3 jarige röntgen keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:00

Kabayo schreef:
996981 schreef:
Of het paard is dusdanig slecht op de foto, dat je in de toekomst gegarandeerd problemen krijgt. Wil je dan geld, tijd en moeite investeren in dit paard, in de wetenschap dat hij per definitie stuk zal gaan?

Hier gaat alles met 3 op de foto. Je hebt dan geen garanties, maar wel een beeld.

Andere intressevraag. Wat doe je dan met zo’n paard die dusdanig slecht is dat je er zelf geen tijd en moeite in wil steken. Op het land? Want verkopen is ook niet bepaald gewild?

Net als andere mensen met dit antwoord. Dat zijn paarden voor de verkoop dan ga ik van uit?

Ligt er helemaal aan wat eraan scheelt. Laatste is als draagmerrie weggegaan. Die had een slecht straalbeen. Niet kreupel, maar ging dat 100% wel worden. Die hadden we in een veiling gekocht als vriendinnetje voor ons eigen fokproduct. Was het een hengst, was hij waarschijnlijk gaan hemelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:01

JameyDL schreef:
Ik volg mee! Vind het wel een interessant topic wat ook in mijn gedachten heeft gezet met mijn 3.5 jarige nu, ik heb haar met de 1.5 gekocht klinisch goed gekeurd. Ze was te jong om op de foto's te zetten dus dat was me toen afgeraden, ik heb haar 1.5 jaar op de wei gezet nooit zwellingen of kreupelheden gezien. Ze is ondertussen zadelmak wel nog ontzettend groen, loopt volledig zuiver (ze is vlug maar geen bokken). Heb haar gekocht voor mezelf de hobby en weer lekker dadelijk in de sport te gaan met uitzicht op wedstrijden in de toekomst. Ik wil nog wel dat de fysio er naar kijkt etc. Maar twijfel goed over het stukje zou ik foto's laten maken... er zijn + en - als je het geld hebt zou ik zeggen gooi het er tegen aan.

Welke minnen zie je aan keuren?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:15

996981 schreef:
JameyDL schreef:
Ik volg mee! Vind het wel een interessant topic wat ook in mijn gedachten heeft gezet met mijn 3.5 jarige nu, ik heb haar met de 1.5 gekocht klinisch goed gekeurd. Ze was te jong om op de foto's te zetten dus dat was me toen afgeraden, ik heb haar 1.5 jaar op de wei gezet nooit zwellingen of kreupelheden gezien. Ze is ondertussen zadelmak wel nog ontzettend groen, loopt volledig zuiver (ze is vlug maar geen bokken). Heb haar gekocht voor mezelf de hobby en weer lekker dadelijk in de sport te gaan met uitzicht op wedstrijden in de toekomst. Ik wil nog wel dat de fysio er naar kijkt etc. Maar twijfel goed over het stukje zou ik foto's laten maken... er zijn + en - als je het geld hebt zou ik zeggen gooi het er tegen aan.

Mijn dierenarts zei,
Als je gaat keuren en er is iets te zien heb je altijd meldingsplicht tegen een koper. Ook als die koper helemaal geen röntgen foto’s wil maken. En dat kan dan zeker nadelig zijn voor je verkoop

Wel sneu van die merrie. Draagmerrie kan een optie zijn inderdaad. Als het extra gewicht geen issue is

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:22

Het kost een hoop geld. Als je weet dat er iets zit en het is ongeneesbaar of je kan het niet weg laten halen ga je dan met een andere mentaliteit op je paard zitten het zit altijd in je achterhoofd "ga je anders rijden". Misschien krijgen ze er wel nooit last van misschien wel, opereren heeft ook altijd een risico. En de meldingsplicht, ook al ga je niet met de instelling een paard verkopen en dingen te verbergen zou ik zeggen. Natuurlijk is het fijn om te weten dat er in ieder geval niks op dat moment fysiek mis is met je paard, maar het is een hoop geld voor iets waar je eigenlijk niks mee doet voor de volgende hoeveelheid jaar als ze toch niet voor de verkoop zijn.
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 14-11-25 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:23

Kabayo schreef:
996981 schreef:

Mijn dierenarts zei,
Als je gaat keuren en er is iets te zien heb je altijd meldingsplicht tegen een koper. Ook als die koper helemaal geen röntgen foto’s wil maken. En dat kan dan zeker nadelig zijn voor je verkoop

Wel sneu van die merrie. Draagmerrie kan een optie zijn inderdaad. Als het extra gewicht geen issue is

In de handel waarin wij zitten wordt altijd gekeurd. Enige verschil is dus dat je al weet wat er uit een keuring komt bij verkoop. Dit communiceren we uiteraard altijd en bepaald ook deels de prijs. Ik zie niet waarom dit voor anderen anders zou zijn. Je wilt zelf toch ook weten wat je verkoopt of mee aan het werk gaat?

