veel paarden-hoe kosten betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 10:41

voor degenen die zelf bekappen, hebben jullie daar een cursus voor gedaan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:47

Mijn vader heeft een cursus gedaan en heeft zijn eigen spullen. Hij heeft het mij geleerd zodat hij niet zo hoefde te bukken (ik had een welsh a en mn vader een liesbreuk Haha! ) Het vijlen doe ik al sinds mijn twaalfde. Ik hou ze nu elke keer bij, mijn vader doet het grote werk. daar heb ik de spierballetjes niet voor Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:19

missnynke schreef:
Nou heb ik zelf 3 paarden en dat kan ik qua kosten goed behappen,

Mag ik dan eens brutaal zijn en vragen hoe veel die 3 paarden je per maand kosten?
Ik heb er 1 en die kost me meer dan E500,- per maand als ik alles tel. Een tweede paard er bij is voor mij niet op te brengen op deze manier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:51

500 euro per maand....dat is wel erg veel?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:47

ik heb momenteel een paard en een pony aan huis. Er komt over een week nog een paard bij en ik wil graag nog een shetlandpony als maatje voor m'n andere pony. De dierenartskosten van de ene shetlander betalen m'n ouders, de kosten van de nieuwe zou m'n vriend betalen en ik betaal de 2 paarden.. Daarnaast natuurlijk wel het hooi,stro en voer betaal ik dan voor alle 4... en ik heb niet eens werk Scheve mond ..
Als ik straks lekker werk gevonden heb en les kan geven hou ik nog ruim geld over voor leuke dingen.. Nu gaat alles dus op aan de paarden.. ik ga ook niet op vakantie.. Kan ook niet omdat ik niemand heb die de paarden fulltime kan verzorgen.. Daar kies je voor

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:08

Het scheelt echt enorm of je zelf land hebt. Mijn vader heeft zelf stallen en weiland. Iedere winter heeft hij drie paarden van hemzelf op stal. Dat is duur, maar hij heeft veel connecties in de buurt die bellen dat ze voer hebben (een vrachtje wortelen, een boer die emigreerde en die van zijn hooi af moest, een kennis met bieten). Het is niet dat hij het gratis krijgt, maar het scheelt toch. `s Zomers moeten de paarden eerder op rantsoen dan dat ze bijgevoerd moeten worden. Qua kracht is brok vrijwel nooit nodig. Bovendien verdient hij een beetje bij door paarden in te scharen. Dat compenseert weer wat met de weilandjes die hij erbij huurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:20

LDRD schreef:

tel maar uit:

stalling
supplementen en bijvoer of wortels
smid
lessen

aanvulling stalapotheek
dekens
harnachement
onderhoud trailer

verzekering
entingen
wormspuit

af en toe een wedstrijdje
..........

Ik kom aan die 500,- al tekort

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:59

Ik heb er maar 1. Maar ik ken veel mensen die met hun paarden zijn gaan handelen. Zoals:
Je krijgt eerst een paard (Of koopt hem zelf) Leid hem op tot M/Z niveau. Dan is ie meer geld waard. Verkoop je hem. Koopt een beter jong paard terug, leid hem weer op, verkoop je hem voor NOG meer geld. En dan kan je misschien al van dat bedrag 2 jonge paarden kopen.
Ik ken een paar mensen die zo, meer paarden hebben kunnen kopen.

Maar daar gaat wel veel tijd in zitten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:54

Nou, ik zag de titel en móést gewoon ff kieken...

Op mijn oude stal stond een meisje die altijd wel tussen de 5 en 7 paarden had staan en het merendeel van de tijd was ze werkloos. Laatst werd ik gebeld door de staleigenaar dat ze momenteel 4 paarden had staan, een jaar huurachterstand had en weer eens werkloos was. Ook erg jammer dat 3 van de 4 paarden nooit betaald waren aan de vorige eigenaar...

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:19

Jippie"]
[quote="missnynke schreef:
Nou heb ik zelf 3 paarden en dat kan ik qua kosten goed behappen,

Mag ik dan eens brutaal zijn en vragen hoe veel die 3 paarden je per maand kosten?
Ik heb er 1 en die kost me meer dan E500,- per maand als ik alles tel. Een tweede paard er bij is voor mij niet op te brengen op deze manier.
[/quote]

Zo das een berg geld Bloos! Mijn totale kosten zijn; € 410,00 per maand.
Dat is stalling, voer, land.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:35

Jippie"]
[quote="LDRD schreef:

tel maar uit:

stalling
smid
lessen

aanvulling stalapotheek
dekens
harnachement
onderhoud trailer

verzekering
entingen
wormspuit

..........

