Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:51

Ik gebruik geen bijzet om de hals te ontspannen. Ik heb het geluk dat Sem uit zichzelf lang laag kan lopen, en elke keer als hij dat doet geef ik stembeloning. In grondwerk/werken aan de hand stimuleer ik ook de lage halshouding een beetje met de kaptoom, dan is het wat makkelijker. Nu heeft hij heel goed door dat dat de gewenste houding is, zelfs met los longeren in de roundpen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:47

Ik leer mijn bijna 3 jarige zelf in balans te te lopen, wijs met mijn zweep richting de binnenschouder om gewicht van de van de binnenschouder af te halen (op linkerhand) en naar het binnenachterbeen (op rechterhand) zodat ze deze niet naast haar lijf zet maar in richting het midden onder haar buik/navel, dan laat ze zelf haar hals vallen en gaat de rug mooi mee dijnen.

En dit gaat steeds beter. Dit was eind september:

Afbeelding

Afbeelding

hagelslag

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:14

Misschien gaan we iris beleren volgend jaar.
Maar Misschien ook niet _O-
Ze gaat sws een beetje aan het werk qua longeren... of gewoon iets doen.

Dit ivm een perfect bijzettafeltje rug te hebben _O-
Afbeelding

Hallo bijzettafeltje
Afbeelding

Volgend jaar wordt ze 3.
Ze is sinds september 2023 bij ons en door de extreme beenwond toen behoorlijk makkelijk met veel dingen....

Maar door die beenwond is het de vraag hoe ver we eventueel komen met beleren.
Ik wil haar eventueel ook voor de kar hebben.
Maar ja, t is een beetje gokken en kijken waar het schip strand.
En ook qua tijd ivm mijn dochter die eind januari 1 word.
En ik moet zelf vanaf eind januari weer 3 dagen pw gaan werken..

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:15

1 van mijn paarden was altijd spring getraind geweest bij de vorige eigenaars en was dan ook een kameel in draf/Holle rug. Hij had nooit geleerd te draven. Alleen voornamelijk stap en gallop. Daar hebben we een jaar met een gog (of hoe je het schrijft) mee gewerkt. Sinds deze week is de gog er af. Hij draaft nu graag en rond. Alleen nog tijdens het opwarmen.

Mijn merrie maakt ook vooruitgang. Nog maar 4 keer op wandeling aan de hand geweest en was top braaf. 1ste keer langs dravers in de weide en plastic aan de kant was wat eng, maar vandaag stapte ze er zonder te verschieten, wel klein beetje nog snel, er langs. Deze week oefenen in de piste met nog meer aan de hand oefeningen, zadeldekjes en monteer singel. Zweetdeken gaat ook goed. Regendeken is nog wat raar. Dat maakt immers lawaai. Stap per stap.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:27

Wat leuk allemaal, toch een spannende en leuke tijd! :))

Hier een 2,5 jarige tinker ruin (02-05-2023) die ik sinds een half jaartje heb.
Momenteel veel bezig met grondwerk en wereldwijs maken wat erg goed gaat.

Of hij in 2026 ‘echt’ beleerd gaat worden, dat denk ik niet, anderzijds; wat is beleren? :)*

Voor 2026 is mijn doel met hem om nog meer km’s buiten aan de hand te maken, wat schriktraining proberen, veel bezig zijn met grondwerk voor een goede basis en mentale uitdaging, werken aan geduld ( := ) en ook wil ik wanneer het weer mooi weer wordt, en meneer ongeveer 3 is, een barebackpad aanschaffen om daar eens mee te experimenteren. Wennen aan een singel, iets op zijn rug etc.
Wellicht ook al eens beginnen met een hoofdstel/bit en kijken hoe dat gaat. Qua beleren weet ik nog niet exact wat ik wil; met bit of bitloos. Ik wil het eigenlijk graag beide kunnen en kijken wat het beste bij hem past en daarmee verder.

