Twijfels opnieuw eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Twijfels opnieuw eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:22

@Winged: dat lijkt mij inderdaad wel een handig idee ,om ergens een paardje te leasen waar ts dan mee kan gaan kijken of het allemaal gaat.Tenslotte heeft ze al een eigen paard (Nala) die nu in Frankrijk staat. Stel dat ze er een bijkoopt om wat mee te doen en het functioneert niet op een of andere manier (daar heb je bij paarden altijd een gerede kans op!) dan heeft ze er straks 2 op pensioen staan. Maar goed, ik ken ts helemaal niet en mogelijk zou zoiets voor haar geen probleem zijn?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:42

Ik ga niet in op de manier van stallen en of je dat wel of niet moet willen in nederland.
en of je dan wel of niet voor een eigen paard moet gaan.

Maar ik wil wel even reageren op je stukje gedrag men paarden.

Ik ben redelijk fanatieke (dressuur/recreatie) menner, heb 3 paarden voor de wagen lopen.
Alle 3 staan ze stil als ze stil moeten staan, ik kan hen alleen inspannen, ik ga alleen met ze op pad. Als ze moeten wachten voor een kruispunt, of met opstappen dan doen ze dat. Sta ik te ouwehoeren met mensen, dan staan ze op rust.
Ik rijd deze paarden vaak met de zweep nog in de houder, alles gaat op stem, de oren staan er op, ze hebben er naar mijn idee plezier in. Zeker in het bos heb ik de zweep er alleen bij om ze ergens langs te begeleiden mochten ze iets spannend vinden, maar dan is het een kwestie van de zweep aanleggen of heel minimaal bij tikken. Alles gaat op stem en vertrouwen.
Dat vergelijken met andere mensen moet je echt los laten, want hoe jij met je eigen dier om gaat is geheel aan jou, en ook aan jou hoe jij bepaalde gedragingen wel of niet wil zien.
Ik heb stal paarden (pohh, soms voel ik mij bijna bang om het uit te spreken, ik ben er verder oke mee maar altijd bang om opgegeten te worden) en ik heb tevreden paarden. Geen renners, geen stalgebreken, er wordt niet lelijk gedaan met aansingelen etc.

jij moet doen waar JIJ gelukkig van wordt.
Als dat betekend dat je gelukkiger wordt van een paard wat op den duur zo ingesteld is dat je ermee kunt lezen en schrijven, dan moet je dat doen.
Krijg je het toch benauwd van weer een verantwoordelijkheid erbij, dan moet je het niet doen.
Ik ben daarin vrij zwart-wit.....
Laatst bijgewerkt door ivy_power89 op 19-01-26 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:43

Op Bokt kom je voor mij over als een overdenker die meestal richting het negatieve neigt. Ik weet niet of dat de juiste basis is voor opnieuw zo een groot en langdurig engagement als een eigen paard? Wat denk je daar zelf over?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:03

Mennen met een shetje in het heuvelachtige zuid Limburg is natuurlijk niet realistisch.

Wat dan overblijft is wandelen en grondwerken.
Ga je dat zomer en winter volhouden?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:00

Ik herken dat stukje wel van met weemoed terugkijken naar vroeger. Door de onwetendheid was het toen gewoon zó leuk allemaal. :D Toch ben ik blij dat ik nu véél meer weet, zodat je je eigen paarden inderdaad het beste kan bieden.

Ik men zelf, met pony’s. En het is gewéldig. Ik snap precies wat je bedoelt met dat er met een ander paard dat je niet door en door kent niks aan is. Ik heb daar ook niks mee. Ik zou ook nooit meer een ‘verzorgpaard’ kunnen hebben. Ten eerste heb ik dat paard dan niet zelf gekozen en beleerd, en ten tweede zit iemand anders er tussendoor te rommelen. :+ En zomaar een rit maken met een wildvreemd paard? Nee dankje.

