Te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Als ik iets doe op een stal dan doe ik dat voor het paard als die urgent iets nodig heeft (bijv. drinkwater) en niet voor de eigenaar of stalhouder.Als je elke dag op stal komt dan gaat er er wel insluipen dat ze dan voor dergelijke noodzakelijke klussen op jou gaan rekenen.Ook al zou het eigenlijk volpension zijn. Maar ja, als ik mijn eigen paard water ga geven en de andere paarden zien dat en beginnen te roepen, ja dan kan ik die niet negeren.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:25

Celebi schreef:
Snap wel dat het vervelend is als je keihard werkt ook voor anderen en dat andersom niet af en toe eens terug gegeven kan worden als je zelf hulp nodig hebt. We zien het hier ook op stal hoor. Degene die altijd voor iedereen klaar staan gaan dat minder doen voor degenen die nooit wat terug willen doen. Het moet een fijne wisselwerking zijn of zo nu en dan een beetje waardering. In de groep bij ons staat een oudje die altijd extra voer nodig heeft en onderling geven we meerdere keren per week de extra emmer. Is best even wat werk, maar we doen het graag voor het beessie. Laatst stond er plots dus opeens een doos lekkers klaar omdat we dat deden. Klein gevaar, heel lief. Zo kan het echt ook. Bovendien hebben we in de groep ook paarden met dekens en medicatie of kappen en zo helpen we elkaar allemaal een beetje. Ik denk dat dat gevoel is waar je op had gehoopt bij zoveel inzet?

Anyhow: mocht je hierover eens willen sparren, stuur vooral even een pbtje. Dit is mijn werk, maar het is niet dat ik je nu een sessie wil aansmeren ofzo. Biedt regelmatig gewoon een luisterend oor aan bokkers die dat eventueel kunnen gebruiken. Soms is even goed spuien en je hoofd leegmaken heel fijn en helpend. :j

Super fijne reactie! Bedankt! :)
En dat is inderdaad het gevoel waar ik op hoop. Samen de schouders eronder om de paarden een fijne plek te bezorgen.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:26

anjali schreef:
Als ik iets doe op een stal dan doe ik dat voor het paard als die urgent iets nodig heeft (bijv. drinkwater) en niet voor de eigenaar of stalhouder.Als je elke dag op stal komt dan gaat er er wel insluipen dat ze dan voor dergelijke noodzakelijke klussen op jou gaan rekenen.Ook al zou het eigenlijk volpension zijn. Maar ja, als ik mijn eigen paard water ga geven en de andere paarden zien dat en beginnen te roepen, ja dan kan ik die niet negeren.

Heel herkenbaar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Bowie2016 schreef:
rien10 schreef:
Maar wat is dan je probleem. Dat men niet dankbaar genoeg is?

Nee zeker niet. Ik doe niet iets voor een ander om wat terug te krijgen. Ik doe iets om een ander te helpen die het nodig heeft.

Ik heb alleen het idee dat alles wat ik doe nooit goed genoeg is en dat als ik eens hulp nodig heb, dat ik dat dan niet terug krijg. En zo veel vraag ik niet… ik krijg enkel iets te horen als ik iets niet goed doe en even 1x een bedankje krijgen zou ik ook al waarderen. Ik hoef niet overrompeld te worden met complimenten

Dan doe je gewoon niets meer voor anderen. :)
Dan hoeft niemand jou te bedanken, ze kunnen niet zeuren als je het fout doet en jij bent niet teleurgesteld omdat je niet terug krijgt wat je geeft want dat is toch echt wat je consequent beschrijft te willen ondanks dat je zegt van niet.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Allereerst; TS, wat goed dat je zo je best doet. :)

Kan me best voorstellen dat het toch een beetje een domper is als je een (nota bene gevraagde) helpende hand biedt en dat daar enkel commentaar ipv enige vorm van waardering af kan. Natuurlijk hoef je niet overal een sticker voor, maar vind het ook wel makkelijk gezegd om dan maar te denken 'dan help je maar niet'. Juist omdat je het niet voor het applaus doet. Als dat logisch klinkt :')

Het is gewoon niet leuk om alleen iets te horen als het niet goed gaat, of je daar nou wat mee moet doen of niet. Maar... jammer is dat wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Bowie2016 schreef:
Nee zeker niet. Ik doe niet iets voor een ander om wat terug te krijgen. Ik doe iets om een ander te helpen die het nodig heeft.

