Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

sans6 schreef:
Wat me vaak opvalt bij je advertenties Melanie, zijn teksten als: "Goedgekeurd voor recreatie". Ik lees dat als "Afgekeurd voor de sport" en dat zou voor mij reden zijn een paard te laten staan. Maar lang niet iedereen kijkt daar doorheen. Ik vind dat echt wel heel erg op het randje.
En dit is één voorbeeld, maar er zijn er meer.
Tel daarbij op dat er echt wel regelmatig paarden worden aangeboden die niet zuiver lopen, en dan is het vertrouwen weg. En dat gaat als een lopend vuurtje in paardenland.

En sommigen van ons hebben zelf contact ervaring met je van 25 jaar geleden, net als ik. Toen was het allemaal al niet helemaal 100% zuiver qua communicatie met je. Tel daar al die net te magere, net niet goedlopende paarden in de advertenties erbij op en dan vind jij het gek dat er niet louter positief over jou/de paarden en dus het concept stal doorstap gesproken wordt. dan hou ik dat op afbetaling kopen van paarden er nog buiten, ik vind daar echt wel wat van. Maar ben er niet voldoende in verdiept om een oordeel te uiten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:58

Als ik de advertenties zie, vind ik het wel echte snelle handel en met de lage prijzen weet je van te voren best als koper wat en waar je koopt. Maar schijnbaar blijven mensen er kopen en blijft deze handel bestaan.
Je bent wel heel naief als je zo een pony koopt en dan verbaast bent dat het dier iets mankeert.

Hutcherson

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:33

Hoeveel jaar zat je al in de paarden? En dan nog een zadel op een 3 jarige veel te ver naar voren leggen (en dit filmen en online zetten)? Als goed is zou je inmiddels beter moeten weten en moeten kunnen. Je idee is goed, uirvoering iets minder.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:39

Nou, ik krijg net het filmpje op Facebook, zal wel door dit topic komen dat hij ineens voorbij komt want anders zou ik het ook niet weten want ik kijk eigenlijk nooit bij Stal Doorstap. Maar die is niet rad hoor..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Leuke pony
Oudere man uit het dorp had een stokoude pony die hij elke dag buiten en binnen zetten .Slobbertje voor maakt enzovoorts.Diertje was wat magertjes niet bijzonder ofzo gewoon 30 plus .En toen heeft iemand ook de dieren politie op die arme man afgestuurd.Lieve man is zo geschrokken dat hij de pony in heeft laten slapen .Zo verdrietig en onnodig .
Nare mensen zijn er helaas .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Beestje loopt achter heel niet goed.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Ik ben er ooit geweest,niet omm een paard te kopen...Maar zag toen nette stallen en goedverzorgde paarden staan...
Zelf zou ik Lucky niet kopen bij het zien van het filmpje,ik zie hem niet lekker mee komen van achteren...Maar goed misschien moet je dan zelf even een keuring door je eigen dierenarts laten doen.....Ik vind dat mensen hier best hard roepen die er zelf nooit geweest zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Heel eerlijk, ik vind de reacties nogal overtrokken hier (en waarschijnlijk ook op FB, anders was TS dit topic niet gestart). Van wat ik las verwachtte ik een paard dat kats kreupel zou zijn. Maar heel eerlijk, dat zie ik helemaal niet. Ik zie gewoon een simpele pony, met een bijbehorend simpel en wat houterig bewegingspatroon. Eigenlijk zie ik niets raars wat niet bij het type pony past. je kunt een dergelijke pony niet vergelijken met een jong sportgefokt paard. Als die zo loopt zeg ik, ja das niet best. Maar deze vergelijk ik meer met een reuze shetlander, die eigenlijk altijd vergelijkbaar bewegen.

Ik ben het met TS eens dat heel veel best hele leuke paarden in het lagere segment, gewoon geen kans meer maken omdat op internet iedereen elkaar gek maakt met wat overal wel niet aan mankeert. op een pony van nog geen 4000 euro worden zo'n beetje dezelfde criteria gelegd als op een sportpony of paard van meer dan 20K.

