Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Ik heb onder voorbehoud van goedkeuring een plekje gereserveerd op stal. Deze moest voldoen aan wat bij mijn paard past: ruimte, 24/7 buiten, onbeperkt hooi en drinkwater, sociale contacten. Alle pensionstallen waarbij mijn paard op stal moest staan (ook voor de nacht) vielen al af. Daar wordt zij niet gelukkig van. Maar dat is dus ook iets om rekening mee te houden.
Als ik jou was, zou ik alvast gaan nadenken wat voor stal jou aanspreekt. Bedenk wat jij echt belangrijk vind voor jezelf en voor jouw toekomstige paard (stalmanagement, faciliteiten, enz). Op marktplaats wordt al veel aangeboden, ook aanmelden bij FB groepen zal je helpen.
Ik wilde een stal binnen een straal van 10km, helaas is dit nu op 17km afstand. Ik ben dik tevreden, dus dat accepteer ik. Alleen stap je niet zo snel even op de fiets en als m’n dochter heen wilt, is dat voor haar ook nèt even te ver op de ‘gewone’ fiets.

Marije_jiplover

Re: Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Ik heb bij mij op stal nu 3x gezien dat er een grote pony gekocht wordt met het idee dat moeder en dochter samen gaan rijden.
In de praktijk bleek in alledrie de gevallen dat moeder op hun (40+) leeftijd na een paar keer rijden toch eigenlijk niet meer durft.

In 2 gevallen zijn de pony's na een aantal jaar verkocht, wanneer de dochter naar vervolgonderwijs naar de middelbare school gaat.
En in 1 geval zijn moeder en dochter nog steeds veel samen op stal, waarbij moeder dochter helpt met alles kwa verzorging en dochter als enige nog rijdt.

Niet om je af te remmen, @TS, maar omdat je om ervaringen vraagt en het hier de afgelopen 10 jaar dus 3x zo gegaan is, wilde ik deze ervaring óók delen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Toen wij gingen samenwonen, was ik ook helemaal gestopt met paarden. Pas na de geboorte van de jongste, kwam er een paard op mijn pad die ik voor de eigenaren mocht rijden. Mijn oudste was toen 3, dus dat duurde niet heel lang en toen zat ze daar ook af en toe op een shetlander.
Kunnen rekken tot haar 8e, maar daarna een pony gekocht. En toen ze 12 was een paard voor ons samen.
Heerlijke tijd gehad om zo samen te genieten van de dieren. Maar realiseer je wel dat als ze de smaak te pakken krijgt, jij waarschijnlijk een stapje terug moet doen.

Mijn dochter reed uiteindelijk meer wedstrijden, werd geselecteerd voor het talentenplan, dus mijn ambities kwamen op een lager pitje. Nu genoot ik er enorm van om ze samen te zien, maar uiteindelijk kom je op het punt dat er een paard bij moet :') Naast het 'delen', is het financieel ook niet perse aantrekkelijker; de pensionprijzen liggen hier in ZH gemiddeld al op 600,- per maand, tel de kosten voor DA, smid, lesgeld (x2 als jullie samen willen lessen), verenigingsgeld, wedstrijdgeld ect. daarbij op en je zit zo aan 1000,- per maand voor een gezamenlijke hobby.

Ja, je krijgt er enorm veel voor terug. Maar je hebt er bijna een parttime baan naast om alles te regelen en je dochter wellicht overal heen te moeten rijden :D

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Jup hier ongeveer het zelfde. Zoon was 3 toen pony overleed (27 jaar). Wel door gegaan met rijden, en verzorging. Weer les genomen maar dan op IJslanders. Zoon heeft wel 1 jaar op les gezeten en we verzorgde 1x per week een wandel Welsh pony. Man reed ook, maar samen een paard is nooit een doel geweest aangezien we qua formaat nogal uit elkaar liggen. 1x op zijn paard gereden toen hij die nog had, maar kon zelfs als ik op een krukje stond niet opzadelen.

Zoon kreeg toch andere interesses, en eigenlijk op het moment dat zoon 11 was, ik 3 dagen in de week een verzorg ijs had en uitsprak dat ik het zo wel prima vond kwam de half broer van mijn verzorg Ijslander te koop. . . . Die heb ik nu 4 jaar.

Onze zoon gaat graag mee met zijn vader als ze gaan mennen. Ze fietsen vaak mee als ik een rondje door de polder ga, en laats mee naar het bos.

Mijn paard staat op 3 minuten loopafstand en met nog 2 stalgenoten doen we alles zelf wat de kosten aanzienlijk laag houd. De mannen vinden hem super leuk. Dat helpt wel mee.