Ik heb alleen het idee dat alles wat ik doe nooit goed genoeg is en dat als ik eens hulp nodig heb, dat ik dat dan niet terug krijg. En zo veel vraag ik niet… ik krijg enkel iets te horen als ik iets niet goed doe en even 1x een bedankje krijgen zou ik ook al waarderen. Ik hoef niet overrompeld te worden met complimenten

Geen verwijt, maar besef je dat je je hier in 1 bericht tegenspreekt?
"Ik doe niet iets om iets terug te krijgen."
'Als ik eens hulp nodig heb, krijg ik dat niet terug."
"Even een bedankje zou ik waarderen."

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Ik sluit me ook aan bij Dees haar bericht en denk dat dit weinig met je stal en de mensen te maken heeft, maar met jou als persoon. Loop je hier bijv in je werk of in vriendschappen buiten de paarden niet ook tegenaan?

En begrijp me niet verkeerd, je bent een mooi mens met wat je doet, maar het leven is meer in balans als je meer prioriteit aan jezelf geeft.

En in aanvulling op bovenstaande, ik help anderen op stal over het algemeen met de insteek dat ik er wat voor terug krijg als ik zelf hulp nodig heb. Krijg ik dat niet, dan stopt mijn hulp ook (zonder daar een ding van te maken). Ik heb geen "tijd teveel" en 'geef' mijn tijd dan liever aan mensen waarbij het wel wederkerig is.

Ik wil best vandaag een deken wisselen voor je, maar dan is het idee wel dat jij m morgen weer voor mij wisselt etc.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:56

Ladyson schreef:
Ik sluit me ook aan bij Dees haar bericht en denk dat dit weinig met je stal en de mensen te maken heeft, maar met jou als persoon. Loop je hier bijv in je werk of in vriendschappen buiten de paarden niet ook tegenaan?

En begrijp me niet verkeerd, je bent een mooi mens met wat je doet, maar het leven is meer in balans als je meer prioriteit aan jezelf geeft.

En in aanvulling op bovenstaande, ik help anderen op stal over het algemeen met de insteek dat ik er wat voor terug krijg als ik zelf hulp nodig heb. Krijg ik dat niet, dan stopt mijn hulp ook (zonder daar een ding van te maken). Ik heb geen "tijd teveel" en 'geef' mijn tijd dan liever aan mensen waarbij het wel wederkerig is.

Ik wil best vandaag een deken wisselen voor je, maar dan is het idee wel dat jij m morgen weer voor mij wisselt etc.

Bedankt voor je fijne reactie! Ik begrijp je punt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Je bedoelt het inderdaad supergoed!

Maar ik ben bijvoorbeeld zo iemand die dat helemaal niet zo fijn vind.
Ik vind het niet fijn om hulp te krijgen - maar soms is het nodig.
Iets samen doen is voor mij iets praktisch, handig en meestal leuk. Maar zonder diepe bedoeling,
Elkaar helpen valt in die categorie. En als het werk dan gebeurd is, is het klaar.
Ik word altijd wat kriegelig van mensen die dan de volgende dag vragen of ze nog iets kunnen doen.
Het is wat Dees zegt, je geeft jezelf leeg....