En ja, ook een recreatiepony moet gezond zijn, maar wat is gezond? In de prijsklasse en het type paard waarin TS handelt, kun je niet met dezelfde bril kijken als wanneer je naar een supersportpaarden handelstal gaat. Ik denk dat een wat soberdere pony met korte krabbelige gangen heel wat langer meegaat in de recreatie/bosritjes sector als een ex-sportpaard wat niet goed genoeg was maar wel op de keuring allemaal 1-tjes haalt en zich goed laat zien. Laten we eerlijk zijn, dit soort pony's wordt meestal niet gekocht door ruiters die goed zijn in een paard lekker over de rug laten lopen, goed recht richten. De pony zal het waarschijnlijk moeten doen met een ruiter die hem lekker uit elkaar en scheef door het bos laat lopen en qua bakwerk zal het ook niet bijzonder zijn. En vaak kunnen dit soort ponies veel beter omgaan met wat mindere rijskills en alleen lekker scheef en uit elkaar mogen lopen dan dat eigenlijk sportgefokte paard dat niet goed genoeg was voor de sport.

Is deze pony een bewegingswonder...nee. Is deze pony volledig recht...nee. Maakt ie af en toe een mispeer...ja maar loopt ook los, opgejaagd over een grasveldje. Heeft deze pony nog moeite met zijn balans onder het zadel? Zeker weten, maar gek hè, een 3-jarige met een niet lekker liggend zadel (wat je bij alle handelsstallen ziet, want overal wordt hetzelfde zadel waar de ruiter fijn in zit op gelegd) en een ruiter die best een tikkeltje groot/zwaar is voor de pony. Toen mijn niets mankerende volledig gezonde met alleen maar 1-tjes op benen en rug/hals sportpaard net zadelmak gemaakt werd, nog vreselijk scheef was en moeite had met de balans onder de ruiter, leek hij ook niet rad rechtsom, maar was gewoon gebrek aan kracht en balans, waar je met veel paarden even doorheen moet.

Of deze pony gezond is, weet ik niet, maar zou ik op basis van de filmpjes abosluut niet zo maar een uitspraak over durven doen. Ik zit in een heel ander segment als ik een paard zoek, maar stel dat ik op mijn oude dag een fijne recreatiepony voor lekkere bosritjes zou zoeken, dan zou ik rustig deze pony durven bezichtigen (hoewel ik dan waarschijnlijk geen 3-jarige meer zou zoeken :D ) en hem gewoon laten keuren. Gewoon klinisch en foto's op de benen. Als daar niets schokkends uit zou komen (en dan zou ik een chipje of iets dergelijks niet als schokkend beschouwen) zou ik zo'n dier rustig durven kopen voor dat geld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

oji schreef:
Heel eerlijk, ik vind de reacties nogal overtrokken hier (en waarschijnlijk ook op FB, anders was TS dit topic niet gestart). Van wat ik las verwachtte ik een paard dat kats kreupel zou zijn. Maar heel eerlijk, dat zie ik helemaal niet. Ik zie gewoon een simpele pony, met een bijbehorend simpel en wat houterig bewegingspatroon. Eigenlijk zie ik niets raars wat niet bij het type pony past. je kunt een dergelijke pony niet vergelijken met een jong sportgefokt paard. Als die zo loopt zeg ik, ja das niet best. Maar deze vergelijk ik meer met een reuze shetlander, die eigenlijk altijd vergelijkbaar bewegen.

Ik ben het met TS eens dat heel veel best hele leuke paarden in het lagere segment, gewoon geen kans meer maken omdat op internet iedereen elkaar gek maakt met wat overal wel niet aan mankeert. op een pony van nog geen 4000 euro worden zo'n beetje dezelfde criteria gelegd als op een sportpony of paard van meer dan 20K.

En ja, ook een recreatiepony moet gezond zijn, maar wat is gezond? In de prijsklasse en het type paard waarin TS handelt, kun je niet met dezelfde bril kijken als wanneer je naar een supersportpaarden handelstal gaat. Ik denk dat een wat soberdere pony met korte krabbelige gangen heel wat langer meegaat in de recreatie/bosritjes sector als een ex-sportpaard wat niet goed genoeg was maar wel op de keuring allemaal 1-tjes haalt en zich goed laat zien. Laten we eerlijk zijn, dit soort pony's wordt meestal niet gekocht door ruiters die goed zijn in een paard lekker over de rug laten lopen, goed recht richten. De pony zal het waarschijnlijk moeten doen met een ruiter die hem lekker uit elkaar en scheef door het bos laat lopen en qua bakwerk zal het ook niet bijzonder zijn. En vaak kunnen dit soort ponies veel beter omgaan met wat mindere rijskills en alleen lekker scheef en uit elkaar mogen lopen dan dat eigenlijk sportgefokte paard dat niet goed genoeg was voor de sport.

