Soms het plezier kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Soms het plezier kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:22

Binnenbak: ben je lid van een rijvereniging? Vaak kun je dan wel in een binnenbak rijden (huren)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:42

Hier ook hoor. Wij hebben staldiensten en daarin ook ochtend en avond diensten.
Daar heb ik ook niet altijd even veel zin in. Mijn rug is ook niet goed dus dat maakt het soms extra zwaar.
Nu heb ik sinds 1,5 jaar een hele lieve vriend die de paarden ook wel leuk vind en gewoon mee helpt. Dat maakt het wel een stuk beter.

Maar ik heb het ook 30 jaar alleen moeten doen. Van luxe volpension tot doe het zelf en elke dag met je kruiwagen 200 meter door de modder ploegen -O- . Dan zijn de winters idd niet leuk en ben je blij dat het voorjaar word.
En ik heb mijzelf ook regelmatig afgevraagd waarom ik het nog doe :? . En toch ga je door omdat je gek op die beesten bent en ook niet zonder kunt :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:46

Sinds ik in de paarden werk (pensionstal) heb ik geen last meer van een winterdip met paarden. Maakt niet uit wat de weersomstandigheden zijn, moe of ziek... ik doe het graag en voel me altijd gemotiveerd (klinkt wat idealistisch, maar het is zo..) Dit heeft volgens mij 2 redenen: 1. gewoonte , 2. veel uren daglicht. Hele dagen buiten zijn in de winter helpt echt. Ik was een tijd uitgeschakeld door een blessure en het verschil in mentaal welzijn was enorm.

Als je een fulltime (kantoor)baan hebt, is het heel normaal dat je 's avonds geen fut hebt om nog de kou te trotseren om naar je paard te gaan. Je lichaam heeft ook gewoon meer rust nodig in de winter. (hoewel het wel echt een opkikker kan zijn om dan tóch naar je paard te gaan)

Het kan helpen om in seizoenen te denken: het is oké om tijdens de lente / zomer intensief aan de slag te gaan met je paard, en de herfst / winter gewoon wat rustiger aan te doen en meer te genieten. Zo werkt de natuur ook, en dat wordt in deze maatschappij vaak vergeten.

Op de vraag of je moet stoppen: ik denk dat ieder paardenmens zich dit al heeft afgevraagd. Het is ook niet niks, een paard. Ze noemen het niet voor niets een levensstijl.

Ik heb het in mijn leven 2 à 3 keer geprobeerd: stoppen. In mijn geval kwam het altijd als een boemerang naar me terug. Ik heb echt geprobeerd een normaal paardloos leven te creëren, maar om de een of andere reden krijg ik precies het tegenovergestelde. Had ik mijn paard verkocht, kreeg ik het 3 jaar later terug. Kon ik mijn droompaard niet kopen, kwam het jaren later geheel onverwacht en met een hele grote omweg toch op m'n pad. Wilde ik van het huisje-tuintje-boompje-kindje verhaal genieten met zo weinig mogelijk paarden, kwam onze stal in mijn leven. En achteraf bekeken: gelukkig maar :-) ik zou het toch niet kunnen missen hoor. Ik voel me pas écht levend bij de paarden.

Maar ik ken ook genoeg mensen die veel gelukkiger zijn zónder paarden, omdat ze dan meer tijd en geld hebben voor andere leuke dingen. Wat ook heel begrijpelijk is.

Je kan altijd je paard een periode laten leasen door iemand op je stal en even proeven wat het verschil voor jou zou betekenen. Maar ik zou voor nu even de druk op jezelf verlichten. Rust goed, geniet van je paard tijdens de daguren (weekend), en blijf 's avonds gewoon lekker op de bank. Niets mis mee. Nog even en het blijft langer licht, dan heb je vanzelf zin om minder thuis te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:58

Af en toe eens balen omdat je weer in regen, kou, donker staat te ploeteren, dat heeft echt iedereen wel eens. Maar een echte winterdip, als in voor een langere periode totaal geen zin hebben, mag meer verdieping krijgen. En inderdaad zoals hier al aangehaald: dat er misschien issues zijn die dieper gaan, die er eigenlijk altijd wel sluimerend zijn, maar tijdens de wintermaanden niet meer weggefilterd kunnen worden. Vooral dit stukje wat je schrijft vind ik daarbij belangrijk:

Citaat:
Daarnaast heb ik een drukke baan, een eigen huis en een (poging tot) sociaal leven. Dat is soms best puzzelen en dat draagt er ook wel aan bij dat ik soms twijfel of ik dit in deze fase van mijn leven nog wil.