Iets anders is of het ook met de bedrijfsvoering te maken heeft; je geeft in je OP aan dat je sommige zaken op stal wel anders zou willen maar dat de rest tevreden is met 'zoals het gaat'. Probeer jij ook dingen 'op jouw manier te doen' als je aan het helpen bent?
Want dat wekt de indruk dat het niet alleen altruïstisch is ...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Het wordt normaal als je altijd alles doet...

Ik heb zelfs mensen gehad die mij blokkeerden en van facebook afgooide toen ik niet meteen ja zei op de vraag of ik op hun huis wilde passen met een hond met verlatingsangst. (Ja, dan moet ik a. of zelf die week vrij nemen of b. in overleg een week thuiswerken, dus ik kan niet meteen JA zeggen ;))

Daarna wel geleerd om af en toe gewoon te denken "ik doe lekker iets voor mezelf" ;) Want terwijl ik klusjes zit te doen die eigenlijk de verantwoordelijkheid/taak van een ander zijn, had ik ook iets voor mezelf kunnen doen. En als er echt iets is, sta ik er... Maar het is geen gewoonte meer en ik doe het omdat ik het WIL doen en niet omdat andere het maar verwachten ;)

Verder... laat iedereen lekker zijn eigen ding doen... Vragen ze hulp, prima... vragen ze het niet... ook prima. En soms zijn er in mijn hoofd betere manieren of wat dan ook... Maar ik zeg heel eerlijk, zolang mensen het niet vragen, grijp ik pas in als ik iets onverantwoord vind...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Ten eerste denk ik dat je eens goed moet gaan overwegen of deze stal wel bij jou past. Zo te horen hebben jouw stalgenoten inclusief jouw stalbaas een andere denkwijze over paarden houden. Dat ga je niet veranderen en kan erg tegen jouw (verantwoordelijkheids)gevoel ingaan. Je noemt de stal een mooie plek met ook wel leuke momenten. Wat maakt deze stal een mooie plek? Voorziet dat in de basisbehoeften voor jouw paard en jou? Een stal moet een leuke plek zijn om heen te gaan, geen plek met ‘ook wel leuke momenten’. De weidegang in zomer klinkt prima, daarentegen staan ze 6 maanden per jaar zonder hooi lang op de paddock.

Ten tweede denk ik dat jouw verwachtingspatroon tav andere mensen te groot is. Het geeft jou een goed gevoel om iemand te kunnen helpen, maar je verwacht daar ook iets voor terug. Stop met zoveel andere mensen helpen en extra klusjes te doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Bowie2016 schreef:
Hoi bokkers!

Ik loop tegen het volgende aan en ik ben benieuwd of er meerdere paardeneigenaren zijn zoals ik.

Even voor de beeldvorming, ik ben een harde werker die altijd haar beste beentje voorzet. Ik sta klaar voor anderen en schiet te hulp waar nodig. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben altijd vriendelijk in omgang. Ik maak graag zo nu en dan een praatje en ben een luisterend oor.

Je beschrijft je enerzijds als hierboven... Maar dan komt je verhaal over "voor lief nemen" en "geen bedankje krijgen" en begon ik te twijfelen... Doe je het bovenstaande dan niet omdat je zo bént maar omdat je ervoor geprezen wenst te worden? Want dat zijn immers 2 verschillende karaktereigenschappen hé...

Als je echt bent zoals je je beschrijft, dan is het feit dat je dat allemaal doet, voldoende voor jezelf en ben je blij alleen al daarom.

Als je echter een compliment wenst of dank of lof, dan doe je het stiekem niet omdat je gewoon zo bent maar omdat je er iets voor in ruil verwacht en dan zou je er beter gelijk mee stoppen want niemand vraagt je immers om die dingen te doen en jij krijgt er verwachtingen door die niemand hoeft in te willigen en dat loopt vroeg of laat spaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Het is vaak zo dat mensen wennen aan mensen die altijd klaar staan om te helpen en dan wordt het normaal en niet meer gewaardeerd helaas. Het is een hele mooie eigenschap maar op de ene of andere manier lijkt het juist geen respect op te leveren. Daarom zou ik zeggen, kies voor jezelf en wees selectief. Helpt alleen degene die ook eens wat terug doen en laat de rest lekker stikken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Wordt je daar zelf dan blijer van? Van te stoppen met helpen?
Dan kan het een prima strategie zijn.