Een gezonde 4-jarige is duurder dan eentje met een paar bemerkingen (die op zich niet eens altijd invloed hebben op de bruikbaarheid). Dat is gewoon hoe het is. Als een 4-jarige dusdanig slecht is dat onze klanten hem niet kopen stoppen we er geen geld in voor zadelmak maken etc. Dat mag iemand anders dan doen (die er waarschijnlijk een heel fijn paard aan kan hebben voor een lagere aankoopprijs).

Ik vind het een beetje een gek argument. Dan is het alsof je liever een ongezonde 4-jarige verkoopt, als je het maar niet weet, zodat je meer geld kan vragen dan als de keuring slecht is en dat bekend is? Is dat dan in het voordeel voor het paard?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:24

JameyDL schreef:
Het kost een hoop geld. Als je weet dat er iets zit en het is ongeneesbaar of je kan het niet weg laten halen ga je dan met een andere mentaliteit op je paard zitten het zit altijd in je achterhoofd "ga je anders rijden". Misschien krijgen ze er wel nooit last van misschien wel, opereren heeft ook altijd een risico. En de meldingsplicht, ook al ga je niet met de instelling een paard verkopen en dingen te verbergen zou ik zeggen. Natuurlijk is het fijn om te weten dat er in ieder geval niks op dat moment fysiek mis is met je paard, maar het is een hoop geld voor iets waar je eigenlijk niks mee doet voor de volgende hoeveelheid jaar als ze toch niet voor de verkoop zijn.

Tijd en geld investeren in een paard dat per definitie stuk gaat is toch veel duurder?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:25

@kabayo,
In 2012 kocht ik voor het eerst 2 jongkies die voor de sport bedoeld waren. Zij zijn toen ze 2 waren op de rontgen gezet voor ze beleerd gingen worden.
1 moest onder het mes omdat er een chip in de knie achter gevonden was.Dit deden we op aanraden van de trainster omdat de paarden voor de futuritys een trainings program gingen volgen en het zonde zou zijn ze daar uit gingen vallen omdat er een chip of ocd in de weg zou zitten. Deze dus liever voor je er een hoop geld in de training ging steken er uit te halen.

Bij ons is het natuurlijk een iets ander verhaal omdat wij vroeger beginnen dan anderen. Wij willen vooral zien hoe de groeischijven er voor staan en het komt wel voor geadvisseerd word nog even te wachten.

Ik heb dat dus toen geleerd of voor het eerst mee gemaakt en dat bij meerdere (zelf gefokte) gedaan

Heb afgelopen jaar de fout gemaakt het met 1 jonkie niet te doen want op de een of ander manier kwam het daar niet van en die kreeg dus na 6 maanden training last van een ocd in zn sprong. Die hebben we afgelopen zomer laten verwijderen en hij heeft dit jaar de futurity gemist daardoor. Nu is dit geen grote ramp want er komen nog genoeg jaren maar het is wel een enorm getalenteerd paard die echt potentie heeft en dan kun je jezelf wel voor je kop slaan je het niet gedaan had.

Het is dus wat mij betreft beslist geen hype maar gewoon verstandig.
Je steekt immers veel geld en veel energie in het opleiden van een paard welke leeftijd en welke discipline dan ook. En dan is het dus fijn als je weet het paard ,schoon, is als je er mee begint. Of in mijn geval je ze in training zet.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:31

Gaat niet alles op zijn tijd stuk? alles kost geld klopt maar het is ook maar hoeveel geld je er tegen aan wil gooien, die van mij is niet voor de verkoop. Ik kan misschien iets voorkomen? en ik kan met iets meer gemoets rust op mijn paard zitten met dat ze op dat moment niks heeft. Stel ik zet haar vandaag op de foto's ze is clean, wat weerhoud mijn paard om morgen iets doms te doen in de wei en dan wel een ocd te hebben in haar kogel.

Popstra

Re: 3 jarige röntgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:34

Als je goed traint en goed managed gaat het niet perse stuk.

