Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JohannaR schreef:dianaw33 schreef:Wat voor zadel heb je?
Een Hulsebos
JohannaR schreef:henshem schreef:Zoals hierboven iemand al schreef, lijkt het ook op maagzweer problemen of kan het in de hoek van pssm1 of Pssm2 gezocht worden. Is de hals ook goed op de foto genomen?
Dit zou ik allemaal eerst uitsluiten voordat je gaat investeren in opnieuw laten inrijden.
Hals is volledig op de foto gezet, daar was niets te zien, alles zag er goed uit.
Maagzweer ga ik me weer eens meer in verdiepen!
Kinke schreef:wat voor soort instructrice heb je? misschien is de match toch niet juist. Nadeel van een tijdje in training zetten is dat jij niet getraind wordt. Dit is volgens mij iets wat je wel samen met je paard moet doen.
Thami schreef:Misschien is clicker training wat voor jullie? Een hele andere benadering maar het is misschien wel fijn om op een nieuwe manier aan jullie band te werken.
DuoPenotti schreef:Kinke schreef:wat voor soort instructrice heb je? misschien is de match toch niet juist. Nadeel van een tijdje in training zetten is dat jij niet getraind wordt. Dit is volgens mij iets wat je wel samen met je paard moet doen.
ja maar bij een fijne trainer zullen ze heel snel weten of het karakter is of meer.
Is het karakter kun je daar, als ze eenmaal weer wat fijner loopt, samen gaan oefenen.
Die kennen haar dan goed en kunnen ook goed aangeven wat de momenten zijn waarop je als ruiter in moet spelen, zodat het niet escaleert.
anjali schreef:Maar dat betreft het rijden. Echter ze vertoont op stal ook zuur gedrag (niet gepoetst willen worden, dreigen met achterhand).Ik weet niet of zoiets eruit getraind kan worden? Ik ga er nu vanuit dat er inderdaad helemaal geen medische issues zijn, ook geen zaken die je niet op röntgen kunt zien. En ze heeft volgens het bericht van ts een perfecte huisvesting (ik wou dat ik zoiets had!). Daar kan het niet aan liggen. Hormonaal dan? Tenslotte een jonge merrie.Met de instructrice van ts loopt het ook niet echt soepel. Zijn er andere mensen in de omgeving waarbij het paard wel vriendelijk doet? In de omgang bedoel ik. Die haar bijv. wel goed kunnen poetsen. Als dat zo zou zijn dan denk ik toch aan een persoonlijke mismatch, wat men meestal "geen klik" noemt.Gewoon verkopen dan aan iemand met wie het wel klikt en zelf een gezelliger paard terugkopen. Dat zou ik doen in jouw situatie ts!
Hingarden schreef:Dit paard heeft op jonge leeftijd al heel veel meegemaakt met zoveel verhuizingen.
Elke verhuizing geeft stress. En stress geeft maagzweren.
Quote: En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.
Dit zijn echt tekenen voor maagzweren wat mij betreft.
Friezenkind schreef:Hingarden schreef:Dit paard heeft op jonge leeftijd al heel veel meegemaakt met zoveel verhuizingen.
Elke verhuizing geeft stress. En stress geeft maagzweren.
Quote: En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.
Dit zijn echt tekenen voor maagzweren wat mij betreft.
Naja dat hoeft niet perse, mijn merrie doet ook zo in der stal als de deur dicht is. Is de stal deur open blijft ze perfect staan en kan ik alles doen. In het geval van mijn merrie is het trauma vanuit vroeger.
Ik zou absoluut checken op maagzweren, maar sommige dingen (emoties) hebbn tijd nodig om te genezen/leuke associaties krijgen.
JohannaR schreef:hele simple vraag hoeveel "kracht" voer gaat er in ( heb zelf een kwpn gehad die op een halfje basis per dag verdeeld over 2 beurten al vloog voor alles en iedereen ( ander voer en opgelost) braaf voorwaarts paardMijn andere reactie is weg, dus nog een keer over haar huisvesting:
We staan op een pensionstal waar ze van 8 tot 4 buiten staat. Het hele jaar door op de wei, dus niet nu in een paddock. Ze staat in een kudde met zo'n 14 merries, staat qua rangorde een beetje in het midden. Ze heeft 2 vriendinnen waar ze de hele dag samen mee staat. Het is een rustige, stabiele kudde. Daarnaast een ruime stal met contact met buurpaard, goed hooi, alles netjes en voor elkaar. Volgens mij kan je geen betere pensionstal wensen als paard.
Narcissa schreef:Ik zou haar eens hormonaal laten controleren. En de eierstokken laten scannen. Dit klinkt als mijn eerste KWPNmerrie, steeds verslechterend gedrag tot ze uiteindelijk ook aanviel. Die bleek een tumor op een eierstok te hebben. Laten opereren en een maand later had ik weer een normaal, handelbaar paard.
Heel veel sterkte en succes! Kinke schreef:wat voor soort instructrice heb je? misschien is de match toch niet juist. Nadeel van een tijdje in training zetten is dat jij niet getraind wordt. Dit is volgens mij iets wat je wel samen met je paard moet doen.
BloemBloem schreef:Narcissa schreef:Ik zou haar eens hormonaal laten controleren. En de eierstokken laten scannen. Dit klinkt als mijn eerste KWPNmerrie, steeds verslechterend gedrag tot ze uiteindelijk ook aanviel. Die bleek een tumor op een eierstok te hebben. Laten opereren en een maand later had ik weer een normaal, handelbaar paard.
Dit! Hier en op maagzweren zou ik je fjord laten controlerenHeel veel sterkte en succes!
Earth schreef:Als het paard bij de instructrice ook hetzelfde gedrag vertoont, vraag ik me af of het aan de TS ligt en of je met in training zetten het gewenste resultaat gaat behalen.
Ik zou het toch medisch zoeken. Misschien kun je haar eens een paar weken op pijnstillers zetten, kijken of ze dan verandert.
En daarnaast vind ik het geen slecht idee om een andere eigenaar voor haar te zoeken hoor. Paarden kosten veel geld en het is een hobby, dat moet ook leuk blijven.