Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mas83 schreef:Fit heeft niet enkel met uithoudingsvermogen te maken, maar ook gezondheid en lichamelijke kunnen. En overgewicht heeft daar negatieve effecten op, is gewoon een feit. Mensen zullen altijd fitter zijn op gezond gewicht, en de "fitte" mensen met overgewicht moeten compenseren daarvoor. Daarbij zei Selina niet enkel fit, maar ook "gezond" en "in balans". En 100+ kilo is gewoon niet gezond en heeft een negatief effect op je balans.Selina schreef:Alles over een kam scheren is niet juist. Boven 100 kg betekend niet automatisch dat je niet fit bent.We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.
Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?
Mas83 schreef:Selina schreef:
We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.
Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?
Alles over een kam scheren is niet juist. Boven 100 kg betekend niet automatisch dat je niet fit bent.

DuoPenotti schreef:Mijn tinkers hebben geen gezonken rug. Dat is zeker wel iets om naar te kijken.
Wel een korte rug, maar wel dat een gewoon zadel past.
Brede boeg en achterhand. Dus voeten staan stevig uit elkaar.
Met flinke hoeven en gewrichten en kort dik pijpbeen.
Dus dat kan vaak meer dragen dan een groter paard.
In die zin vind ik het juist wel dragers.
Maar, 100 kg wil ik er ook niet op.
Ook niet op de tinker van bijna 160 en 620 gezond gewicht.
Daarnaast de vraag. Pas je dan nog in een zadel of zit je dan op de lepel?
Sure_lee schreef:Ik zou het ook niet doen alleen op basis van deze info.
Mocht het nu een hele grote tinker zijn met 500 kg aan gezond gewicht en ts past goed in het zadel dan zou ik stapritjes nog wel aandurven.Maar de meeste tinkers die ik ken hebben een korte rug waar alleen een klein zadel op past en is de 500 kg ook nog een deel overgewicht. Dat overgewicht moet het paard ook meedragen en is ook extra belastend voor het paard.
Kun je misschien een foto plaatsen van je paard met zadel?
Ik weet niet hoe het verder met je fysieke gesteldheid is maar lange wandelingen maken of hardlopen met je paard is ook ontzettend leuk.

Lara schreef:Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet.
Lara schreef:Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet.
(knip)
Natuurlijk kun je zelf je paard het beste inschatten, evenals je eigen skills. Ik denk dat je best sporadisch op je paard kan stappen, helemaal als je van zin bent enkel te stappen. Sporadisch noem ik dan 1x in de paar maanden. Als je echter van zin bent om regelmatig onder het zadel te trainen, vind ik het essentieel dat je in een gunstigere gewichtsklasse zit óf dit doet met een paard die jouw gewicht beter kan dragen/past bij jouw gewicht.
Die mensen zijn voorzichtig met rijfoto's online plaatsen maar binnen hun eigen wereldje is het allemaal wel prima. We hebben ook zat bokkers die met 90 of 100 kilo nog op een pony zitten (maar het zijn haflingers en fjorden en tinkers, dus dat telt niet als pony ofzo
). Als buitenstander kun je er alleen niet noemenswaardig veel aan doen, ja gesprek aangaan maar dat houdt ook best snel op
In deze zin is het alleen maar hartstikke logisch dat mensen hun mening eerder op een discussieforum delen dan in het echt.
Je hebt nog topsport ruiters rond de 90 kilo, wees dan wel zo eerlijk om passend tuig te gebruiken en niet op een ongetraind paard of een (te kleine) pony te gaan zitten Lara schreef:Nee mensen zullen je er misschien niet op aanspreken, maar als ik zeg 'nee ik rij niet meer ivm mijn gewicht' doen mensen altijd alsof het belachelijk is dat ik niet meer zou rijden vanwege mijn gewicht want 'dat kan heus nog wel'.
Het is dan dus echt een gesprek waarin ik aangeef; neehoor ik rij niet meer vanwege mijn gewicht en dat vind ik logisch, en dat anderen dan dit juist tegenspreken. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik zei dat ik vanwege mijn gewicht niet meer reed en dat mensen er dan begrip voor hadden.
Zou ik dat zijn dat hoop ik dat iemand in mijn omgeving mij hier vriendelijk op aan zou spreken; ik zou het namelijk ook niet van een vreemde op het internet waarderen.
. Rijden is leuk, maar jullie houden vast te veel van je paard om hem te zwaar te belasten. Het willen kunnen rijden is een mooie stimulans om je te helpen het afvallen vol te houden. Ik vind 15% van het lichaamsgewicht kunnen dragen eigenlijk wel het maximum, en dat is dan inclusief uitrusting.