Iemand die serieus met de sport bezig is zal wat andere standaarts hebben dan iemand die zelf lekker keuteld.
We steken er immers net even wat meer geld in.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:36

JameyDL schreef:
Gaat niet alles op zijn tijd stuk? alles kost geld klopt maar het is ook maar hoeveel geld je er tegen aan wil gooien, die van mij is niet voor de verkoop. Ik kan misschien iets voorkomen? en ik kan met iets meer gemoets rust op mijn paard zitten met dat ze op dat moment niks heeft. Stel ik zet haar vandaag op de foto's ze is clean, wat weerhoud mijn paard om morgen iets doms te doen in de wei en dan wel een ocd te hebben in haar kogel.

Een keuring kost tussen de €300 en €900, afhankelijk van het aantal en de locatie van de foto's. Dat is een maand of twee aan stalgeld, maar kan je jaren van investeren in een kapot paard schelen.

Uiteindelijk gaan ze allemaal dood of kapot. Dat klopt. Maar bij eentje met een 4 op het straalbeen gaat dat sneller dan eentje met goede foto’s.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:44

Ik ben het met jullie eens hoor dames! Maar ik zie persoonlijk er ook een andere kant ervan. Daarom vind ik het een interessant topic en discussie. Met pro's en con's. Zit er zelf aan te denken om haar volgend jaar lente op de foto's te zetten rug 4 benen en hals, dan hebben we in basis denk ik de grootste probleem stukken gehad :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:45

Maar als je zo’n beestje toch tot z’n dood gaat houden, wat maakt het dan uit? En iets op röntgen zien hoeft geen zekerheid te zijn dat het paard er last van heeft of gaat krijgen. Net als ocds. Kunnen paarden ook tot hun 20e mee lopen zonder een pas kreupel te lopen

Ik denk dat er sowieso geen fout is aan keuren. Altijd goed. Maar kan ook snappen dat je het niet doet als je toch niks verkoopt. Er zijn ook paarden die röntgen afgekeurd zijn die ook gewoon grand prix lopen

Popstra interessant. Wist niet dat ze toen al ‘zo ver’ waren als nu. Ook wel leuk om te lezen. Snap wel dat je je tegen je kop kan slaan dan.

996
Was niet mijn argument he. Ik verkoop ze als veulens dus röntgen is hier verder niet aan de orde. Ik hou ze als ze ouder zijn. Verder vind ik röntgen persoonlijk zelf ook wel een beetje de keus van de koper. Zoals gezegd, ze hoeven nooit last te krijgen van iets wat op röntgen te zien is. Ik heb zelf ook nooit röntgen gekeurd tijdens een aankoop

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:48

Vind die keuringskosten wel meevallen. Vergeet niet dat de meeste eigenaren eerst al maanden aan het tobben zijn met allerlei peuten, middeltjes etc. voordat ze foto's gaan maken. Beetje osteo of fysio komt tegenwoordig ook niet meer onder de 80,- En die laten ze dan eerst 4x komen, voordat ze worden doorverwezen naar de DA.

Liever gericht behandelen mocht er iets uit de foto komen, dan dat je letterlijk geld over de balk gooit. Of dat je met een staatsgevaarlijk paard zit omdat zo'n dier al langere periode aan probeert te geven dat hij ongemak heeft en de eigenaar de signalen een beetje mist.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:54

Kabayo schreef:
Maar als je zo’n beestje toch tot z’n dood gaat houden, wat maakt het dan uit? En iets op röntgen zien hoeft geen zekerheid te zijn dat het paard er last van heeft of gaat krijgen. Net als ocds. Kunnen paarden ook tot hun 20e mee lopen zonder een pas kreupel te lopen

Ik denk dat er sowieso geen fout is aan keuren. Altijd goed. Maar kan ook snappen dat je het niet doet als je toch niks verkoopt. Er zijn ook paarden die röntgen afgekeurd zijn die ook gewoon grand prix lopen

Popstra interessant. Wist niet dat ze toen al ‘zo ver’ waren als nu. Ook wel leuk om te lezen. Snap wel dat je je tegen je kop kan slaan dan.

996
Was niet mijn argument he. Ik verkoop ze als veulens dus röntgen is hier verder niet aan de orde. Ik hou ze als ze ouder zijn. Verder vind ik röntgen persoonlijk zelf ook wel een beetje de keus van de koper. Zoals gezegd, ze hoeven nooit last te krijgen van iets wat op röntgen te zien is. Ik heb zelf ook nooit röntgen gekeurd tijdens een aankoop

Je weet nooit of de intentie om tot de dood aan te houden ook daadwerkelijk lukt? Het leven loopt soms anders dan gepland.

