de paarden die het meest onderschat worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:23

Dat ben ik helemaal met je eens Desiree. Maar een geschikt manege paard wordt doorgaans erg oud. Bij ons op stal staat nog een oudje van 28. Hij liep op zijn 7 al mee op de manege en is sinds een paar jaar uit de lessen gehaald en geschonken aan een toegewijde manege klant die er dolgelukkig mee is. Ik ken niet veel pensionpaarden [eigenlijk geen 1] van 28 jaar die iedere dag nog breden worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:35

Pony's van die leeftijd ken ik wel, Jippie! Maar nu hebben pony's sowieso al de neiging om gemiddeld ouder te worden dan paarden, dus daar lopen er toch al meer van rond. Overigens heb ik vroeger op mijn manege ook leren rijden op een beestje dat toen al tegen de 30 liep, een schimmeltje van 1.20 dat King heette (yep, naar de pepermuntjes). Hij had het nog prima naar zijn zin, vooral op buitenritten. Pittig dingetje!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 18:53

Yep Desiree, maar ook het gesjoemel met zijn leeftijd zegt genoeg. Alleen...toen wist ik zelf echt helemaal niks. Was gewoon stapelverliefd op het paard Lovers
En achteraf....ik denk dat ze helemaal groen en geel gaan zien als ze horen voor wat voor bedrag mijn instructrice hem nu wil verkopen. Maar het is toch echt een dressuurpaard, springen...nope..
Enne...verkopen doe ik hem toch niet, zelfs niet voor dit bedrag... Lovers

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 19:01

Bij ons stond een pony van over de 30 en die was op de manege gekomen toe hij 4 was...
Helaas is tie een tijdje geleden overleden...

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 19:03

idd de manege paarden die het zo lang goed hebben gedaan maar effe kreupel worden worden naar de slacht gedaan. belachelijk Boos!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:08

Ik heb jarenlang gereden op de manege in Westerbork (bekend omdat ze daar ook gehandicaptenlessen doen, eigenlijk vooral dat) en nu, het is nu denk ik 10 jaar geleden dat ik daar reed, staan al die pony's en een aantal paarden 'van toen' die toen al oud waren, er nog.
En ze doen het nog steeds. Dat zegt nmm wel iets over de verzorging van die beestjes, een (goede)manege-eigenaar is toch goed voor z'n paarden, hij moet er immers z'n brood mee verdienen!

Met zo'n topic word ik maar weer met m'n neus op de feiten gedrukt en realiseer ik me weer dat mijn beest het echt super heeft hier, elke dag naar buiten, 's avonds in een schone warme stal, goed voer, elke dag een uurtje werken......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 23:52

On topic,
bij de paarden op de manege waar ik eerst reed (Vught voor de Anky clinic gangers) werd er rekening gehouden met hun leeftijd en de echte oudjes mochten meestal nog een zomer op de wei lopen om te genieten van het mooie weer. Veel manegepaarden hebben het nog niet zo slecht, veel kinderen die ze vertroetelen, wel een paar uur les per dag, maar meestal niet extreem hard werken, en ze staan niet 23 uur op stal zoals sommige pensionpaarden.

Desiree, off topic: als je weer gaat springen bij de Molenheide : D , komende dinsdag ga ik waarschijnlijk ook voor de eerste keer met Pablo.

Jippie, off-topic: onze Trammelant (we hebben hem vanaf zijn 3e) is 24 en wordt
ook 5 keer in de week gereden (op M / Z niveau), en Zep van Zep ook geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 00:48

Bij ons op de manege vroeger werd er ook wel goed omgegaan met paarden, als er al iets was dan bleef het paard staan. Met een beetje geluk kwam er dan een trouwe paardenverslaafde iets met ze doen. De drukplekkers gingen aan de longe en een eventuele kreupele werd gestapt en afgespoten. ondergetekende deed dat graag. Het kwam niet zo heel vaak voor hoor, het viel reuze mee. Het irritantste waren de 1x in de week manegeklanten die zich ermee kwamen bemoeien. Die poeierde ik af met de mededeling dat ik hen de hele week niet gezien had. Volgens mij kun je niet alleen op zaterdag van paarden houden toch?
Bij ons gingen er wel paarden weg, sommigen werden wel verkocht, er werden er heel veel pensionpaard en de ouwe trouwe manegepaarden werden door de baas hoogstpersoonlijk naar de slager gebracht. De paarden die niet meer konden, gingen ook op tijd weg, er werd niet te lang geleden door de oude paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 09:40