Baan, huishouden, sociaal leven, dat is niet iets wat enkel in de winter aanwezig is. In welke mate "vecht" je hier ook in de zomer mee?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:02

IndianSu schreef:
@Celebi: jouw werk klinkt wel erg interessant (heb even op je site gekeken). Kun/wil je hier iets delen over wat je dan precies doet? Ik denk verder niet dat ik per se overbelast ben: ik heb een leuke baan voor 32 uur en vergeleken met andere mensen heb ik denk ik heel weinig sociale verplichtingen - ik zeg die juist vaak af voor het paard en dat wringt soms, vooral als het plezier dan ook een beetje weg is. Wel heb ik een chronische ziekte waardoor ik minder energie heb, maar in de loop der jaren heb ik mijn leven daarop aan kunnen passen waardoor ik er niet echt last meer van heb.

Uiteraard! Als je wat vragen hebt mag dat natuurlijk ook via een priveberichtje of via WhatsApp (nummer staat op de site). Toevallig heb ik met een Instagram post online gezet waarin ik ook wat gratis gesprekken open zet juist in deze Blue Monday week. Dit is namelijk de periode waarin het allemaal vaak wat zwaarder voelt.

En om je vraag te beantwoorden: Ik werk voornamelijk met paardenmensen die last hebben van overspannenheid en/of de balans in het leven tussen werk, prive en hun paard kwijt geraakt zijn. Dit kan zich echt op talloze manieren uiten, van spanning tijdens het rijden wat niet overgaat met lessen of enorme zorgen en veel piekeren (dan al niet over je paard), lichamelijke klachten en vermoeidheid en zo zijn er nog meer dingen. Het is vaak een enorme puzzel om in die vermoeidheid van de dagelijkse sleur te ontdekken wat nou precies de boosdoener is, wat je moet doen om die belasting omlaag te krijgen in alle verplichtingen of te bepalen wat je nou echt graag wil in lastige keuzes (zoals het wel of niet aanhouden van je paard). Ik zie mezelf als de schakel om die puzzel op te lossen, omdat ik (ook uit ervaring) weet hoe moeilijk dat is wanneer je zelf eventueel overbelast bent. Mijn trajecten doe ik dan ook grotendeels digitaal, omdat ik merk dat dat is waar een drukbezet paardeneigenaar nog wel tijd voor heeft.

Overspannen en overbelast zijn trouwens vaak van die zware woorden en ik heb al meerdere keren mensen gesproken die vooraf zeiden 'daar heb ik echt geen last van!' en dan na 1 of 2 gesprekken daar toch op terug kwamen. Als je namelijk opeens gaat opsommen wat je allemaal doet, dan kan dat soms toch opeens heel veel zijn. :o

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 11:05

Gini schreef:
Baan, huishouden, sociaal leven, dat is niet iets wat enkel in de winter aanwezig is. In welke mate "vecht" je hier ook in de zomer mee?

In de zomer beleef ik er meer plezier aan, waardoor ik het minder erg vind om dingen ervoor af te zeggen. Ook komt het dan eigenlijk niet voor dat ik door het weer niks kan doen, waardoor ik geen schuldgevoel heb naar het paard en ik ook minder moeite heb met de hoeveelheid tijd en geld dat het kost. Ook heb ik in de zomer sowieso meer energie om dingen te ondernemen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 11:07

Celebi schreef:
IndianSu schreef:
@Celebi: jouw werk klinkt wel erg interessant (heb even op je site gekeken). Kun/wil je hier iets delen over wat je dan precies doet? Ik denk verder niet dat ik per se overbelast ben: ik heb een leuke baan voor 32 uur en vergeleken met andere mensen heb ik denk ik heel weinig sociale verplichtingen - ik zeg die juist vaak af voor het paard en dat wringt soms, vooral als het plezier dan ook een beetje weg is. Wel heb ik een chronische ziekte waardoor ik minder energie heb, maar in de loop der jaren heb ik mijn leven daarop aan kunnen passen waardoor ik er niet echt last meer van heb.

Uiteraard! Als je wat vragen hebt mag dat natuurlijk ook via een priveberichtje of via WhatsApp (nummer staat op de site). Toevallig heb ik met een Instagram post online gezet waarin ik ook wat gratis gesprekken open zet juist in deze Blue Monday week. Dit is namelijk de periode waarin het allemaal vaak wat zwaarder voelt.