En nee, een OCD geeft vaak geen problemen (heel afhankelijk van de plek overigens, een OCD in het hoefbeen of knie is anders dan in de kogel). Een cyste in het straalbeen of een 4 op het straalbeen wel. En er zijn veel paarden in de topsport met bemerkingen, maar die worden wel goed gemanaged, juist omdat men weet waar het paard ondersteuning nodig heeft. Weet je dit niet en rijd je stug door zonder adequate behandeling of opvolging gaan ze kapot.

Imo is het voor zowel eigenaar als paard in het voordeel te weten als er eventuele aandachtsgebieden zijn. Met een mindere rug zul je bijvoorbeeld veel aandacht moeten hebben voor het over de rug rijden en ook vaker ondersteunen doormiddel van fysio. etc etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:01

Padoertje schreef:
Vind die keuringskosten wel meevallen. Vergeet niet dat de meeste eigenaren eerst al maanden aan het tobben zijn met allerlei peuten, middeltjes etc. voordat ze foto's gaan maken. Beetje osteo of fysio komt tegenwoordig ook niet meer onder de 80,- En die laten ze dan eerst 4x komen, voordat ze worden doorverwezen naar de DA.

Liever gericht behandelen mocht er iets uit de foto komen, dan dat je letterlijk geld over de balk gooit. Of dat je met een staatsgevaarlijk paard zit omdat zo'n dier al langere periode aan probeert te geven dat hij ongemak heeft en de eigenaar de signalen een beetje mist.

Niet helemaal een eerlijke vergelijking. Want er kan nog veel meer mis zijn/gaan dan wat je op een foto kunt zien. Je kunt ook nog het scenario hebben dat je alles op de foto hebt gehad en toch binnen de kortste keren met 'peuten en paten' aan de slag mag.

Maar goed, ik ben wel eens met: zet gewoon de de foto, dan weet je wat je nu hebt.
Al ligt mijn nadruk meer op het hebben van vergelijkingsmateriaal dan op problemen signaleren die er klinisch niet zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:53

Maar het op de foto laten zetten van je jonge paardje is geen keuring he!? Er gaan geen buig proeven aan vooraf. Er worden enkel rondom fotos van de benen gemaakt. Rug op verzoek.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:58

Popstra schreef:
Maar het op de foto laten zetten van je jonge paardje is geen keuring he!? Er gaan geen buig proeven aan vooraf. Er worden enkel rondom fotos van de benen gemaakt. Rug op verzoek.

Tikfoutje. Het is indd geen keuring nee.

Wij zetten overigens gelijk alles op de foto, dus ook rug en hals bij de jonkies. Willen graag een volledig rapport voordat we ermee aan de slag gaan, ze naar de HK gaan of de verkoop in. Anders kun je er ook geen gegronde prijs voor vragen als je niet weet wat je verkoopt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 19:19

Het is allemaal nogal relatief.
Waarvoor houd je het paard? Verkoop of eigen plezier?
Hoeveel geld heb je/ wil je er aan besteden?
Hoe sterk zijn je sportambities?
Kan je leven met enige onzekerheid of wil je maximale zekerheid.
Hoe sterk geloof je in de medische wereld en de peuten/paten ( koop ik een simpel boormachientje van 150 euro, dan heb ik 2 jaar garantie, de medische wereld geeft nooit garantie, kan dat ook niet)

Hier waren al veel profs en semi-profs aan het woord. Vanuit hun optiek hebben ze gelijk, ik doe er niets van af.

Ikzelf toon een andere kant van het verhaal:
Ik fokte een dressuursportpaard met de bedoeling er maximaal plezier van te hebben voor een haalbare prijs. Het veulen was gezelschap voor mijn andere paard. Ik doe alles zelf en thuis. Aan die veulentijd had ik veel plezier. De opfok kostte me dus eigenlijk niets want ik had toch een gezelschapspaard nodig.
Ik heb het zelf zadelmak gemaakt en ben er best trots op dat dit goed verliep. Kostprijs kwasi niets. Wel plezier.
De DA komt bij mij jaarlijks voor tanden en tetanus/griep inenten. Verder alleen als het echt nodig is.
Peuten en paten heb ik nog nooit geraadpleegd.
Ik probeer goed naar mijn paard te luisteren en verstandig te trainen. Tot dusver lukt dat.

