Laat dan ook gewoon alles zien als je de moeite neemt om iemand 45 minuten te filmen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Agossie schreef:Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?
Vroeger heb ik ook zo gereden, zelfs met slof, maar ik heb geleerd, gestudeerd en ben met mijzelf en mijn rijkunst aan de slag gegaan. En de paarden die ik rijd, zijn zeker niet dood (ja, mijn geliefde merrie helaas wel, maar die kan ik daardoor niet meer rijden).
Wat jij 'dooie' noemt, noem ik een braaf dier dat lekker in zijn vel zit en gelukkig is met trainen zonder pijn. En áls hij of zij dan eens schrikt (wat mag), dan is dat alles, even schrikken, verwerken en rustig verder gaan, zonder wegspringen, trekken of prikken. Een paard dat goed in zijn vel zit, zonder pijn, zonder frustratie, waar naar geluisterd wordt, zal niet zo gauw wegsprinten of bokkend ervandoor gaan, is mijn ervaring.
EmberGlow schreef:BoktVerlaten schreef:
Inderdaad. Lijkt me heel fijn als iedereen die zo rijdt, stopt.
Mee eens. Stoppen met dit soort "rijden".
zo zonde) Ayasha schreef:JessicaD88 schreef:Ah daar hebben we weer een wakkerdier type. Waarom heb je dan uberhaubt paarden? Die horen toch in de natuur?
Vooral altijd zonder enig beeldmateriaal beschikbaar… als je verandering wil en die ook kan tonen , inspireer dan .
Ayasha schreef:JessicaD88 schreef:Ah daar hebben we weer een wakkerdier type. Waarom heb je dan uberhaubt paarden? Die horen toch in de natuur?
Vooral altijd zonder enig beeldmateriaal beschikbaar… als je verandering wil en die ook kan tonen , inspireer dan .
Agossie schreef:Zo zijn er meer voorbeelden.Je kan veel filmpjes zien bij Karin Leibbrandt van Equine Health and Training, TAKT-Acadamy of Akasha College (met name op FB en IG).
JessicaD88 schreef:Nouja ik denk eigenlijk dat die groep mensen gewoon simpelweg paardrijden in het geheel wil verbieden. Dus dat ze elke strohalm aangrijpen voor ophef en commotie.
DuoPenotti schreef:Agossie schreef:Wat jij 'dooie' noemt, noem ik een braaf dier dat lekker in zijn vel zit en gelukkig is met trainen zonder pijn. En áls hij of zij dan eens schrikt (wat mag), dan is dat alles, even schrikken, verwerken en rustig verder gaan, zonder wegspringen, trekken of prikken. Een paard dat goed in zijn vel zit, zonder pijn, zonder frustratie, waar naar geluisterd wordt, zal niet zo gauw wegsprinten of bokkend ervandoor gaan, is mijn ervaring.
Een braaf dier dat lekker in zijn vel zit heeft ook niets te maken met wat jij noemt.
DuoPenotti schreef:Een paard dat lekker in zijn vel zit kan ook lekker voorwaarts fris zijn. En ja dan wel ergens op reageren uit zijn omgeving.
DuoPenotti schreef:Maar echt, in geen 100 jaar dat ik iemand geloof die zegt dat deze nooit eens wat teveel hand gebruikt bij een paard dat wel schrikt, of wel een pas opzij zet richting sloot omdat er ineens 3 eenden uitfladderen aan de sloot aan andere kant.
Dan begrens je met hand en been, en meer zie je in dit filmpje ook niet.
Als jij dan zegt, nee gebeurt nooit, vervalt voor mij alle geloofwaardigheid direct.
Want dan is er imo geen enkele zelfreflectie en is er enkel fouten kijken bij een ander.
Agossie schreef:Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?
c_alsemgeest schreef:Het enige wat ik mis, en wat ik altijd blijf missen bij zulke zaken is dat iemand laat zien hoe het wel moet.
Van kdl, maar ook bv bokkers hier die hun rijden en visie herzien hebben naar beter, er komt doorgaand nooit film materiaal hoe het wel moet.
Ik zeg daarmee niet dat het niet klopt, maar het wordt vrij weinig zichtbaar onderbouwd.
Er zijn zeker mensen online die het wel laten zien, alleen dat zijn doorgaands ook niet de mensen die zo'n uitgesproken mening hebben over andere ruiters.
DuoPenotti schreef:Agossie schreef:Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?
Vroeger heb ik ook zo gereden, zelfs met slof, maar ik heb geleerd, gestudeerd en ben met mijzelf en mijn rijkunst aan de slag gegaan. En de paarden die ik rijd, zijn zeker niet dood (ja, mijn geliefde merrie helaas wel, maar die kan ik daardoor niet meer rijden).
Wat jij 'dooie' noemt, noem ik een braaf dier dat lekker in zijn vel zit en gelukkig is met trainen zonder pijn. En áls hij of zij dan eens schrikt (wat mag), dan is dat alles, even schrikken, verwerken en rustig verder gaan, zonder wegspringen, trekken of prikken. Een paard dat goed in zijn vel zit, zonder pijn, zonder frustratie, waar naar geluisterd wordt, zal niet zo gauw wegsprinten of bokkend ervandoor gaan, is mijn ervaring.