Alleen werk ik ook 4 dagen en dan zit er echt maar 24 uur in een dag. Maar als ik dan weer even door de polder ben gereden of met de trailer naar les ben geweest. Ben ik wel een veel vrolijker mens, en het is gewoon echt mijn ding. Je leeft maar 1x en mijn lijf kan het nu nog. (45)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Ma_lou schreef:
Juist superfijn al deze eerlijke reacties!
Ik vind het wel lastig om te oriënteren op een fijne stal. Ik heb het idee dat het vaak zo gaat dat als er een plek is deze snel opgevuld wordt. Op voorhand weet ik natuurlijk nog niet wat voor paard ik krijg: ruin/merrie/karakter. Ik heb het idee dat stallen liever iemand nemen die al een paard heeft zodat er al meer duidelijk is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dat is ook mijn ervaring, toen de stalhouder erachter kwam dat mijn paard nog in een stal ergens anders stond en officieel nog niet overgedragen aan mij (terwijl hij wel door familie daar voor mij was gereserveerd) ging het feest "mooi" niet door. Ik hoorde het ook van andere mensen, stalhouders willen echt dat je het paard zelf al bezit. Dus eigenlijk wordt "onverantwoord" gedrag beloont: ik bedoel hiermee dat je voor elke andere diersoort als verantwoordelijke dierenhouder, vantevoren de huisvesting 100% pico bello op orde moet hebben, vóór je het dier aanschaft, maar bij paarden moet je blijkbaar zelf een noodsituatie scheppen, door het paard al te hebben gekocht, zodat de stalhouder als reddende engel een plekje klaarmaakt voor je paard dat anders dakloos is...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Als je op zoek gaat naar een paard voor jezelf, vraag goed uit hoe het paard zich gedraagt in groepsverband.
Bij ons op stal kunnen paarden die zich niet gedragen vertrekken, en dat drama wil je echt niet meemaken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Ik kan me voorstellen dat sommige stalhouders terughoudend zijn als het paard in kwestie nog gekocht moet worden. Je weet dan nog helemaal niet wat je binnen haalt op de stal qua karakter, leeftijd, formaat, stal ondeugden, kuddegedrag, opvoeding, etc.

Dat is altijd maar de gok natuurlijk of iemand eerlijk is, maar wanneer iemand het paard nog niet heeft weet je al helemaal niks.

Anderszijds hoor ik toch nog regelmatig dat er kale stalhuur betaald wordt voor een plekje hoor. Het is misschien dan maar net hoe je zelf overkomt, wat je wensen zijn en welke staleigenaar je treft en hoeveel slechte ervaringen deze misschien al gehad heeft in het verleden. :=

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Hier ook op latere leeftijd mn eerste paard gekocht (of eigenlijk pony). Vind het heerlijk om eindelijk iets voor mezelf te hebben. Ik deel hem met mijn dochter van nu 11 jaar oud. Zij heeft 2 keer per week les (Manege en club) en rijdt in het weekend ook nog een keer. Zelf stap ik 2 keer per week op. De ene keer lekker naar het bos, andere keer serieus aan het werk in de bak. Om de twee weken heb ik een privé lesje. Beide willen we dit jaar meer wedstrijden starten. Ik vind het zó fijn om onze hobby zo samen te beleven! Natuurlijk zouden we soms beide wat meer willen kunnen rijden, maar qua tijd is dit voor nu echt prima! Ik kan het echt iedereen aanraden.

Ma_lou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:10

Hoe doen jullie het trouwens met vakanties?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Citaat:
hoe doen jullie het met vakanties

* Paard staat volpension dus komt sowieso binnen buiten en wordt gemest
*Heeft eigen voer dus zet enorm veel bakjes klaar
*Betaal grondwerkinstructrice en rijinstructrice om te longeren cq te rijden. Dure oplossing maar mij de rust en de goede training waard. Een van hen wisselt ook de gevulde bakjes met de lege op de voerplek en haalt af en toe wat extra drollen uit de stal
*Vraag stalgenoot om te poetsen en te troetelen, dit gaat over en weer
* Krijg appjes op vakantie, met foto's , leuk, maar mis paard
* Man happy want toch met vakantie
*ik happy want de natuur op vakantie erg mooi, paard wordt goed verzorgd en man happy
* Mis paard toch erg

Zo dus ;-)

Houd er wel rekening mee dat je als je ouder wordt wat minder dapper bent dan op je 20e daar had ik me wel op verkeken met weer een jong paard
Dat is nu wel weer goed maar in het begin was het wel wennen

En dan heb ik nog niet eens kinderen
(Wel huisdieren die ook goed verzorgd achtergelaten worden naast paard)
Ik heb toch maar geantwoord in je topic
Laatst bijgewerkt door daydream op Vandaag, 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Ma_lou schreef:

Onze pony staat op een pensionstal, heeft gewoon een paar dagen werk-vrij wanneer wij er niet zijn. Verder wordt er prima voor gezorgd. In de zomervakantie mag hij lekker een paar weken de wei op

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

Ik ben een aantal jaar helemaal uit de paarden geweest, maar ik miste het enorm. Niet eens het rijden, maar vooral de verzorging eromheen. 3,5 jaar geleden heb ik (samen met mijn man) besloten om een jonge shetlander te kopen.
Ik werkte 's ochtends heel vroeg en kon de verzorging meestal onder schooltijd doen. Een half jaar later volgde shetlander nummer 2.
Mijn kinderen zijn geen paarden gek, dus ik heb de pony's echt puur voor mijzelf gekocht.