Ik weet best dat ik nooit de olympische spelen zal halen, maar dat stoort ook niet.
Krijgt mijn paard ooit serieuze gezondheidsproblemen, dan zien we wel weer wat er wel nog mogelijk is.

Wat ik lees op bokt doet me wel eens het hoofd schudden. Sommigen rijden nog geen deuk ik een pakje boter maar hebben wel om de vijf voeten de DA, de fysio of een zelfbenoemde therapeut nodig. Onzekerheid?

Maar nogmaals, als je commercieel bezig bent of topsportambities hebt, is alles anders. Alle respect.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:15

koend schreef:
Het is allemaal nogal relatief.
Waarvoor houd je het paard? Verkoop of eigen plezier?
Hoeveel geld heb je/ wil je er aan besteden?
Hoe sterk zijn je sportambities?
Kan je leven met enige onzekerheid of wil je maximale zekerheid.
Hoe sterk geloof je in de medische wereld en de peuten/paten ( koop ik een simpel boormachientje van 150 euro, dan heb ik 2 jaar garantie, de medische wereld geeft nooit garantie, kan dat ook niet)

Hier waren al veel profs en semi-profs aan het woord. Vanuit hun optiek hebben ze gelijk, ik doe er niets van af.

Ikzelf toon een andere kant van het verhaal:
Ik fokte een dressuursportpaard met de bedoeling er maximaal plezier van te hebben voor een haalbare prijs. Het veulen was gezelschap voor mijn andere paard. Ik doe alles zelf en thuis. Aan die veulentijd had ik veel plezier. De opfok kostte me dus eigenlijk niets want ik had toch een gezelschapspaard nodig.
Ik heb het zelf zadelmak gemaakt en ben er best trots op dat dit goed verliep. Kostprijs kwasi niets. Wel plezier.
De DA komt bij mij jaarlijks voor tanden en tetanus/griep inenten. Verder alleen als het echt nodig is.
Peuten en paten heb ik nog nooit geraadpleegd.
Ik probeer goed naar mijn paard te luisteren en verstandig te trainen. Tot dusver lukt dat.

Ik weet best dat ik nooit de olympische spelen zal halen, maar dat stoort ook niet.
Krijgt mijn paard ooit serieuze gezondheidsproblemen, dan zien we wel weer wat er wel nog mogelijk is.

Wat ik lees op bokt doet me wel eens het hoofd schudden. Sommigen rijden nog geen deuk ik een pakje boter maar hebben wel om de vijf voeten de DA, de fysio of een zelfbenoemde therapeut nodig. Onzekerheid?

Maar nogmaals, als je commercieel bezig bent of topsportambities hebt, is alles anders. Alle respect.

Denk gewoon het beste willen voor hun paard. Jij vindt dat niet nodig. Anderen wel. En dat is geen oordeel. Ik zelf heb ook weinig behoeften aan peuten en paten hoe wanhopig een van de pensionklanten het ook blijft aan praten. :+

Maar op het eind van de dag doen we allemaal wat we denken dat goed is hoop ik.

Ik heb vandaag toevallig nog tegen een klant gezegd nav een paard dat we nu hebben staan om zadelmak te maken dat preventief door de molen halen niet zo veel voorkomt in onze ‘kring’. Het betreft een merrie die de sport in zou moeten maar zelf gefokte paarden worden zelden volledig gekeurd en tanden na gekeken voor het zadelmak maken. Aankoopkeuring wel stilaan..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:28

996981 schreef:
JameyDL schreef:

Een keuring kost tussen de €300 en €900, afhankelijk van het aantal en de locatie van de foto's. Dat is een maand of twee aan stalgeld, maar kan je jaren van investeren in een kapot paard schelen.

Uiteindelijk gaan ze allemaal dood of kapot. Dat klopt. Maar bij eentje met een 4 op het straalbeen gaat dat sneller dan eentje met goede foto’s.

Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.. persoonlijk denk ik nog altijd dat de meeste paarden kapot gereden worden en door slecht management kapot gaan.

Heb dus ooit op een handelstal gewerkt waar alles alleen klinisch goed hoefde te zijn (export). Sommige paarden zaten vol ocd, klinisch gewoon 100% goed. Van sommigen hoorden we dan later de succes verhalen in de sport.

Het heeft mij hier wel anders naar doen kijken.

