Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 06:51

Heb je je paard laten wegen of gok je zijn gewicht?

Ervaring leert dat dat mensen het gewicht van hun paard vaak te hoog inschatten. Als je aan het afvallen bent om weer te gaan rijden zou ik zeker je paard een keer op de weegschaal zetten om te kijken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:06

Persoonlijk zou ik boven de 90 kilo niet op een paard stappen.

Maar ik ben 183 en mijn maximale gezonde gewicht is 82/83 kilo. Nu rijdt ik niet meer maar ik zou met 100 kilo echt niet opstappen.

Ook omdat je dan vaak overgewicht hebt. Waardoor je toch moeilijker beweegt.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:41

Ik zou het niet doen. Ben zelf 1,80m en was door medicatie aangekomen tot 87kg (was 70kg). Ben toen ook eerst gaan afvallen, want vond dat al te veel (en had ook wel duidelijk overgewicht). Pas met 83kg op een paard gestapt, en dan wel een een die groot en sterk genoeg was. Inmiddels schommel ik tussen de 73~76kg (en dan ben ik nogsteeds niet super dun, maar gewoon gezond met wat vet maar niet te veel). Het verschil tussen dat gewicht en die 83 is al zo groot met rijden. Ik kan me niet indenken dat je met 100+ het paard niet enorm in de weg zit. Naast het gewicht zit je jezelf ook gewoon in de weg en ben je minder soepel.

Kwa mannen die dan niet meer zouden mogen rijden. Zoals iemand al zei zijn de meeste bekende mannelijke ruiters helemaal niet zo zwaar. De meeste lange mannen die ik ken (en dan hebben we het over 1,85m tot 1,95m) wegen ook minder dan 90kg (of zijn typische nerds met duidelijk overgewicht, maar die klimmen niet op een paard). Ook voor lange mannen is wel een passend paard voor te vinden mits ze op gezond gewicht zijn, al gok ik wel een wat grotere dan TS haar tinker.

Ik zou er sowieso mee uitkijken. Ik vind het heel goed dat je eerst nadenkt en er niet zo opklimt want "een keertje stappen kan wel". Maar je geeft aan dat je enkel wil stappen nu omdat je het rijden zo mist. Bedenk je wel dat niet opstappen is een duidelijke grens is, maar als je eenmaal zit is het veel makkelijker om toch dit of dat te vragen en dan kom je veel makkelijker in een glijdende schaal. Dat is niet negatief over jou overigens, maar gewoon super menselijk gedrag in het algemeen. Gezien je nu al weet dat je eigenlijk nog te zwaar bent zou ik daar gewoon niet aan beginnen. Je zegt bezig te zijn met afvallen, ik zou zeggen hou het paardrijden als een motivatie daarvoor.

Mas83 schreef:
Selina schreef:
We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.

Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?
Alles over een kam scheren is niet juist. Boven 100 kg betekend niet automatisch dat je niet fit bent.
Fit heeft niet enkel met uithoudingsvermogen te maken, maar ook gezondheid en lichamelijke kunnen. En overgewicht heeft daar negatieve effecten op, is gewoon een feit. Mensen zullen altijd fitter zijn op gezond gewicht, en de "fitte" mensen met overgewicht moeten compenseren daarvoor. Daarbij zei Selina niet enkel fit, maar ook "gezond" en "in balans". En 100+ kilo is gewoon niet gezond en heeft een negatief effect op je balans.

Ik ben het wel met Selina eens eigenlijk. Je wil dat een dier dat geen keuze heeft je ronddraagt, dan is zorgen dat je zelf niet te veel weegt en beetje in conditie bent het minste wat je kan doen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 07-01-26 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:46

Waarom zou je je eigen plezier voorop stellen, en het welzijn van het paard niet?

Ik zou eerst een kilo of 10 afvallen, veel maneges hanteren een maximaal gewicht van 90 kg voor een paard. Daarna zou ik er weer over denken om erop te stappen.

Ik woog ook jaren lang veel te zwaar maar geen haar op mijn hoofd die erover dacht om op het paard te kruipen, hoe erg ik het ook miste.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:02

Mas83 schreef:
Selina schreef:

We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.

Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?

Alles over een kam scheren is niet juist. Boven 100 kg betekend niet automatisch dat je niet fit bent.