Inmiddels zijn we naar Frankrijk verhuisd en hebben we 6 paarden bij huis lopen. Mijn 2 shetten, een draver merrie waar ik op wil ga rijden. Mijn oude pony die ik heb moeten verkopen vroeger. Zij mag bij ons met pensioen.
Nog een oude manege pony die met actief pensioen is. En een kleine appaloosa.

Mijn dochter wilde wel leren paardrijden, maar vindt het toch te spannend. Ze gaat wel vaak mee de wei in om te helpen en even paardjes knuffelen.
En mijn jongste zoon is helemaal om en rijdt nu regelmatig op de pony die met actief pensioen is. Ook helpt hij bijna iedere dag met voeren.

Mijn kinderen zijn nu trouwens 15, 11 en 9 jaar.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Mijn moeder heeft vorig jaar een tinkermerrie voor ons samen gekocht. Ze staat aan huis met een A pony. Ik rijd er nu het meest op maar zij af en toe ook, we rijden vooral buiten, ik op de pony, zij op de fiets. Is super gezellig!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:53

Ma_lou schreef:

Ik heb mijn paard nu 5,5 jaar. Ik ben even lang niet meer op vakantie geweest. :=

Nouja, wel mét paard wat weekendjes weg, maar niet meer echt met partner op vakantie. De eerste jaren stond ik elke keer op stallen waar ik hem niet achter kon laten (halfpension, mestbeurten en geen stalgenoten aan wie ik al dat werk uit handen kon geven). Vond dat best wel lastig naar partner toe. Al is hij een huismus en heeft nog nooit echt de behoefte gehad om weg te gaan. :')

Daarentegen waren de zomers met hem juist ultiem genieten met alle buitenritten. Dus ik miste het eigenlijk ook niet echt.

Nu heeft hij alweer 2 zomers op een stal gestaan waar ik denk ik wel weg kan/durf in overleg met stalgenoten. Vanwege blessures en revalidatie ging het echter toch niet en mijn eigen gezondheid zat ook echt alles behalve mee. Dus misschien dit jaar eindelijk weer?

Het blijft toch een gedoe om een paard achter te laten en dan voor elke dag te moeten regelen dat er iemand uitmest, zijn medicatie geeft om ongeveer dezelfde tijd en idealiter krijgt hij ook bijna dagelijks zijn bak voer. Oh en als het helemaal tegen zit en het regent veel zit ik met dunne zomerdekens in de knoei die elke keer op en af moeten want artrose en PPID dus de rug moet zoveel mogelijk droog blijven.

Je begrijpt het al: grote kans dat ik alsnog niet weg ga. :')

Maar ik mis het ook niet ofzo. Ik ben jarenlang naar Frankrijk gegaan, maar toen ging ik echt op paarden vakantie. Inmiddels is mijn eigen paard het paard van daar en bestaat die plek niet meer. Heel reislustig naar andere locaties ben ik ook niet. We hebben speciaal een opblaasbare jacuzzi gekocht en elke ochtend in het zomerse zonnetje bubbelen in de tuin en 's middags naar het paard en ik ben een gelukkig mens hoor in de zomervakantie. :j

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:08

Rex_Rolfo schreef:
ChristaMoor schreef:
en toch.... ja hoor er staat er weer eentje op stal :)

Gefeliciteerd *\o/*

Dan mag je denk ik je onderschrift aanpassen ;)

Haha, ja, zal ik doen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:18

Niet alles gelezen dus misschien is het al vaker gezegd.

Koop een paard dat als eerste bij jou past. Jou gelukkig maakt.
Want jij wil je oude hobby weer oppakken.
Er vanuit gaande dat je als moeder geen halve idiote knol wil kunnen je kinderen er ook altijd eens op rijden.

Maar ik heb gezien dat er iemand een gezinspony kocht. De kinderen uiteindelijke de smaak niet echt te pakken hadden. En moeder eigenlijk ook niet haar droompaard had.

Dus uiteindelijk niemand echt blij in de situatie.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:03

Ik ben het volledig eens met DuoPenotti. Allereerst moet het paard jou gelukkig maken. Als de kinderen interesse krijgen en er wat mee willen/ kunnen is dat leuk meegenomen.

Ik heb mijn eerste paard 1,5 jaar geleden gekocht. Dochter was bijna 1,5 en mijn zoon net 4. Soms is het even zoeken hoe tijd in te delen. Zeker als combinatie werk, weer, winter (korte dagen), wensen kinderen en partner tegenzit.

Maar als ik merk wat voor plezier ik uit dat gekke ponybeest haal en dat de oudste ook inmiddels al een rondje mee kan stappen. Ben ik dolgelukkig dat ik deze keuze heb gemaakt.

Hij heeft de pit en werkwilligheid die ik zoek. Maar de rust en kalmte met de kinderen.

Afbeelding

Afbeelding