Als ik jou was: zou ik het wél doen. Je mist het blijkbaar enorm en die connectie ga je met een verzorgpony niet vinden. Afhankelijk van je kennis en kunde is mijn ideaalplaatje om jong spul te kopen en helemaal zelf te beleren van A tot Z. Ik doe zelf niet anders, zou nooit meer een beleerde pony kopen. Je kan dan alle knoppen erop zetten die je wil en al vóórdat je voor de kar beleert, middels grondwerk de pony goed leren kennen.

Dat Shetlanders eigenwijs zijn ben ik het niet geheel mee eens trouwens. Ik denk dat ze veelal niet of verkeerd opgevoed worden. Mijn pony’s (geen Shetlanders overigens, want die vind ik qua bouw niet zo mooi) zijn zijn wat dat betreft schoolvoorbeelden van goed opgevoede pony’s en zullen nooit rare dingen uithalen.

Ik doe alles alleen, van inspannen tot aan ritten maken. Als je connectie goed genoeg is, vindt de pony het niet ‘erg’ om met jou op pad te gaan. Die van mij genieten echt wel van de ritten. Uiteraard is het mooiste onderdeel van hun rit, dat ze terug zijn bij hun vrienden. :+ Maar dan hebben ze wel heerlijk bewogen. En dat is denk ik veel waard. Van obees worden in de wei of verveeld in een zandpaddock staan, wordt geen één pony gelukkig.

Als je iets wil dat sterker is dan een standaard Shet kun je ook kijken naar een Welsh A.

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:07

Ik ken het hele verhaal niet dus misschien is dit een stomme vraag, maar waarom zou je op zoek gaan naar een nieuw paard als je toch alleen maar wil wandelen? Voor een PSSMer is het toch juist belangrijk om dagelijks rustige beweging te krijgen? Als ik jou was zou ik mijn paard dan gewoon terughalen uit Frankrijk, zeker als het in jouw ogen het perfecte paard is. En als je dat niet wil omdat je hier bijvoorbeeld geen goede stalling kon vinden zou ik zeker geen nieuw paard of pony nemen, want die moet dan ook op diezelfde stal staan lijkt me? Dan word je er weer niet gelukkig van.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 22:11

CitrusBliss schreef:
Ik ken het hele verhaal niet dus misschien is dit een stomme vraag, maar waarom zou je op zoek gaan naar een nieuw paard als je toch alleen maar wil wandelen? Voor een PSSMer is het toch juist belangrijk om dagelijks rustige beweging te krijgen? Als ik jou was zou ik mijn paard dan gewoon terughalen uit Frankrijk, zeker als het in jouw ogen het perfecte paard is. En als je dat niet wil omdat je hier bijvoorbeeld geen goede stalling kon vinden zou ik zeker geen nieuw paard of pony nemen, want die moet dan ook op diezelfde stal staan lijkt me? Dan word je er weer niet gelukkig van.

In theorie klinkt dat logisch, maar ze kreeg hier meer last van haar PSSM door het hoge percentage suiker in het Nederlandse gras en hooi. Dus haar hierheen halen zou voor haar meer buikpijn betekenen, en meer stilstaan dan ze nu doet. In Frankrijk loopt ze dankzij de kudde en de uitgestrekte dorre weides met stroompjes water in constante beweging.

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:23

Ah begrijpelijk, ja hooi laag in suiker is natuurlijk lastig. Maar in dat geval zou ik ook geen shetlander kopen eerlijk gezegd. Ik heb er twee en het lukt niet altijd om hooi te krijgen wat laag genoeg is in suiker, wat ondanks beweging dus resulteert in twee te dikke pony's (en ze komen zelfs nooit op gras). Eigenlijk hebben ze zowat PSSM management nodig. Verder zou ik je mee willen geven dat als je eventuele zorgen en bijbehorende stress niet aan kunt je heel goed moet nadenken voordat je een pony koopt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar twee paarden in moeten laten slapen die ik helemaal gezond en goedgekeurd gekocht heb. Je weet gewoon nooit wat ze krijgen...voor je het weet heb je de kosten en zorgen voor twee zieke paarden. Het kan ook goed gaan natuurlijk, maar wel iets om over na te denken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:28

Ik zou het niet doen.