Nouja, eigenlijk wel. Je denkt dat je fit bent, maar pas als je bent afgevallen besef je hoe 'fit' je eigenlijk was, het antwoord daarop is vaak teleurstellend. De een doet en kan meer met zijn/haar overgewicht maar overgewicht blijft hoe dan ook een belasting op het lichaam en iets wat in de weg zit, bewust of onbewust.

Er zijn ook mensen met overgewicht die op een paard gaan zitten en vinden dat ze het paard niet in de weg zitten, zien het zelf niet op video's terwijl een ander het juist wel direct ziet. Je bent er vaak zelf ook blind voor.

Maar je bent bezig met afvallen, ik zou dat lekker doorzetten en als je een kilo of 15 à 20 kwijt bent met plezier opstappen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:05

Ik weeg net wat minder en zou niet op een paard stappen, ook niet op een flinke. Ik vind 80 echt het uiterste gewicht daarvoor, en dan alleen met goed passend tuig op een paard in goede conditie.

De waarschuwing van Cambionn over de harde grens van niet opstappen vind ik een goede, want de kans is inderdaad groot dat als je eenmaal zit je te lang blijft zitten / te veel gaat vragen.

Kun je je paard niet betrekken bij andere vormen van beweging? Flinke rondes wandelen, of ermee fietsen als hij dat kent en braaf genoeg is?

Deze reacties zijn waarschijnlijk niet waar je op hoopte en niet leuk om te lezen, maar het gaat echt om het welzijn van je paard. Het is geen aanval op jou persoonlijk, je geeft aan bezig te zijn met afvallen en dat is super goed! Gebruik het graag willen rijden als stok achter de deur en bijt nog even door.
Je zult keitrots zijn als het je gelukt is, en je paard zal je ook dankbaar zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:13

Ik zie hier meermaals de 20% regel voorbij komen.
Maar die 20% is voor (getrainde) paarden en ponies die gericht gefokt zijn om bereden te worden. Zoals bijvoorbeeld KWPN, NRPS.

Juist de koudbloeds hebben in % tot hun eigen gewicht minder draagkracht. Richting 15% en zelfs maar 10%. Ze hebben over het algemeen een rechter en meer stuwend achterbeen, een wat weke (gezonken) en minder bespierde bovenlijn.

Ik ken uiteraard de Tinker van TS niet. Maar op grond hiervan zou ik ook zeggen: niet doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:28

Mijn tinkers hebben geen gezonken rug. Dat is zeker wel iets om naar te kijken.
Wel een korte rug, maar wel dat een gewoon zadel past.
Brede boeg en achterhand. Dus voeten staan stevig uit elkaar.
Met flinke hoeven en gewrichten en kort dik pijpbeen.
Dus dat kan vaak meer dragen dan een groter paard.
In die zin vind ik het juist wel dragers.

Maar, 100 kg wil ik er ook niet op.
Ook niet op de tinker van bijna 160 en 620 gezond gewicht.

Daarnaast de vraag. Pas je dan nog in een zadel of zit je dan op de lepel?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:58

Ik zou het ook niet doen alleen op basis van deze info.
Mocht het nu een hele grote tinker zijn met 500 kg aan gezond gewicht en ts past goed in het zadel dan zou ik stapritjes nog wel aandurven. Maar de meeste tinkers die ik ken hebben een korte rug waar alleen een klein zadel op past en is de 500 kg ook nog een deel overgewicht. Dat overgewicht moet het paard ook meedragen en is ook extra belastend voor het paard.
Kun je misschien een foto plaatsen van je paard met zadel?
Ik weet niet hoe het verder met je fysieke gesteldheid is maar lange wandelingen maken of hardlopen met je paard is ook ontzettend leuk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:03

DuoPenotti schreef:
Mijn tinkers hebben geen gezonken rug. Dat is zeker wel iets om naar te kijken.
Wel een korte rug, maar wel dat een gewoon zadel past.
Brede boeg en achterhand. Dus voeten staan stevig uit elkaar.
Met flinke hoeven en gewrichten en kort dik pijpbeen.
Dus dat kan vaak meer dragen dan een groter paard.
In die zin vind ik het juist wel dragers.

Maar, 100 kg wil ik er ook niet op.
Ook niet op de tinker van bijna 160 en 620 gezond gewicht.

Daarnaast de vraag. Pas je dan nog in een zadel of zit je dan op de lepel?