oliebol lielle! wij gaan de volgende week niet, de vrouw van wim is dan jarig! MAar de week er op gaan we wel en waarschijnlijk de weken er op ook! Misschien dat jullie dan ook gaan?
Ik ben als kind trouwens op een manege begonnen, manege Cahama in Nuenen (heeft ooit in Bit gestaan) en die paarden werden echt slecht verzorgd. Een enkeling werd wel oud en daarna de handel in gestuurd (zoals Matta). Sommigen lieten ze dood gaan aan koliek (Carola en Baron). Ze werden er niet goed gevoerd en waren mager. Ze hadden vaak drukplekken, echt heel vaak. MAar moesten gewoon door gaan in de les. Daarom ben ik er gestopt en ben toen op een manege in Eindhoven gaan rijden. En daar zagen de paarden er wel heel goed uit. Drukplekken hadden ze er gewoon niet, en als ze niet goed liepen werden ze op rust gezet. Dat was nog eens andere koek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 18:02

He Desiree,

waarschijnlijk ga ik de komende weken wel met Pablo, omdat die nu vooral 'kilometers' moet maken in het parcours. Ik denk dat ik 70/80 start volgende week en de keren daarna 90/100 omdat ik 28 oktober de eerste keer 'echt' wedstrijd heb in Rosmalen.
Pablo (Pablo Pot d'Ory) is bruin, ongeveer 1.66 m en een bloedpaardje. Ik ben blond, heb weer kort haar en ben ook 1.66m Mijn moeder is er ook bij, ongeveer net zo groot als ik en ook blond. We komen met waarschijnlijk een Golf (of een Ford bus) voor een 2 paards Brenderup. Ach en misschien zijn de bokt petjes er dan wel.

EDIT
Moddies, sorry. helemaal off topic!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-10-11 19:53 ]</font>

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 19:32

Op de manege waar ik met chinouc sta is het helemaal bar en boos voor de manege paarden.Die komen nooit los in de bak ofzo.Tijdens de zomer maanden zijn ze mager omdat ze extra veel gereden worden.Veel particulieren willen ze dan rijden.Alleen krijgen die paarden niks bijgevoerd.
Ik heb een tijdje een van die paarden verzorgt en extra bijgevoerd.Toen ging hij er gelukkig beter uitzien en nu krijgt hij standaart meer bix..gelukkig!
Ik moet er ook standaard van zuchten als ik die besten zie staan.Er zijn 4 lippizaners bij en er zijn vaker mensen gekomen die ze wilden kopen.Maar de manege eigenaar wilde ze niet voor onder de 7500 verkopen..de gek!

Ik wil de droom waar laten worden om later een manege paard een pensioen te geven bij mij.
De plannen om een huis met stallen te kopen liggen klaar.Nu nog even een paar jaartjes doorsparen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 09:43

Manege paarden op pensioen zetten is niet zo eenvoudig. Ik heb al meer mensen het idee horen opperen om zo'n paard op te nemen. Ik heb het er zelf echter met manege mensen over gehad, maar die vonden het niet zo'n goed idee. ZE hadden het namelijk al eens geprobeerd. Feit is dat je een paard uit een omgeving haalt waar het jaren heeft doorgebracht. Hij zal z'n omgeving en z'n maatjes missen. Dat neemt niet weg dat het toch mooi is om te proberen. Ik zou het zelf proberen als ik de mogelijkheid had. Het liefst een manege paard dat ik zelf destijds heb gereden, als die dan nog eentje leeft....

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 21:34

Op de manege in nieuw Vennep waar ik ooit begonnen ben, loopt een pony rond van 37! Ze heeft haar hele leven in de manege lessen gelopen. Echt een gouden pony, nooit kreupel. Super braaf. Zo een waar iedereen zijn eerste les op heeft gehad. M.a.w. eentje die heel wat uren mee moest draaien. Nu mag ze lekker over het terrein rondscharrelen. Zo'n pony is echt zijn gewicht in goud waard.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 21:45

Bij ons gaan de oude manege paarden lekker met pensioen Haha! Dag en nacht in de weide enzo.. Beetje wandelen..

Oja, en ze hebben op zondag altijd de hele dag vrij, maandag ochtend worden ze in de bak losgegooid en 's zomers staan ze de hele dag ongeveer op de weide en moeten dan een paar lesjes meelopen

Want anders heeft 'ie binnenkort geen tand meer in zijn mond! <font color="hotpink">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Spirit op 2001-10-12 21:48 ]</font>