[/quote]

Ja maar een ontworming doe je niet elke maand maar vier keer per jaar, en invetmiddel daar kom je toch een hele tijd mee toe? En zo zijn er nog een paar zaken in je rijtje die idd wel nodig zijn maar toch geen maandelijkse kosten zijn? Maar kan me natuurlijk vergissen...
Onze 2 viervoeters lopen op de wei vlak bij ons thuis, we bezuinigen niet specifiek, zeker niet op dierenartskosten, smid of voer maar zeker in de zomer kosten ze toch niet meer dan een hond die op luxevoeding leeft hoor
Het doet natuurlijk wel veel dat 1 van de twee een pony is maar toch...wat je niet kunt opbrengen aan tijd, moet je meer betalen denk ik...
En je hebt natuurlijk niet de luxe dat je elke dag kunt rijden, als je weinig tijd hebt is het verzorgen en met wat geluk even longeren *diepe zucht*
Maar ja, als je zo paardjes kunt hebben...
uitslapen is overrated...vakantie ook Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:07

Zaken als harnachement/dekens zijn niet maandelijks terugkerend maar tel eens uit wat je per jaar besteed in de ruitershop. En dan bedoel ik niet de dingen voor jezelf.
e.e.a. heeft ook heel erg te maken met hoe je je paard houdt en wat je er mee doet natuurlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:21

Stan kost me zo'n 300 euro per maand en Quell 100.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:51

Dennis schreef:
Ik heb er op het moment 1. Kwa kosten zou het groepje wat ik nu heb staan(5 pony's) prima te doen zijn.
Het weiland huur ik, maar het maakt niet uit of ik er 1 pony op zet of 5(staat genoeg gras voor 5 pony's). Bekappen doe ik zelf. Alleen biks, wormenkuurtjes en inentingen zouden de hoge kosten zijn. Biks eten ze al bijna niet, en deze 5 kunnen samen doen met 2 wormenkuurtjes. Voorrijkosten met in enten word op deze manier ook al aardig verspreid.

Ik heb voorlopig genoeg aan Dennis, dus daar niet van. Maar het zou makkelijk te doen zijn als ze bij huis staan.

Ja nu staat er genoeg gras, maar in de winter niet. Aan hooi heb je namelijk ook veel kosten.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:37

marlon7"]
[quote="Dennis schreef:
Ik heb er op het moment 1. Kwa kosten zou het groepje wat ik nu heb staan(5 pony's) prima te doen zijn.
Het weiland huur ik, maar het maakt niet uit of ik er 1 pony op zet of 5(staat genoeg gras voor 5 pony's). Bekappen doe ik zelf. Alleen biks, wormenkuurtjes en inentingen zouden de hoge kosten zijn. Biks eten ze al bijna niet, en deze 5 kunnen samen doen met 2 wormenkuurtjes. Voorrijkosten met in enten word op deze manier ook al aardig verspreid.

Ik heb voorlopig genoeg aan Dennis, dus daar niet van. Maar het zou makkelijk te doen zijn als ze bij huis staan.

Ja nu staat er genoeg gras, maar in de winter niet. Aan hooi heb je namelijk ook veel kosten.
[/quote]

Tenzij je tussen de boeren woont, dan ruil je gewoon je mest voor hooi Haha!

Gimli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:55

Ik heb een shet en een Fjord en beide staan op een pensionstal met weidegang.Meer paarden kan ik echt niet betalen, maar ik vraag me ook af of je bij meer paarden ze wel de zorg en aandacht kan geven die ze nodig hebben. Vooropgesteld dat je dus ook nog werkt dan.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:09

Ik heb samen met mijn beste vriendin 3 paarden. Ja, het is nadenken wat je met je geld doet. Ja, er zit meer geld in de paarden dan in mezelf, maar ik heb het er allemaal voor over. Zo 1 keer in de zoveel jaar kan ik eens op vakantie, maar als ik niet ga mis ik het ook niet hoor, zolang ik maar wel een paar weken vrij ben van m'n werk en de rust heb om relaxed aan te doen met de paarden. Het scheelt denk ik qua tijd zeker dat we het met z'n 2-en doen, zo zijn wel allebei 1 a 2 dagen per week vrij, zij elke dinsdag, ik elke donderdag en om de week op zondag. Ik vind het perfect geregeld, zou echt niet anders willen!!!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:01

Gimli schreef:
Ik heb een shet en een Fjord en beide staan op een pensionstal met weidegang.Meer paarden kan ik echt niet betalen, maar ik vraag me ook af of je bij meer paarden ze wel de zorg en aandacht kan geven die ze nodig hebben. Vooropgesteld dat je dus ook nog werkt dan.