Mee eens, ook qua zadel.
En een korte rug is ook niet altijd een rug die veel kan dragen.
Soms missen ze ook flexibiliteit door het gebrek aan lengte, en kunnen dan ook minder makkelijk naar boven en onder flexen wat ook minder soepelheid geeft en minder draagkracht.
Ligt ook erg aan het paard en hoe hij zijn rug gebruikt.

Ik hou sowieso altijd max 10 a 15% aan en of het zadel past voor ruiter en paard en neem daarin mee hoe het paard is qua ruggebruik. Een die slechter is zal ik nog minder kg op willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:29

10% vind ik dan weer weinig.
60 kg op een 600 kg paard. (ga van een gezond gebouwd paard uit en op een ongezonde ga je niet zitten)
Maar die 15% dus rond die 90 kilo vind ik ook wel genoeg. :j

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:11

Sure_lee schreef:
Ik zou het ook niet doen alleen op basis van deze info.
Mocht het nu een hele grote tinker zijn met 500 kg aan gezond gewicht en ts past goed in het zadel dan zou ik stapritjes nog wel aandurven.Maar de meeste tinkers die ik ken hebben een korte rug waar alleen een klein zadel op past en is de 500 kg ook nog een deel overgewicht. Dat overgewicht moet het paard ook meedragen en is ook extra belastend voor het paard.
Kun je misschien een foto plaatsen van je paard met zadel?
Ik weet niet hoe het verder met je fysieke gesteldheid is maar lange wandelingen maken of hardlopen met je paard is ook ontzettend leuk.

Ik kan kwa ruiter er niet over oordelen maar ik sluit me vooral aan bij dit stukje,het gros van de tinkers is echt te dik.
En dat is geen verwijt ik had er zelf ook 1 en was super hard werken hem op gewicht te krijgen.
Dus zo afgaand op het verhaal denk ik bij 500kg tinker eigenlijk eerst hoeveel overgewicht heeft deze pony zelf?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:17

waarom zou 500 kg meteen overgewicht zijn?
Ja dat kan, maar dat hoeft zeker niet.
Er zijn ook mensen die daar gewoon wel goed opletten.

Zonder stokmaat en bouw kun je dus niet zeggen, dat is overgewicht.

Net als dat die van mij een gewoon zadel passen zonder franse kussens.

Dus nee, zo zwart wit is het nu ook weer niet

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:38

Eerlijk is eerlijk, ik vind dit soort topics of berichten altijd erg fascinerend.

Ik ben zelf te zwaar en rij daarom nu ongeveer 3-4 jaar niet meer. Nouja, niet meer.. laten we zeggen dat ik +_5x er nog op heb gezeten sinds dien. (bijv bij klein staprondje buiten). Nu is de situatie voor mij zo dat mijn paard op een paar dagen na 26 is en ik oprecht hem zijn pensioen gun. Hij geniet van grondwerk & longeren dus niet meer rijden is helemaal prima.

Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet. Mensen vragen mij dan hoe vaak ik nog rij op mijn paard en zijn dan verbaast als ik zeg dat ik er in principe niet meer op ga zitten. Als ik dan aangeef dat ik het doe vanwege mijn gewicht dan krijg ik vaak 'aaah dat kan wel toch, je kan toch goed meebewegen' etc etc. En hoewel daar misschien een kern van waarheid in zit (een meebewegende zware ruiter is fijner dan een lichte ruiter met slechte houding), ben ik van mening dat ik toch echt eerst moet afvallen voor ik er terug op ga.

Natuurlijk kun je zelf je paard het beste inschatten, evenals je eigen skills. Ik denk dat je best sporadisch op je paard kan stappen, helemaal als je van zin bent enkel te stappen. Sporadisch noem ik dan 1x in de paar maanden. Als je echter van zin bent om regelmatig onder het zadel te trainen, vind ik het essentieel dat je in een gunstigere gewichtsklasse zit óf dit doet met een paard die jouw gewicht beter kan dragen/past bij jouw gewicht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:43

Omdat er hier in dit topic naar gevraagd wordt. En als ik iemand in het echt zie rijden dan ga ik niet op iemand aflopen en diegene afzeiken.

Maar ook in het echt spreek ik mij erover uit. Ik ken iemand die wel met 115 kilo reed. Op een manege. Ze vindt zolang ze haar niet aanspreken dat het kan. Ik deel m’n visie als het ter sprake komt maar het is niet mijn paard. :)

In dit soort topics wordt het expliciet gevraagd / besproken. Dan is het anders.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:58

Lara schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet.

