Wat is dit dan voor gang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Ja ze zullen het niet allemaal zo hebben, maar dit is bijv een bit wat ik bedoel.

Dit is een voorbeeld. Als het bit dus wordt aangenomen dan kantelt de lepel in het gehemelte.

Afbeelding
Edit, dit is nog braaf.

Ik heb ook dit soort dingen gevonden: Maar het kan nog wel erger.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat is dit dan voor gang?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Die brave staat die niet ongeveer gelijk aan een wester bit met curb?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Jemig wat een ijzerwerk.....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Zelf wel eens in de Dominicaanse per ongeluk op de stal terechtgekomen van de topruiter daar. Dat wist ik in eerste instantie niet, ik zocht gewoon contact met locals met paarden. Dus hij me ophalen bij de bushalte. Zodra hij doorhad dat ik kon rijden mocht ik op al die paarden. Uiteindelijk op eentje, wat een Ferrari dat ding. Ik dacht hier klopt iets niet, ook al is het gangenpaarden rijden niet mijn specialiteit (kan wel gewoon IJslanders rijden in tölt maar niet op dat niveau natuurlijk), je voelt gewoon dat ie véél te goed is. Bleek hij voor 1,5 ton uit Colombia te zijn geïmporteerd en met die topruiter op het WK te hebben gelopen

Het is natuurlijk wel meer inspannend dan een normale gang. Maar ze hebben ook gewoon normale gangen waar ze in het dagelijks leven ook gebruik van maken.
En die bitten moet je gewoon niet aan klooien. Ze zagen er trouwens niet uit zoals die eerder in het topic

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Wat gaaf dat je dit hebt mogen ervaren! :j

Weet je ook waarom die "broek" er aan zit, of hoe dat bij hun heet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Zit er wel comfy uit. :D
Was het een braaf paard?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:15

Dorine92, wat gaaf, die gaat in ieder geval vooruit, althans je komt nog wel ergens, zit wel lekker denk ik, deze paarden??

Die bitten zijn echt vreselijk.. wie verzint er zoiets.. :\

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Het is dat ze allemaal zo stokkreupel lopen dat het wel zal horen....

Waarom vinden mensen dit mooi?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Ze lopen niet kreupel maar dat is hoe ze de lope in Amerika willen zien in westernshows. Zo langzaam mogelijk en dan lijkt het idd alsof ze niet goed lopen.
Ik vind het afschuwelijk, dat is geen normale galop meer. :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Ja, precies, omdat ze allemaal zo lopen weer je dat ze niet kreupel zijn en het zo wel zal horen.
Maar het is toch niet aan te zien.

Als er hier nu een zo door de wei loopt word ik heel bang voor het gevolg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:13

Nou dat ziet er inderdad kreupel uit, maar je zou het moeten jureren, dat is wel heeel slaap verwekkend, niet te doen zoiets... :O

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Als je beetje zoekt kom je filmpjes tegen waar ze dus de paso fino in deze gang over houten ondergrondem laten lopen in competitie of shows Want dat klinkt zo leuk :') (als autist vind ik 't veel herrie maken)

Tsja uiteindelijk zijn het vaak natuurlijke gangen die uiteindelijk in het extreem worden uitgevoerd waardoor er niets natuurlijk meer aan is. Dat is bij de paso fino maar ook bij de tennesee walking horse of de western pleasure

Veel gangen worden in de literatuur aangeschreven als zijnde goed uit te houden voor langere tijd tijdens ranch werk oid. Maar zodra men 't voor show gaat doen slaan we door. En dan wordt 't al snel een combi met de vraag of het uitvoeren en trainen onder dierenmishandeling gaat vallen. Denk aan het soring bij de tenesee walking horse, maar ook de extreme neuzen bij sommige arabieren etc die erin gefokt worden.

Persoonlijk vind ik dat jammer, je vernietigd er meer mee dan dat je de kwalitatieve eigenschappen bewaakt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

Waar, maar met onze dressuurpaarden die zo week gekoot zijn ondertussen niet anders....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Voor je een keer rond bent in een 20 x 60 baan, ben je wel een uur verder.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:28

Ijslanders lopen toch ook over hout heen om de beenzetting ( denk ik) goed te horen, maar die zijn nog wel gaaf, daar zit wel tempo in... :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Was er vorig jaar niet een fb post die viraal ging van een bekende ik denk dressuur ruiter die toevallig bij een wedstrijd was van Peruaanse Paso's en die zich dus af vroeg waarom al die mensen op kreupele paarden reden.

Als je niet weet wat een gangenpaard is (buiten ijslanders om) zou je inderdaad denken dat deze paarden kreupel lopen. Wat ik toen ook in dat topic zei is dat wij een tijd met een Peruaanse Paso op stal hebben gestaan. Helaas voordat ik er op mocht (eigenaresse liet mensen die interesse hadden er op om het te ervaren) ging ze verhuizen. Want ergens leek het me wel een hele gave ervaring om eens gedaan te hebben.

Hebben deze paarden niet nog een extra gang die wel snel is? Ergens staat me dat bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Sommige Peruaanse Paso's lopen ook paso sobreandando. Dat is een gang die vergelijkbaar is met de rentelgang van de Ijslanders. Of de Fino's dat (soms) ook kunnen weet ik niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Paso Fino, het zit heerlijk maar je komt niet vooruit. Dan vind ik de Paso Peruano al een stuk beter.
En ja ik vind het er ook belachelijk uit zien en ik heb jaren zelf gangenpaarden gehad. (Rockies)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Bellatrix schreef:
Ze lopen niet kreupel maar dat is hoe ze de lope in Amerika willen zien in westernshows. Zo langzaam mogelijk en dan lijkt het idd alsof ze niet goed lopen.
Ik vind het afschuwelijk, dat is geen normale galop meer. :n

En het ergste is dat er nog steeds positief op gejureerd wordt , terwijl er duidelijke richtlijnen zijn opgenomen in de AQHA-regelboeken hoe te jureren; er moet een duidelijke 3-beat gang te zien zijn en het hoofd hoort in een rechte lijn gedragen te worden van de poll (het hoofddeel tussen de oren) en de schoft (dus niet er onder en zonder 'headbobbing') én licht vóór de loodlijn.

In Nederland wordt deze gang ook wel de dralop genoemd en is helaas op wedstrijden ook geen uitzondering én er wordt ook nog steeds hoog mee geplaatst.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Ja, ik heb dat idd hier in NL ook gezien, ik snapte er niets van dat die mensen zo hoog geplaatst werden. Het ziet er niet uit en blijkbaar is het ook niet wat er in het regelboek staat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

En zolang de jurering niet veranderd zal er aan het hele (rotte) systeem niets veranderen, want hoewel het voor NL niet zo geldt is het in de VS big business en valt er veel geld te winnen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Ja klopt. Ik hoop dat Nederland niet Amerika volgt daarin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Amerika is al járen leidend wat dat betreft; zij doen het zo dus het 'hoort' zo ;(