Op grond van je topics hier op Bokt vermoed ik dat je neigt naar perfectionisme. Dat gaat slecht samen met een ander levend wezen met een eigen persoonlijkheid. Daarbij denk ik dat je het hebben van een eigen paard momenteel romantiseert. Met een nieuw paard ga je - tot je frustratie - deels tegen dezelfde dingen aanlopen als met Nala.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:36

Goede vraag van Winged, daar moest ik zelf ook even over nadenken in onze situatie.

Als ik advies mag geven; ik zou wachten tot je je emigratie-plannen concreet hebt en kijken of je daar iets kunt vinden waar je eventueel paarden aan huis kunt houden, zoals je eerder aangaf te willen.
Dat maakt de gehele verhuizing een stuk makkelijker, aangezien je ze dan ook niet hoeft mee te nemen naar een ander land.
Dan kun je rustig settelen en daarna kijken of het bij je past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:57

Mijn eerste reactie is ook van joh je bent nu net van de problemen, stress en zorgen met Nala af, ga het nou niet nog eens dunnetjes over doen en weer opnieuw opzoeken... Is het niet gewoon een stuiptrekking van het gemis van je dagelijks leven zoals het jaren is geweest, en dat de weemoed van het verlangen naar dat perfecte paardje / plaatje je een beetje parten speelt...?

Ik zou zeggen parkeer het idee even, kijk of je het perfecte plekje kan vinden, en pas als dat zo is ga je er weer over nadenken met heel goed het besef dat geen 1 paardje perfect zal zijn en je daar dan toch weer mee te dealen hebt met alle verplichtingen en beslommeringen, wil je dat dan nog wel...?

En als ik lees dat je die weemoed hebt van vroeger dacht je nergens zo diep over na en genoot je er veel meer van. Dat zou je wel terug willen. Dan is het misschien nog een betere optie om nu te proberen minder diep overal over na te denken en dat gevoel terug te halen bij andermans paarden waarbij het niet perfect is zoals je zelf zou willen maar wat vergelijkbaar met manegepaarden waarbij je gewoon blij moet zijn dat je er wat mee kan doen en het verder niet jouw verantwoordelijkheid is om hun hele leven te regelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:45

Nala schreef:
Dorine92 schreef:
Lastig, maar niet onmogelijk.
En je kunt ook nog zelf een paard bijrijden en dan samen met een stalgenoot buitenritten maken. Misschien zijn er wel paarden die bijv te dik zijn of snel hoefbevangen worden. Dan is het voor zo'n eigenaar super als het dier veel kilometers maakt buiten

Ik kan/wil zelf niet meer rijden dus ik zou al helemaal happy zijn met wandelen haha.

Nou dat is al helemaal niet moeilijk. Ik zou gewoon eens langs een leuke stal gaan en daar beetje praatjes maken met de mensen. Dikke kans dat je zo een leuke eigenaar met een leuk paard te pakken hebt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:04

Ik merk in je huidige post nog steeds dezelfde problemen als in al je voorgaande posten.
Je bent absoluut niet zeker van jezelf, twijfelt aan alles, overdenkt tot je een ons weegt, verandert continu van ideeën en gedachten en aanpak en bent niet standvastig noch zelfzeker over een gekozen route.

Zoals ik eerder al vaker schreef: werk éérst daaraan en zoek daar hulp voor én als je daar handvatten voor hebt, denk dan na over een pony.
Nu ben je er absoluut niet klaar voor en zal je er geen plezier uit halen en de pony al zeker niet.

Sterkte.