Dat is niet mijn ervaring. Tot nu toe is altijd naar mijn gewicht gevraagd als ik contact opneem over lessen of een buitenrit, en dat vind ik ook heel normaal.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit voornamelijk doen als het hun eigen paard betreft, en dat mensen minder strikt zijn als het andermans paard betreft. Ik heb geen eigen paard, maar als ik die wel zou hebben zou ik echt geen mensen erop laten die in mijn ogen te zwaar zijn voor het paard. Maar als een (te) zwaar iemand op zijn/haar eigen paard rijdt dan zou ik daar niet heel snel iets van zeggen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:12

Nee mensen zullen je er misschien niet op aanspreken, maar als ik zeg 'nee ik rij niet meer ivm mijn gewicht' doen mensen altijd alsof het belachelijk is dat ik niet meer zou rijden vanwege mijn gewicht want 'dat kan heus nog wel'.
Het is dan dus echt een gesprek waarin ik aangeef; neehoor ik rij niet meer vanwege mijn gewicht en dat vind ik logisch, en dat anderen dan dit juist tegenspreken. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik zei dat ik vanwege mijn gewicht niet meer reed en dat mensen er dan begrip voor hadden.

Edit: op facebook enz bij berichten over ruitergewicht is het dus ook altijd dat mensen heel erg op de % zitten en afkeurend zijn op ruiters met overgewicht (waar ik het zeker mee eens ben!!) maar irl zie dat dus op geen ruiterclub, manege of pensionstal terug in de gesprekken die ik heb met mensen. En misschien zullen ze op die ruiterclub of manege wel mensen weigeren op basis van gewicht, ik word altijd aangespoord om gewoon terug op mijn paard te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:20

Ik ben zelf een ruiter die het vraagt aan de DA en osteo en zadelpasser vinden jullie dat het kan.
En dan zeg ik erbij, eerlijk antwoorden.

Mij lijkt dat deze er geen belang bij hebben te zeggen dat het kan als ze anders vinden, of nog erger, constateren in het lijf van het paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:24

Lara schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet.

(knip)

Natuurlijk kun je zelf je paard het beste inschatten, evenals je eigen skills. Ik denk dat je best sporadisch op je paard kan stappen, helemaal als je van zin bent enkel te stappen. Sporadisch noem ik dan 1x in de paar maanden. Als je echter van zin bent om regelmatig onder het zadel te trainen, vind ik het essentieel dat je in een gunstigere gewichtsklasse zit óf dit doet met een paard die jouw gewicht beter kan dragen/past bij jouw gewicht.

M.b.t. het eerste gedeelte is het vooral de vraag met wie je omgaat he.

Ik heb best een poosje bij een recreatiestal gestaan en we hadden inderdaad amazones t/m kilo of 150, velaal op te dikke paarden, en dat was gewoon "normaal" :') Die mensen zijn voorzichtig met rijfoto's online plaatsen maar binnen hun eigen wereldje is het allemaal wel prima. We hebben ook zat bokkers die met 90 of 100 kilo nog op een pony zitten (maar het zijn haflingers en fjorden en tinkers, dus dat telt niet als pony ofzo :o? ). Als buitenstander kun je er alleen niet noemenswaardig veel aan doen, ja gesprek aangaan maar dat houdt ook best snel op :+ In deze zin is het alleen maar hartstikke logisch dat mensen hun mening eerder op een discussieforum delen dan in het echt.

Als ik weer op springwedstrijd ga zie ik maar heel erg zelden iemand met een maatje meer dan pak 'm beet 42. Reacties die je als plussize amazone zou kunnen uitlokken zijn dan ook heel anders en niet altijd bepaald aardig.

Overigens denk ik dat sporadisch opstappen op een ongetraind paard juist best kwalijk is - als ik 360 dagen per jaar geen reet hoef te doen en op die paar dagen ineens 25% van mijn gewicht moet sjouwen is het echt heel hard werken zeg maar. Geldt voor zowel mensen als paarden, gespierde exemplaren kunnen wat meer aan.