Maar het kan ook de passief agressieve variant worden. Of zelfs doorslaan naar de ander kant. En dat lijkt me voor niemand leuk.

Wordt je er zelf blij van, voel je je beter over jouw aandeel aan de samenleving, en gaan de paarden er op vooruit? Dan kun je het ook gewoon daarom doen.

Toegegeven complimenten zijn heerlijk. En commentaar zit ik ook niet te veel op te wachten. Maar de meeste 'vrijwillige' dingen die ik doe, doe ik omdat ik vind dat het zo hoort. Dat IK zo in het leven wil staan. Dát is de basis.

En ja, dat kún je verprutsen als 'ontvanger '. Dan kan ik mijn focus gaan verleggen. Maar ik maak mezelf er niet TE afhankelijk van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Nee, ik heb dit probleem niet meer. Heb dit gedrag heel snel afgeleerd in mijn tienerjaren toen ik leerde dat ik prima een stap extra wilde zetten voor een ander, alleen kreeg ik er niks voor terug (ik bedoel geen geld maar dus waardering of die extra stap terug als jij het nodig hebt).

Met liefde doe ik de eerste stap extra (dan heb ik iemand intern al ingeschat of er een kans bestaat dat iemand bereid is iets terug te doen) maar zodra ik de minste weerstand merk als er iets teruggedaan moet worden dan haak ik af of ik vraag er geld voor.

De wereld zit vrij egoistisch is elkaar, zou het graag anders zien maar weiger me te laten gebruiken voor andermans voordeel.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

TS ik wou dat er meer mensen waren zoals jou. Ik schrik van de reacties en ik ben niet verbaast dat Nederland steeds verder individualiseert. Als we allemaal is wat voor elkaar zouden doen zou de wereld zoveel mooier worden maar voor zelf behoudt zou ik jezelf proberen te beschermen en dus minder gaan doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Ik weet niet of je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen hebt, zoals je je in de titel afvraagt. Ik denk dat de vraag eerder zou kunnen zijn of je je "verwachtingsmanagement" wel scherp hebt.

Waarom help je anderen? Wat verwacht je van hen als je hen helpt? Doe je dat onbaatzuchtig, omdat dat nou eenmaal jouw natuur is, of verwacht je er iets voor terug? En zo ja, wat? Wil je gezien of gehoord worden, een schouderklopje, een "stickertje verdienen"?

Afhankelijk van het antwoord hierop, kan je je toekomstige acties bepalen. Daarbij is het helemaal prima als je altijd iedereen blijft helpen maar het is ook helemaal prima om nooit meer iemand te helpen, of iets daar tussenin, afhankelijk van de omstandigheden.

Ik help regelmatig iemand anders, gewoon omdat ik dat wil, zonder verwachtingen maar met de hoop dat als ik ooit iets of iemand nodig heb, zich iets of iemand aandient. Het helpt dan wel enorm als je communiceert wat of wie je nodig hebt. Als je gaat zitten wachten tot dat spontaan gebeurt, kan je lang wachten.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Op zo'n stal is het vaak de insteek we doen het met elkaar. De één zal wat meer tijd hebben om wat te doen dan een ander. En dat is gewoon hoe het dan gaat. Ik ben ook iemand die graag extra hulp aanbied maar verwacht er niks voor terug. Het geeft mijzelf een goed gevoel en dat is voldoende. Bij ons op stal staan we er bijna allemaal hetzelfde in maar sommige kunnen nooit iets extra doen door werk of gezin en dat is ook prima. Bedenk voor jezelf goed of die extra klusjes je energie opleveren of juist energie kosten. En goed aan je zelf denken.