En om je vraag te beantwoorden: Ik werk voornamelijk met paardenmensen die last hebben van overspannenheid en/of de balans in het leven tussen werk, prive en hun paard kwijt geraakt zijn. Dit kan zich echt op talloze manieren uiten, van spanning tijdens het rijden wat niet overgaat met lessen of enorme zorgen en veel piekeren (dan al niet over je paard), lichamelijke klachten en vermoeidheid en zo zijn er nog meer dingen. Het is vaak een enorme puzzel om in die vermoeidheid van de dagelijkse sleur te ontdekken wat nou precies de boosdoener is, wat je moet doen om die belasting omlaag te krijgen in alle verplichtingen of te bepalen wat je nou echt graag wil in lastige keuzes (zoals het wel of niet aanhouden van je paard). Ik zie mezelf als de schakel om die puzzel op te lossen, omdat ik (ook uit ervaring) weet hoe moeilijk dat is wanneer je zelf eventueel overbelast bent. Mijn trajecten doe ik dan ook grotendeels digitaal, omdat ik merk dat dat is waar een drukbezet paardeneigenaar nog wel tijd voor heeft.

Overspannen en overbelast zijn trouwens vaak van die zware woorden en ik heb al meerdere keren mensen gesproken die vooraf zeiden 'daar heb ik echt geen last van!' en dan na 1 of 2 gesprekken daar toch op terug kwamen. Als je namelijk opeens gaat opsommen wat je allemaal doet, dan kan dat soms toch opeens heel veel zijn. :o

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik denk dat veel mensen daar inderdaad baat bij kunnen hebben. Het stukje spanning herken ik: vorig jaar heb ik in de winter een periode gehad dat ik heel bang was met rijden. Daar heb ik met lessen aan gewerkt en dat heeft echt goed geholpen. Toen stond ik op het punt het paard te verkopen omdat ik zo bang was. Nu heb ik het idee dat ik elke winter een soort dip heb.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:25

Ik heb het ook elke winter :j En sinds deze zomer zelfs beschikking over een binnenbak, maar nu met de sneeuw en vrieskou heb ik nog steeds minder motivatie dan in de zomer. 's Zomers ga ik gerust elke dag, nu doe ik hoognodige dingen qua beweging en voeren, maar de echte lol komt pas weer als de lente in aantocht is, dat weet ik gewoon.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:40

Ik denk dat het heel normaal is inderdaad. Winter is gewoon minder lusten en meer lasten bij deze hobby. Is het een idee om een winterstop in te lassen van bijv december t/m februari? Dat je dan alleen een beetje kroelt, tut en eventueel wat wandelt. Dan heb je niet steeds het opstartmoment wat niet leuk is bij het rijden, heb je meer tijd voor andere zaken.
Mits er in de vrije beweging en sociaal contact wordt voldaan worden paarden over het algemeen ook niet slechter van 3 maanden vakantie. En daarna kan je dan zo rond maart weer rustig opbouwen, dan kan je in april a mei weer gewoon je normale ding doen als het weer en lichturen weer wat plezanter zijn.

Ik heb nu voor het eerst in 10 jaar weer een buitenrijbaan met verlichting, dus ik ben juist heel blij weer aan de bak te kunnen in de winter ipv verplichte winterstop. Maar als je juist het onregelmatige en het opstartmoment vervelend vindt, is een winterstop helemaal niet zo gek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:09

IndianSu schreef:
Gini schreef:

In de zomer beleef ik er meer plezier aan, waardoor ik het minder erg vind om dingen ervoor af te zeggen. Ook komt het dan eigenlijk niet voor dat ik door het weer niks kan doen, waardoor ik geen schuldgevoel heb naar het paard en ik ook minder moeite heb met de hoeveelheid tijd en geld dat het kost. Ook heb ik in de zomer sowieso meer energie om dingen te ondernemen.

Dan denk ik dat het idee van een laag- versus hoogseizoen niet zo slecht is. Lente/zomer volop genieten, fijne dingen doen, eropuit trekken. En herfst/winter alles op een lager pitje, bewust meer tijd maken voor sociale contacten, eerder simpelweg troetelen, verzorgen of ja, ook gewoon eens niets. Ik denk als je jezelf daar toestemming voor geeft, je ook minder schuldgevoel hebt, want dan wordt dat je normale flow. Voor een paard dat op een goede plek staat, maakt het echt niet uit. Veel paarden - ook wedstrijdpaarden - doen het rustiger aan in de winter of krijgen zelfs even vakantie.

BarbaraNovaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:44

Ik herken het ook ja, ik heb alles in eigen beheer en kom minimaal 2 keer maar vaak 3 x per dag op stal om te voeren wisselen enz, ik heb weinig motivatie om iets te doen. Ze zijn ouder dus probeer te wandelen met ze maar ze zijn beiden knetter maf met wandelen, dus dan is mijn schouder niet zo erg blij, daar zijn mijn banden van ingekort en blijft altijd een ding. Dus doe in de winter ook heel weinig met ze, t is maar even zo, ze gaan nooit weg maar weet niet of ik hier na nog paarden in eigen beheer zou willen. Soms twijfel ik wel eens of ik er een pensionpaardje bij zou zoeken, iemand die ook eens een voerbeurt op zich neemt ofzo, maar weet niet of ik er goed aan doe...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:35

Ohhh herkenbaar! En het inmiddels geaccepteerd. En juist daarna merkte ik dat er meer ruimte en plezier kwam. Ik rijd nu eigenlijk best veel in de winter omdat het “moeten” er van mezelf af heb gehaald. Regent het of is het koud dan doe ik het hoognodige en rest komt wel weer. En dan merk je dat er in de winter ook genoeg mooie dagen zijn waarin ik wel ineens zin heb om van alles te doen.

Maar nog is de winter niet mijn favoriete seizoen met paarden in eigen beheer. Zodra de lente begint komt de zin vanzelf weer terug.

Misschien helpt het om te denken en te beseffen wat ze wel hebben. Dan wordt de druk ook voor jou wellicht wat minder zwaar.

BarbaraNovaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Dat is inderdaad een hele goede wat je zegt PreHungaro, ik denk ook dat als we helemaal geen paarden meer zouden hebben, ik in ieder geval echt wel in een soort gat zou vallen. Wel heull erg rijk zou zijn maar wel wat moet ik met mijn tijd!?! hahaha

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:11

Ik merk inderdaad dat ik toch vaak weer het idee krijg dat ik "moet" rijden. Toen ik vorig jaar zo bang was heb ik mezelf gedwongen dat volledig los te laten, ik ging naar stal en dan zag ik wel wat ik ging doen. Omdat ik anders al met buikpijn in de auto zat. Nu heb ik dat gevoel toch weer en ik ben nu niet echt bang meer (en als het terugkomt weet ik hoe ik ermee om kan gaan), maar het staat me soms gewoon tegen. Als het koud is heb ik niet eens zin om naar stal te gaan, maar daar voel ik me dan enorm schuldig over :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

IndianSu schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik denk dat veel mensen daar inderdaad baat bij kunnen hebben. Het stukje spanning herken ik: vorig jaar heb ik in de winter een periode gehad dat ik heel bang was met rijden. Daar heb ik met lessen aan gewerkt en dat heeft echt goed geholpen. Toen stond ik op het punt het paard te verkopen omdat ik zo bang was. Nu heb ik het idee dat ik elke winter een soort dip heb.

Dit is heel herkenbaar. Mijn angst komt elke winter terug en dit jaar erger dan vorig jaar. Bij ons op stal is het ook altijd heel druk met ruiters van buitenaf en die houden niet altijd even goed rekening met ons als pensionklant. Ik rij daarom veel buiten maar hij is zo fris dat hij best wel snel afgeleid is en gaat schrikken van alles. Dus als het dan zo koud is en druk in de bak en hij is fris dan mis ik wel wat motivatie.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:05

Herkenbaar! Bij ons rijden geen andere ruiters, maar onze bak is in de winter regelmatig niet te rijden. Dan kan ik dus alleen op buitenrit, maar dan is mijn paard zo fris dat ze elke keer heel hard wil. Van tevoren longeren helpt, maar dat kan dan meestal ook niet omdat het vol plassen staat. Daardoor wil ik dan eigenlijk niet rijden, maar hoe langer ze stilstaat hoe erger het wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Dan zou ik gewoon rij vakantie nemen tot half maart of daar ergens.
Je schijft zelf dat je paard voldoende buiten komt. Dus leg voor jezelf de lat wat minder hoog. :)

Ga er heen om te knuffelen, of wat te grondwerken, of als de bak droog is toch longeren.
Maar verder het rijden laten.

Misschien heb je ook meer zin om dan wel te gaan als je moeten van rijden er af is.
En anders gewoon lekker thuis zijn.