Is deze pony een bewegingswonder...nee. Is deze pony volledig recht...nee. Maakt ie af en toe een mispeer...ja maar loopt ook los, opgejaagd over een grasveldje. Heeft deze pony nog moeite met zijn balans onder het zadel? Zeker weten, maar gek hè, een 3-jarige met een niet lekker liggend zadel (wat je bij alle handelsstallen ziet, want overal wordt hetzelfde zadel waar de ruiter fijn in zit op gelegd) en een ruiter die best een tikkeltje groot/zwaar is voor de pony. Toen mijn niets mankerende volledig gezonde met alleen maar 1-tjes op benen en rug/hals sportpaard net zadelmak gemaakt werd, nog vreselijk scheef was en moeite had met de balans onder de ruiter, leek hij ook niet rad rechtsom, maar was gewoon gebrek aan kracht en balans, waar je met veel paarden even doorheen moet.

Of deze pony gezond is, weet ik niet, maar zou ik op basis van de filmpjes abosluut niet zo maar een uitspraak over durven doen. Ik zit in een heel ander segment als ik een paard zoek, maar stel dat ik op mijn oude dag een fijne recreatiepony voor lekkere bosritjes zou zoeken, dan zou ik rustig deze pony durven bezichtigen (hoewel ik dan waarschijnlijk geen 3-jarige meer zou zoeken :D ) en hem gewoon laten keuren. Gewoon klinisch en foto's op de benen. Als daar niets schokkends uit zou komen (en dan zou ik een chipje of iets dergelijks niet als schokkend beschouwen) zou ik zo'n dier rustig durven kopen voor dat geld.

Dit vind ik ook hoor. Je kunt voor aankoop zelf laten keuren. Die advertentie over mogelijke gedragsproblemen is toch eerlijk.Dat zou voor mij juist een reden zijn om een paard niet te kopen omdat ik daar niet mee om kan gaan. En dat wordt nou juist vaak verzwegen in advertenties- ondanks dat een paard fysiek top zou zijn zou hij dan voor mij ongeschikt zijn.En daarop kun je niet laten keuren.

hiphorse
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

oji schreef:

Helemaal mee eens! Had de zelfde gedachten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Je krijgt gewoon waar je voor betaalt. Goedkope beestjes zijn gewoon niet altijd in orde of bewegingswonders. Geeft niets, als je je er maar van bewust bent. Voor de toekomst van het beestje bij de nieuwe eigenaar is het wel de verplichting van de verkoper om een echt eerlijk verhaal te vertellen. Koper moet weten waardie aan begint, wat betreft verwachtingen, kosten , moeite en mogelijk veel ellende of verdriet. Is een pony gezond, helemaal prima, maar als er iets mee is, wees daar dan eerlijk over.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

BoktVerlaten schreef:
Je krijgt gewoon waar je voor betaalt. Goedkope beestjes zijn gewoon niet altijd in orde of bewegingswonders. Geeft niets, als je je er maar van bewust bent. Voor de toekomst van het beestje bij de nieuwe eigenaar is het wel de verplichting van de verkoper om een echt eerlijk verhaal te vertellen. Koper moet weten waardie aan begint, wat betreft verwachtingen, kosten , moeite en mogelijk veel ellende of verdriet. Is een pony gezond, helemaal prima, maar als er iets mee is, wees daar dan eerlijk over.

Ik heb 7 jaar geleden wel een redelijk bedrag betaald voor een gezond paard (achteraf dus niet). Ik ben gewoonweg opgelicht. Betreffende handelaar staat er bekend om. Is een andere handelaar als de stal waarover dit topic gaat. Goedkoop in vergelijking tot de prijzen op de markt betekend vaak wel dat het dier niet goed is. Maar normale prijs geeft nog niet gelijk garantie dat het paard ook goed is.

Welke prijs dan ook, keuren moet gewoon kunnen. Komt er wat uit wat de verkoper nog niet wist en paard blijft te koop dan is het wel netjes om te melden. Maar er word vaker niks gemeld dan wel.