Een hoop leuke dingen en uitdagingen dus! :j
Echte ritjes gaan er nog niet inzitten want het zijn laatbloeiers maar ik kan niet beloven dat ik er niet eens een keertje op kruip als alles goed voelt en hij er klaar voor is O:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sanso op 14-12-25 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:45

Leuk.
Wij hebben een appaloosa merrie welke in juni 3 wordt.
Afhankelijk hoe ze groeit wel of niet beleren komend jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Bitje voor het eerst in

Afbeelding
Afbeelding

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:31

Jaaaa, super leuk een topic voor 2026, ik hoop hier ook actief weer deel te kunnen nemen, met 2 van onze WFTM fokproducten :o ( stiekem heel trots om de anderen hier langs te zien komen en zo dankbaar dat ze fijn terecht zijn gekomen)

Wellicht kennen sommigen ze al vanuit ons WFTM fokkers topic, maar hierbij alsnog:

Odessa WFTM , merrie van 2019, erg gevoelig en veel spanning in het lijf, dus we hebben ervoor gekozen de focus op het grondwerk te houden destijds. Afgelopen jaar haar eerste veulen gehad, daarna verhuisd met de hele bups en mocht ze eerst acclimatiseren. Inmiddels pak ik haar rustig weer op in het grondwerk, met als doel in 2026 om in ieder geval in alle rust haar te leren omgaan met een ruiter op haar rug.

Afbeelding

Dan Ragnhildr WFTM , oftewel Romy
Kent het grondwerk en het zadel en bit, doel voor 2026 is ook erop rustigaan en een mooi rondje kunnen sturen:j

Afbeelding

We beleren alles met behulp van onder andere de trt methode, de jonge paarden course, binnenkort ga ik met beide de 1e oppakken en zo verder werken.

Ben benieuwd naar hoe iedereen zich ontwikkeld over het jaar :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:33

Leuk, nog een mede trt’er!

En Tess ken ik al <3

Prachtige Tinker sanso!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Oeh die palomino is ook helemaal mijn smaak! :))

Hier van het weekend voor het eerst een zadeltje op gedaan. Zoals jullie kunnen zien is hij heel erg onder de indruk :O

Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Mijn haflinger wordt ook 3 in april en zal dan ook langzaam opgeleerd worden.

Hij is nu reeds 1,56 hoog officieel gemeten en vorige maand RX gekeurd.
We zijn al van 6 maanden (toen ik hem
Kocht) veel bezig met grondwerk, handpaard, clickeren, target training, noem het op.

Hij kent een zadel en hoofdstel al (onbelast uiteraard) en mn dochter (22kg) heeft er al eens op gezeten op de poetsplaats. Handig voor foto’s

Ik ben enorme voorstander van onbelast trainen en desensibiliseren. En ik doe alles op basis van clickeren. Zo kan hij ook al inparkeren, academisch dressuur aan de hand, noem het op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Recent van stal verhuisd nu is hij helaas wel iets angstiger geworden (voor de omgeving zeg maar)

Afbeelding

Afbeelding

Dressuurlook

Afbeelding

Of westernlook?

Afbeelding

Ondanks deze foto’s, heeft er wel effectief nog nooit iemand behalve mijn dochtertje op gezeten!!

Veel spelen en clickeren met flapperende zadels

Afbeelding

Alles vind ie geweldig om te doen.
Gisteren ook voor het eerst het achterdeel van de pessoa aangehad om dat te testen.. de haag was enger dan dat ding

Afbeelding

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:29

@mellamoshan: nou die is heel erg onder de indruk inderdaad :')

@Haf_woezel: mooie haflinger en zo te lezen een mooie manier van beleren. Zo doen we het in de basis ook, we zijn vaak al wel een jaar of anderhalf op de grond ermee bezig voor we er überhaupt op gaan zitten, blijf die basis ook enorm belangrijk vinden :j

Van stal wisselen kan erg veel doen voor sommige paarden. Hier de paarden in September verhuisd, de een heeft meer tijd nodig dan de ander om te acclimatiseren.

@Emori: ja leuk om meer mensen te zien die ermee bezig zijn, ik combineer het met o.a Tellington en merk dat het een fijne basis is voor de paarden om op verder te bouwen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

Ik zet hier even een stipje. Komend jaar krijg ik een 3 jarige op stal. Is al wel wat in de hand geweest maar staat verder gewoon op de wei.
Is voor mij voor het eerst dat ik met zo'n jong dier bezig ga dus ben heel benieuwd. Doel is rustig wat laten wennen aan alles op en aan het lijf, wat longeren en dan wegbrengen voor zadelmak maken en in 2027 de sport in.