Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:38

En als hw haar nu eens een tijdje gewoon vakantie geeft. Dus echt even helemaal niks er mee doen. Weet dat heb hem paard voor gekocht. Maar misschien heeft ze dat gezien haar voorgeschiedenis even nodig. En van daaruit weer helemaal van voor beginnen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:42

Jeetje wat een vervelend probleem. Denk je een leuk paardje te kopen die je een fijn huis kan geven en dan loop je zo vast...

Ik heb vroeger eens een paardje gehad die vergelijkbaar gedrag vertoonde. Die hebben we toen, in samenspraak met de veearts, een periode op pijnstillers gezet, om te kijken of dit het gedrag veranderde. Om uit te sluiten dat ze ergens pijn had. Misschien is dat voor jullie ook een optie? Niet alles qua beperking/pijn kun je op de foto/door een fysio e.d. zichtbaar krijgen.

Of gewoon eens een maandje of 2 helemaal niks doen, alleen af en toe even naar dr toe om een appel of wortel te geven, een aai te geven en verder niks. Even helemaal resetten. Niet wandelen, niet dwingen tot dingen, gewoon alleen wat lekkers geven, eventueel een aai of even kriebelen op de schoft, en weer weg.

Hoe gedraagt ze zich in de kudde? En draagt ze een deken? Dat beek bij onze pony het probleem, die had echt, echt een hekel aan de deken en was daardoor zo nukkig en chagrijnig dat zelfs als de deken af was ze niet gezellig was...

Hopelijk komt er snel een ommekeer in haar gedrag en kunnen jullie stapje voor stapje samen gaan genieten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:49

JohannaR schreef:
dianaw33 schreef:
Wat voor zadel heb je?

Een Hulsebos

Zadel kan echt wel de oorzaak zijn, zodra jij in de buurt komt kan het maar zo zijn dat de connectie zadel-rijden er is. Wij hadden een dier dat niet ging staken maar wel in een hoekje ging staan terwijl ze normaal heel vrolijk bij je kwam. Bleek toch echt aan het zadel te liggen.
En si gewricht zit goed? Maagzweer niet uitsluiten. En in training zetten? Wanneer het bvb aan jouw angst/houding ligt schiet je hier niets mee op, helaas.

Kinke

Re: Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:50

wat voor soort instructrice heb je? misschien is de match toch niet juist. Nadeel van een tijdje in training zetten is dat jij niet getraind wordt. Dit is volgens mij iets wat je wel samen met je paard moet doen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:56

JohannaR schreef:
henshem schreef:
Zoals hierboven iemand al schreef, lijkt het ook op maagzweer problemen of kan het in de hoek van pssm1 of Pssm2 gezocht worden. Is de hals ook goed op de foto genomen?
Dit zou ik allemaal eerst uitsluiten voordat je gaat investeren in opnieuw laten inrijden.

Hals is volledig op de foto gezet, daar was niets te zien, alles zag er goed uit.

Maagzweer ga ik me weer eens meer in verdiepen!

Pssm1 of pssm2 zie je niet op de foto.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:58

Het lijkt wel alsof je fjord vooral heeft geleerd dat mens in zijn nabijheid betekent iets naars. Ik zou zelf eerst eens alleen echt leuke dingen gaan doen en echt een band proberen op te bouwen. Bv dmv clickertraining, grondwerk, vaak met iets lekkers eten zijn fjorden goed om te kopen. Bv zijn halster om en dan krijgt hij wat lekkers, zo moet hij alles gaan koppelen aan wat leuks. Een goede trainingsstal waar eventueel ook medische problemen bekeken worden.
Verkopen aan echt een ervaren fjordenliefhebber via een forum of besloten is ook een optie.
Ander iets is misschien iets hormonaals / psmm / bloedonderzoek nog bekijken, of kun je iets weten van zijn afstamming en hoe die karakters waren?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 06-01-26 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:58