Ik denk persoonlijk dat ruiters gewoon fit moeten zijn en dat ernstige obesitas en paardrijden geen goede combinatie kunnen zijn. Linksom of rechtsom ben je totaal niet fit en heb je heel veel dood gewicht mee wat heel zwaar is voor een paard om op te vangen. Alles ertussenin moet men maar zelf weten :o Je hebt nog topsport ruiters rond de 90 kilo, wees dan wel zo eerlijk om passend tuig te gebruiken en niet op een ongetraind paard of een (te kleine) pony te gaan zitten
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 07-01-26 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:25

Lara schreef:
Nee mensen zullen je er misschien niet op aanspreken, maar als ik zeg 'nee ik rij niet meer ivm mijn gewicht' doen mensen altijd alsof het belachelijk is dat ik niet meer zou rijden vanwege mijn gewicht want 'dat kan heus nog wel'.
Het is dan dus echt een gesprek waarin ik aangeef; neehoor ik rij niet meer vanwege mijn gewicht en dat vind ik logisch, en dat anderen dan dit juist tegenspreken. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik zei dat ik vanwege mijn gewicht niet meer reed en dat mensen er dan begrip voor hadden.

Dit dus, ik ben dertig kilo afgevallen omdat ik weer wilde lessen, maar ik wilde niet met mijn gewicht op een paard stappen. Vooral niet omdat er echt veel gevraagd wordt van een manegepaard.
De ene zegt hierop dat het een goede stok achter de rug is, de ander zegt dat het meevalt. Op wedstrijd of iets zal je nooit iemand horen zeggen dat een persoon te zwaar is om op het paard te stappen. Zolang het eigen is vindt iedereen het maar goed? Ik ben heus niet pietluttig, paarden kunnen echt wel wat hebben en al helemaal als jij de enige bent die erop rijdt, maar té zwaar is wel echt te zwaar.

Kom genoeg filmpjes op social media voorbij waarop gereageerd wordt "jullie zijn zo leuk samen", terwijl de ruiter echt overduidelijk te zwaar is (op een onbespierd paardje). Het is niet aan mij om een vreemde op internet hierop aan te spreken, maar zou ook niet er neerzetten dat het een leuke combinatie is := Zou ik dat zijn dat hoop ik dat iemand in mijn omgeving mij hier vriendelijk op aan zou spreken; ik zou het namelijk ook niet van een vreemde op het internet waarderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:29

Je tinker wordt dit jaar 5. Is nu dus pas 4. Het duurt nog zo'n anderhalf jaar voordat hij volledig is uitgegroeid en alle beenderen volledig zijn ontwikkeld.
Een paard van vier heeft zelden de spieren ontwikkeld om al lang of veel te dragen. Helemaal een recreatiepaard niet. Een paard is niet bedoeld om gewicht te dragen. Als je wil dat hij dat gaat doen moet je er eerst voor zorgen dat hij dat kan.

Dus nee, ik zou het niet doen. Ik snap dat je graag wil rijden. Maar dit is niet verantwoord. Daarnaast, een lichtgewicht zadel moet ook goed passen en goed druk verdelen, nog beter dan bij een lichtere ruiter. Wat voor zadel heb je in gedachten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:32

Gewoon niet doen :). Rijden is leuk, maar jullie houden vast te veel van je paard om hem te zwaar te belasten. Het willen kunnen rijden is een mooie stimulans om je te helpen het afvallen vol te houden. Ik vind 15% van het lichaamsgewicht kunnen dragen eigenlijk wel het maximum, en dat is dan inclusief uitrusting.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:48

Misschien kun je gaan fietsen met je paard? Dan heb je ook dat buitengevoel en samenzijn.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:03

Ach ik zal nu wel tegen wat schenen aan schoppen, maar ts heeft het over wat rond stappen, niet over daadwerkelijk aan het werk stappen. Dan denk ik niet dat je paard daar echt onder lijdt als je laten we zeggen een kwartiertje stapt. Of je dat wil is aan TS.
Ik zou wel je paard eens laten wegen of mbv zo'n meetlint inschatten.
Mijn tinkers van 1.55 hoog wegen 660 en 680 kg en die van 660 is echt niet dik. De ene tinker is de andere niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:18

Citaat:
Dus geen draf, galop of training. Het zou echt alleen zijn om samen bezig te zijn, rustig buiten te zijn en het contact met ons paard te ervaren.

TS, dit kan je toch ook met wandelen bereiken? Waarom er per se op?