Anyway, TS.. als je alles zeker wilt weten dan kun je het beste keuren voordat je aan de slag gaat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:30

Ik heb de 2 paarden die ik aangekocht heb, niet laten keuren. Ik wilde ze hebben ongeacht wat er eventueel op foto’s te zien was en beide had ik al even onder het zadel toen.

Mijn eigen gefokte 3 jarige heb ik ook niet op röntgen gezet. Als ik zou twijfelen of er ergens iets niet goed is, dan komt daar snel een dierenarts bij om te kijken of het wel oké is. Niet maandenlang tobben met peuten.
Maar daar moeten ze ook bijna een blanco check voor schrijven wil die hier levend van het erf gaan. En ik weet ook niet of je elke OCD maar direct wel moet snijden? Voor hetzelfde geld krijgen ze er nooit last van? En dan heb je een (toch ook niet zonder risico’s) operatie laten doen die je ook niet had hoeven doen?

Ik heb bij mijn oudste merrie ook gezien dat een röntgenfoto soms dramatisch lijkt, maar het probleem helemaal niet daar vandaan kwam. Dus ja: niet mooi, maar niet het probleem.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:37

Ik ga met je mee Koend
Ik heb mijn eerste paard erg lang geleden gekocht. Kleine beurs, het lelijke eendje van een fokker. Nooit gekeurd, heel veel plezier mee gehad.

Daar heb ik een veulen bij gefokt, bedoeld als haar opvolger. Fokken was spannend, veulen opvoeden leuk, de opfok koste niet de wereld, en ik heb alleen het eerste beleren uitbesteed.
Ook daar kreeg ik het advies om foto’s te maken. Ik heb het niet gedaan.
Ze stond rad en vrolijk bij mij in de wei, en ik ging toch niet verkopen. En ik wilde gewoon met plezier kunnen rijden zonder het gevoel te hebben op een tikkende tijdbom te zitten. Je kan het leven toch niet voorspellen.

Zo’n voorbeeld van een jong paard met een straal met klasse 4, dat kan die van mij ook hebben. Geen idee! Maar ik zou zo’n jong paard dus nooit kunnen laten gaan zolang ze lekker lopen. Dan gaan (blijven) we leuke dingen doen totdat het schip strand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:53

Benen/hoeven zijn hier eigenlijk altijd preventief op de foto geweest. Hals en rug nog nooit eigenlijk, geen idee of ik dat in de toekomst zou doen. Misschien wel. Paardrijden is voor een paard best wel een fysieke belasting, ik wil een zo goed mogelijk beeld van de gezondheid van het paard hebben voor ik daaraan begin.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:06

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.. persoonlijk denk ik nog altijd dat de meeste paarden kapot gereden worden en door slecht management kapot gaan.

Heb dus ooit op een handelstal gewerkt waar alles alleen klinisch goed hoefde te zijn (export). Sommige paarden zaten vol ocd, klinisch gewoon 100% goed. Van sommigen hoorden we dan later de succes verhalen in de sport.

Het heeft mij hier wel anders naar doen kijken.

Anyway, TS.. als je alles zeker wilt weten dan kun je het beste keuren voordat je aan de slag gaat.

Klinisch is altijd belangrijk.

Statistisch gezien is het zo dat een paard met een 4 op het straalbeen sneller kreupel wordt aan dat straalbeen dan degene met een 1 op het straalbeen. In tegenstelling tot rugfotos is de klinische relevantie van bijvoorbeeld straal foto’s significant.

Daarnaast kan een paard met een 4 op het straalbeen prima functioneren, maar is het een 4 door een cyste is het gewoon einde oefening eens het paard kreupel eraan wordt. Bij de een is dit na 8 jaar, bij de ander bij een jaar, maar het is gewoon niet te behandelen en dus echt een gok.

Ocd hoeft niet voor kreupelheid te zorgen. Dat is compleet afhankelijk van de de plaats.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:08

Ik zit me nu net af te vragen; hoeveel ruiters doen dat bij zichzelf?

Laten we onszelf of onze kinderen volledig medisch keuren voor we aan paardensport of een andere sport doen?
Een val hoort erbij en ... als je een sluimerende hernia of nekblessure hebt ...

Topsportvoetbalclubs doen het wel. Elke potentiële speler wordt volledig medisch gekeurd, voor ze er geld in investeren.

En daar heb je weer die dualiteit.
Als het om een grote investering gaat tgo. de gewone basissportwereld.