Kinke schreef:
wat voor soort instructrice heb je? misschien is de match toch niet juist. Nadeel van een tijdje in training zetten is dat jij niet getraind wordt. Dit is volgens mij iets wat je wel samen met je paard moet doen.

ja maar bij een fijne trainer zullen ze heel snel weten of het karakter is of meer.
Is het karakter kun je daar, als ze eenmaal weer wat fijner loopt, samen gaan oefenen.
Die kennen haar dan goed en kunnen ook goed aangeven wat de momenten zijn waarop je als ruiter in moet spelen, zodat het niet escaleert.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:18

Thami schreef:
Misschien is clicker training wat voor jullie? Een hele andere benadering maar het is misschien wel fijn om op een nieuwe manier aan jullie band te werken.

Hier dacht ik ook aan.
Hoeft niet per se met een clicker, er zijn meer methoden om met positieve (voedsel) beloningen te werken. Dit kan in eerste instantie op de grond, maar later ook onder het zadel.
Voordeel is dat je op een leuke manier met elkaar bezig bent met de focus op wat wel lukt ipv alleen negatief.
Deze methode is niet voor ieder paard of mens geschikt maar voor mijn qua problemen vergelijkbare tinkermerrie was het een gamechanger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:19

DuoPenotti schreef:
Kinke schreef:

ja maar bij een fijne trainer zullen ze heel snel weten of het karakter is of meer.
Is het karakter kun je daar, als ze eenmaal weer wat fijner loopt, samen gaan oefenen.
Die kennen haar dan goed en kunnen ook goed aangeven wat de momenten zijn waarop je als ruiter in moet spelen, zodat het niet escaleert.

Maar dat betreft het rijden. Echter ze vertoont op stal ook zuur gedrag (niet gepoetst willen worden, dreigen met achterhand).Ik weet niet of zoiets eruit getraind kan worden? Ik ga er nu vanuit dat er inderdaad helemaal geen medische issues zijn, ook geen zaken die je niet op röntgen kunt zien. En ze heeft volgens het bericht van ts een perfecte huisvesting (ik wou dat ik zoiets had!). Daar kan het niet aan liggen. Hormonaal dan? Tenslotte een jonge merrie.Met de instructrice van ts loopt het ook niet echt soepel. Zijn er andere mensen in de omgeving waarbij het paard wel vriendelijk doet? In de omgang bedoel ik. Die haar bijv. wel goed kunnen poetsen. Als dat zo zou zijn dan denk ik toch aan een persoonlijke mismatch, wat men meestal "geen klik" noemt.Gewoon verkopen dan aan iemand met wie het wel klikt en zelf een gezelliger paard terugkopen. Dat zou ik doen in jouw situatie ts!

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:20

Dit paard heeft op jonge leeftijd al heel veel meegemaakt met zoveel verhuizingen.
Elke verhuizing geeft stress. En stress geeft maagzweren.

Quote: En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.

Dit zijn echt tekenen voor maagzweren wat mij betreft.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:22

Ik heb je een PB gestuurd!

En eens met Hingarden. Stress op zulke jonge leeftijd is ook natuurlijk niet goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:23

anjali schreef:
Maar dat betreft het rijden. Echter ze vertoont op stal ook zuur gedrag (niet gepoetst willen worden, dreigen met achterhand).Ik weet niet of zoiets eruit getraind kan worden? Ik ga er nu vanuit dat er inderdaad helemaal geen medische issues zijn, ook geen zaken die je niet op röntgen kunt zien. En ze heeft volgens het bericht van ts een perfecte huisvesting (ik wou dat ik zoiets had!). Daar kan het niet aan liggen. Hormonaal dan? Tenslotte een jonge merrie.Met de instructrice van ts loopt het ook niet echt soepel. Zijn er andere mensen in de omgeving waarbij het paard wel vriendelijk doet? In de omgang bedoel ik. Die haar bijv. wel goed kunnen poetsen. Als dat zo zou zijn dan denk ik toch aan een persoonlijke mismatch, wat men meestal "geen klik" noemt.Gewoon verkopen dan aan iemand met wie het wel klikt en zelf een gezelliger paard terugkopen. Dat zou ik doen in jouw situatie ts!

Ja natuurlijk kun je dat er uit trainen.
Inderdaad als het niet medisch is. En dan is he vaak ook helemaal niet zo moeilijk, want ze weten dan snel..oh bij die leidende "merrie" hoef ik dat niet te flikken.
Vaak weten die karakter paarden heel goed bij wie ze lelijk kunnen doen en bij wie niet.

En ja als het er naast al niet gaat, is opstappen eigenlijk altijd wel gedoemd te missukken.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:49

Hingarden schreef:
Dit paard heeft op jonge leeftijd al heel veel meegemaakt met zoveel verhuizingen.

Quote: En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.

Naja dat hoeft niet perse, mijn merrie doet ook zo in der stal als de deur dicht is. Is de stal deur open blijft ze perfect staan en kan ik alles doen. In het geval van mijn merrie is het trauma vanuit vroeger.
Ik zou absoluut checken op maagzweren, maar sommige dingen (emoties) hebbn tijd nodig om te genezen/leuke associaties krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:52

Friezenkind schreef:
Hingarden schreef:

Naja dat hoeft niet perse, mijn merrie doet ook zo in der stal als de deur dicht is. Is de stal deur open blijft ze perfect staan en kan ik alles doen. In het geval van mijn merrie is het trauma vanuit vroeger.
Ik zou absoluut checken op maagzweren, maar sommige dingen (emoties) hebbn tijd nodig om te genezen/leuke associaties krijgen.

Precies en daarom is het misschien voor nu eerst gewoon vakantie geven. Zodat ze helemaal haar plekje op stal kan vinden. Plus rust krijgt, omdat ze niet aan het werk moet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:02

JohannaR schreef:
Mijn andere reactie is weg, dus nog een keer over haar huisvesting:

We staan op een pensionstal waar ze van 8 tot 4 buiten staat. Het hele jaar door op de wei, dus niet nu in een paddock. Ze staat in een kudde met zo'n 14 merries, staat qua rangorde een beetje in het midden. Ze heeft 2 vriendinnen waar ze de hele dag samen mee staat. Het is een rustige, stabiele kudde. Daarnaast een ruime stal met contact met buurpaard, goed hooi, alles netjes en voor elkaar. Volgens mij kan je geen betere pensionstal wensen als paard.
hele simple vraag hoeveel "kracht" voer gaat er in ( heb zelf een kwpn gehad die op een halfje basis per dag verdeeld over 2 beurten al vloog voor alles en iedereen ( ander voer en opgelost) braaf voorwaarts paard

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:04

Ik zou haar eens hormonaal laten controleren. En de eierstokken laten scannen. Dit klinkt als mijn eerste KWPNmerrie, steeds verslechterend gedrag tot ze uiteindelijk ook aanviel. Die bleek een tumor op een eierstok te hebben. Laten opereren en een maand later had ik weer een normaal, handelbaar paard.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:07

Narcissa schreef:
Ik zou haar eens hormonaal laten controleren. En de eierstokken laten scannen. Dit klinkt als mijn eerste KWPNmerrie, steeds verslechterend gedrag tot ze uiteindelijk ook aanviel. Die bleek een tumor op een eierstok te hebben. Laten opereren en een maand later had ik weer een normaal, handelbaar paard.

Dit! Hier en op maagzweren zou ik je fjord laten controleren :) Heel veel sterkte en succes!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:07

Kinke schreef:

Er zijn stallen waar het paard en de ruiter getraind worden. Het paard staat dan op de locatie van de trainingsstal, de ruiter komt daar dan bijvoorbeeld twee keer in de week naar toe voor de training.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:19

BloemBloem schreef:
Narcissa schreef:

Dit! Hier en op maagzweren zou ik je fjord laten controleren :) Heel veel sterkte en succes!

