Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Dan zijn de winters idd niet leuk en ben je blij dat het voorjaar word.
. En toch ga je door omdat je gek op die beesten bent en ook niet zonder kunt
ik zou het toch niet kunnen missen hoor. Ik voel me pas écht levend bij de paarden. Citaat:Daarnaast heb ik een drukke baan, een eigen huis en een (poging tot) sociaal leven. Dat is soms best puzzelen en dat draagt er ook wel aan bij dat ik soms twijfel of ik dit in deze fase van mijn leven nog wil.
IndianSu schreef:@Celebi: jouw werk klinkt wel erg interessant (heb even op je site gekeken). Kun/wil je hier iets delen over wat je dan precies doet? Ik denk verder niet dat ik per se overbelast ben: ik heb een leuke baan voor 32 uur en vergeleken met andere mensen heb ik denk ik heel weinig sociale verplichtingen - ik zeg die juist vaak af voor het paard en dat wringt soms, vooral als het plezier dan ook een beetje weg is. Wel heb ik een chronische ziekte waardoor ik minder energie heb, maar in de loop der jaren heb ik mijn leven daarop aan kunnen passen waardoor ik er niet echt last meer van heb.
Gini schreef:Baan, huishouden, sociaal leven, dat is niet iets wat enkel in de winter aanwezig is. In welke mate "vecht" je hier ook in de zomer mee?
Celebi schreef:IndianSu schreef:@Celebi: jouw werk klinkt wel erg interessant (heb even op je site gekeken). Kun/wil je hier iets delen over wat je dan precies doet? Ik denk verder niet dat ik per se overbelast ben: ik heb een leuke baan voor 32 uur en vergeleken met andere mensen heb ik denk ik heel weinig sociale verplichtingen - ik zeg die juist vaak af voor het paard en dat wringt soms, vooral als het plezier dan ook een beetje weg is. Wel heb ik een chronische ziekte waardoor ik minder energie heb, maar in de loop der jaren heb ik mijn leven daarop aan kunnen passen waardoor ik er niet echt last meer van heb.
Uiteraard! Als je wat vragen hebt mag dat natuurlijk ook via een priveberichtje of via WhatsApp (nummer staat op de site). Toevallig heb ik met een Instagram post online gezet waarin ik ook wat gratis gesprekken open zet juist in deze Blue Monday week. Dit is namelijk de periode waarin het allemaal vaak wat zwaarder voelt.
En om je vraag te beantwoorden: Ik werk voornamelijk met paardenmensen die last hebben van overspannenheid en/of de balans in het leven tussen werk, prive en hun paard kwijt geraakt zijn. Dit kan zich echt op talloze manieren uiten, van spanning tijdens het rijden wat niet overgaat met lessen of enorme zorgen en veel piekeren (dan al niet over je paard), lichamelijke klachten en vermoeidheid en zo zijn er nog meer dingen. Het is vaak een enorme puzzel om in die vermoeidheid van de dagelijkse sleur te ontdekken wat nou precies de boosdoener is, wat je moet doen om die belasting omlaag te krijgen in alle verplichtingen of te bepalen wat je nou echt graag wil in lastige keuzes (zoals het wel of niet aanhouden van je paard). Ik zie mezelf als de schakel om die puzzel op te lossen, omdat ik (ook uit ervaring) weet hoe moeilijk dat is wanneer je zelf eventueel overbelast bent. Mijn trajecten doe ik dan ook grotendeels digitaal, omdat ik merk dat dat is waar een drukbezet paardeneigenaar nog wel tijd voor heeft.
Overspannen en overbelast zijn trouwens vaak van die zware woorden en ik heb al meerdere keren mensen gesproken die vooraf zeiden 'daar heb ik echt geen last van!' en dan na 1 of 2 gesprekken daar toch op terug kwamen. Als je namelijk opeens gaat opsommen wat je allemaal doet, dan kan dat soms toch opeens heel veel zijn.
En sinds deze zomer zelfs beschikking over een binnenbak, maar nu met de sneeuw en vrieskou heb ik nog steeds minder motivatie dan in de zomer. 's Zomers ga ik gerust elke dag, nu doe ik hoognodige dingen qua beweging en voeren, maar de echte lol komt pas weer als de lente in aantocht is, dat weet ik gewoon. IndianSu schreef:Gini schreef:Baan, huishouden, sociaal leven, dat is niet iets wat enkel in de winter aanwezig is. In welke mate "vecht" je hier ook in de zomer mee?
In de zomer beleef ik er meer plezier aan, waardoor ik het minder erg vind om dingen ervoor af te zeggen. Ook komt het dan eigenlijk niet voor dat ik door het weer niks kan doen, waardoor ik geen schuldgevoel heb naar het paard en ik ook minder moeite heb met de hoeveelheid tijd en geld dat het kost. Ook heb ik in de zomer sowieso meer energie om dingen te ondernemen.
IndianSu schreef:Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik denk dat veel mensen daar inderdaad baat bij kunnen hebben. Het stukje spanning herken ik: vorig jaar heb ik in de winter een periode gehad dat ik heel bang was met rijden. Daar heb ik met lessen aan gewerkt en dat heeft echt goed geholpen. Toen stond ik op het punt het paard te verkopen omdat ik zo bang was. Nu heb ik het idee dat ik elke winter een soort dip heb.