Ik heb het niet over bokkend en weet ik wat.
Ik heb het niet over slof en alles wat jij erbij haalt. Daar heb ik net zo min mee leren rijden.
Een braaf dier dat lekker in zijn vel zit heeft ook niets te maken met wat jij noemt.
Een paard dat lekker in zijn vel zit kan ook lekker voorwaarts fris zijn. En ja dan wel ergens op reageren uit zijn omgeving.
Maar echt, in geen 100 jaar dat ik iemand geloof die zegt dat deze nooit eens wat teveel hand gebruikt bij een paard dat wel schrikt, of wel een pas opzij zet richting sloot omdat er ineens 3 eenden uitfladderen aan de sloot aan andere kant.
Dan begrens je met hand en been, en meer zie je in dit filmpje ook niet.
Als jij dan zegt, nee gebeurt nooit, vervalt voor mij alle geloofwaardigheid direct.
Want dan is er imo geen enkele zelfreflectie en is er enkel fouten kijken bij een ander.
c_alsemgeest schreef:Het enige wat ik mis, en wat ik altijd blijf missen bij zulke zaken is dat iemand laat zien hoe het wel moet.
Van kdl, maar ook bv bokkers hier die hun rijden en visie herzien hebben naar beter, er komt doorgaand nooit film materiaal hoe het wel moet.
Ik zeg daarmee niet dat het niet klopt, maar het wordt vrij weinig zichtbaar onderbouwd.
Er zijn zeker mensen online die het wel laten zien, alleen dat zijn doorgaands ook niet de mensen die zo'n uitgesproken mening hebben over andere ruiters.
rien10 schreef:Ik geloof er ook geen sikkepit (netjes uitgedrukt) van dat er ruiters zijn die nooit NOOIT iets doen waarvan je achteraf denk "dat had ik beter anders kunnen aanpakken"
En als dat bij jou wel zo is, Agossie, waarom ben jij dan niet de meest bekende trainer, influencer, goeroe en person to follow in de hele wereld?
Citaat:Ik heb het niet over bokkend en weet ik wat.
Je kan ook gewoon achterblijven bij de beweging en dan zit je een paard al in de weg.
En een die bij de sloot wegspringt van een paar eenden, na twee passen weer bij de les is (of althans, bereikbaar is) daar heeft DP het ook niet over.
Ik geloof er ook geen sikkepit (netjes uitgedrukt) van dat er ruiters zijn die nooit NOOIT iets doen waarvan je achteraf denk "dat had ik beter anders kunnen aanpakken"
En als dat bij jou wel zo is, Agossie, waarom ben jij dan niet de meest bekende trainer, influencer, goeroe en person to follow in de hele wereld?

rien10 schreef:In veel filmpjes zie je Agssie toch zelf?
"Lees eens verder" oh, wat wordt ik moe van dat soort zinnetjes.
Nou, ik heb verder gelezen, misschien wel verder dan de meeste denken. En misschien ben ik wel hoger opgeleid dan de meeste denken. (Weer zo'n passief agressief zinnetje).
Als dat "het tegendeel is" van wat je zegt; wat is dan je probleem?
Edit: @Ayasha Juist. En ik kom bijna iedere keer van mijn paard af met de gedachte "dit en dat had beter gekund. Oh, toen was hij zo vreselijk aan het been, en ik bleef achter bij de beweging, dat is niet fair".
Twijfel moet, is gezond. Iedere keer dat we een paard in onze handen hebben of onder onze kont hebben, moeten we afwegen wat het beste is. En als er een vrachtwagen op mij af komt, is mijn ophouding echt heel, heel sterk! Liever dat dan dood.

) Dan… ‘Agossie schreef:rien10 schreef:Ik geloof er ook geen sikkepit (netjes uitgedrukt) van dat er ruiters zijn die nooit NOOIT iets doen waarvan je achteraf denk "dat had ik beter anders kunnen aanpakken"
Lees eens verder... Ik zeg juist het tegendeel.
En ik ben geen bekende trainer/influencer of wat dan ook, omdat ik daar totaaaaal geen behoefte aan heb en daarbij de marketing skills mis. En het zelf niet kunnen, betekent niet dat je het niet ziet of weet. Zo ben ik hoger opgeleid en weet ik meer dan dat de meesten denken (helemaal vanachter het beeldscherm).
Maar dat is off topic.
Agossie schreef:JessicaD88 schreef:Nouja ik denk eigenlijk dat die groep mensen gewoon simpelweg paardrijden in het geheel wil verbieden. Dus dat ze elke strohalm aangrijpen voor ophef en commotie.
JessicaD88 schreef:Agossie schreef:Nee, zéker niet! Alleen de manier waarop zou van mij mogen veranderen. Maar ik heb gezien waar jij voorstander van bent en wij gaan het nooit eens worden.
Als je niet wil dat paardrijden verboden wordt dan is het verstandig om niet zo af te geven op je eigen sport want hierdoor kan niemand straks meer rijden op welke manier dan ook.
rien10 schreef:In veel filmpjes zie je Agssie toch zelf?
Dorine92 schreef:Nou zie je die al een Grand Prix proef rijden dan?
Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte.