan beginnen, en je zult zien dat je zo je vertrouwen weer terug hebt!

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 14:19

echt bedankt voor jullie goede adviezen *LOL*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:20

Opstappen en verder rijden..

Enige wat werkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:35

Tallie1979 schreef:
Opstappen en verder rijden..

Enige wat werkt

Precies. Alleen maar rijden, en aldoende komt het terug.

Helaas zie ik veel dat mensen proberen van hun angst af te komen door NIET te doen, door er onder uit te komen. En dat werkt niet. en ze komen dan ook niet van hun angst af.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:42

Gewoon, door blijven met rijden het vertrouwen komt vast wel weer terug Lachen . Ik ben zelf ook al 3 keer van linards afgevallen (1 keer naar de dokter en 1 keer naar de EHBO int ziekenhuis) en ik spring er ook nog steeds op Knipoog. Je moet gewoon even over de eerste schrik heen komen , dan komt het wel weer goed OK dan!

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 14:44

zal ik proberen te doen. Maar ik ga donderdag in de les weer rijden
Lachen