koend schreef:Het is allemaal nogal relatief.
Waarvoor houd je het paard? Verkoop of eigen plezier?
Hoeveel geld heb je/ wil je er aan besteden?
Hoe sterk zijn je sportambities?
Kan je leven met enige onzekerheid of wil je maximale zekerheid.
Hoe sterk geloof je in de medische wereld en de peuten/paten ( koop ik een simpel boormachientje van 150 euro, dan heb ik 2 jaar garantie, de medische wereld geeft nooit garantie, kan dat ook niet)
Hier waren al veel profs en semi-profs aan het woord. Vanuit hun optiek hebben ze gelijk, ik doe er niets van af.
Ikzelf toon een andere kant van het verhaal:
Ik fokte een dressuursportpaard met de bedoeling er maximaal plezier van te hebben voor een haalbare prijs. Het veulen was gezelschap voor mijn andere paard. Ik doe alles zelf en thuis. Aan die veulentijd had ik veel plezier. De opfok kostte me dus eigenlijk niets want ik had toch een gezelschapspaard nodig.
Ik heb het zelf zadelmak gemaakt en ben er best trots op dat dit goed verliep. Kostprijs kwasi niets. Wel plezier.
De DA komt bij mij jaarlijks voor tanden en tetanus/griep inenten. Verder alleen als het echt nodig is.
Peuten en paten heb ik nog nooit geraadpleegd.
Ik probeer goed naar mijn paard te luisteren en verstandig te trainen. Tot dusver lukt dat.
Ik weet best dat ik nooit de olympische spelen zal halen, maar dat stoort ook niet.
Krijgt mijn paard ooit serieuze gezondheidsproblemen, dan zien we wel weer wat er wel nog mogelijk is.
Wat ik lees op bokt doet me wel eens het hoofd schudden. Sommigen rijden nog geen deuk ik een pakje boter maar hebben wel om de vijf voeten de DA, de fysio of een zelfbenoemde therapeut nodig. Onzekerheid?
Maar nogmaals, als je commercieel bezig bent of topsportambities hebt, is alles anders. Alle respect.
Denk gewoon het beste willen voor hun paard. Jij vindt dat niet nodig. Anderen wel. En dat is geen oordeel. Ik zelf heb ook weinig behoeften aan peuten en paten hoe wanhopig een van de pensionklanten het ook blijft aan praten.
Maar op het eind van de dag doen we allemaal wat we denken dat goed is hoop ik.
Ik heb vandaag toevallig nog tegen een klant gezegd nav een paard dat we nu hebben staan om zadelmak te maken dat preventief door de molen halen niet zo veel voorkomt in onze ‘kring’. Het betreft een merrie die de sport in zou moeten maar zelf gefokte paarden worden zelden volledig gekeurd en tanden na gekeken voor het zadelmak maken. Aankoopkeuring wel stilaan..