Dat is exact de reden waardoor ik denk dat twee paarden ook zo'n beetje het maximum zijn
Trouwens, anders is het toch alleen maar werken en kan je niet meer genieten dat je gewoon kunt samen zijn met je paardjes Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:25

missnynke schreef:
zijn er echt mensen met 5 paarden op een pensioen?
wow dan heb je een topbaan!

2 op pension, 1 in deopfok en 1 met pensioen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:25

Jippie"]
[quote="LDRD schreef:

tel maar uit:

stalling
smid
lessen

aanvulling stalapotheek
dekens
harnachement
onderhoud trailer

verzekering
entingen
wormspuit

..........

[/quote]

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:34

Bij ons begon het ook een beetje uit de hand te lopen. Eerst een, toen werden het er twee, toen drie... Een heb ik er toen verkocht omdat er hier niet veel mee gedaan werd. Maar binnen drie maanden stond er al weer een ander Tong uitsteken .
Ik heb dus een baan gezocht. Mijn man heeft een hele aardige baan met een bijpassend heel aardig salaris, maar zelfs paarden bij huis kosten geld... . Nu werk ik dus weer twee dagen per week om onze hobby te kunnen bekostigen. Ik verwen mijzelf en de paarden niet (ben dus geen setjes/dure rijbroeken mens Haha! ), maar ben absoluut wel heel kien op goed voer/supplementen/ontwormen etc. En wij rijden alledrie wedstrijden (wij hebben KWPN, New Forest d-pony en een vuilnisbakken c-pony...) en hebben alledrie minimaal twee keer per week les. Bovendien moesten we een nieuwe auto en trailer kopen dus tel maar uit .
Op vakantie gaan we eigenlijk heel weinig, maar dat is ook omdat ik er niet goed tegen kan om de paarden achter te laten... Haha! . En mijn spaarvarken begint al weer ietsje dikker te worden om no. 4 aan te kunnen schaffen. Dat verhaal over dat handelen sprak mij nl. wel aan... Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:56

JollyJumper schreef:
maar ben absoluut wel heel kien op goed voer/supplementen/ontwormen etc.

Met weidehooi en stro heeft een paard voldoende. Ook als je dagelijks rijdt; een uurtje stappen en draven in de bak of buiten is geen 'werken'.
Op gras is óók stro nodig. Supplementen en zelfs biks zijn maar zelden nodig en bijna altijd overkill en contraproduktief; verreweg de meeste paarden krijgen te veel, te rijk en toch te eenzijdig en slecht gebalanceerd te eten.
Ook ontwormen is niet onschadelijk en moet je absoluut níet automatisch doen.
Lekker met gezelschap buiten in de wei is een goedkoop alternatief voor heel veel dierenartskosten en voorkomt ook nog eens veel gedragsstoornissen.
Een paard of paarden houden hoéft niet (alijd) zo kostbaar te zijn als veel mensen het denken te moeten maken.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 03:15

Ik ben in de maand ongeveer 150 euro kwijt aan de kosten voor m'n paard. Ik heb er 1 die op een eenvoudige stal staat met buitenbakje en weidegang voor een zacht prijsje. Ik verdien niet veel maar kan het goed doen en ook lessen. Voor het rijden van wedstrijden verdien ik nog te weinig laat staan voor een 2e paard erbij.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:59

Jippie schreef:
e.e.a. heeft ook heel erg te maken met hoe je je paard houdt en wat je er mee doet natuurlijk.

En daar zit het 'm in denk ik hoor. Ik betaal helemaal niet zo veel. Ik heb de paarden dan wel samen met mijn vader natuurlijk, we hebben er nu 4 en 1 pony. Drie staan bij huis, de enter en de pony nog "in opfok".
De opfok is bijzonder goedkoop overigens.
Een keer in het jaar een enting. Onze paarden worden niet iedere 6 weken bekapt, maar wanneer het nodig is. Wormspuiten komen er naturlijk bij. Ze staan bij huis, hooi is van eigen land. Alleen stro moet aangekocht worden. We hebben nagenoeg geen huurkosten voor het land.
Ik stel geen hoge eisen aan setjes, dekjes, halsters en andere spulletjes. Ze krijgen natuurlijk wel eens wat, maar dat loopt echt niet in de papieren.

Wat kosten betreft kon er nog wel eentje bij hoor. Maar plaats en tijd, daar zit 't 'm in Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:14

het baasje van mijn verzorgpaarden heeft (even tellen)
16 paarden met de shetlanders erbij getelt
oke het is een handelaar maar we hebben maar 2 paarden staan die van de zomer verkocht moeten wordne.

ze werkt.
we fokken ook paarden.
we fokken honden
ze heeft een dierenwinkel.

verder heeft ze zelf een schuur, wei, bak terbeschikking en hoeft dus alleen maar het voer te betalen en het stro.