Heel eerlijk, ik vind de reacties nogal overtrokken hier (en waarschijnlijk ook op FB, anders was TS dit topic niet gestart). Van wat ik las verwachtte ik een paard dat kats kreupel zou zijn. Maar heel eerlijk, dat zie ik helemaal niet. Ik zie gewoon een simpele pony, met een bijbehorend simpel en wat houterig bewegingspatroon. Eigenlijk zie ik niets raars wat niet bij het type pony past. je kunt een dergelijke pony niet vergelijken met een jong sportgefokt paard. Als die zo loopt zeg ik, ja das niet best. Maar deze vergelijk ik meer met een reuze shetlander, die eigenlijk altijd vergelijkbaar bewegen.
Ik ben het met TS eens dat heel veel best hele leuke paarden in het lagere segment, gewoon geen kans meer maken omdat op internet iedereen elkaar gek maakt met wat overal wel niet aan mankeert. op een pony van nog geen 4000 euro worden zo'n beetje dezelfde criteria gelegd als op een sportpony of paard van meer dan 20K.
En ja, ook een recreatiepony moet gezond zijn, maar wat is gezond? In de prijsklasse en het type paard waarin TS handelt, kun je niet met dezelfde bril kijken als wanneer je naar een supersportpaarden handelstal gaat. Ik denk dat een wat soberdere pony met korte krabbelige gangen heel wat langer meegaat in de recreatie/bosritjes sector als een ex-sportpaard wat niet goed genoeg was maar wel op de keuring allemaal 1-tjes haalt en zich goed laat zien. Laten we eerlijk zijn, dit soort pony's wordt meestal niet gekocht door ruiters die goed zijn in een paard lekker over de rug laten lopen, goed recht richten. De pony zal het waarschijnlijk moeten doen met een ruiter die hem lekker uit elkaar en scheef door het bos laat lopen en qua bakwerk zal het ook niet bijzonder zijn. En vaak kunnen dit soort ponies veel beter omgaan met wat mindere rijskills en alleen lekker scheef en uit elkaar mogen lopen dan dat eigenlijk sportgefokte paard dat niet goed genoeg was voor de sport.
Is deze pony een bewegingswonder...nee. Is deze pony volledig recht...nee. Maakt ie af en toe een mispeer...ja maar loopt ook los, opgejaagd over een grasveldje. Heeft deze pony nog moeite met zijn balans onder het zadel? Zeker weten, maar gek hè, een 3-jarige met een niet lekker liggend zadel (wat je bij alle handelsstallen ziet, want overal wordt hetzelfde zadel waar de ruiter fijn in zit op gelegd) en een ruiter die best een tikkeltje groot/zwaar is voor de pony. Toen mijn niets mankerende volledig gezonde met alleen maar 1-tjes op benen en rug/hals sportpaard net zadelmak gemaakt werd, nog vreselijk scheef was en moeite had met de balans onder de ruiter, leek hij ook niet rad rechtsom, maar was gewoon gebrek aan kracht en balans, waar je met veel paarden even doorheen moet.
Of deze pony gezond is, weet ik niet, maar zou ik op basis van de filmpjes abosluut niet zo maar een uitspraak over durven doen. Ik zit in een heel ander segment als ik een paard zoek, maar stel dat ik op mijn oude dag een fijne recreatiepony voor lekkere bosritjes zou zoeken, dan zou ik rustig deze pony durven bezichtigen (hoewel ik dan waarschijnlijk geen 3-jarige meer zou zoeken

) en hem gewoon laten keuren. Gewoon klinisch en foto's op de benen. Als daar niets schokkends uit zou komen (en dan zou ik een chipje of iets dergelijks niet als schokkend beschouwen) zou ik zo'n dier rustig durven kopen voor dat geld.