Maagzweren door stress dat kan. Maar het paard staat nu al een jaar bij ts op een heel goede stalling. Dan moeten maagzweren door vroegere toestanden weg zijn lijkt me. Hormonale problemen dat lijkt me logischer. Ook dat ze tijdens het rijden probeert ts plat te drukken tegen de wand- dat hoorde ik vaker van merries tijdens de hengstigheid. Als ze dit alleen tijdens de hengstigheid doet dan zou je daar rekening mee kunnen houden door haar in die tijd te laten staan. Maar als ze het voortdurend doet dan is dat niet goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:28

Wat vervelend zeg dat je paard zo doet.
Ik snap wel dat je dan gaat twijfelen of dit wel jou match is. Toch denk ik dat negatief gedrag niet op zichzelf staat, het paard heeft er haar redenen voor.

Ik ga dan ook mee in het hormonaal laten onderzoeken, en maagzweren en tijdje op pijnstillers zetten.
Het paard voorlopig alleen in alle rust en zonder verwachtingen benaderen en verzorgen.
Ik denk dat rijden niet leuk is voor haar want op een manege in de gevorderden lessen terwijl het paard zelf nog jong en groen is/was, zullen die ruiters wellicht wel elk op hun eigen manier geprobeerd hebben het paard dingen te leren, waarschijnlijk snapte ze niet eens goed wat men van haar wilde?

Ik denk dat de link tussen rijden en al die toestanden die ze al heeft meegemaakt zal moeten slijten.
Ik zou haar nu niet ook nog eens in training zetten, dat is alleen maar weer een extra regel in het lijstje van nu al teveel dingen.
Paard bokt naar je bij longeren en bokt met rijden, die wil echt iets zeggen en dan is de oplossing imo niet iemand die de signalen kan uitzitten.

Verkopen is natuurlijk ook een optie. Maar ik denk niet dat de kans groot is dat het paard met iemand wegens een betere klik niet meer bokt en op stal bozig is.

Ik denk dat hormonen / iets met de eierstokken de beste kans heeft. En/of maagzweren.
Wellicht gewoon iets wat te behandelen is, waardoor je paard stopt met het negatieve onvriendelijke gedrag en het gewoon een vriendelijk paard wordt.

Edit: of het gebit. Maar iets, er zal vast een trigger zijn.

Ben wel benieuwd eigenlijk naar het vervolg, succes met je paard!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:50

Mijn eerste paard was ook een fjord, een ruin. Ik herken dit wél. Bij mij waren de problemen minder groot dan bij anderen, maar zeer zeker niet probleemvrij.
Hij heeft een tijdje op een stal gestaan waar hij niet goed stond. Maar we kwamen daar helaas later pas achter en dan hebben we hem ook meteen verhuisd. Ook op de nieuwe stal waren er problemen. Met rijden durfde hij bokken, rende de bak uit in galop (het erf op waar toen ijs lag aangezien het winter was en meneer stond op ijzers dus niet bepaald een goede combinatie; dat was nog op de eerste stal), hij beet, draaide zijn achterhand naar je toe,... Op zeker moment was ik hem aan het borstelen en werd hij dusdanig gevaarlijk dat ik hem heb moeten losmaken en laten lopen. Hij liep gelukkig naar de weide waar hij dan even is blijven staan. Andere eigenaar van het paard kwam helpen om hem terug op stal te zetten; die heeft hij toen doelbewust getrapt en wanneer ze dan op de grond lag nogmaals (na)getrapt. Hij kon na verloop van tijd ook niet meer met andere paarden op de weide want ook daar had hij gedragsproblemen. Wij hebben geprobeerd met hem aan de slag te gaan, vnl. via grondwerk, maar door omstandigheden hebben we dat niet kunnen verderzetten en het moet gezegd: we waren te jong en onervaren voor zo'n paard.
Andere eigenaar heeft hem na 9 maanden volledig overgenomen; later is hij door haar verkocht naar wellicht een handelaar en vermoedelijk is hij niet veel later naar de slacht gebracht.

De enige tip die ik kan geven: sluit uit dat er medisch iets is en als je zeer zeker bent dat er medisch niets aan de hand is, begin dan bij de basis: grondwerk. Bouw langs beide kanten vertrouwen op, haal er voor jullie beide de druk vanaf en doe rustig aan, stap voor stap. Maar ook nog belangrijker: zorg voor je eigen veiligheid. Is het echt niet veilig, dan doe je er denk ik beter aan haar te verkopen aan iemand die meer ervaring heeft met paarden die zulk gedrag stellen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:54

En ik denk dat je de oorzaak wel bij de ruiter moet zoeken. Waarom?
Het dier heeft in manegelessen meegelopen met gevorderde ruiters. Het verhaal daarna van 'draf ging moeizaam, galop ging niet', kan niet kloppen. Er zijn maar zeer weinig echt goede gevorderde manegeruiters en niemand zal betalen voor een manegeles zonder ook in galop te kunnen en moeizaam te kunnen draven. Daarvoor kom je simpelweg niet betalen om in een manegeles te mogen rijden. Het kan wel dat het paard toen al problemen had met de galop waardoor het moeizaam ging of steeds verkeerd aanspringen, maar het dier zal toen rondjes in draf en galop gelopen hebben, dat kan niet anders. Misschien niet geheel makkelijk, maar ik weet zeker dat het dier in alle gangen gereden is.

Daarna komen er steeds meer problemen. Dat is toch echt meestal de ruiter, zeker als je het dier medisch hebt laten onderzoeken.

Ik zou op zoek gaan naar of een goede ervaren bijrijder die zo'n dier kan scholen, of iemand die bij je thuis komt om jou en het paard te helpen.
Ik moet zeggen dat mijn handen best wel jeuken, want ik heb dit bij meerdere ruiters gezien en ook wel mensen er mee geholpen. En het is op te lossen, echt waar. Maar het heeft wel tijd nodig voordat je weer geheel zonder het uitproberen met je paard aan de slag kunt gaan.

Dus ik zou kijken naar een trainer of bijrijder.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:56

Als het paard bij de instructrice ook hetzelfde gedrag vertoont, vraag ik me af of het aan de TS ligt en of je met in training zetten het gewenste resultaat gaat behalen.

Ik zou het toch medisch zoeken. Misschien kun je haar eens een paar weken op pijnstillers zetten, kijken of ze dan verandert.

En daarnaast vind ik het geen slecht idee om een andere eigenaar voor haar te zoeken hoor. Paarden kosten veel geld en het is een hobby, dat moet ook leuk blijven. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:02

Germie, indien dit dier het zo geweldig deed op de manege hadden ze haar niet verkocht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:03

Genoeg instructrices die ook 7 kleuren stront schijten bij een bok en ook het gevoel van een pinda hebben en dat niet kunnen voorkomen.
Dus zonder die persoon te kennen zou ik daar niet perse op af gaan dat het dan niet aan de ruiter ligt.

Dit is echt zo'n geval dat het allemaal kan.
Ruiter niet doortastend genoeg, op de grond al niet.
Maar kan ook pijn zijn, van het lichaam of zadel en daarom op de grond al boos.

Maar doordat ts wel al veel medisch heeft uitgesloten (alle lof daarvoor) zou ik eerder denken aan karakters die niet matchen.

En daar een paard om weg doen is ook geen schande.
Integendeel.
En wat andere al zeggen, het kost harstikke veel, daar mag je ook wel plezier voor hebben

Earth schreef:
Als het paard bij de instructrice ook hetzelfde gedrag vertoont, vraag ik me af of het aan de TS ligt en of je met in training zetten het gewenste resultaat gaat behalen.

Ik zou het toch medisch zoeken. Misschien kun je haar eens een paar weken op pijnstillers zetten, kijken of ze dan verandert.

En daarnaast vind ik het geen slecht idee om een andere eigenaar voor haar te zoeken hoor. Paarden kosten veel geld en het is een hobby, dat moet ook leuk blijven. :)